Mihin ihmiset hakevat passeja niin älyttömästi juuri nyt?
En ole koskaan omistanut passia ja olen kohta 40v. Mihin nuo ihmiset hakevat passeja noin älyttömästi että jonottaa pitää? Eikait koronan keskellä viitti edes matkustaa...
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Passi on vain 5 vuotta voimassa. 20 % väestöltä menee passi vanhaksi joka vuosi. Koronan aikana ei olla vaivauduttu uusimaan ja nyt sitten ruuhka.
Mutta tarviihan nykyään olla joko passi tai henkilökortti kokoajan voimassa, tai et saa hoidettua edes asioita... Pankki jne. Ja näihin halvempi henkilökortti riittää kun matkustaa Eurooppaan...
Ajokortti mulla vaan on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Passi on vain 5 vuotta voimassa. 20 % väestöltä menee passi vanhaksi joka vuosi. Koronan aikana ei olla vaivauduttu uusimaan ja nyt sitten ruuhka.
Mutta tarviihan nykyään olla joko passi tai henkilökortti kokoajan voimassa, tai et saa hoidettua edes asioita... Pankki jne. Ja näihin halvempi henkilökortti riittää kun matkustaa Eurooppaan...
Tämä . periaatteessa ajokortti ei riitä tunnistautumiseen pankissa ja esim kaupankassalla. Vähintään henkilökortti pitäisi olla.
Ja henkilökortti ei riitä, jos haluaa matkustaa jonnekin muualle kuin Eurooppaan. Threadin aloittaja on oikeassa. Monella meni passi vanhaksi 2020 tai 2021, mutta ei viitsitty käydä uusimassa, koska ei pandemian vuoksi kuitenkaan olisi noina vuosina matkustettu minnekään. Ja nyt, kun matkustelu tulee taas ajankohtaiseksi, haetaan passi. Jos olisi uusinut passinsa 2020 (vaikka tiesi, ettei ole matkustamassa yhtään minnekään), se menisi vanhaksi jo 2025.On järkevämpää uusia passi vasta sitten, kun alkaa taas suunnitella matkalle lähtöä.
Miten nämä ihmiset ovat eläneet vuosia ilman passia, tuskin heillä on erikseen henkilökortti tai passi? Jompi kumpi on kuitenkin oltava. Olen esim itse ollut pulassa kun ei ollut kuin ajokortti ja heinäkuun alussa sattui kodissa kymmeniä tuhansia euroja vaativa vahinko ja rahaa ei ollut, poliisilaitos heinäkuun kiinni, joten ei saanut hankittua passia eikä henkkaria, jotta saisi pankista lainaa, meni lähes kaksi kuukautta ennenkuin sain rahaa, että pääsin korjaamaan vahinkoa. En usko, että vastaavanlaisia huolimattomia ihmisiä olisi nyt yhtäkkiä jonoksi asti.
Olen minä kyllä lainan saanut pankista, enkä omista passia ja henkilökorttikin on vanhaksi mennyt.
Kelpasi mulla Ajokortti pankissa kun sanoin, että muuta ei ole.
Passi on voimassa vaivaiset 5 v. Itse satuin sen uudistamaan keväällä 2017 joten nyt täytyi se tehdä taas. Kiva tietysti olisi jos se olisi 10v ajan voimassa mutta minkäs teet, pakko olla jatkuvasti uutta hankkimassa nykytyylillä. Reissuun pitäisi päästä keväällä ja kesällä ja olen sen verran nuori että Alkossakin kysytään papereita joskus ja ajokorttia ei ole. Pakko olla jokin henkkari olemassa.
Passi on mennyt vanhaksi tai ovat menemässä vanhaksi. Suurin osa ei sitä passia jonota, vaan joutuvat käymään antamassa sormenjäljet paikanpäällä. Joka toiseen joutuu antamaan aina uudet, joka toisen voi uusia netissä ilman. Omani on päässyt menemään vanhaksi, onneksi ei ole nyt mitään juttuja, mihin tarvitsisi, mutta perheen opiskelijat tarvitsevat virallista henkilöllisyystodistusta joka tentissä/kokeessa. Täytyy hankkia kohta uudet taas kaikille, nuorilla ja miehellä ne vanhenee joskus kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Rahannostamiseen kelpaa, mutta ajokortilla ei saa esimerkiksi nettipankkitunnuksia. Ns. vahvan tunnistautumisen juttuihin ei ajokortti käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökortti on noista se kalliimpi.
Ei ollut kun halvempi, ei ole kuin vuosi siitä kun hankin. Päädyin siihen myös siksi että on helpompi kuljettaa mukana. Passia kuitenkin harvemmin tarvii edes...
Haen uutta passia, koska se on vanhentunut. Se on myös ainoa henkilöllisyystodistus,joka minulla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hysteerikot pelkää sotaa
Eivät ymmärrä, ettei se passi mitään hyödytä.
Hyödyttääpä, sillä pääsee ulos maasta harmaan vaiheen aikana. Esim. jos naapuri alkaa keskittää joukkoja rajalle, niin täältä lähtee seuraavien viikkojen aikana satoja tuhansia ihmisiä.
