Lastensuojelun suurin ongelma on osaamaton työntekijä
Olen itse tehnyt työkseni lastensuojelutarpeen selvitystyötä/ sosiaalihuollon mukaisia palvelutarpeen arviointeja. Listaan tässä ongelmat, jotka itse havaitsin:
- työntekijät vaihtuu koko ajan. Ammattitaito ei pysy, kun työntekijät koko ajan vaihtuu.
- monella sosiaalityöntekijällä ei ole osaamista lastensuojelusta. Yliopistossa ei opeteta esimerkiksi miten tätä työtä tehdään.
- asiakasmäärät liian isot ja kenenkään asioihin ei kerätä perehtyä kunnolla, vaan pintaraapaisu kaikesta. Turhaa työtä on myös paljon, ja se pitäisi saada pois.
- sosiaalityöntekijän palkka 3500, sosiaaliohjaaja 2300. Samaa työtä käytännössä tekevät, mutta tuollainen palkkaero. En ainakaan minä suostuisi. Palkka ei millään lailla vastaa työn kuormittavuutta.
- lastensuojelua ei halua tehdä ne, kenellä on osaamista. Osaavat ihmiset hakeutuu muihin tehtäviin, joka ei ole niin raskasta.
Kommentit (175)
No sitten on varmaan fiksua pistää asioita kuntoon.
Sosiaalityöntekijällä on suurempi vastuu kuin sosiaaliohjaajalla.
Vain sosiaalityöntekijä voi tehdä ja allekirjoittaa päätöksiä. Sosiaalityöntekijä on akateemisesti koulutettu sosiaaliohjaaja AMK.
Kyllä mielestäni teidän työssä on paljon eroja. Tuossa nyt vain muutama.
Osaavat ihmiset siirretään muihin tehtäviin jotta perseily voi jatkua. Näin eräältä lasun työntekijältä joka koettiin todella hyväksi työssään asiakkaiden puolesta. Sanoi, että ei ole pitkään tässä hommassa koska osaavat laitetaan pois. Tiesi jo etukäteen kohtalonsa. Hyvin nopeasti hävisikin.
Näin on.
Ja mitähän sitä Latokartanon poikaakin olisi se huostaanotto auttanut? Joutunut jonnekin sairaaseen rahantekolaitokseen ja vammautunut loppuiäkseen karkailtuaan ja tultuaan raiskatuksi jne ensin vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalityöntekijällä on suurempi vastuu kuin sosiaaliohjaajalla.
Vain sosiaalityöntekijä voi tehdä ja allekirjoittaa päätöksiä. Sosiaalityöntekijä on akateemisesti koulutettu sosiaaliohjaaja AMK.
Kyllä mielestäni teidän työssä on paljon eroja. Tuossa nyt vain muutama.
Tiedän kyllä mikä sosiaaliohjaajan ja sosiaalityöntekijän ero on koulutuksessa, koska olen tehnyt tätä työtä. Kerroin, että käytännön työssä vastuu on sama, mutta eri palkka. Sosiaaliohjaaja on ihan yhtä paljon vastuussa, kuin sosiaalityöntekijä.
Lain mukaan ei moni toimi. Perheitä ei kunnioiteta.
Päätelmiä ja kirjauksia tehdään ilman kuulemista.
Ihmiset eivät ole lastensuojelua varten. Ihmisillä ei saa tehdä rahaa.
Lastensuojelu on ajanut ihmisiä hirveisiin tilanteisiin "puuttumisellaan".
Mikä idea tossa "suojelussa" on?
Niiltä pitäisi ottaa harkinnan mahdollisuus työstä kokonaan pois eli jos A niin B äläkä tee mitään muuta. Ei se työ tuolla porukalla muuten onnistu.
Onhan niitä monia muitakin ongelmia. Mutta alan arvostus on 0 eikä päättäjät halua lasun ongelmia korjata muulloin kuin vaalipuheissa. Työntekijät ovat kyllä yrittäneet korjata ongelmia, mutta se ei auta, jos johto ei niitä halua nähdä. Moni sosiaalityöntekijä myös lähtee, kun ei jaksa sitä yhteiskunnan sylkykuppina olemista ja jatkuvaa työntekijään kohdistuvaa haukkumista, mitätöintiä, arvostelua ja väkivallan uhkaa, jota saa kohdata päivittäin. Tuolla palkalla. Minäkin lähdin, vaikka pidin siitä työstä ja olin siinä hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Niiltä pitäisi ottaa harkinnan
mahdollisuus työstä kokonaan pois eli jos A niin B äläkä tee mitään muuta. Ei se työ tuolla porukalla muuten onnistu.
Juuri tällaisten kommenttien vuoksi moni lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä monia muitakin ongelmia. Mutta alan arvostus on 0 eikä päättäjät halua lasun ongelmia korjata muulloin kuin vaalipuheissa. Työntekijät ovat kyllä yrittäneet korjata ongelmia, mutta se ei auta, jos johto ei niitä halua nähdä. Moni sosiaalityöntekijä myös lähtee, kun ei jaksa sitä yhteiskunnan sylkykuppina olemista ja jatkuvaa työntekijään kohdistuvaa haukkumista, mitätöintiä, arvostelua ja väkivallan uhkaa, jota saa kohdata päivittäin. Tuolla palkalla. Minäkin lähdin, vaikka pidin siitä työstä ja olin siinä hyvä.
Arvostus kohenee kun on jotain mitä arvostaa.
Nyt on pelkkää paskaa ja marinaa.
Näin sosiaaliohjaajana en kyllä todellakaan allekirjoita, että tekisin samaa työtä kuin sosiaalityöntekijä. Ei minun tarvitse olla vastuussa valtavista (ja raskaista) päätöksistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niiltä pitäisi ottaa harkinnan
mahdollisuus työstä kokonaan pois eli jos A niin B äläkä tee mitään muuta. Ei se työ tuolla porukalla muuten onnistu.Juuri tällaisten kommenttien vuoksi moni lähtee.
Ai sitä mielivaltaa ei sa arvostella?
Eri
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Työntekijä joutuu kohtaamaan ja kestämään jatkuvaa negatiivisuutta ja ihmisen kärsimystä. Asiakkaiden sylkykuppina oleminen ei ole helppoa vuodesta toiseen. Voi helposti itse masentua ja muuttua synkäksi tyypiksi, vailla elämäniloa.
Ongelmahan on se, että mitään valvontaa ei ole. Viranomainen valvoo itseään.
Asian kritisoiminen blokataan mediassa. Joka kerta kun ls-moka tulee julkisuuteen niin kohta ilmestyy positiivisia kertomuksia "kuinka lastensuojelu pelasti elämäni". Ihan kiva mutta järjestelmä ei toimi. Ei kukaan voi toimia yhtä aikaa poliisina, tuomarina ja pyövelinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostus kohenee kun on jotain mitä arvostaa.
Nyt on pelkkää paskaa ja marinaa.
Tarkoitat varmaan sitä, että arvostusta saadaan, kun tehdään sinun tahdon mukaisesti? Se ei välttämättä ole lapsesi etu.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmahan on se, että mitään valvontaa ei ole. Viranomainen valvoo itseään.
Asian kritisoiminen blokataan mediassa. Joka kerta kun ls-moka tulee julkisuuteen niin kohta ilmestyy positiivisia kertomuksia "kuinka lastensuojelu pelasti elämäni". Ihan kiva mutta järjestelmä ei toimi. Ei kukaan voi toimia yhtä aikaa poliisina, tuomarina ja pyövelinä.
Kyllähän sitä valvotaan. Ei sosiaaliala valvo itseään vaan siihen on ulkopuoliset instanssit. Toisin kuin vaikka poliisilla.
Vierailija kirjoitti:
Näin sosiaaliohjaajana en kyllä todellakaan allekirjoita, että tekisin samaa työtä kuin sosiaalityöntekijä. Ei minun tarvitse olla vastuussa valtavista (ja raskaista) päätöksistä
Minun työpaikassani oli eri käytäntö. Uskon, että monessa paikassa se on niin, että työnkuva ei käytännön työssä juuri eroa toisistaan.
- ihmiset ei enää tee työtä sydämellään vaan oma napa edellä. On vain pelkkiä oikeuksia, mutta ei mitään velvollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan ei moni toimi. Perheitä ei kunnioiteta.
Päätelmiä ja kirjauksia tehdään ilman kuulemista.
Ihmiset eivät ole lastensuojelua varten. Ihmisillä ei saa tehdä rahaa.
Lastensuojelu on ajanut ihmisiä hirveisiin tilanteisiin "puuttumisellaan".
Mikä idea tossa "suojelussa" on?
Tämä.
Ei nyt pidä muutamien karmeiden tapausten takia kuvitella että kunhan vaan kiristetään seulaa ja huostataan enemmän, niin kaikki hoituu.
Aivan absurdia kuvitella, että joku ventovieras täti joka lyhyesti tapaa muutaman kerran perhettä, tuntisi heidät niin hyvin että voisi tehdä erittäin radikaaleja ja loppuelämän vaikuttavia päätöksiä. Joita he eivät välttämättä edes tarvitse!
Tässäkin taitaa olla vikana se, että ei nähdä ääripäitä. Kaikki yritetään tunkea samaan muottiin. Silloin tulee puututtua joidenkin asioihin aivan turhaan, ja samalla puututtua joidenkin asoihin aivan liian vähän!
Opetelkaa erottamaan nämä tilanteet, huonolla ammattitaidolla aiheutatte vain kärsimystä kummallekin ääripäälle.
Osaamaton työntekijä siis johtuu näistä aiemmin listatuista seikoista. Siksi syntyy uusia Eerika- tapauksia ja muita ikäviä juttuja.