Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En tunne ketään, joka tienaisi yli 3000e/kk

Vierailija
14.09.2015 |

Ja olen akateeminen. Humanistikaverit ja esim. aineenopettajaksi valmistuneet tekevät lyhyitä sijaisuuksia siellä täällä, vakituista työtä ei löydy. 25-30-vuotiaat kaverini tienaavat parhaimmillaan hieman alle 3000e/kk. Useimpien palkka on 2200-2500e/kk välillä. Pätkätöitä ja määräaikaisuuksia kaikilla.

Kavereideni ammatteja ovat mm. opintosihteeri (tradenomi), sairaanhoitaja(amk), lastentarhanopettaja (KK), sosiaalityöntekijä (sosionomi), erityisopettaja (KM).

Miten joku 5-6k palkka on perusteltua, kun niin monilla korkeakoulutetuilla liksa ylittää juuri ja juuri kaksi tonnia?? Itse en ole vielä valmistunut, mutta vituttaa jo etukäteen.

Kommentit (100)

Vierailija
61/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:30"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:26"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:50"] Riippuu alanvalinnasta. Itse olen it-alalla, ja tienaan 4500 euroa kuussa. Mieheni, samalla alalla myös, tienaa 5600 euroa kuussa. Ihan koodaamisesta konsulttina. [/quote] Mistäköhän teillekin maksetaan noin paljon? On se reilua, kun IHMISHENKIEN pelastaminen on halvempaa kuin joku javan näpyttely. Huhhuh. [/quote] No reiluuteen en ota kantaa, mutta noin yleensäkin työstä maksetaan sen kannattavuuden mukaan. Eli sen mukaan, mitä itse teet rahaa työnantajallesi. [/quote] Näinpä. Terveydenhuolto ei ole ns. tuottavaa työtä niin siitä ei makseta hyvin.

[/quote]

Tuohan on vain omaksuttu näkökanta, joka heijastelee markkinatalouden uskoa ja oikeistoajattelua. Jos yhteiskunnassa maksetaan vain tuottavasta työstä, ollaan kohta tilanteessa, jossa muilla arvoilla ei ole mitään merkitystä. Yhteiskunnan ja koko sivilisaation olemassaolon oikeutus ja inhimillisyys mitataan siinä, miten yhteiskunta kohtelee heikoimpiaan. 

Asiasta toiseen, terveydenhuollon työntekijöillä on huippuosaamista, jota ilman ihmiset eivät pysy hengissä. Valtio ja kunnat ostavat tätä osaamista Suomessa. Monessa muussa maassa tämä osaaminen on yksityistetty ja vain maksavien asiakkaiden saatavilla.

[/quote]

Mutta miksi verrata yksityisen yrityksen ja valtion/ kunnan palkanmaksua? Onhan se aivan eri asia maksetaanko palkat yrityksen rahoista vai verovaroin! Ei yksityisen yrityksen maksamat palkat varsinaisesti kuulu kenellekään muulle. Vaikka näitä laskettaisiin niin ei se todellakaan nostaisi julkisen sektorin palkkoja, päinvastoin. Jos Suomen julkinen sektori olisi pienempi (lähinnä virkamiesten osalta, ei suorittavaa työtä tekevien) niin palkkojakin olisi mahdollista maksaa enemmän.

Vierailija
62/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh pienipalkkaiset korkeakoulutetut ne täällä vaan alapeukuttelee :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:33"]

Valitettavan monella nousee yliopisto sen verran päähän, että ei enää alennuta hakemaan ihan hyviä virkoja hiukan pienemmältä paikkakunnalta. Ei kaikilla pidättele perhesyyt jollakin tietyllä paikkakunnalla asumista.

[/quote]

Aika monet yliopisto-opiskelijat tulevat joltain 5000 asukkaan paikkakunnilta, joissa ei ole enää juuri mitään töitä korkeakoulutetuille.

Itse olen kotoisin 20 000 asukkaan kaupungista, ja avoimia työpaikkoja mol.fi:ssä oli tänään 30, puolet telemarkkinointia. Olisi aika lottovoitto saada oman alan töitä kotiseudulta, saati että puoliso työllistyisi myös.

Vierailija
64/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koko ajan tyytyväisempi, että menin lukiosta teurastamoon lihanleikkaajaksi. 22e tuntiliksa ja säännölliset työajat, jää aikaa harrastaa ja kehittää itseään.

Vierailija
65/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:38"]

Heh pienipalkkaiset korkeakoulutetut ne täällä vaan alapeukuttelee :D

[/quote]

Luonnollisesti. Eikö muka saa vituttaa, kun ahkerasta vuosien opiskelusta huolimatta tilipäivänä nettoaa alle 2k?

Vierailija
66/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:36"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:50"] Riippuu alanvalinnasta. Itse olen it-alalla, ja tienaan 4500 euroa kuussa. Mieheni, samalla alalla myös, tienaa 5600 euroa kuussa. Ihan koodaamisesta konsulttina. [/quote] Mistäköhän teillekin maksetaan noin paljon? On se reilua, kun IHMISHENKIEN pelastaminen on halvempaa kuin joku javan näpyttely. Huhhuh. [/quote] No reiluuteen en ota kantaa, mutta noin yleensäkin työstä maksetaan sen kannattavuuden mukaan. Eli sen mukaan, mitä itse teet rahaa työnantajallesi. [/quote] Näinpä. Terveydenhuolto ei ole ns. tuottavaa työtä niin siitä ei makseta hyvin.

[/quote]

Tuohan on vain omaksuttu näkökanta, joka heijastelee markkinatalouden uskoa ja oikeistoajattelua. Jos yhteiskunnassa maksetaan vain tuottavasta työstä, ollaan kohta tilanteessa, jossa muilla arvoilla ei ole mitään merkitystä. Yhteiskunnan ja koko sivilisaation olemassaolon oikeutus ja inhimillisyys mitataan siinä, miten yhteiskunta kohtelee heikoimpiaan. 

Asiasta toiseen, terveydenhuollon työntekijöillä on huippuosaamista, jota ilman ihmiset eivät pysy hengissä. Valtio ja kunnat ostavat tätä osaamista Suomessa. Monessa muussa maassa tämä osaaminen on yksityistetty ja vain maksavien asiakkaiden saatavilla.

[/quote]

Mutta miksi verrata yksityisen yrityksen ja valtion/ kunnan palkanmaksua? Onhan se aivan eri asia maksetaanko palkat yrityksen rahoista vai verovaroin! Ei yksityisen yrityksen maksamat palkat varsinaisesti kuulu kenellekään muulle. Vaikka näitä laskettaisiin niin ei se todellakaan nostaisi julkisen sektorin palkkoja, päinvastoin. Jos Suomen julkinen sektori olisi pienempi (lähinnä virkamiesten osalta, ei suorittavaa työtä tekevien) niin palkkojakin olisi mahdollista maksaa enemmän.

[/quote]

Siksi, että ei ole moraalisesti oikein, että kunnat ja valtiot pitävät esim. terveydenhuollossa kartellia ja määräävät palkat yksioikoisesti. Tämähän on itseasiassa markkinalogiikan vastaista, koska kaikkialla muualla Euroopassa esim. sairaanhoitajien palkat ovat paremmat kuin Suomessa (3-5tuhatta). Meillä on pula koulutetusta hoitohenkilökunnasta ja samaan aikaan palkat laskevat? Tämä on markkinalogiikan vastaista. Jos halua toteuttaa markkinalogiikkaa ja uskot kapitalismiin, tulisi terveydenhuolto yksityistää, jolloin syntyisi tilanne, jossa palkat nousisivat kilpailun vuoksi. Ruotsissahan maksettiin viime vuonna useiden tuhansien lisät vakituisille kunnan sairaanhoitajille, jos suostuivat neuvottelemaan kesälomista.

Vierailija
67/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, teen softaa lääketieteellisen tekniikan parissa. IT-näpyttely yhdistettynä ihmishenkien pelastamiseen, IT-puolen palkoilla tietty. Best of both wordls.

Vierailija
68/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:39"]

Olen koko ajan tyytyväisempi, että menin lukiosta teurastamoon lihanleikkaajaksi. 22e tuntiliksa ja säännölliset työajat, jää aikaa harrastaa ja kehittää itseään.

[/quote]

Yhteiskunnan rappio on lähellä, jos korkea koulutus ei takaa kunnollista toimeentuloa ja pelkällä fyysisellä työllä tienaa paremmin kuin maisterin papereilla.

Vierailija
69/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:40"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:36"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Siksi, että ei ole moraalisesti oikein, että kunnat ja valtiot pitävät esim. terveydenhuollossa kartellia ja määräävät palkat yksioikoisesti. Tämähän on itseasiassa markkinalogiikan vastaista, koska kaikkialla muualla Euroopassa esim. sairaanhoitajien palkat ovat paremmat kuin Suomessa (3-5tuhatta). Meillä on pula koulutetusta hoitohenkilökunnasta ja samaan aikaan palkat laskevat? Tämä on markkinalogiikan vastaista. Jos halua toteuttaa markkinalogiikkaa ja uskot kapitalismiin, tulisi terveydenhuolto yksityistää, jolloin syntyisi tilanne, jossa palkat nousisivat kilpailun vuoksi. Ruotsissahan maksettiin viime vuonna useiden tuhansien lisät vakituisille kunnan sairaanhoitajille, jos suostuivat neuvottelemaan kesälomista.

[/quote]

Syy sairaanhoitajien palkkojen mataluuteen ei ole työn tuottavuudessa vaan kuntien ja vltion kartellissa. Jos Suomeen syntyy uskottavaa yksityistä terveydenhuollon toimintaa, syntyy myös palkkakilpailua ja palkat nousevat kuten muissakin maissa. 

Vierailija
70/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:41"]

Hmm, teen softaa lääketieteellisen tekniikan parissa. IT-näpyttely yhdistettynä ihmishenkien pelastamiseen, IT-puolen palkoilla tietty. Best of both wordls.

[/quote]

Tästä sietääkin saada hyvää palkkaa! T: sairaanhoitaja

Vierailija
71/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:28"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:05"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:59"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:50"] Riippuu alanvalinnasta. Itse olen it-alalla, ja tienaan 4500 euroa kuussa. Mieheni, samalla alalla myös, tienaa 5600 euroa kuussa. Ihan koodaamisesta konsulttina. [/quote] Mistäköhän teillekin maksetaan noin paljon? On se reilua, kun IHMISHENKIEN pelastaminen on halvempaa kuin joku javan näpyttely. Huhhuh. [/quote] Ootko kertaskaan oysähtynyt miettimäön mitä kaikkea se "näpyttely" tänä päivänä mahdollistaa? Mitä kaikkea koodi liikuttaakaan? Aloutetaan vaikka tuosta ihmishenkien pelastamisesta, ihan ilman tietotekniikkaako se toimii? Miten liikkuu ruoka, tavara ja ihmiset?

[/quote]

On totta, että "näpyttely" on nykypäivänä tärkeää, pahoittelen asennettani. Mutta pointtina on se, että miksi juuri koneiden kanssa työskentely on noin paljon arvostetumpaa kuin ihmisläheiset työt? Esimerkkinä vaikka lastentarhanopettaja, palkka suunnilleen 2300e/kk ja useat ovat yliopistokoulutettuja (kandi).

Nykytieteen valossa lapsuus on hyvinkin merkittävä asia ihmisen kehityksen kannalta, joten siihen tulisi ihan maalaisjärjelläkin ajateltuna panostaa. Nyt suuntana Suomessa on, että lapset sullotaan isoihin ryhmiin ja työn merkitykseen nähden surkeasti palkatut opettajat joutuvat tyytymään entistä kurjempiin työoloihin IT-tyyppien nostellessa 5k liksaa.

Itse olen sairaanhoitaja, enkä viitsi edes aloittaa oman alani arvostuksesta...

[/quote]lastentarhanopettaja voi aina mennä töihin vaikka yksityiseen päiväkotiin jos haluaa hyvää palkkaa. Kaikkien pitäisi ymmärtää ettei verorahoilla rahoitetuissa ammateissa voi päästä huippuliksoille vaikka työ olisi todella tärkeää!

[/quote]

Opettaja tienaa yksityisessä päiväkodissa HUONOMMIN kuin kunnallisessa päiväkodissa. Järkytys se oli minullekin! Lastenhoitaja tienaa kunnalla paremmin kuin yliopistokoulutettu opettaja yksityisellä.

Ja siksi yksityisiin päiväkoteihin onkin vaikea saada koulutettua väkeä.

[/quote]oho tuota en tiennytkään :o

toivotaan että talous rupeaa kasvamaan ja valtio maksaa velkansa pois nopeasti ja saadaan kunnon palkankorotukset opettajille ja kaikille muille oikeasti tärkeille ammateille jotka tkee ihmisläheistä työtä.

Vierailija
72/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:41"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:39"]

[/quote]

Yhteiskunnan rappio on lähellä, jos korkea koulutus ei takaa kunnollista toimeentuloa ja pelkällä fyysisellä työllä tienaa paremmin kuin maisterin papereilla.

[/quote]

Valoja päälle, olemme eläneet rappiossa jo vuosia! Koulutuksesta ei ole mitään hyötyä, jollei ole huomannut tätä jo aikaisemmin.

Vierailija
73/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, minä en tiedä kenenkään tuttavan palkoista yhtikäs mitään. Kukaan ei puhu koskaan palkoista. Jos itse tienaisin 3000 euroa kuussa, niin minun ei tarvitsisi työskennellä kuin noin 5 vuotta ja voisin löhöillä loppuelämän ajan säästöillä. Olisi kieltämättä erikoista saada niin paljon, tai enemmän.

Vierailija
74/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuuden skenaario: päiväkodit ja koulut yksityistetään, parhaat opettajat ja oppiaines ovat parhaissa kouluissa ja tarhoissa. Opettajat saavat huippupalkkaa ja lapset tulevat hyväosaisten perheistä. Hyväosaiset menestyvät entistä paremmin.

Köyhien lapset menevät kurjistuneisiin lähiökouluihin, joihin ei saada päteviä opettajia. Opettajien vaatimustasoa lasketaan, jotta opettajia saadaan huonomaineisiinkin kouluihin. Osa lapsista jää vaille pätevää opetusta, joten heillä ei ole edellytyksiä opiskella peruskoulun jälkeen. Kuilu hyväosaisten ja huono-osaisten välillä kasvaa, koulutuksen tasa-arvo on menetetty.

Tätähän Suomeenkin toivotaan?

Vierailija
75/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas en tunne kuin pari ihmistä, joilla palkka jää alle 3000€:n. Mieheni veli, joka on vahtimestarin työssä, sekä äitini joka on valtiolla toimistotyössä. Muuten tuttavapiirini onkin sitten koulutettua väkeä, KTM, useampi DI, aineenope DI:n pohjakoulutuksella, on tradenomia, kolmivuoroa tekevää terveydenhuollossa, biokemistiä, psykologia jne. Kaikilla palkka yli 3000€, parhaimmilla jopa yli 7000€.

Vierailija
76/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:33"]

AP, puhutko brutto- vai nettopalkasta, kun mainitset 3000 €? En huomannut, että olisit yksilöinyt asian.

Entä nämä kaverisi, ovatko he hakeneet töitä joltakin muulta paikkakunnalta? Jos jää siihen yliopiston kainaloon kyhnäämään, niin voi olla, ettei koskaan saa vakivirkaa, ellei sitten ole huippumenestyjä. Mutta hänhän onkin jo viran saanut. Valitettavan monella nousee yliopisto sen verran päähän, että ei enää alennuta hakemaan ihan hyviä virkoja hiukan pienemmältä paikkakunnalta. Ei kaikilla pidättele perhesyyt jollakin tietyllä paikkakunnalla asumista.

[/quote]

Pienellä paikkakunnalla kunnan päällikön virkoihin on kovin vähän hakijoita, kun jäädään mieluummin sinne opiskelupaikkakunnalle tekemään vähäisempää hommaa pienemmällä palkalla.

Vierailija
77/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:47"]

Ja olen akateeminen. Humanistikaverit ja esim. aineenopettajaksi valmistuneet tekevät lyhyitä sijaisuuksia siellä täällä, vakituista työtä ei löydy. 25-30-vuotiaat kaverini tienaavat parhaimmillaan hieman alle 3000e/kk. Useimpien palkka on 2200-2500e/kk välillä. Pätkätöitä ja määräaikaisuuksia kaikilla.

Kavereideni ammatteja ovat mm. opintosihteeri (tradenomi), sairaanhoitaja(amk), lastentarhanopettaja (KK), sosiaalityöntekijä (sosionomi), erityisopettaja (KM).

Miten joku 5-6k palkka on perusteltua, kun niin monilla korkeakoulutetuilla liksa ylittää juuri ja juuri kaksi tonnia?? Itse en ole vielä valmistunut, mutta vituttaa jo etukäteen.

[/quote]

Tunnet kyllä. Heitä on niin paljon, ettei ole teoriassakaan mahdollista, että et tuntisi. Yli puolet suomalaisista tienaa yli 3 000 euroa kuussa. Kyse on vain siitä, että et tiedä kaikkien tuntemiesi ihmisten palkkoja.

Vierailija
78/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kaikki toimii tietotekniikan pohjalta, niin turvallisuus, sähkö kuin ihmishenkien pelastaminenkin. Jos systeemit kaatuu niin kaatuu koko yhteiskunta. Yhtä tärkeitä ne näpyttelijät on, ja isoista asioista hekin vastuussa.

Vierailija
79/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrättekö te, että se että kunnat tuottavat terveydenhoitoa kohtuuhinnalla, tarkoittaa että teidän kunnallisveroja ei tarvitse korottaa, että kunnalla on varaa kustantaa teille myös ne päivähoitopaikat, urheilukentät, musiikkiopistot, homeettomat koulut ja päällystetyt kadut, ja että saamme kaikki edullista terveydenhoitoa julkisella, eikä tarvitse mennä kalliisti yksityiselle.

Vierailija
80/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:51"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:47"]

[/quote]

Tunnet kyllä. Heitä on niin paljon, ettei ole teoriassakaan mahdollista, että et tuntisi. Yli puolet suomalaisista tienaa yli 3 000 euroa kuussa. Kyse on vain siitä, että et tiedä kaikkien tuntemiesi ihmisten palkkoja.

[/quote]

Tunnen joo, niitä kavereideni 50-60v vanhempia. On paperimiestä, ahtaajaa ja ties mitä hyväpalkkaisia duunariammatteja. Tarkempaa palkkaa en tiedä, mutta kulutustottumuksista päätellen liksa on melkoisen korkea.

Kaveripiirissäni vakiduunia ei ole kenelläkään, vaikka useat meistä ovat valmistuneet yliopistosta. Pätkätöitä matalalla palkalla vain.