Tuo poliisiaseman tunnistautuminen on todella hankala. Kysyvät liian yksityiskohtaisia kysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Tulee se hätä kotona, johon on monta kertaa suurempi riski kuin sota tai ydinuhka tms. Niin et saa ajokortilla mitään pankista. Joku aamu vesivahinko kotona niin pankista pitää saada lainaa heti, eikä kuukausien päästä. Näitä sattuu joka päivä jollekin, mutta sota, ydinuhka jne. Ovat hysteriaa, niitä ei ole suomessa sattunut kenellekkään kohta sataan vuoteen... Ap
Vierailija kirjoitti:
Haen uutta passia, koska se on vanhentunut. Se on myös ainoa henkilöllisyystodistus,joka minulla on.
Tämän ymmärtää, mutta niitä on ennenkin vanhentunut ja haettu uusia, ei viis vuotta sitten huhtikuussa ollut jonoa passin hakuun...
PASSI = MATKUSTUSASIAKIRJA EI HENKILÖLLISYYSTODISTUS!!! Voisi olla pelkkä paperinpala...
HENKILÖLLISYYSTODISTUS ON HENKILÖLLISYYSTODISTUS ja pitäisi kelvata aika monessa paikassa EU:n alueella... katso netti jos vielä muuallakin...
AJOKORTTI EI NYKYÄÄN KELPAA HENKILÖLLISYYSTODISTUKSESTA, mutta ennen taisi jossain vaiheessa olla jopa vahvin henkilöllisyystodisteena jos sellainen ihmisellä oli...
Pohjoismaissa sen kansalaisilta ei oikeastaan vaadita mitään, mutta jollakin tavalla pitää voida osoittaa kuka on... kuulostaa niin hankalalta, että paras olla henkkari... mutta yleensä ihmisillä on Kelakortti, papereita saa väestörekisteristä ja kirkolta, mutta niissähän ei ole kuvaa...
En ole itse tarvinnut passia mihinkään ainakaan kymmeneen vuoteen. Nytkö pitäisi hakea sodan pelossa? Sitten tosin pitäisi hakea vauvallekin.
Btw, ärsyttää millaista rahastusta tuo passi- ja henkilökorttihomma on.
Vierailija kirjoitti:
PASSI = MATKUSTUSASIAKIRJA EI HENKILÖLLISYYSTODISTUS!!! Voisi olla pelkkä paperinpala...
HENKILÖLLISYYSTODISTUS ON HENKILÖLLISYYSTODISTUS ja pitäisi kelvata aika monessa paikassa EU:n alueella... katso netti jos vielä muuallakin...
AJOKORTTI EI NYKYÄÄN KELPAA HENKILÖLLISYYSTODISTUKSESTA, mutta ennen taisi jossain vaiheessa olla jopa vahvin henkilöllisyystodisteena jos sellainen ihmisellä oli...
Pohjoismaissa sen kansalaisilta ei oikeastaan vaadita mitään, mutta jollakin tavalla pitää voida osoittaa kuka on... kuulostaa niin hankalalta, että paras olla henkkari... mutta yleensä ihmisillä on Kelakortti, papereita saa väestörekisteristä ja kirkolta, mutta niissähän ei ole kuvaa...
Miksi huudat? Passi ja henkilökortti ovat henkilöllisyystodistuksia.
Pankissa on ainakin ennen riittänyt se, että pankkitäti on tunnistanut meidät. En ole tarvinnut passia sielläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut kun halvempi, ei ole kuin vuosi siitä kun hankin. Päädyin siihen myös siksi että on helpompi kuljettaa mukana. Passia kuitenkin harvemmin tarvii edes...
Passi 50 €
Passi, sähköinen hakemus 44 €
Henkilökortti 60 €
Henkilökortti, sähköinen hakemus 54 €
Henkilökortti, kun hakemus tehdään samalla kertaa passihakemuksen kanssa 52 €
Henkilökortti, kun sähköinen hakemus tehdään samalla kertaa passihakemuksen kanssa 46 €
Vierailija kirjoitti:
Pelkurit hankkii passin. t. passiton
Niin, mitäpä sitä kielipuoli persaukinen passilla tekisi kun ei ole varaa eikä uskallusta matkustaa.
Mihin? Mä säilytän omaani lipaston laatikossa.
Vierailija kirjoitti:
En ole itse tarvinnut passia mihinkään ainakaan kymmeneen vuoteen. Nytkö pitäisi hakea sodan pelossa? Sitten tosin pitäisi hakea vauvallekin.
Btw, ärsyttää millaista rahastusta tuo passi- ja henkilökorttihomma on.
Uskotaan uskotaan, jos ei matkusta maihin mihin passi vaaditaan niin mitäpä sillä tekee.
Ai meinaat että sodan pelossa haetaan nyt passeja vai, hohhoijaa.
Ilmaiseksi saa vaikka mitä kun pitää silmänsä auki, avaa ne niin loppuu ärsytys.