Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauppalehti: Opet kesäksi töihin!

Vierailija
16.09.2015 |

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/onko-opettajien-10-viikon-loma-nykyaikaa/QN4NXDuk

Erinomainen kirjoitus "onko opettajien 10 viikon loma nykyaikaa"! Kolumnisti ehdottaa, että opettajien ammattitaitoa voisi hyödyntää kesäisin esimerkiksi päiväkodeissa. Näin päiväkoteja ei tarvitsisi laittaa kesäsulkuun ja vanhempien olisi helpompi sumplia lasten kesähoito. Vertailukohtana ovat muut pienipalkkaiset (yes I know, open palkka ei riitä mihinkään ;) naisvaltaiset, alat, esimerkiksi  sairaanhoitajat. Näillä aloilla vuosiloma laskee 38 vuorokaudesta 30:neen. Miksi opettajat olisivat poikkeus?

Kommentit (748)

Vierailija
661/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:50"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:40"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:29"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:23"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:12"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:23"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:20"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:03"] Mun mies on reaaliaineenopettajana ja itse asiantuntijana yksityisellä ja mieheni pääsee työssään niin paljon helpommalla, että välillä melkein huvittaa. Päivät ovat lyhyitä ja lasten kanssa ehtii olla paljon. Toki on joskus kokeita korjattavana, mutta ottaen huomioon työviikon lyhyyden, on se vain kohtuullista. Mies on useimmiten jo ennen kolmea kotona, kun itse kotiudun aikaisintaan puoli kuudelta. Lomia hänellä on 14 viikkoa (!) vuodessa, kun minulla on viisi. Ja silti saamme suunnilleen samaa vähän päälle kolmen tonnin palkkaa. Toki hyödyn miehen helposta työstä, kun hän tekee paljon kotitöitä kne. Mutta kyllä opettajien työn määrä ja pitkät lomat suhteessa palkkaan ovat yleisesti ottaen täysin kohtuuttomia. [/quote] Väitätkö tosissasi, että miehelläsi on 70 lomapäivää vuodessa? Ja olet muka asiantuntijatehtävissä? [/quote] 10 viikon kesäloma, viikon syysloma, 2-3 viikon joululoma ja viikon hiihtoloma. Ja vaikka eivät olisikaan virallisesti lomia, niin kyllä tuollainen määrä vapaa-aikaa samalla kun yli kolmen tonnin palkka tipahtaa tilille, on aikamoista luksusta.

[/quote]

Jännä, ettet opettajan vaimona tiedä, mitä eroa on lomapäivällä ja opetuksettomalla ajalla. Lomapäiviä opettajilla ei ole sen enempää kuin muillakaan KVTES:n noudattajilla. 3 viikon joululomaa ei ole ainakaan minun lapsillani ollut koskaan ja syyslomaviikon saadakseen tekevät lauantaikoulupäiviä. Tämä kai koskee opettajiakin?

[/quote]

Just tarkistin, meidän lapsilla on päivää vaille kolmen viikon joululoma tänä vuonna.

Viikon syysloma, jonka eteen tehdään lauantaikoulupäivä = retki laavulle.

[/quote]

Ja kesälomaakin sen kymmenen viikkoa talviloman lisäksi? Miten tuo voi olla mahdollista?

[/quote]

En ole laskenut muita lomia, tartuin vaan tuohon joululomaan, kun just olin katsonut sen, koska olemme lähdössä reissuun. Minä en tiedä onko kesällä just 10 viikkoa lomaa, en ole laskenut vielä. Paaaljon sitä jokatapauksessa on.

Koulu alkoi 11.8.

Syysloma 12.-18.10 (=viikkoa). Ennen sitä yksi lauantaikoulupäivä.

Joululoma 18.12. - 6.1.

Talviloma 29.2.-6.3.2016

Koulu loppuu 4.6.2016

[/quote]

Miten teillä voi olla noin pitkä joululoma? Meidän lapsilla alkaa tänä vuonna 23.12. ja eikö koulupäiviä pidä jokaisella olla yhtä monta lukuvuoden aikana?

[/quote]

Nyt sanoin päivällä väärin, eli loma alkaa 19.12. ei 18.12., eli perjantaina ollaan vielä koulussa. Lukukausi alkaa torstaina 7.1. lomaa on siis kaksi viikkoa ja kolme päivää. Koulupäivissä laskettuna siis 13 päivää.

Muistin perjantain 18.12. väärin, koska kaavailin lentoja sille illalle.

Vierailija
662/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voin yhtyä opettajan vaimon kommentteihin työn keveydestä verrattuna esim yksityisen puolen akateemisiin duuneihin. Oma mieheni on myös opettaja, mutta en valita. Mies voi hakea lapset aikaisin päiväkodista, kun omat päiväni venyvät. Ja lapsilla sama 14 viikkoa vuodessa lomaa kuin miehelläkin. Lisäksi jos minut irtisanotaan yt:ssä, on ainakin toisella meistä töitä. Miehellä ei ole koskaan työstressiä, mikä on myös hyvä parisuhteelle. Suosittelen opettajaa puolisoksi milloin vain!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:52"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:47"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:42"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:33"]

Niin, pointtina on tässä se, että opettajille maksetaan julkisista varoista aivan liikaa palkkaa, ottaen huomioon pitkät ajat, jolloin eivät tee töitä. mielestäni palkat kuulostavat sellaisilta, joita voitaisiin maksaa ihan normilomilla varustetusta työstäkin. Itse olen akateemisesti koulutettu, töissä yksityisellä sektorilla ja palkkaa saan 3070 eur/kk. Lomia viisi viikkoa vuodessa ja jatkuva yt-paine. Käsittääkseni moni aineipettaja saa tuon verran palkkaa, vaikka työskentelevät yhdeksän viikkoa vähemmän vuodessa kuin minä.

[/quote]

Aivan liikaa palkkaa? Opettajien peruspalkat näyttävät alkavan järjestään numerolla kaksi. http://ek.fi/dokumentit/palkkatiedusteluun_vastaaminen/kuukausipalkkaiset/01_Yleissivistavat_oppilaitokset.pdf

Jos tuo on mielestäsi aivan liikaa palkkaa, niin paljonpa arvostat opetusta, jonka ansiosta itsekin olet saanut akateemisen tutkinnon.

[/quote]

Älä viitsi, jokainen tietää, että kaikki opettajat saavat lisiä palkan päälle. Kaikesta mahdollisesta opettajat saavat lisiä ja sekä tietysti ikälisät, joten kolmosella alkaa palkat. Sama kun sairaanhoitajat kertoisivat vaan peruspalkkansa, mutta jättäisivät kaikki lisät kertomatta.

[/quote]

Joo. Missään muussa työssä ei saa lisiä. Esimerkiksi se kuuluisa insinööri tekee jo viidettätoista vuotta töitään sillä alkupalkalla, ja kaksitoistatuntista päivää vetää peruspalkallaan, ilman mitään korvauksia. On tämä kyllä niin maan perusteellisen väärin.

[/quote]

Tottakai palkka nousee, mutta vain jos tekee työnsä hyvin, eikä joudu YT-leikkuriin, kuten moni joutuu. Kehistyskeskustelussa joudut itse sitä palkkaa lisää pyytämään, ellet tule nimitetyksi vaativampaan tehtävään, jossa on myös isompi palkka. Pieni yleiskorotus tulee sille insinöörille, mutta todellakaan näitä ei ole joka alalla. Kaikilla aloilla ei ole työehtosopimustakaan.

Tottakai opettajienkin palkan pitää nousta kokemusvuosien mukaan, ei kai kukaan ole muuta väittänyt?

Mutta mitä korvauksia niinkuin ajatelit? Hyvin, hyvin harvalle nykyisin maksetaan mitään ylityökorvauksia.

Mitä ajattelet näiden yksityisellä sektorilla viljalti maksettavien erilaisten korvauksien olevan?

Vierailija
664/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:57"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:50"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:40"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:29"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:23"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:12"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:23"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:20"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:03"] Mun mies on reaaliaineenopettajana ja itse asiantuntijana yksityisellä ja mieheni pääsee työssään niin paljon helpommalla, että välillä melkein huvittaa. Päivät ovat lyhyitä ja lasten kanssa ehtii olla paljon. Toki on joskus kokeita korjattavana, mutta ottaen huomioon työviikon lyhyyden, on se vain kohtuullista. Mies on useimmiten jo ennen kolmea kotona, kun itse kotiudun aikaisintaan puoli kuudelta. Lomia hänellä on 14 viikkoa (!) vuodessa, kun minulla on viisi. Ja silti saamme suunnilleen samaa vähän päälle kolmen tonnin palkkaa. Toki hyödyn miehen helposta työstä, kun hän tekee paljon kotitöitä kne. Mutta kyllä opettajien työn määrä ja pitkät lomat suhteessa palkkaan ovat yleisesti ottaen täysin kohtuuttomia. [/quote] Väitätkö tosissasi, että miehelläsi on 70 lomapäivää vuodessa? Ja olet muka asiantuntijatehtävissä? [/quote] 10 viikon kesäloma, viikon syysloma, 2-3 viikon joululoma ja viikon hiihtoloma. Ja vaikka eivät olisikaan virallisesti lomia, niin kyllä tuollainen määrä vapaa-aikaa samalla kun yli kolmen tonnin palkka tipahtaa tilille, on aikamoista luksusta.

[/quote]

Jännä, ettet opettajan vaimona tiedä, mitä eroa on lomapäivällä ja opetuksettomalla ajalla. Lomapäiviä opettajilla ei ole sen enempää kuin muillakaan KVTES:n noudattajilla. 3 viikon joululomaa ei ole ainakaan minun lapsillani ollut koskaan ja syyslomaviikon saadakseen tekevät lauantaikoulupäiviä. Tämä kai koskee opettajiakin?

[/quote]

Just tarkistin, meidän lapsilla on päivää vaille kolmen viikon joululoma tänä vuonna.

Viikon syysloma, jonka eteen tehdään lauantaikoulupäivä = retki laavulle.

[/quote]

Ja kesälomaakin sen kymmenen viikkoa talviloman lisäksi? Miten tuo voi olla mahdollista?

[/quote]

En ole laskenut muita lomia, tartuin vaan tuohon joululomaan, kun just olin katsonut sen, koska olemme lähdössä reissuun. Minä en tiedä onko kesällä just 10 viikkoa lomaa, en ole laskenut vielä. Paaaljon sitä jokatapauksessa on.

Koulu alkoi 11.8.

Syysloma 12.-18.10 (=viikkoa). Ennen sitä yksi lauantaikoulupäivä.

Joululoma 18.12. - 6.1.

Talviloma 29.2.-6.3.2016

Koulu loppuu 4.6.2016

[/quote]

Miten teillä voi olla noin pitkä joululoma? Meidän lapsilla alkaa tänä vuonna 23.12. ja eikö koulupäiviä pidä jokaisella olla yhtä monta lukuvuoden aikana?

[/quote]

Nyt sanoin päivällä väärin, eli loma alkaa 19.12. ei 18.12., eli perjantaina ollaan vielä koulussa. Lukukausi alkaa torstaina 7.1. lomaa on siis kaksi viikkoa ja kolme päivää. Koulupäivissä laskettuna siis 13 päivää.

[/quote]

Eli loma alkaa teillä 21.12., koska viikonloppuna lapset eivät olisi koulussa muutenkaan.

Vierailija
665/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 19:31"]

Hyödyllisempää se on tehdä jotain kuin istua piirtämässä koepaperiin, jota en salli lainkaan. 

[/quote]

Ahhahah, äikänope! 

