Olen tukiverkoton yh ja työnantaja ei tule yhtään vastaan työajan joustoissa
Lapsi on pieni, vasta päiväkodissa aloittanut. Työnantaja kyllä tietää tilanteeni ja sen, että ei ole ketään sukulaista tai lapsen isää auttamassa (mies häipyi lapsen ollessa yksi). Tarvisin välillä joustoja työaikoihin lapsen takia. On neuvolakäyntejä, päiväkoti välillä kiinni, välillä hlöstöpulan takia aukioloajat rajoitetut.
Kyseessä on pitkäaikainen vakituinen työpaikkani, jossa olen itse ennen lasta joustanut monessakin asiassa. Ja nytkin lupasin, että voin ottaa ne epäkiinnostavimmat työt ja vastuut, joita muut työntekijät ei halua. Olen ainoa, jolla on pieniä lapsia… ja työkin vain virka-aikaan eli ei ole kyse siitä että haluaisin vapautuksen vaikka yövuoroista.
Onko tämä aina tällaista? Muillakin?
Kommentit (272)
Niitä menoja voi kyllä sopia useemman samalle päivälle. Ei tarvi joka viikko olla pois
Kyllä tämä hoitotilanne että päiväkodit välillä ilmoittavat etteivät ota edes lapsia hoitoon kun ei ole hoitajia, niin rassaa kaikkia.
Mutta kyllä jokainen lapsi täytyy käyttää neuvolassa, hammaslääkärissä jne. Eikä niitä aikoja ole työajan ulkopuolella ei ainakaan täällä meidän suunnalla. Ja näin ollen työnantajan vaan on hyväksyttävä se että niihin lapsen kanssa menet. Ei toki ole työaikaa vaan palkatonta tai sit tekee puuttuvat tunnit takaisin. Mä en edes kysele vaan ilmoitan että menen silloin ja silloin. Toki oon katsonut että päivä ja kellonaika sopii sen hetken työtilanteeseen.
Lapsen vasutkin hoidetaan virka-aikaan niin niihinkin täytyy vaan osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhennetty työaika käyttöön. Siihen sinulla on laillinen oikeus.
Minulla on jo. 30 tunnin viikko. Työnantaja määräsi niin että työajan on oltava joka pvä 6 h plus pakollinen 30 min ruokatauko. Työmatkoihin ruuhkassa menee tunti molempiin suuntiin eli päivän pituus on 8 h 30 min. Ap
Millä alalla kuuden tunnin päivässä on 30 minuutin ruokatauko????
Vierailija kirjoitti:
Meillä työnantaja ehdotti itse 50% työpäiviä, mutta unohti kertoa, että myös kesäloman ajalta saa vain 50% korvausta, vaikka on 100 % pois töistä.
Vuosilomapalkka ja lomarahat lasketaan peruspalkasta aina. Jos teet 50 % työtä, saat tietenkin 50 % palkkaa. Millä logiikalla sun mielestäsi olisi vuosilomalle maksaa 100 % palkka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on jo. 30 tunnin viikko. Työnantaja määräsi niin että työajan on oltava joka pvä 6 h plus pakollinen 30 min ruokatauko. Työmatkoihin ruuhkassa menee tunti molempiin suuntiin eli päivän pituus on 8 h 30 min. Ap
Kuuluuko muka 6h päivään pakollisena 30min ruokatauko? Minä tarkistaisin tuon kyllä työehtosopimuksesta tai liitosta, voiko työnantaja tuollaista määrätä.
Kyllä tuo kokonaiskuvio silti kuulostaa siltä, että kannattaa etsiä uusia töitä. Voit käyttää vaikka niiden työpaikkojen etsimiseen sitä pakollista ruokataukoasi.
Vierailija kirjoitti:
Niitä menoja voi kyllä sopia useemman samalle päivälle. Ei tarvi joka viikko olla pois
Ei käytännössä yleensä onnistu. Ammattilaisten kalenterit ovat täyteen buukattuja. Lapsen käynnit ovat miten sattuu eikä pieni lapsi jaksa yhden päivän aikana montaa käyntiä eri paikassa.
- erityislapsen vanhempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko muka 6h päivään pakollisena 30min ruokatauko? Minä tarkistaisin tuon kyllä työehtosopimuksesta tai liitosta, voiko työnantaja tuollaista määrätä.
Kyllä tuo kokonaiskuvio silti kuulostaa siltä, että kannattaa etsiä uusia töitä. Voit käyttää vaikka niiden työpaikkojen etsimiseen sitä pakollista ruokataukoasi.
Ei mullakaan tule yhtäkään alaa mieleen.. meni provo pieleen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei auta kuin etsiä uusi työ. Toivottavasti jotain löytyy lähempää. Tuo on pitkä työmatka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mullakaan tule yhtäkään alaa mieleen.. meni provo pieleen..
Onko ymmärryksessä jotain rajoitteita, jos kaikki itselle vieraat jutut ovat automaattisesti provoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu pakollisena, mutta en pysty olemaan koko päivää syömättä, matkoineen siis yli 8 h.. Pyysin että saisin vaikka vartin ruokatauon tms, mutta eivät suostuneet, sanoivat, että jos haluat pystyä jotain syömään työpäivän aikana niin ainoa vaihtoehto on että päivää pidennetään 30 min ruokatauon verran. Ap
Täällä myös tukiverkoton yh. Ei ole helppoa. Mutta kuule, nyt kun lapsi on menossa kouluun -niin nyt se vasta tuntuukin nousevan seinä vastaan. Miten minä lomat järjestän? Hyvin vähän on mitään järjestettyä.
Tavallaan myös onnittelen itseäni siitä, että olen jaksanut.
Työnantajan näkökulmasta: onhan siinä heillekin järjestettävää, jos jonkun takia pitää joustaa. Ja toisaalta: ehkä toivovat että tajuat jo hyvissä ajoin lähteä heiltä, ettei heidän tarvitse joustaa vielä lapsen kaikkien lomien ajan kunhan on koululainen.
Siirryin keikkatyöhön, kun sain lapsia. Rahallisesti tässä ei ole kehuttavaa, mutta ainakaan kukaan ei valita, kun lapsi on sairas tms., koska silloin voin vain jättää vuoron ottamatta ja joku muu keikkalainen menee tekemään.
Valitettavasti työnantajat eivät aina tajua sitä, että joustavat järjestelyt ovat myös työnantajan etu, koska sitten porukka ei vaihdu koko ajan. Itsekin joudun työnantajan joustamattomuuden takia siirtymään muualle töihin.
Itse olen HR-puolella töissä ja meidän entisen henkilöstöjohtajan linja oli, etkaikki työntekijöiten eteen tehdyt joustot palaavat meille etuna takaisin. Siksi pyrimme aika paljonkin mahdollistamaan joustoja, osa-aikaisuuksia jne esim. pienten lasten vanhemmille, omaishoitajille jne. Siksi tuntuu tosi kurjalta kuulla noin ikävästä työpaikasta, kun hyvinkin voisi olla.
Henkilöstöjohtaja jäi juuri eläkkeelle ja kyllä tulee olemaan iso urakka täyttää saappat. Tunnistamisenkin uhalla: Hänen eläköitymistilaosuudessaan jopa yksi miesjohtaja kyynelehti kertoessaan, kuinka hienosti häntä oli autettu, kun lapsi oli vuosia sitten syntynyt pikkukeskosena ja hän oli vielä aloittava koodari.
Alkaisin katsella muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö voi ottaa vuosilomapäiviä, niille päiville kun käytätä lasta neuvolassa tai lääkärissä?
Tai eikö niitä neuvolapäiviä voi sopia omille lomapäivillesi.
Onhan sulla kesä-syys-ja talvilomat.
Ja miten ne päiväkodin aukioloajat voivat olla rajoitettuja. Miten kukaan päivätyössä oleva yksinhuoltaja voi hakea lapsen päiväkodista, kun työstä ei aikaisemmin pääse.
Kyllähän noissa nyt sentäs jotkut säännöt ja tolkku on.
Aloitus vaikuttaa tahalliselta kitinältä, provoilua yksinhuoltajien kustannuksella.
Eikö sinua hävetä ap?
Ymmärrätkö etteivät vuosilomat riitä mitenkään, jos hoidettavia asioita on paljon? Jos jokaista menoa varten joutuu ottamaan kokonaisen vapaapäivän, ovat lomat äkkiä palaneet pois ennen kuin vuosi on edes puolivälissä.
Mitähän hoidettavia asioita kellään on niin paljon ettei julkisen sektorin pitkät lomatkaan riittäisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla ei moiseen ole velvollisuutta. Vaihda työpaikkaa, jollei onnistu.
Tiedän ettei ole velvollisuutta mutta oletin, että koska olen itse joustanut vuosia niin nyt he voisi vähän joustaa. Ap
Muahhahhahhaa
Vai että työnantaja joustaisi? Tervetuloa työelämään. Ainoa, joka joustaa, venyy ja keksii keinot on työntekijä.
Tämä on ihan omakohtainen kokemus. Erosin kesästä pari vuotta liian myöhään, koska en kyennyt itseäni kloonaamaan ja senkin jälkeen piti olla useassa paikassa samaan aikaan... en tiedä miten selvisin kaikesta, päivä kerrallaan kai.
Yksi työnantaja minulla oli, joka jousti myös vastaan. Valitettavasti kyseessä oli iäkäs yrittäjä, ja työsuhde päättyi hänen poismenoonsa.
Tsemppiä sulle. Yritä saada verkosto, unohda yksinpärjäämisen vaateet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö voi ottaa vuosilomapäiviä, niille päiville kun käytätä lasta neuvolassa tai lääkärissä?
Tai eikö niitä neuvolapäiviä voi sopia omille lomapäivillesi.
Onhan sulla kesä-syys-ja talvilomat.
Ja miten ne päiväkodin aukioloajat voivat olla rajoitettuja. Miten kukaan päivätyössä oleva yksinhuoltaja voi hakea lapsen päiväkodista, kun työstä ei aikaisemmin pääse.
Kyllähän noissa nyt sentäs jotkut säännöt ja tolkku on.
Aloitus vaikuttaa tahalliselta kitinältä, provoilua yksinhuoltajien kustannuksella.
Eikö sinua hävetä ap?
Ymmärrätkö etteivät vuosilomat riitä mitenkään, jos hoidettavia asioita on paljon? Jos jokaista menoa varten joutuu ottamaan kokonaisen vapaapäivän, ovat lomat äkkiä palaneet pois ennen kuin vuosi on edes puolivälissä.
Mitähän hoidettavia asioita kellään on niin paljon ettei julkisen sektorin pitkät lomatkaan riittäisi?
Mitkä pitkät lomat? Vuodessa viisi viikkoa. Ja jos ap on juuri palannut vanhempainvapailta työelämään ei hänellä välttämättä ole paljoa lomia kertyneenä käytettäväksi. Ja kai jonkun kesälomankin haluaa kesällä pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta, miten onnistut osumaan ruuhkaan molempiin suuntiin kun ainakin täällä ruuhka-suomessa se ruuhka ajoittuu 8 h työpäivän mukaan?
Ei niitä ilmeisesti kiinnosta/pysty kiinnostamaan sinä ja perhees, joten lähtisin miettimään, onko tuo sellainen paikka mihin haluaa energiansa viedä. Jos menee liian vaikeaksi, niin vaikeaahan se on.