Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voinko jättää 4,5v yksin kotiin?

Vierailija
17.09.2015 |

Voinko jättää 4,5 vuotiaan yksin kotiin katsomaan lastenohjelmia kun käyn nopeasti pissattamassa koiran, menisi n. 5-7 minuuttia?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jättäisit alaikäisen heitteille.

Vierailija
22/41 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:25"]En itse jättäisi. Ota lapsi mukaan pissittämään sitä koiraa.
[/quote]
Tämä. Voiko olla niin vaikeaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:27"]

[/quote]

Mielenkiintoinen sanavalinta: alaikäisen. Kaikki alle 18-vuotiaat ovat alaikäisiä. Onko siis alle 18-vuotiaan kotiin jättäminen yksin alaikäisen heitteillejättöä, vai miksi käytit sanaa alaikäinen?

Vierailija
24/41 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vein roskia ja jätin 4v:n yksin siksi aikaa.. Siihen meni varmaan kolme minuuttia. Katsoi tyytyväisenä telkkaria sen aikaa. Nyt 5v jää välillä kotiin, kun käyn lähikaupassa, aikaa menee noin 20 minuuttia.
Riippuu lapsesta! Kuopusta en luultavasti voi tulevaisuudessa jättää yksin. Luonne on aivan erilainen kuin esikoisella.

Vierailija
25/41 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin lyhyeksi ajaksi päiväsaikaan tottakai voit. Kerrot vaan lapselle että olet alle 10min ulkona pissattamassa koiraa ja tulet hetken kuluttua. Minä olin tuntikausia tuon ikäisenä yksin, vuotta vanhempana yön yli ja kuusivuotiaana jopa kolme yötä yksin. Kyllä noin lyhyen ajan pärjää. N20

Vierailija
26/41 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 12:54"]

Voinko jättää 4,5 vuotiaan yksin kotiin katsomaan lastenohjelmia kun käyn nopeasti pissattamassa koiran, menisi n. 5-7 minuuttia?

[/quote]

ET hetkeksikään.

Vierailija
27/41 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:31"]Noin lyhyeksi ajaksi päiväsaikaan tottakai voit. Kerrot vaan lapselle että olet alle 10min ulkona pissattamassa koiraa ja tulet hetken kuluttua. Minä olin tuntikausia tuon ikäisenä yksin, vuotta vanhempana yön yli ja kuusivuotiaana jopa kolme yötä yksin. Kyllä noin lyhyen ajan pärjää. N20
[/quote] No tuo ei ole normaalia

Vierailija
28/41 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:27"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:25"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:20"] Tiedätkö että saisit aika kovan tuomion jos lapsellesi sattuisi jotain sinä aikana kun olet poissa. Siinä ei paljon selitykset auttasi. Kaiken kukkuraksi lapsesi otettaisiin huostaan ainakin joksikin aikaa. Kannattaa ehkä vähän pysähtyä miettimään mitä touhuaa. [/quote] Olisi ihan mielenkiintoista nähdä jonkinlaista lähdettä tälle. [/quote] Noinhan se menee Suomessa. En ole yllä olevan kirjoittanut mutta herkästi on lasu ovella jos jotain tapahtuu. Itse en uskaltaisi jättää. Neljävuotiaan ajatusmaailma on vielä aika kaikkivoipa. Ja vaikka paljon osaakin ei ihan kaikkea... Isomman sisaruksen kanssa voisi olla tuon ajan. Yksin en jättäisi.

[/quote]

Se ei kyllä mene noin Suomessa. Monessa muussa maassa on kyllä oikein lailla määrätty, minkä ikäisen lapsen saa jättää kotiin.
[/quote]

Meillä se on ilmaistu laissa toisella tavoin kuin määräämällä ikäraja joten tulkinnan varaa on laajalti. Jos jotain sattuu ja tuon ikäinen on valvomatta niin... no, mietipä itse onko valvomatta jättäminen lieventävä asianhaara vai moitittavaa käytöstä.

Vierailija
29/41 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:38"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:27"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:25"] [quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:20"] Tiedätkö että saisit aika kovan tuomion jos lapsellesi sattuisi jotain sinä aikana kun olet poissa. Siinä ei paljon selitykset auttasi. Kaiken kukkuraksi lapsesi otettaisiin huostaan ainakin joksikin aikaa. Kannattaa ehkä vähän pysähtyä miettimään mitä touhuaa. [/quote] Olisi ihan mielenkiintoista nähdä jonkinlaista lähdettä tälle. [/quote] Noinhan se menee Suomessa. En ole yllä olevan kirjoittanut mutta herkästi on lasu ovella jos jotain tapahtuu. Itse en uskaltaisi jättää. Neljävuotiaan ajatusmaailma on vielä aika kaikkivoipa. Ja vaikka paljon osaakin ei ihan kaikkea... Isomman sisaruksen kanssa voisi olla tuon ajan. Yksin en jättäisi. [/quote] Se ei kyllä mene noin Suomessa. Monessa muussa maassa on kyllä oikein lailla määrätty, minkä ikäisen lapsen saa jättää kotiin. [/quote] Meillä se on ilmaistu laissa toisella tavoin kuin määräämällä ikäraja joten tulkinnan varaa on laajalti. Jos jotain sattuu ja tuon ikäinen on valvomatta niin... no, mietipä itse onko valvomatta jättäminen lieventävä asianhaara vai moitittavaa käytöstä.

[/quote]

Mä sanoisin, että on aika eri asia jättää 4,5-vuotias lapsi valvomatta 5-7 minuutiksi kuin jättää valvomatta tunniksi.

Vierailija
30/41 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en jätä koskaan lapsiani yksin, edes vessareissun ajaksi, vähä siitä joskus valittavat , varsinkin jos heidän puolisonsa käymässä,  lapseni siis 27 ja 42.  Hyviä heistä tulee ihan varmasti,eivät tosin osaa itse pyyhkiä vielä,  mutta meillä vapaa kasvatus.

Vierailija
31/41 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen jättänyt 4-vuotiaan katsomaan lastenohjelmaa,kun käyn pikaseen koiran kanssa ulkona.Ikkunasta näkee tarvittaessa minut.Hyvin pärjää ja tuntee itsensä niiin isoksi,kun on hetken yksin kotona .

Vierailija
32/41 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:38"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:27"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:25"] [quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:20"] Tiedätkö että saisit aika kovan tuomion jos lapsellesi sattuisi jotain sinä aikana kun olet poissa. Siinä ei paljon selitykset auttasi. Kaiken kukkuraksi lapsesi otettaisiin huostaan ainakin joksikin aikaa. Kannattaa ehkä vähän pysähtyä miettimään mitä touhuaa. [/quote] Olisi ihan mielenkiintoista nähdä jonkinlaista lähdettä tälle. [/quote] Noinhan se menee Suomessa. En ole yllä olevan kirjoittanut mutta herkästi on lasu ovella jos jotain tapahtuu. Itse en uskaltaisi jättää. Neljävuotiaan ajatusmaailma on vielä aika kaikkivoipa. Ja vaikka paljon osaakin ei ihan kaikkea... Isomman sisaruksen kanssa voisi olla tuon ajan. Yksin en jättäisi. [/quote] Se ei kyllä mene noin Suomessa. Monessa muussa maassa on kyllä oikein lailla määrätty, minkä ikäisen lapsen saa jättää kotiin. [/quote] Meillä se on ilmaistu laissa toisella tavoin kuin määräämällä ikäraja joten tulkinnan varaa on laajalti. Jos jotain sattuu ja tuon ikäinen on valvomatta niin... no, mietipä itse onko valvomatta jättäminen lieventävä asianhaara vai moitittavaa käytöstä.

[/quote]

Mä sanoisin, että on aika eri asia jättää 4,5-vuotias lapsi valvomatta 5-7 minuutiksi kuin jättää valvomatta tunniksi.
[/quote]

No, avainsana on jättää valvomatta. Ehkä pystyt käräjillä todistamaan että tuossa on ero mutta kokemukseni mukaan hankalaa se tulee olemaan. Huolimattomuus (esim. tässä valvomatta jättäminen etenkin vastuuasemassasi alaikäisen huoltajana) on käytännössä aina tuottamukseksi tulkittavaa. Valvonnan laiminlyönti ei ole mikään pikkujuttu jos jotain tapahtuu. Et voi taata lapsesi turvallisuutta koiran kanssa ulkoillessasi ja tapaturmia yms. vahinkoja sattuu nopeastikin. Kukin toki punnitsee millaisia riskejä on valmis ottamaan ja kantaa vastuun valinnoistaan.