Pssst, hei, älkää muut kertoko tuolle trollille, mikä tuossa on vikana. On tämä kyllä hulvattoman hauskaa. :D

Vierailija
666/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, pointtina on tässä se, että opettajille maksetaan julkisista varoista aivan liikaa palkkaa, ottaen huomioon pitkät ajat, jolloin eivät tee töitä. mielestäni palkat kuulostavat sellaisilta, joita voitaisiin maksaa ihan normilomilla varustetusta työstäkin. Itse olen akateemisesti koulutettu, töissä yksityisellä sektorilla ja palkkaa saan 3070 eur/kk. Lomia viisi viikkoa vuodessa ja jatkuva yt-paine. Käsittääkseni moni aineipettaja saa tuon verran palkkaa, vaikka työskentelevät yhdeksän viikkoa vähemmän vuodessa kuin minä.

[/quote]

Aivan liikaa palkkaa? Opettajien peruspalkat näyttävät alkavan järjestään numerolla kaksi. http://ek.fi/dokumentit/palkkatiedusteluun_vastaaminen/kuukausipalkkaiset/01_Yleissivistavat_oppilaitokset.pdf

Jos tuo on mielestäsi aivan liikaa palkkaa, niin paljonpa arvostat opetusta, jonka ansiosta itsekin olet saanut akateemisen tutkinnon.

[/quote]

Älä viitsi, jokainen tietää, että kaikki opettajat saavat lisiä palkan päälle. Kaikesta mahdollisesta opettajat saavat lisiä ja sekä tietysti ikälisät, joten kolmosella alkaa palkat. Sama kun sairaanhoitajat kertoisivat vaan peruspalkkansa, mutta jättäisivät kaikki lisät kertomatta.

[/quote]

Ja se, että akateemisen tutkinnon opiskellut ammattilainen saa palkkaa keskivertosuomalaisen verran on mielestäsi väärin, koska...?

Vierailija
667/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 13:00"]Itse voin yhtyä opettajan vaimon kommentteihin työn keveydestä verrattuna esim yksityisen puolen akateemisiin duuneihin. Oma mieheni on myös opettaja, mutta en valita. Mies voi hakea lapset aikaisin päiväkodista, kun omat päiväni venyvät. Ja lapsilla sama 14 viikkoa vuodessa lomaa kuin miehelläkin. Lisäksi jos minut irtisanotaan yt:ssä, on ainakin toisella meistä töitä. Miehellä ei ole koskaan työstressiä, mikä on myös hyvä parisuhteelle. Suosittelen opettajaa puolisoksi milloin vain!
[/quote] :D :D

Vierailija
668/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 13:05"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:47"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ja se, että akateemisen tutkinnon opiskellut ammattilainen saa palkkaa keskivertosuomalaisen verran on mielestäsi väärin, koska...?
[/quote] koska tekevät töitä paljon vähemmän kuin muut. Lisäksi kyseessä julkisista varoista katettava kulu, joten kohtuullisuus on tärkeää.

Vierailija
669/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 11:37"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 11:21"]

Täällä näyttää nousseen yleiseksi käsitykseksi se, että kaikki opettajat saisivat käteen vähintään 3000€. Paljon ylitunteja tekevät aineenopettajat varmasti saavatkin. Itse olen pitkänlinjan luokanope ja saan käteen vähän yli 2100€.

[/quote]

Kukaan ei ole puhunut nettopalkasta, se ei ylipäänsä ole millään lailla pätevä mittari mitä kenellekin "jää käteen"

Koulutettuna ymmärrät varmasti brutto- ja nettopalkan eron. Ja myös sen, että Suomessa on progressiivinen verotus.

Sun "käteen jäävä" 2100 ei kerro kenellekään mitään ansiotasostasi.

[/quote]Palkkani on bruttona hitusen päälle kolme tonnia. Ja se on tippunut reilusti viime vuodesta. Toivottavasti nyt helpotti.

Vierailija
670/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauantaivesot ovat hirveää rääkkäystä. Jotkut oikeasti pedagogisesti innokkaat, yleensä naiset, tosissaan keräävät materiaalit ja kirjoittavat kynät sauhuten muistiinpanoja turhasta ajanhaaskauksesta. Aamukahvin jälkeen voi salin perälle raahauta lukemaan Hesaria tabletilta, sitten faceen, instaan ja pelata. Ruoan jälkeen voikin kadota kotiin. Meille miesopettajille lauantaityöt ovat puuduttavaa pakkopullaa. [/quote] Osimoilleen näin. Onneksi nykyään on älypuhelin, mitä voi selata. En ymmärrä, miksi joku tekee vesossa muistiinpanoja. Todellakin ajanhukkaa. Joskus on sattunut olemaan kokeita korjattavana mukana tosin. Seksichatitkin ovat tulleet tutuksi vesossa. t. Miesope

[/quote]

Tästä olemme yhtä mieltä, että ne väkisin väännetyt ja mielellään kaikkien kouluasteiden opeja yhteisesti koskevat lauantaivesot ovat kidutusta, joista kukaan ei saa yhtään mitään. Meillä onneksi saa korvata ainekohtaisilla työajan ulkopuolisilla koulutuksilla. Mutta tästä ei ollutkaan kyse, vaan tuo useasti kommentoitu miesope kertoi lauantaille osuvien liikunta- yms. toimintapäivien olevan kivoja tapahtumia, joihin voi ottaa perheen mukaan. Yksikään, joka näitä on useammalle sadalle teinille järjestänyt, ei ehkä jaa tuota näkemystä. On nimittäin tasapainoilemista pitää päivä kivana ja valvoa samalla, että homma jotenkin toimii, ilman että maanantaista eteenpäin puretaan kiusaamistapauksia.

T. vajaan 10v yläkoulussakin ollut nykyinen lukion ope

Vierailija
671/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 13:08"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 11:37"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 11:21"]

Täällä näyttää nousseen yleiseksi käsitykseksi se, että kaikki opettajat saisivat käteen vähintään 3000€. Paljon ylitunteja tekevät aineenopettajat varmasti saavatkin. Itse olen pitkänlinjan luokanope ja saan käteen vähän yli 2100€.

[/quote]

Kukaan ei ole puhunut nettopalkasta, se ei ylipäänsä ole millään lailla pätevä mittari mitä kenellekin "jää käteen"

Koulutettuna ymmärrät varmasti brutto- ja nettopalkan eron. Ja myös sen, että Suomessa on progressiivinen verotus.

Sun "käteen jäävä" 2100 ei kerro kenellekään mitään ansiotasostasi.

[/quote]Palkkani on bruttona hitusen päälle kolme tonnia. Ja se on tippunut reilusti viime vuodesta. Toivottavasti nyt helpotti.
[/quote] eli saat varsin kohtuullista palkkaa.

Vierailija
672/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 21:33"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 19:31"]

Hyödyllisempää se on tehdä jotain kuin istua piirtämässä koepaperiin, jota en salli lainkaan. 

[/quote]

Ahhahah, äikänope! 

Pssst, hei, älkää muut kertoko tuolle trollille, mikä tuossa on vikana. On tämä kyllä hulvattoman hauskaa. :D

[/quote]

Hauska minustakin :-D Ei tuossa paljoa korjattavia papereita jää.

Vierailija
673/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Eli loma alkaa teillä 21.12., koska viikonloppuna lapset eivät olisi koulussa muutenkaan.

[/quote]

Okei, lasketaan miten lasketaan, kaupungin sivuilla loma-ajaksi on ilmoitettu 19.12.-6.1.

Mutta olemme varmaan samaa mieltä siitä, että koululaisilla (ja opettajilla) on lomaa koulusta 13 arkipäivää, mikä on kaksi päivää vaille kolme viikkoa.

Itse ainakin lasken kesälomani alkavan siitä hetkestä, kun perjantaina poistun töistä lomille ja loman päättyvän sunnuntai-iltana kun menen nukkumaan.

Vierailija
674/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 19:35"]Ihan mielenkiinnosta kysyn teiltä opettajat, että jos työpäivänne loppuu esim. klo 13, niin miksi te ette suostu jäämään palaveriin, joka alkaa klo 14, kun silloin jäisi hyppytunti? Olen yrittänyt teiltä kysyä, että ettekö tuon tunnin aikana voi suunnitella tunteja, korjata kokeita, monistaa tms, mutta koskaan ei kuulemma tällaisia tehtäviä ole. Joten mitä ne kuuluisat suunnittelut ja 24/7 työskentelyt ovat, jos ei edes tunniksi koulupäivän jälkeen koskaan riitä hommia. ja kokemusta on paristakymmenestä koulusta viidentoista vuoden aikana ja aina sama juttu. Terv. Koulukuraattori
[/quote]

En tiedä, missäpäin työskentelet, mutta ei kuulosta yhtään tutulta tällainen käytäntö. Meillä ainakin (työskentelen lukiossa) palavereihin osallistutaan, oli sitä ennen hyppäreitä tai ei. Silloinkin, kun koko päivänä ei ole opetusta (näin on joskus koeviikolla), oletetaan kaikkien saapuvan palavereihin. Valtaosa kollegoistani viettää pääsääntöisesti muutenkin koko työpäivän koululla, minkä työhuoneet mahdollistavat. Sellaisissa kouluissa, joissa ei ole opettajille kunnollisia työtiloja, opettajat varmaan hoitavat muun kuin itse opetustyön mieluummin kotona.

Vierailija
675/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 19:33"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:04"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 11:39"]

Vastaan vielä kerran, Wilman etusivulta näkee, onko tullut viestejä, ei niitä tule kuin 4-5 päivässä, osaan ei tarvi vastata. En puhu huoltajien kanssa puhelimessa tunneilla, joudun soittamaan koteihi tuskin koskaan, huoltajat ilmoittavat poissaolot joko Wilmassa tai tekstiviestein aamulla. Aika helppo netistä etsiä materiaalia, ei siihen mene kauan. Käytän materiaalia tunni rytmittämiseen. Aika paljon tuotoksia tulee lukuvuoden aikana, varsinkin yseille. Kesälomilla lomailen. Tämän enempää en keskustelua jatka, ei ole tarvetta. Jokainen opettaa ja tekee kuten haluaa ja lukee ja tulkitsee muiden tekstit kuten haluaa.

[/quote]

Minäkin nyt vielä kerran ihmettelen: "Wilman etusivulta näkee--" Käytätkö Wilmaa pelkkään viestittelyyn?

Meillä sinne kirjataan poissaolot, myöhästymiset, opiskelutarvikkeiden puuttuminen, tuntityön sujuminen (tai sujumattomuus) jne. Lisäksi läksyt, kokeet ja koetulokset merkitään Wilmaan.

Itse pyrin lisäksi ainakin silloin tällöin antamaan Wilman kautta palautetta oppilaan opiskelusta (siis ihan niillä tuntimerkinnöillä: on kyllä nopeaa, mutta ei niitä luokallista minuutissa silti tee). Vähentää huoltajan tarvetta kysellä, missä mennään. Kyllä, tämän teen kaikille 160 oppilaalleni. Ei tuo ihan minuutissa ja tunnin aikana onnistu... 

Mutta sinä tietysti teet sen, mikä sinusta riittää. Onko se sitten noin objektiivisesti ajatellen tarpeeksi, sitähän me täällä palstalla emme voi tietää.

[/quote]

Wilma etusivulta näen, onko tullut viestejä ja onko valvontaluokalleni tullut selvittämättömiä poissaoloja. Näen sen heti kun avaan Wilman. Merkitsen kyseisen tunnin poissaolot ja avaan luokkani sivun ja silmäilen, onko tullut merkintöjä. Ei mene kuin muutama sekunti.

[/quote]

Niin ne kotiläksyt, kokeet ja suoritukset? 

Myöhästelyt, hammaslääkärit, terveydenhoitajalla käynnit; kuka on erityisopella, kuraattorilla, psykalla... Puuttuvat opiskelutarvikkeet, tuntityöskentely...

"Ei mene kuin muutama sekunti."

Vierailija
676/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on opettaja puolisona ja oikeasti oli tosi leppoisat kesät silloin, kun lapset olivat pieniä. Itse olin kotiäiti ja mieskin vapaalla, joten pystyttiin todellakin nauttimaan kesistä, ei mitään sumplimisia lomien ja muitten järjestelyjen kanssa. Lapsemme vielä syntyivät kesällä, joten mies ehti hyvin olla kotona aina lasten syntymien aikaan ja jälkeen. Samoin kaikki lasten hammaslääkärikäynnit ym. ovat hoituneet hyvin. Kun itse olen tehnyt pitkää työpäivää, niin opemies on hyvin ehtinyt aamulla tai iltapäivisin hoitaa lasten lääkäri-, poliklinikka- ja hammaslääkärikäynnit ilman, että on tarvinnut kummankaan ottaa vapaata töistä. 

Joku piti noita juhla-, retki- ja liikuntapäiviä hurjan leppoisina työpäivinä. Ei ne kyllä sitä ole. Ainakin ennakkotyötä ja järjestelyjä ne vaativat todella paljon. 

Vierailija
677/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:56"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:52"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Joo. Missään muussa työssä ei saa lisiä. Esimerkiksi se kuuluisa insinööri tekee jo viidettätoista vuotta töitään sillä alkupalkalla, ja kaksitoistatuntista päivää vetää peruspalkallaan, ilman mitään korvauksia. On tämä kyllä niin maan perusteellisen väärin.

[/quote]

No eiköhän tämä insinööri kysyttäessä kerro  sen nykyisen palkkansa eikä sitä 15 v takaista aloituspalkkaansa...

[/quote]

Kylläkyllä. Ja kertoo vielä kaikki nekin lisät, jotka olis MAHDOLLISTA  saada. Toisin kuin opettaja, joka väittää ettei ekana työvuonnaan vielä saa kaikkia ikälisiä, eikä saa ylituntikorvauksia koska ei ole ylitunteja, ja... Hemmetti, mä en tiedä mitä muita korvauksia vois olla, mutta onhan niitä pakko olla kaikenlaisia, eihän niillä muuten vois olla palkka viistonnii kuussa. Mutta niin, opettaja joka väittää ettei saa lisiä VALEHTELEEE!!!111

Vierailija
678/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat vaikuttaa olevan aikamoisia kermaperseitä!

Vierailija
679/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 13:00"]

Itse voin yhtyä opettajan vaimon kommentteihin työn keveydestä verrattuna esim yksityisen puolen akateemisiin duuneihin. Oma mieheni on myös opettaja, mutta en valita. Mies voi hakea lapset aikaisin päiväkodista, kun omat päiväni venyvät. Ja lapsilla sama 14 viikkoa vuodessa lomaa kuin miehelläkin. Lisäksi jos minut irtisanotaan yt:ssä, on ainakin toisella meistä töitä. Miehellä ei ole koskaan työstressiä, mikä on myös hyvä parisuhteelle. Suosittelen opettajaa puolisoksi milloin vain!

[/quote]

Kannattaa suositella vain miesopettajaa, joilla tuntuu olevan taito mennä sieltä missä aita on matalin.

terveisin opettajan mies

Vierailija
680/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 13:19"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 13:00"]

[/quote]

Kannattaa suositella vain miesopettajaa, joilla tuntuu olevan taito mennä sieltä missä aita on matalin.

terveisin opettajan mies

[/quote] no en tiedä muuta kuin, että aineen, jota mieheni opettaa, kirjoitustulokset ovat koulunsa parhaat. Hän on myös erittäin pidetty. Hyvä jos tämä onnistuu niin, että vielä menee sieltä mistä aita on matalin. Leppoisaa hänen elämänsä ainakin on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi