Mihin ihmiset hakevat passeja niin älyttömästi juuri nyt?
En ole koskaan omistanut passia ja olen kohta 40v. Mihin nuo ihmiset hakevat passeja noin älyttömästi että jonottaa pitää? Eikait koronan keskellä viitti edes matkustaa...
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Passi on vain 5 vuotta voimassa. 20 % väestöltä menee passi vanhaksi joka vuosi. Koronan aikana ei olla vaivauduttu uusimaan ja nyt sitten ruuhka.
Mutta tarviihan nykyään olla joko passi tai henkilökortti kokoajan voimassa, tai et saa hoidettua edes asioita... Pankki jne. Ja näihin halvempi henkilökortti riittää kun matkustaa Eurooppaan...
Tämä . periaatteessa ajokortti ei riitä tunnistautumiseen pankissa ja esim kaupankassalla. Vähintään henkilökortti pitäisi olla.
Itselläni on passi aina voimassa siksi että ajokortti ei riitä viralliseksi henkilötodistukseksi. Passissa bonuksena että käy ympäri maailman matkustusasiakirjana, toisin kuin henkilökortti joka käy vain Eu-alueella.
Meillä on menossa passit vanhaksi, hyvä uusia tässä vaiheessa kun selviää ilman kyttis reissua. Ja lähdetään reissuun kesäkuun alussa.
Pankissa ei kelpaa enää ajokortti tunnisteena.
No eiköhän normaalit ihmiset pidä passinsa aina voimassa, voi sitten ottaa vaikka ex tempore-lähdön jonnekin. Tuskin niitä passeja sodan uhan vuoksi hankitaan.
Suomessa ollaan ihme hössöttäjiä joka asiassa, ensin pandemia-hysteria ja sitten sodan pelko. Muualla ihmiset ovat eläneet melko normaalisti ja myös matkustelleet sen mukaan, kun maiden rajat ovat auenneet (siis jo aika päiviä sitten!). Minä olen ollut reissussa ulkomailla viimeisen vuoden aikana 8 kertaa ja ensi viikolla lähden taas.
Hain passin juuri ennen kuin Ukrainan sota syttyi. Sain netissä hoidettua, ei siis tarvinnut jonottaa. Hain koska se meni vanhaksi jo puoli vuotta sitten. Ja passi siksi että sillä pääsee Venäjällekin, sinne on matkaa tästä 20km. Kuvittelin että kohta raja taas aukeaa, mutta toisin kävi. Joten ei, en pelkää sotaa, ihan rauhassa täällä olen. Ja niin oli äsken ne Ukrainan pakolaisetkin tuolla läheisellä kerrostalo alueella. Joten huvittaa nää hysteerikot vai onko ne putlerin trolleja sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Passi on vain 5 vuotta voimassa. 20 % väestöltä menee passi vanhaksi joka vuosi. Koronan aikana ei olla vaivauduttu uusimaan ja nyt sitten ruuhka.
Mutta tarviihan nykyään olla joko passi tai henkilökortti kokoajan voimassa, tai et saa hoidettua edes asioita... Pankki jne. Ja näihin halvempi henkilökortti riittää kun matkustaa Eurooppaan...
Tämä siis siihen liittyen että miksi se tarve nyt on jonoiksi asti, kun ne tarvittavat paperit esim meillä henkilökortti on oltava tavallisessa elämässä aina voimassa, jotta saa asiat hoidettua ja mitä olen ymmärtänyt niin sillä pääsee jo hätätilanteessakin hyvin pitkälle ulkomaille. Ap
Joko passi tai henkilökortti kun ajokortti enään sitten kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä . periaatteessa ajokortti ei riitä tunnistautumiseen pankissa ja esim kaupankassalla. Vähintään henkilökortti pitäisi olla.
Ja henkilökortti ei riitä, jos haluaa matkustaa jonnekin muualle kuin Eurooppaan. Threadin aloittaja on oikeassa. Monella meni passi vanhaksi 2020 tai 2021, mutta ei viitsitty käydä uusimassa, koska ei pandemian vuoksi kuitenkaan olisi noina vuosina matkustettu minnekään. Ja nyt, kun matkustelu tulee taas ajankohtaiseksi, haetaan passi. Jos olisi uusinut passinsa 2020 (vaikka tiesi, ettei ole matkustamassa yhtään minnekään), se menisi vanhaksi jo 2025.On järkevämpää uusia passi vasta sitten, kun alkaa taas suunnitella matkalle lähtöä.
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän normaalit ihmiset pidä passinsa aina voimassa, voi sitten ottaa vaikka ex tempore-lähdön jonnekin. Tuskin niitä passeja sodan uhan vuoksi hankitaan.
Suomessa ollaan ihme hössöttäjiä joka asiassa, ensin pandemia-hysteria ja sitten sodan pelko. Muualla ihmiset ovat eläneet melko normaalisti ja myös matkustelleet sen mukaan, kun maiden rajat ovat auenneet (siis jo aika päiviä sitten!). Minä olen ollut reissussa ulkomailla viimeisen vuoden aikana 8 kertaa ja ensi viikolla lähden taas.
Sinä et taida kuulua ihan normaaleihin ihmisiin. Mitä omasta tuttavapiiristä tiedän niin muutama perhe on että käy kerran vuodessa, muutamia kymmeniä että muutamien vuosien välein ja ylivoimaisesti suurin osa ei käy koskaan ulkomailla, vaikka matkustaa paljon.
Eilen illalla lähti eräs 5-henkinen perhe australiaan. Mies venäjän hyökkäystä suomeen. Akuutissa tilanteessa ei voisi lähteä.
Passi menee umpeen huhtikuussa ja pitäisi päästä reissuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja henkilökortti ei riitä, jos haluaa matkustaa jonnekin muualle kuin Eurooppaan. Threadin aloittaja on oikeassa. Monella meni passi vanhaksi 2020 tai 2021, mutta ei viitsitty käydä uusimassa, koska ei pandemian vuoksi kuitenkaan olisi noina vuosina matkustettu minnekään. Ja nyt, kun matkustelu tulee taas ajankohtaiseksi, haetaan passi. Jos olisi uusinut passinsa 2020 (vaikka tiesi, ettei ole matkustamassa yhtään minnekään), se menisi vanhaksi jo 2025.On järkevämpää uusia passi vasta sitten, kun alkaa taas suunnitella matkalle lähtöä.
Miten nämä ihmiset ovat eläneet vuosia ilman passia, tuskin heillä on erikseen henkilökortti tai passi? Jompi kumpi on kuitenkin oltava. Olen esim itse ollut pulassa kun ei ollut kuin ajokortti ja heinäkuun alussa sattui kodissa kymmeniä tuhansia euroja vaativa vahinko ja rahaa ei ollut, poliisilaitos heinäkuun kiinni, joten ei saanut hankittua passia eikä henkkaria, jotta saisi pankista lainaa, meni lähes kaksi kuukautta ennenkuin sain rahaa, että pääsin korjaamaan vahinkoa. En usko, että vastaavanlaisia huolimattomia ihmisiä olisi nyt yhtäkkiä jonoksi asti.
Pakko olla voimassa joko passi tai henkilökortti, edes pankkitiliä ei saa avattua ilman.
En tiedä muista, mutta minun passini vanhenee ensi viikolla, ja juuri tuli työmatka huhtikuun lopulle Keski-Eurooppaan.
Vierailija kirjoitti:
Pankissa ei kelpaa enää ajokortti tunnisteena.
Mutta henkkari kelpaa ja kokemuksesta voin sanoa että se ei saa mennä vanhaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sitä varten, jos tulee yhtäkkinen tarve poistua maasta. Ei ole vuosikymmeniin ollut maailma näin lähellä suursodan todellista uhkaa. Varautumisesta ei ole haittaa.
Jos maailmansota syttyy mihin ihmiset lähtisi?
Proxima Centauri b planeetalle missä ei ole labrakulkutauteja, it-sari passeja, myrkkypiikkejä tai ydinsotaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ollaan ihme hössöttäjiä joka asiassa, ensin pandemia-hysteria ja sitten sodan pelko. Muualla ihmiset ovat eläneet melko normaalisti ja myös matkustelleet sen mukaan, kun maiden rajat ovat auenneet (siis jo aika päiviä sitten!). Minä olen ollut reissussa ulkomailla viimeisen vuoden aikana 8 kertaa ja ensi viikolla lähden taas.Sinä et taida kuulua ihan normaaleihin ihmisiin. Mitä omasta tuttavapiiristä tiedän niin muutama perhe on että käy kerran vuodessa, muutamia kymmeniä että muutamien vuosien välein ja ylivoimaisesti suurin osa ei käy koskaan ulkomailla, vaikka matkustaa paljon.
Kyllä se on niin päin, että se olet sinä, joka ei kuulu normaaleihin ihmisiin. Lihavoitu teksti kuulostaa äärimmäisen epänormaalilta.
Toiset tarvitsevat työn takia ja toiset matkusteluun. Täysin normaalia. Nyt vaan tehdään otsikoita joka asiasta. Korona näköjään sekoitti todella monen kuupan.
Jolla kulli seisoi jonossa.