Vierailija
33/41 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin pojan mukaan kun ei halunnut jäädä yksin. Jos olisi halunnut mieluummin katsoa lastenohjelmia, olisin voinut jättääkin. Ei ole vielä ollut yksin muuten kuin että käyn suihkussa tai parvekkeella ja asumme kerrostalossa. Ehkä myöhemmin sitten haluaa jäädä muutamaksi minuutiksi itsekseen niin kokeillaan sitten. :)

ap

Vierailija
34/41 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon jättänyt meidän 4v 4kk lapsen kotiin yksin 5-10min kun oon käynyt nukuttamassa vauvaa ulkona. Oon ennen lähtö selittänyt että meen vaunuttelemaan vauvaa, kierrän tuolta ja tuolta ja oon kotona ennen kuin tämä Ryhmä Hau/ Oktonautit loppuu. Siinä se istua tönötti sohvalla kun tulin takaisin. En kuitenkaan vielä pitemmäksi ajaksi jättäisi tai jättäisi jos lähtisin kauemmas (vaunulenkki kiertää siis tavallaan meidän taloyhtiön että varmaan kuulisin jos mua huudettais ovella).

Mutta riippuu niin lujaa lapsesta! Meidän lasten serkkua ei voi vieläkään jättää yhtään vaikka on jo koulussa. On niin arvaamaton.

Vierailija
35/41 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn alakerran pyykkituvassa ja viemässä roskat ja jätän 4,5-vuotiaan ja 6-vuotiaan siksi aikaa keskenään kotiin. Voisin jättää 4,5-vuotiaan yksinkin. Kauppareissun ajaksi en jätä heitä kahdestaan, mutta 12-vuotiaan veljen kanssa jätän kyllä. 6-vuotiaan voin jättää puoleksi tunniksikin yksin kotiin. 

Vierailija
36/41 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapseni olen jättänyt. On luotettava, täytti juuri 5v. Joskus niinkin, että lähdin siskoa kuljettemaan treeneihin kun isä oli vasta matkalla kotiin.

Vierailija
37/41 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin olen uskaltanut jättää (omakotitalossa) että etuovi on raollaan ja en poistu näköetäisyyden ulkopuolelle, eli kuljen edessä olevaa tietä pari kertaa edestakaisin. Ja joskus meillä on vanha itkuhälytin käytössä joka toimii myös radiopuhelimen tyylisesti. Tiedän että lapsi pärjäisi ainakin Pikku Kakkosen aikaan pidempäänkin yksin mutta ei vaan tunnu luonnolliselta jättää noin pientä.

Vierailija
38/41 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit.

Vierailija
39/41 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:29"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:27"]

[/quote]

Mielenkiintoinen sanavalinta: alaikäisen. Kaikki alle 18-vuotiaat ovat alaikäisiä. Onko siis alle 18-vuotiaan kotiin jättäminen yksin alaikäisen heitteillejättöä, vai miksi käytit sanaa alaikäinen?

[/quote]Mua ihmetytti enemmän sana heitteille. Itse miellän heitteillejätön ihan erilaiseksi tapahtumaksi. Mutta kukin tyylillään.

Vierailija
40/41 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 4v on ollut yksin kotona 10min montakin kertaa kun minä olen vuorotöissä eikä isänsä ota enää viimeiselle koirien pissatuslenkille lasta mukaan kun on jo melkein nukkuma-aika. Laittanut pojan tietokoneelle tai piirrettyjä katsomaan siksi aikaa ja ei ole ollut mitään ongelmaa. Tiedän kuitenkin että jos tekeminen ei olisi niin mukavaa ja mielenkiintoista niin poika olisi ovella huutamassa "iiiiisiiiiii missä oooot?!" -ei lähtisi mihinkään. Tunnet itse lapsesi. Ota mukaan jos ei ole aivan pakko jättää kotiin.