Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauppalehti: Opet kesäksi töihin!

Vierailija
16.09.2015 |

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/onko-opettajien-10-viikon-loma-nykyaikaa/QN4NXDuk

Erinomainen kirjoitus "onko opettajien 10 viikon loma nykyaikaa"! Kolumnisti ehdottaa, että opettajien ammattitaitoa voisi hyödyntää kesäisin esimerkiksi päiväkodeissa. Näin päiväkoteja ei tarvitsisi laittaa kesäsulkuun ja vanhempien olisi helpompi sumplia lasten kesähoito. Vertailukohtana ovat muut pienipalkkaiset (yes I know, open palkka ei riitä mihinkään ;) naisvaltaiset, alat, esimerkiksi  sairaanhoitajat. Näillä aloilla vuosiloma laskee 38 vuorokaudesta 30:neen. Miksi opettajat olisivat poikkeus?

Kommentit (748)

Vierailija
641/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:29"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:23"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:12"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:23"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:20"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:03"] Mun mies on reaaliaineenopettajana ja itse asiantuntijana yksityisellä ja mieheni pääsee työssään niin paljon helpommalla, että välillä melkein huvittaa. Päivät ovat lyhyitä ja lasten kanssa ehtii olla paljon. Toki on joskus kokeita korjattavana, mutta ottaen huomioon työviikon lyhyyden, on se vain kohtuullista. Mies on useimmiten jo ennen kolmea kotona, kun itse kotiudun aikaisintaan puoli kuudelta. Lomia hänellä on 14 viikkoa (!) vuodessa, kun minulla on viisi. Ja silti saamme suunnilleen samaa vähän päälle kolmen tonnin palkkaa. Toki hyödyn miehen helposta työstä, kun hän tekee paljon kotitöitä kne. Mutta kyllä opettajien työn määrä ja pitkät lomat suhteessa palkkaan ovat yleisesti ottaen täysin kohtuuttomia. [/quote] Väitätkö tosissasi, että miehelläsi on 70 lomapäivää vuodessa? Ja olet muka asiantuntijatehtävissä? [/quote] 10 viikon kesäloma, viikon syysloma, 2-3 viikon joululoma ja viikon hiihtoloma. Ja vaikka eivät olisikaan virallisesti lomia, niin kyllä tuollainen määrä vapaa-aikaa samalla kun yli kolmen tonnin palkka tipahtaa tilille, on aikamoista luksusta.

[/quote]

Jännä, ettet opettajan vaimona tiedä, mitä eroa on lomapäivällä ja opetuksettomalla ajalla. Lomapäiviä opettajilla ei ole sen enempää kuin muillakaan KVTES:n noudattajilla. 3 viikon joululomaa ei ole ainakaan minun lapsillani ollut koskaan ja syyslomaviikon saadakseen tekevät lauantaikoulupäiviä. Tämä kai koskee opettajiakin?

[/quote]

Just tarkistin, meidän lapsilla on päivää vaille kolmen viikon joululoma tänä vuonna.

Viikon syysloma, jonka eteen tehdään lauantaikoulupäivä = retki laavulle.

[/quote]

Ja kesälomaakin sen kymmenen viikkoa talviloman lisäksi? Miten tuo voi olla mahdollista?
[/quote] ja tuohon päälle vielä itsenäisyyspäivät, pääsiäiset ym. Huh, ei opettaja paljon töissä ehdi käydä..

Vierailija
642/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:33"]Niin, pointtina on tässä se, että opettajille maksetaan julkisista varoista aivan liikaa palkkaa, ottaen huomioon pitkät ajat, jolloin eivät tee töitä. mielestäni palkat kuulostavat sellaisilta, joita voitaisiin maksaa ihan normilomilla varustetusta työstäkin. Itse olen akateemisesti koulutettu, töissä yksityisellä sektorilla ja palkkaa saan 3070 eur/kk. Lomia viisi viikkoa vuodessa ja jatkuva yt-paine. Käsittääkseni moni aineipettaja saa tuon verran palkkaa, vaikka työskentelevät yhdeksän viikkoa vähemmän vuodessa kuin minä.
[/quote] tässäpä se tärkein!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 19:23"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:52"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:45"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:40"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:23"] [quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:20"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:03"] Mun mies on reaaliaineenopettajana ja itse asiantuntijana yksityisellä ja mieheni pääsee työssään niin paljon helpommalla, että välillä melkein huvittaa. Päivät ovat lyhyitä ja lasten kanssa ehtii olla paljon. Toki on joskus kokeita korjattavana, mutta ottaen huomioon työviikon lyhyyden, on se vain kohtuullista. Mies on useimmiten jo ennen kolmea kotona, kun itse kotiudun aikaisintaan puoli kuudelta. Lomia hänellä on 14 viikkoa (!) vuodessa, kun minulla on viisi. Ja silti saamme suunnilleen samaa vähän päälle kolmen tonnin palkkaa. Toki hyödyn miehen helposta työstä, kun hän tekee paljon kotitöitä kne. Mutta kyllä opettajien työn määrä ja pitkät lomat suhteessa palkkaan ovat yleisesti ottaen täysin kohtuuttomia. [/quote] Väitätkö tosissasi, että miehelläsi on 70 lomapäivää vuodessa? Ja olet muka asiantuntijatehtävissä? [/quote] 10 viikon kesäloma, viikon syysloma, 2-3 viikon joululoma ja viikon hiihtoloma. Ja vaikka eivät olisikaan virallisesti lomia, niin kyllä tuollainen määrä vapaa-aikaa samalla kun yli kolmen tonnin palkka tipahtaa tilille, on aikamoista luksusta. [/quote] Minä olin kuvitellut, että perusopetuksen ja lukion työpäivien määrästä säädetään lailla, mutta ilmeisesti teidän kunnassa on ihan omat säännöt? Laskepa huviksesi, jääkö noilla lomamäärillä tähteelle se 189 koulupäivää, joka ainakin muualla Suomessa pitää opetusta tarjota. Vai opettaako miehesi kenties ammattiopistossa? niiden työpäivien määrästä minulla ei ole käsitystä. [/quote] yläasteella ja lukiossa opettaa. Ja tuntuvat olevan ihan samat lomat kaikilla tuntemillani opettajilla. Ainoastaan syysloma vaihtelee muutamasta päivästä viikkoon riippuen, onko tehty pari lausntaita sisään (miehen koulussa urheilupäivät lauantaisin, kivoja tapahtumia joihin saa ottaa perheen mukawn ja näillä saa pidennetyn syysloman.... )

[/quote]

On se hienoa, miten miesopettajlle esim. lauantaityöpäivät ovat "kivoja tapahtumia", ilmeisesti me naisopettajat ollaan sitten ne, jotka noin tuhannelle hengelle nämä tapahtumat järjestetään ja organisoidaan ja tehdään työtä niiden eteen. Miesopet tulee vaan valmiille, jättävät valvontavastuun toisille ja lepertelevät vain lapsilleen, jotka raahasivat töihin mukaan. Lisäksi kokevat, että kiva neljän tunnin tapahtuma näin lauantaina, saan yhden ylimääräisen vapaan.

[/quote]

Lauantaivesot ovat hirveää rääkkäystä. Jotkut oikeasti pedagogisesti innokkaat, yleensä naiset, tosissaan keräävät materiaalit ja kirjoittavat kynät sauhuten muistiinpanoja turhasta ajanhaaskauksesta. Aamukahvin jälkeen voi salin perälle raahauta lukemaan Hesaria tabletilta, sitten faceen, instaan ja pelata. Ruoan jälkeen voikin kadota kotiin. Meille miesopettajille lauantaityöt ovat puuduttavaa pakkopullaa.
[/quote]
Osimoilleen näin. Onneksi nykyään on älypuhelin, mitä voi selata. En ymmärrä, miksi joku tekee vesossa muistiinpanoja. Todellakin ajanhukkaa. Joskus on sattunut olemaan kokeita korjattavana mukana tosin. Seksichatitkin ovat tulleet tutuksi vesossa.
t. Miesope

Vierailija
644/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:33"]

Niin, pointtina on tässä se, että opettajille maksetaan julkisista varoista aivan liikaa palkkaa, ottaen huomioon pitkät ajat, jolloin eivät tee töitä. mielestäni palkat kuulostavat sellaisilta, joita voitaisiin maksaa ihan normilomilla varustetusta työstäkin. Itse olen akateemisesti koulutettu, töissä yksityisellä sektorilla ja palkkaa saan 3070 eur/kk. Lomia viisi viikkoa vuodessa ja jatkuva yt-paine. Käsittääkseni moni aineipettaja saa tuon verran palkkaa, vaikka työskentelevät yhdeksän viikkoa vähemmän vuodessa kuin minä.

[/quote]

Aineenopettajat saavat monta sataa enemmän kuin sinä ja luokanopetkin vähän enemmän.

Vierailija
645/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateelliset kirjoittelevat, kun ovat aina halunneet opettajiksi mutta eivät ole päässeet koulutukseen.

Vierailija
646/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:06"]

Täällä kun on paljon opettajia liikenteesä, niin minulla olisi kysyttävää. Olen siis koulutukseltani psykologi ja psykologianopettaja. Haluaisin tehdä psykanopen töitä, mutta niitä ei kertakaikkiaan ole. Olen pari kertaa vuoden sijaisuuden onnistunut saamaan yli 10 v urani aikana ja muuten tehnyt psykologin töitä kunnissa. Pitäisi olla toinen aine, mutta tuskin sekään auttaa, kun tuo niin hankala aine työllistyä. Olen ruvennut miettimään joko erityisopettajan tai opinto-ohjaajan töitä, kun niihin saisin pätevyyden vuoden koulutuksella. Onko teillä mitään käsitystä, kannattaako se? Erityisopettajista ilmeisesti pulaa peruskoulussa, mutta osaako kukaan sanoa ammatillisen tilannetta? Entä opinto-ohjaajien työtilanne? Ei viitsisi turhaan kouluttautua, jos töitä ei kuitenkaan opettajana saa. Ja silloin kun olin psykan open sijaisena ammatillisella puolella, niin opolla ei ollut samat pitkät lomat kuin muilla, vaan hän oli syyslomat, hiihtolomat töissä ja kesälläkin juhannukseen asti töissä. Onko siis niin, että ammatillisella puolella opoilla on virkamiehen lomat?  Mitä suosittelisitte minun tapauksessa, että opiskelisin. Kokemusta on siis sekä psykologin että psykanopen töistä ja täytyy sanoa, että psykanopen työ oli paljon mielekkäämpää, parempipalkkaista ja tietysti lomaedut paljon paremmat. Mutta en viitsi opoksi suoraansanottuna opiskella, jos siinä tosiaan ei ole samat pitkät lomat. Kiitos jo etukäteen, jos joku viitsisi vastailla, jos paikalla vaikka olisi ammatillisen puolen väkeä :)

[/quote]

Erityisopettajilla on vielä hyvin töitä, erityisesti erityisluokanopettajilla, johon tarvisi olla myös luokanopettajan kelpoisuus. Mutta epäilen, että tilanne muuttuu pian. Niin paljon niitä koulutetaan tällä hetkellä. Liika on liikaa. Mutta jos nopeasti hakeudut, voit ehtiä vielä työmarkkinoille ennen kuin ne kyllästetty täysin. Yksi ongelma on, että useimmissa paikoissa erkkaopintoihin pitäisi olla opetuskokemusta vähintään kaksi vuotta ja sen hankkiminen on tuskan takana, jos ei töitä muutenkaan ole.

Opinto-ohjaajan työ muakin kiinnostaisi, mutta niihin erillisiin opintoihin on aika paljon hakijoita ja moni on toiminut osa-aikaisena opona jo vuosia ennen pätevyyden hankkimista. Lisäksi opinto-ohjaajan töitä on aika huonosti ja suurin osa opinnot lukeneista työskentelee edelleen vanhoissa töissään.

En siis sulje noita pois, mutta mikään oikotie onneen noikaan ei ole.

Ylipäätään miettisin, kannattaako opetusalalle havitella lainkaan. Opettajista on ylitarjontaa ja koko ajan vaan enemmän. Hankalammin työllistävien aineiden opettajilla saattaa olla niitä opetettavia aineita jo 4-5 ja siltikin työnhaku tökkii. Ennen mm. matikan opet työllistyi hyvin, kunnes työkkäri keksi, että kaikki ennen it-alalla työskennelleet voidaan täydennyskouluttaa matemaattisten aineiden opettajiksi ja sitten niitä alettiin puskemaan työvoimakoulutuksista kiihtyvää tahtia ja silläkin puolella joka sijaisuuteen on kymmeniä hakijoita. Opetustöistä harvainaisen veemäisiä tekee myös se, että on olemassa virkamaailma, jossa saa olla tasan kuin haluaa, kunhan suunnilleen duuninsa hoitaa. Sitten on se alemman kerroksen väki, jotka matelee saadakseen sijaisuuksia, tappelee niistä ja haaveilee virasta jonain päivänä.

Yksi juttu on myös se, että työhön valinnassa suositaan nuoria ja olettaisin sinun olevan vähän iäkkäämpi jo. 25-vuotiaat vetää oikealta ja vasemmalta ohi sijaisuuksia haettaessa, koska rehtorit rakastaa ottaa nuoria ja nöyriä. Ikä tuo itsevarmuutta ja sitä ei sijaiselta haluta liikaa. Eipä ole kauaa aikaa, kun virkaa oli hakemassa nuori, vastavalmistunut ja työkokemusta alle vuosi, ja noin nelikymppinen järeällä kokemuksella. Rehtori sanoi, että ei halua "sitä vanhaa vaan nuoren". Eikä kysymys ollut mistään ominaisuudesta vaan vastusti tuommoisten vanhojen valintaa ylipäätään. Kysymys oli nelikymppisestä, rehtori itse 60+.

Mutta toki tavoittele unelmaasi, opetusala on vaan typerä valinta nykypäivänä.

Vierailija
647/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:29"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:23"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:20"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:03"] Mun mies on reaaliaineenopettajana ja itse asiantuntijana yksityisellä ja mieheni pääsee työssään niin paljon helpommalla, että välillä melkein huvittaa. Päivät ovat lyhyitä ja lasten kanssa ehtii olla paljon. Toki on joskus kokeita korjattavana, mutta ottaen huomioon työviikon lyhyyden, on se vain kohtuullista. Mies on useimmiten jo ennen kolmea kotona, kun itse kotiudun aikaisintaan puoli kuudelta. Lomia hänellä on 14 viikkoa (!) vuodessa, kun minulla on viisi. Ja silti saamme suunnilleen samaa vähän päälle kolmen tonnin palkkaa. Toki hyödyn miehen helposta työstä, kun hän tekee paljon kotitöitä kne. Mutta kyllä opettajien työn määrä ja pitkät lomat suhteessa palkkaan ovat yleisesti ottaen täysin kohtuuttomia. [/quote] Väitätkö tosissasi, että miehelläsi on 70 lomapäivää vuodessa? Ja olet muka asiantuntijatehtävissä? [/quote] 10 viikon kesäloma, viikon syysloma, 2-3 viikon joululoma ja viikon hiihtoloma. Ja vaikka eivät olisikaan virallisesti lomia, niin kyllä tuollainen määrä vapaa-aikaa samalla kun yli kolmen tonnin palkka tipahtaa tilille, on aikamoista luksusta.

[/quote]

Jännä, ettet opettajan vaimona tiedä, mitä eroa on lomapäivällä ja opetuksettomalla ajalla. Lomapäiviä opettajilla ei ole sen enempää kuin muillakaan KVTES:n noudattajilla. 3 viikon joululomaa ei ole ainakaan minun lapsillani ollut koskaan ja syyslomaviikon saadakseen tekevät lauantaikoulupäiviä. Tämä kai koskee opettajiakin?

[/quote]

Just tarkistin, meidän lapsilla on päivää vaille kolmen viikon joululoma tänä vuonna.

[/quote]

Ja kesälomaakin sen kymmenen viikkoa talviloman lisäksi? Miten tuo voi olla mahdollista?

[/quote]

En ole laskenut muita lomia, tartuin vaan tuohon joululomaan, kun just olin katsonut sen, koska olemme lähdössä reissuun. Minä en tiedä onko kesällä just 10 viikkoa lomaa, en ole laskenut vielä. Paaaljon sitä jokatapauksessa on.

Koulu alkoi 11.8.

Syysloma 12.-18.10 (=viikkoa). Ennen sitä yksi lauantaikoulupäivä.

Joululoma 18.12. - 6.1.

Talviloma 29.2.-6.3.2016

Koulu loppuu 4.6.2016

Vierailija
648/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:33"]

Niin, pointtina on tässä se, että opettajille maksetaan julkisista varoista aivan liikaa palkkaa, ottaen huomioon pitkät ajat, jolloin eivät tee töitä. mielestäni palkat kuulostavat sellaisilta, joita voitaisiin maksaa ihan normilomilla varustetusta työstäkin. Itse olen akateemisesti koulutettu, töissä yksityisellä sektorilla ja palkkaa saan 3070 eur/kk. Lomia viisi viikkoa vuodessa ja jatkuva yt-paine. Käsittääkseni moni aineipettaja saa tuon verran palkkaa, vaikka työskentelevät yhdeksän viikkoa vähemmän vuodessa kuin minä.

[/quote]

Aineenopettajat saavat monta sataa enemmän kuin sinä ja luokanopetkin vähän enemmän.
[/quote] eikö noita palkkoja voisi sitten laskea esim kesäajan työvelvoitteella? Ihan järkyttäviä palkkoja verovaroista ja pitkät vapaat päälle.

Vierailija
649/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Aivan liikaa palkkaa? Opettajien peruspalkat näyttävät alkavan järjestään numerolla kaksi. http://ek.fi/dokumentit/palkkatiedusteluun_vastaaminen/kuukausipalkkaiset/01_Yleissivistavat_oppilaitokset.pdf

Jos tuo on mielestäsi aivan liikaa palkkaa, niin paljonpa arvostat opetusta, jonka ansiosta itsekin olet saanut akateemisen tutkinnon.

Vierailija
650/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilla 190 päivää töitä vuodessa miinus arkipyhät. Ja näistäkin varmaan 10 leppoisaa parin tunnin työpäivää, kuten joulujuhla, kevätjuhla, lauantaityöpäivät juuri tyyliin retki laavulle, liikuntapäivät, työpäivät ennen joulu- ja kevätjuhlia, pääsiäislomaa jne ovat aina lyhyempiä, luokkaretkipäivät (eräskin tuntemani opettaja teki luokkaretkipäivänä sambapukua kun lapset oli Lintsillä...) ja mitähän muita leppoisia päiviä vielä...

Vierailija
651/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:35"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:29"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:23"] [quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:12"] [quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:23"] [quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:20"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:03"] Mun mies on reaaliaineenopettajana ja itse asiantuntijana yksityisellä ja mieheni pääsee työssään niin paljon helpommalla, että välillä melkein huvittaa. Päivät ovat lyhyitä ja lasten kanssa ehtii olla paljon. Toki on joskus kokeita korjattavana, mutta ottaen huomioon työviikon lyhyyden, on se vain kohtuullista. Mies on useimmiten jo ennen kolmea kotona, kun itse kotiudun aikaisintaan puoli kuudelta. Lomia hänellä on 14 viikkoa (!) vuodessa, kun minulla on viisi. Ja silti saamme suunnilleen samaa vähän päälle kolmen tonnin palkkaa. Toki hyödyn miehen helposta työstä, kun hän tekee paljon kotitöitä kne. Mutta kyllä opettajien työn määrä ja pitkät lomat suhteessa palkkaan ovat yleisesti ottaen täysin kohtuuttomia. [/quote] Väitätkö tosissasi, että miehelläsi on 70 lomapäivää vuodessa? Ja olet muka asiantuntijatehtävissä? [/quote] 10 viikon kesäloma, viikon syysloma, 2-3 viikon joululoma ja viikon hiihtoloma. Ja vaikka eivät olisikaan virallisesti lomia, niin kyllä tuollainen määrä vapaa-aikaa samalla kun yli kolmen tonnin palkka tipahtaa tilille, on aikamoista luksusta. [/quote] Jännä, ettet opettajan vaimona tiedä, mitä eroa on lomapäivällä ja opetuksettomalla ajalla. Lomapäiviä opettajilla ei ole sen enempää kuin muillakaan KVTES:n noudattajilla. 3 viikon joululomaa ei ole ainakaan minun lapsillani ollut koskaan ja syyslomaviikon saadakseen tekevät lauantaikoulupäiviä. Tämä kai koskee opettajiakin? [/quote] Just tarkistin, meidän lapsilla on päivää vaille kolmen viikon joululoma tänä vuonna. Viikon syysloma, jonka eteen tehdään lauantaikoulupäivä = retki laavulle. [/quote] Ja kesälomaakin sen kymmenen viikkoa talviloman lisäksi? Miten tuo voi olla mahdollista? [/quote] ja tuohon päälle vielä itsenäisyyspäivät, pääsiäiset ym. Huh, ei opettaja paljon töissä ehdi käydä..

[/quote]

Vaikka miten laskis niin ei kyllä tuossa koulussa jää lakisääteistä määrää työpäiviä. Kannattaa olla yhteydessä viranomaisiin, siellähän rikotaan lakia!

Ja ajatella, opettajilla on itsenäisyyspäivä ja pääsiäinekin vapaata! Hävytöntä, eikö tähän nyt millään saada muutosta? Opettajat voisivat noina juhlapäivinä hoitaa päiväkodeissa työttömien perheiden lapsia, jotta vanhemmat saisivat ansaitsemaansa lomaa edes silloin!

Vierailija
652/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:41"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:33"]

[/quote]

[/quote] eikö noita palkkoja voisi sitten laskea esim kesäajan työvelvoitteella? Ihan järkyttäviä palkkoja verovaroista ja pitkät vapaat päälle.
[/quote] eiköhän noikin johonkin leikkuriin joudu, kun on pakko säästää. Opettajia on valtava määrä, eli säästöjä olisi sieltäkin helppo (ja tätä keskustelua luettuani myös erittäin aiheellista) saada.

Vierailija
653/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:42"]

[/quote]

Aivan liikaa palkkaa? Opettajien peruspalkat näyttävät alkavan järjestään numerolla kaksi. http://ek.fi/dokumentit/palkkatiedusteluun_vastaaminen/kuukausipalkkaiset/01_Yleissivistavat_oppilaitokset.pdf

Jos tuo on mielestäsi aivan liikaa palkkaa, niin paljonpa arvostat opetusta, jonka ansiosta itsekin olet saanut akateemisen tutkinnon.

[/quote]

Älä viitsi, jokainen tietää, että kaikki opettajat saavat lisiä palkan päälle. Kaikesta mahdollisesta opettajat saavat lisiä ja sekä tietysti ikälisät, joten kolmosella alkaa palkat. Sama kun sairaanhoitajat kertoisivat vaan peruspalkkansa, mutta jättäisivät kaikki lisät kertomatta.

Vierailija
654/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:44"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:41"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:33"] Niin, pointtina on tässä se, että opettajille maksetaan julkisista varoista aivan liikaa palkkaa, ottaen huomioon pitkät ajat, jolloin eivät tee töitä. mielestäni palkat kuulostavat sellaisilta, joita voitaisiin maksaa ihan normilomilla varustetusta työstäkin. Itse olen akateemisesti koulutettu, töissä yksityisellä sektorilla ja palkkaa saan 3070 eur/kk. Lomia viisi viikkoa vuodessa ja jatkuva yt-paine. Käsittääkseni moni aineipettaja saa tuon verran palkkaa, vaikka työskentelevät yhdeksän viikkoa vähemmän vuodessa kuin minä. [/quote] Aineenopettajat saavat monta sataa enemmän kuin sinä ja luokanopetkin vähän enemmän. [/quote] eikö noita palkkoja voisi sitten laskea esim kesäajan työvelvoitteella? Ihan järkyttäviä palkkoja verovaroista ja pitkät vapaat päälle. [/quote] eiköhän noikin johonkin leikkuriin joudu, kun on pakko säästää. Opettajia on valtava määrä, eli säästöjä olisi sieltäkin helppo (ja tätä keskustelua luettuani myös erittäin aiheellista) saada.

[/quote]

Opettajien kesätyöt ovat aina joltakulta muulta pois. Sinäkö haluat pakkolomalle kesän ajaksi, kun opettaja tulee tekemään sinun työsi?

Vierailija
655/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:47"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:42"]

[/quote]

[/quote]

Älä viitsi, jokainen tietää, että kaikki opettajat saavat lisiä palkan päälle. Kaikesta mahdollisesta opettajat saavat lisiä ja sekä tietysti ikälisät, joten kolmosella alkaa palkat. Sama kun sairaanhoitajat kertoisivat vaan peruspalkkansa, mutta jättäisivät kaikki lisät kertomatta.
[/quote] Mä saan luokanvalvojuudesta ja muutamasta helposta ekstravastuusta monta viikkotuntia lisää palkkaa. Ja palkka todellakin alkaa kolmosella. T. Aineopettaja

Vierailija
656/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:40"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:29"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:23"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En ole laskenut muita lomia, tartuin vaan tuohon joululomaan, kun just olin katsonut sen, koska olemme lähdössä reissuun. Minä en tiedä onko kesällä just 10 viikkoa lomaa, en ole laskenut vielä. Paaaljon sitä jokatapauksessa on.

Koulu alkoi 11.8.

Syysloma 12.-18.10 (=viikkoa). Ennen sitä yksi lauantaikoulupäivä.

Joululoma 18.12. - 6.1.

Talviloma 29.2.-6.3.2016

Koulu loppuu 4.6.2016

[/quote]

Miten teillä voi olla noin pitkä joululoma? Meidän lapsilla alkaa tänä vuonna 23.12. ja eikö koulupäiviä pidä jokaisella olla yhtä monta lukuvuoden aikana?

Vierailija
657/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:47"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Joo. Missään muussa työssä ei saa lisiä. Esimerkiksi se kuuluisa insinööri tekee jo viidettätoista vuotta töitään sillä alkupalkalla, ja kaksitoistatuntista päivää vetää peruspalkallaan, ilman mitään korvauksia. On tämä kyllä niin maan perusteellisen väärin.

Vierailija
658/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin nautin pitkistä vapaista ja vaihdan kyllä alaa, jos meidän lomiin kajotaan!

Vierailija
659/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:53"]

Mä ainakin nautin pitkistä vapaista ja vaihdan kyllä alaa, jos meidän lomiin kajotaan!

[/quote]

Hyvä juttu, vaihda vaan alaa. On niin vaikea saada opettajan hommia, että tervemenoa kaikki, niin innokkaat saavat töitä.

Vierailija
660/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:52"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:47"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Joo. Missään muussa työssä ei saa lisiä. Esimerkiksi se kuuluisa insinööri tekee jo viidettätoista vuotta töitään sillä alkupalkalla, ja kaksitoistatuntista päivää vetää peruspalkallaan, ilman mitään korvauksia. On tämä kyllä niin maan perusteellisen väärin.

[/quote]

No eiköhän tämä insinööri kysyttäessä kerro  sen nykyisen palkkansa eikä sitä 15 v takaista aloituspalkkaansa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan