Lastensuojelun suurin ongelma on osaamaton työntekijä
Olen itse tehnyt työkseni lastensuojelutarpeen selvitystyötä/ sosiaalihuollon mukaisia palvelutarpeen arviointeja. Listaan tässä ongelmat, jotka itse havaitsin:
- työntekijät vaihtuu koko ajan. Ammattitaito ei pysy, kun työntekijät koko ajan vaihtuu.
- monella sosiaalityöntekijällä ei ole osaamista lastensuojelusta. Yliopistossa ei opeteta esimerkiksi miten tätä työtä tehdään.
- asiakasmäärät liian isot ja kenenkään asioihin ei kerätä perehtyä kunnolla, vaan pintaraapaisu kaikesta. Turhaa työtä on myös paljon, ja se pitäisi saada pois.
- sosiaalityöntekijän palkka 3500, sosiaaliohjaaja 2300. Samaa työtä käytännössä tekevät, mutta tuollainen palkkaero. En ainakaan minä suostuisi. Palkka ei millään lailla vastaa työn kuormittavuutta.
- lastensuojelua ei halua tehdä ne, kenellä on osaamista. Osaavat ihmiset hakeutuu muihin tehtäviin, joka ei ole niin raskasta.
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Olen itse pyytänyt huostaanottoa nuoruudessani ja se onnistu minkä takia muutin perhekotiin.
Ainoa mikä jäi aikoinaan mietittymään oli, että perhekodissa monesti yritettiin laittaa viikonloppu lomille ja sai oikeasti sanoa napakasti vastaan ettei joudu vaan sai jäi jäädä perhekotiin. Lopulta uskoivat eikä yrittäneet enään edes ehdottaa viikonloppulomia itselle
Resurssikysymys? Kevyempi miehitys viikonlopuiksi kun riittävä osa lapsista kotona?
Minkä ikäinen olit kun oivalsit että on syytä päästä kotoa pois? Haluatko sanoa jotain siitä, mikä oli syynä? Oletko missään tekemisissä kotiväen kanssa nykyisin ja mitä ajattelet siitä?
Suuri byrokratia ja paljon pikkupomoja, jotka on päässyt maistamaan vähän valtaa. Mun mielestä se oli omassa suuressa kaupungeissa ongelma. Toinen mikä on suuri omgelma on mielenterveyspalveluiden puute. Valitettavasti lastensuojelu joutuu paikkamaan tätä. Opettajat näin siinä mielessä välillä raskaana, että he kertoivat mitä sun olis pitänyt tehdä lainkaan tuntematta lakia. He myös halusivat tietoja mitä ei voinut antaa, mutta eivät ymmärtänyt miksi heidän piti kuitenki antaa mulle tietoja. Mä kyl tykkäsin ihan työstäni, ja suuri osa asiakkaista oli mukavia. Muutama perhe, joiden takia sai menettää yöunia, mutta ei mitään mitä ei olisi kestänyt. Toki sit ne tappouhkailut ja vainoamiset olivat sellaisia, että totesin ettei tää enää ole se elämä mitä haluan.
Sama kuin vertaisit lääkäriä ja sairaanhoitajaa. Älä jaksa naurattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uhkailun, painostuksen ja kiristyksen vuoksi sosiaalityöntekijä saattaa joutua taipua toimimaan vanhemman vaatimalla tavalla ja lopputulos voi sitten olla tämä.
Tarkoitit varmaan toisinpäin.
Voitaisiinpa lastensuojelusta tehdä poliisit-sarjan kaltainen sarja niin monet mielikuvat voisivat muuttua. Harmi vain ettei laki mahdollista tätä.
Ei onnistu ei, menis eksperttien businekset perseelleen.
Lastensuojelun suurin ongelma on sellaiset vanhemmat joilta lapsia pitää suojella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse pyytänyt huostaanottoa nuoruudessani ja se onnistu minkä takia muutin perhekotiin.
Ainoa mikä jäi aikoinaan mietittymään oli, että perhekodissa monesti yritettiin laittaa viikonloppu lomille ja sai oikeasti sanoa napakasti vastaan ettei joudu vaan sai jäi jäädä perhekotiin. Lopulta uskoivat eikä yrittäneet enään edes ehdottaa viikonloppulomia itselleResurssikysymys? Kevyempi miehitys viikonlopuiksi kun riittävä osa lapsista kotona?
Minkä ikäinen olit kun oivalsit että on syytä päästä kotoa pois? Haluatko sanoa jotain siitä, mikä oli syynä? Oletko missään tekemisissä kotiväen kanssa nykyisin ja mitä ajattelet siitä?
Meitä ei ollut maksimissaan kuin 7-8 lasta kyseisessä kodissa.
Olin kolmannella luokalla kun aloin toivoa pois pääsyä. Meillä oli kotona todella paljon väkivaltaa jota kohdistettiin lapsiin. Meillä ei käytetty huumeita eikä alkoholia lasten edessä ja sitä oli harvoin. Ruuatta jättäminen ja kaikki muu väkivalta olikin päivittäistä ja siihen päälle jatkuva koulukiusaus.
En ole missään nimessä väleissä vanhempiin, eikä kyllä muutkaan perheen lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa mikä jäi aikoinaan mietittymään oli, että perhekodissa monesti yritettiin laittaa viikonloppu lomille ja sai oikeasti sanoa napakasti vastaan ettei joudu vaan sai jäi jäädä perhekotiin. Lopulta uskoivat eikä yrittäneet enään edes ehdottaa viikonloppulomia itselleResurssikysymys? Kevyempi miehitys viikonlopuiksi kun riittävä osa lapsista kotona?
Olin kolmannella luokalla kun aloin toivoa pois pääsyä. Meillä oli kotona todella paljon väkivaltaa jota kohdistettiin lapsiin. Meillä ei käytetty huumeita eikä alkoholia lasten edessä ja sitä oli harvoin. Ruuatta jättäminen ja kaikki muu väkivalta olikin päivittäistä ja siihen päälle jatkuva koulukiusaus.
No et mennyt siellä kuitenkaan pilalle. Täällä kun monet ovat sitä mieltä, että kuolema on parempi kuin lastensuojelulaitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et mennyt siellä kuitenkaan pilalle. Täällä kun monet ovat sitä mieltä, että kuolema on parempi kuin lastensuojelulaitos.
En. Olemme monesti puhuneet sisarusten kesken, että huostaanotto oli meidän pelastus ja sen takia pystyimme saamaan ammatit sekä tasapainoisen elämän. Ilman huostaanottoa tuskin olisimme kaikki elossa tai edes töissä. Itselle myös vaihtyi usein sosiaalintyöntekijä mutta mikä oli viimeisin oli aivan ihana joka pysyikin jälkihuollon loppuun asti. Tämän ansioista pystyin luottamaan edes johonkin aikuiseen
Avioeroon liittyen en ole koskaan nähnyt niin vaatimatonta/olematonta osaamista kuin täällä iloisessa ympyräkaupungissa.
Tätien touhu oli kuin olisi kasellut Velipuolikuuta takaperin. Vieläkin kyrsii.
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelun suurin ongelma on sellaiset vanhemmat joilta lapsia pitää suojella.
No miksi se sitten huostaa lapsia hyvistä kodeista ja kiusaa loputtomiin hyviä vanhempia, eikä hae näitä lapsia pois näiltä huonoilta lapsilta?
Helsingissäkin on aikaa vaikka vuosi kaffitella kahden työntekijän voimin jostain makaronilaatikkoreseptistä, Käpylän koulukiusattu osattiin huostata ilman syytä mutta sitten näihin ongelmajuttuihin ei ikinä riitä äly. Onko tässä nyt sitten taas kyse siitä, että kun äiti on sote-alalla, hänellä on eri oikeudet kuten oli Vilja-Eerikankin isällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Olemme monesti puhuneet sisarusten kesken, että huostaanotto oli meidän pelastus ja sen takia pystyimme saamaan ammatit sekä tasapainoisen elämän. Ilman huostaanottoa tuskin olisimme kaikki elossa tai edes töissä. Itselle myös vaihtyi usein sosiaalintyöntekijä mutta mikä oli viimeisin oli aivan ihana joka pysyikin jälkihuollon loppuun asti. Tämän ansioista pystyin luottamaan edes johonkin aikuiseen
Jaaha, pakollinen lasumannekiinikin löytyi jo.
Tuskin on ainoa osa-alue, jossa on "osaamatonta" porukkaa. Ja osa menee vain valtion ohjeistuksen tai eu:n mukaan. Ohjeistus menee inhimillisyyden edelle? Tai tulee virhearvioita?
Vierailija kirjoitti:
Niinhän sen pitäisi mennä, mutta käytännön työssä sosiaalityöntekijän ja sosiaaliohjaajan työt on samat. Koska sosiaalityöntekijöitä ei saada tarpeeksi töihin. Itse olen nähnyt, tehnyt ja kokenut. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän sen pitäisi mennä, mutta käytännön työssä sosiaalityöntekijän ja sosiaaliohjaajan työt on samat. Koska sosiaalityöntekijöitä ei saada tarpeeksi töihin. Itse olen nähnyt, tehnyt ja kokenut. Ap
Minäkin olen ollut sellaisessa kunnassa, jossa ohjaajilla yritettiin paikata sossupulaa. Oli kamala paikka. Ne ohjaajat talloivat koko aika varpailla, tulivat jopa huutamaan meille sossuille miten meidän pitäisi työtämme tehdä, yrittivät kävellä yli, lupailivat ties mitä asiakkaille perusteetta, saattoivat alkaa asiakkaan kuullen kiistämään sossun arviota jne. Kuitenkin käytännössä ne arviot jakautuivat siten, että sossut tekivät 90% ja ohjaajat muuataman helpon omin käsin, parityössä ohjaajat tekivät kaikkensa terrorisoidakseen sossua. En viihtynyt kauaa, kuulemma ei muutkaan sossut siellä edelleenkään viihdy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen ollut sellaisessa kunnassa, jossa ohjaajilla yritettiin paikata sossupulaa. Oli kamala paikka. Ne ohjaajat talloivat koko aika varpailla, tulivat jopa huutamaan meille sossuille miten meidän pitäisi työtämme tehdä, yrittivät kävellä yli, lupailivat ties mitä asiakkaille perusteetta, saattoivat alkaa asiakkaan kuullen kiistämään sossun arviota jne. Kuitenkin käytännössä ne arviot jakautuivat siten, että sossut tekivät 90% ja ohjaajat muuataman helpon omin käsin, parityössä ohjaajat tekivät kaikkensa terrorisoidakseen sossua. En viihtynyt kauaa, kuulemma ei muutkaan sossut siellä edelleenkään viihdy.
Aattele.
Eivät ymmärtäneet että olette jumalia.
Kohtelivat kuin samanarvoisia kollegoja.
Hui. Kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalityöntekijällä on suurempi vastuu kuin sosiaaliohjaajalla.
Vain sosiaalityöntekijä voi tehdä ja allekirjoittaa päätöksiä. Sosiaalityöntekijä on akateemisesti koulutettu sosiaaliohjaaja AMK.
Kyllä mielestäni teidän työssä on paljon eroja. Tuossa nyt vain muutama.Tiedän kyllä mikä sosiaaliohjaajan ja sosiaalityöntekijän ero on koulutuksessa, koska olen tehnyt tätä työtä. Kerroin, että käytännön työssä vastuu on sama, mutta eri palkka. Sosiaaliohjaaja on ihan yhtä paljon vastuussa, kuin sosiaalityöntekijä.
No ei todellakaan ole. Viime kädessä vastuun ottaa sosiaalityöntekijä. Sosiaaliohjaaja ei välttämättä ota asiaa yhtä vakavasti kuin sosiaalityöntekijä. Sosiaalityöntekijä ei voi jättää asiaa käsittelemättä, sosiaaliohjaaja voi. En ole asiakas, vaan teen yhteistyötä molempien kanssa.
Tässä kaupungissa olen toiminut 15 vuotta perhehoitajana. En ole kuullut, että lasussa edes olisi sosiaaliohjaajia. Sosiaalityöntekijät vaihtuvat usein, mutta kaikki ovat sosiaalityöntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saatana ole yhtään sijoitusta tai huostaanottoa toimeksiantanut!
Tuo sh ja lääkäri vertaus oli todella hyvä. Ja lisäisin tähän yhden hyvän vertauskuvan nimittäin lähihoitaja ja sairaanhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kaupungissa olen toiminut 15 vuotta perhehoitajana. En ole kuullut, että lasussa edes olisi sosiaaliohjaajia. Sosiaalityöntekijät vaihtuvat usein, mutta kaikki ovat sosiaalityöntekijöitä.
Itse olen törmännyt, mutta en työskentele heidän kanssaan sijoitetun lapsen asioissa. Myös perhehoitaja. Kyllä on sosiaaliohjaajalla suuret luulot itsestään.
Siitähän tässä ainakin osa yrittää keskustella, että sellaista ihmeolentoa ei ole, joka pystyisi tekemään hyvää työtä toimimattomassa järjestelmässä. Hyvin rakennetussa järjestelmässä kehittyy viisaita ja taitavia työntekijöitä, jotka myös pysyvät. Sitten olisi vain saatava selville, mitä järjestelmälle pitäisi tehdä. Jos sinä olet tietävinäsi missä kansalaisaktiivisuutta kuunnellaan, niin mikset kerro sitäkin?