Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En tunne ketään, joka tienaisi yli 3000e/kk

Vierailija
14.09.2015 |

Ja olen akateeminen. Humanistikaverit ja esim. aineenopettajaksi valmistuneet tekevät lyhyitä sijaisuuksia siellä täällä, vakituista työtä ei löydy. 25-30-vuotiaat kaverini tienaavat parhaimmillaan hieman alle 3000e/kk. Useimpien palkka on 2200-2500e/kk välillä. Pätkätöitä ja määräaikaisuuksia kaikilla.

Kavereideni ammatteja ovat mm. opintosihteeri (tradenomi), sairaanhoitaja(amk), lastentarhanopettaja (KK), sosiaalityöntekijä (sosionomi), erityisopettaja (KM).

Miten joku 5-6k palkka on perusteltua, kun niin monilla korkeakoulutetuilla liksa ylittää juuri ja juuri kaksi tonnia?? Itse en ole vielä valmistunut, mutta vituttaa jo etukäteen.

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:15"]

Minä tienaan yli 3k kuussa. Olen 19v ja raksalla töissä. Teen paljon ylitöitä, noin 60h viikkoa. Sinä ja kaverisi ette taida tehdä.

[/quote]

Työmäärään nähden palkkasi on huono. Ikäisesi vielä jaksaa tuota menoa, mutta kannattaa miettiä että sitten kun perhettä tulee ja muutenkaan ei enää jaksaisi elämästään työlle noin paljon uhrata, että mihin se palkka sitten asettuu, että onko se riittävästi. 

Vierailija
42/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tutuissa ei taida olla keskipalkkaa saavia lainkaan. Joko yli 4000 tai alle 2200. Duunareita ja insinöörejä kaveripiirissä pääosin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja erityisopettaja tienaa keskimäärin 3800e/kk. On parhaiten palkattuja koulupuolella.

Vierailija
44/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:50"]

Riippuu alanvalinnasta. Itse olen it-alalla, ja tienaan 4500 euroa kuussa. Mieheni, samalla alalla myös, tienaa 5600 euroa kuussa. Ihan koodaamisesta konsulttina.

[/quote]

Mistäköhän teillekin maksetaan noin paljon? On se reilua, kun IHMISHENKIEN pelastaminen on halvempaa kuin joku javan näpyttely. Huhhuh.
[/quote]

Tietääkseni lääkärit tienaa kyllä paremmin kuin minä eli koodari.

Vierailija
45/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:18"]

Aika erikoista, koska sairaanhoitaja ja sosiaalityöntekijä tienaavat molemmat mediaanina sen yli 3t. Sairaanhoitajan keskipalkka on joku 3100e ja sosiaalityöntekijän 3250e.

[/quote]

Niin, ollaan työkavereiden kanssa mietitty, keitä ne päälle 3k tienaavat sairaanhoitajat oikein ovat. Me kun tienaamme lisineen sen 2400-2800e/kk työvuoroista riippuen. Pelkkää yötyötä ei kenellekään anneta meidän työpaikallamme.

Vierailija
46/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:19"]

Ja erityisopettaja tienaa keskimäärin 3800e/kk. On parhaiten palkattuja koulupuolella.

[/quote]Ja sietääkin olla.

Vierailija
47/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kokoaikaista työtä ei kaikille löydy. Mies erkkaopena 24h/vk -sopimuksella. Saa siis palkan vain tuosta tuntimäärästä toisin kuin kokoaikaisessa virkasuhteessa saman tuntimäärän opetusta antavat opettajat.

Vierailija
48/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:21"]

Aika erikoista, koska sairaanhoitaja ja sosiaalityöntekijä tienaavat molemmat mediaanina sen yli 3t. Sairaanhoitajan keskipalkka on joku 3100e ja sosiaalityöntekijän 3250e.

[/quote]

Niin, ollaan työkavereiden kanssa mietitty, keitä ne päälle 3k tienaavat sairaanhoitajat oikein ovat. Me kun tienaamme lisineen sen 2400-2800e/kk työvuoroista riippuen. Pelkkää yötyötä ei kenellekään anneta meidän työpaikallamme.

[/quote]

No esim. minä. Valmistuin vuosi sitten ja tienaan kaksivuorotyössä sen noin 3100e/kk. Tilastojen mukaan (esim. kuntatyönantajat) mediaanipalkka tosiaan on jonkin verran päälle 3t, joten en taida olla ainoa. En ole edes valtiolla vaan kunnalla, jossa on hieman pienempi peruspalkka.

Vierailija
49/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Miten voit tienata lisien kanssa 2400e/kk sairaanhoitajana? Meillä Uudellamaalla peruspalkka on 2500-2700e/kk.

Vierailija
50/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:20"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:50"] Riippuu alanvalinnasta. Itse olen it-alalla, ja tienaan 4500 euroa kuussa. Mieheni, samalla alalla myös, tienaa 5600 euroa kuussa. Ihan koodaamisesta konsulttina. [/quote] Mistäköhän teillekin maksetaan noin paljon? On se reilua, kun IHMISHENKIEN pelastaminen on halvempaa kuin joku javan näpyttely. Huhhuh. [/quote] Tietääkseni lääkärit tienaa kyllä paremmin kuin minä eli koodari.

[/quote]

Sairaanhoitajat pitävät täällä ainakin vastaanottoa yöaikaan ja muutenkin saavat hoidettavakseen kasvavissa määrin entisiä vain lääkäreille kuuluneita työtehtäviä.

Vierailija
51/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:23"]

[/quote]

Kokoaikaista työtä ei kaikille löydy. Mies erkkaopena 24h/vk -sopimuksella. Saa siis palkan vain tuosta tuntimäärästä toisin kuin kokoaikaisessa virkasuhteessa saman tuntimäärän opetusta antavat opettajat.

[/quote]

Miksi? Erityisopettajillahan on tosi hyvä työtilanne, luulisin että melkein täystyöllisyys? Ei varmaan kauaa kestä saada virka.

Vierailija
52/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:50"]

Riippuu alanvalinnasta. Itse olen it-alalla, ja tienaan 4500 euroa kuussa. Mieheni, samalla alalla myös, tienaa 5600 euroa kuussa. Ihan koodaamisesta konsulttina.

[/quote]

Mistäköhän teillekin maksetaan noin paljon? On se reilua, kun IHMISHENKIEN pelastaminen on halvempaa kuin joku javan näpyttely. Huhhuh.
[/quote]

No reiluuteen en ota kantaa, mutta noin yleensäkin työstä maksetaan sen kannattavuuden mukaan. Eli sen mukaan, mitä itse teet rahaa työnantajallesi.
[/quote]

Näinpä. Terveydenhuolto ei ole ns. tuottavaa työtä niin siitä ei makseta hyvin.

Vierailija
53/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:24"]

[/quote]

[/quote]

Miten voit tienata lisien kanssa 2400e/kk sairaanhoitajana? Meillä Uudellamaalla peruspalkka on 2500-2700e/kk.

[/quote]

Työskentelemme eri puolella Suomea.

Vierailija
54/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:05"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:59"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:50"] Riippuu alanvalinnasta. Itse olen it-alalla, ja tienaan 4500 euroa kuussa. Mieheni, samalla alalla myös, tienaa 5600 euroa kuussa. Ihan koodaamisesta konsulttina. [/quote] Mistäköhän teillekin maksetaan noin paljon? On se reilua, kun IHMISHENKIEN pelastaminen on halvempaa kuin joku javan näpyttely. Huhhuh. [/quote] Ootko kertaskaan oysähtynyt miettimäön mitä kaikkea se "näpyttely" tänä päivänä mahdollistaa? Mitä kaikkea koodi liikuttaakaan? Aloutetaan vaikka tuosta ihmishenkien pelastamisesta, ihan ilman tietotekniikkaako se toimii? Miten liikkuu ruoka, tavara ja ihmiset?

[/quote]

On totta, että "näpyttely" on nykypäivänä tärkeää, pahoittelen asennettani. Mutta pointtina on se, että miksi juuri koneiden kanssa työskentely on noin paljon arvostetumpaa kuin ihmisläheiset työt? Esimerkkinä vaikka lastentarhanopettaja, palkka suunnilleen 2300e/kk ja useat ovat yliopistokoulutettuja (kandi).

Nykytieteen valossa lapsuus on hyvinkin merkittävä asia ihmisen kehityksen kannalta, joten siihen tulisi ihan maalaisjärjelläkin ajateltuna panostaa. Nyt suuntana Suomessa on, että lapset sullotaan isoihin ryhmiin ja työn merkitykseen nähden surkeasti palkatut opettajat joutuvat tyytymään entistä kurjempiin työoloihin IT-tyyppien nostellessa 5k liksaa.

Itse olen sairaanhoitaja, enkä viitsi edes aloittaa oman alani arvostuksesta...

[/quote]lastentarhanopettaja voi aina mennä töihin vaikka yksityiseen päiväkotiin jos haluaa hyvää palkkaa. Kaikkien pitäisi ymmärtää ettei verorahoilla rahoitetuissa ammateissa voi päästä huippuliksoille vaikka työ olisi todella tärkeää!

Vierailija
55/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:26"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:23"]

[/quote]

[/quote]

Miksi? Erityisopettajillahan on tosi hyvä työtilanne, luulisin että melkein täystyöllisyys? Ei varmaan kauaa kestä saada virka.

[/quote]

Niinhän sitä luulisi, mutta nykytrendinä näköjään on osa-aikaisten palkkaaminen säästösyistä.

Vierailija
56/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:26"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:50"] Riippuu alanvalinnasta. Itse olen it-alalla, ja tienaan 4500 euroa kuussa. Mieheni, samalla alalla myös, tienaa 5600 euroa kuussa. Ihan koodaamisesta konsulttina. [/quote] Mistäköhän teillekin maksetaan noin paljon? On se reilua, kun IHMISHENKIEN pelastaminen on halvempaa kuin joku javan näpyttely. Huhhuh. [/quote] No reiluuteen en ota kantaa, mutta noin yleensäkin työstä maksetaan sen kannattavuuden mukaan. Eli sen mukaan, mitä itse teet rahaa työnantajallesi. [/quote] Näinpä. Terveydenhuolto ei ole ns. tuottavaa työtä niin siitä ei makseta hyvin.

[/quote]

Tuohan on vain omaksuttu näkökanta, joka heijastelee markkinatalouden uskoa ja oikeistoajattelua. Jos yhteiskunnassa maksetaan vain tuottavasta työstä, ollaan kohta tilanteessa, jossa muilla arvoilla ei ole mitään merkitystä. Yhteiskunnan ja koko sivilisaation olemassaolon oikeutus ja inhimillisyys mitataan siinä, miten yhteiskunta kohtelee heikoimpiaan. 

Asiasta toiseen, terveydenhuollon työntekijöillä on huippuosaamista, jota ilman ihmiset eivät pysy hengissä. Valtio ja kunnat ostavat tätä osaamista Suomessa. Monessa muussa maassa tämä osaaminen on yksityistetty ja vain maksavien asiakkaiden saatavilla.

Vierailija
57/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:28"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:50"] Riippuu alanvalinnasta. Itse olen it-alalla, ja tienaan 4500 euroa kuussa. Mieheni, samalla alalla myös, tienaa 5600 euroa kuussa. Ihan koodaamisesta konsulttina. [/quote] Mistäköhän teillekin maksetaan noin paljon? On se reilua, kun IHMISHENKIEN pelastaminen on halvempaa kuin joku javan näpyttely. Huhhuh. [/quote] Ootko kertaskaan oysähtynyt miettimäön mitä kaikkea se "näpyttely" tänä päivänä mahdollistaa? Mitä kaikkea koodi liikuttaakaan? Aloutetaan vaikka tuosta ihmishenkien pelastamisesta, ihan ilman tietotekniikkaako se toimii? Miten liikkuu ruoka, tavara ja ihmiset?

[/quote]

On totta, että "näpyttely" on nykypäivänä tärkeää, pahoittelen asennettani. Mutta pointtina on se, että miksi juuri koneiden kanssa työskentely on noin paljon arvostetumpaa kuin ihmisläheiset työt? Esimerkkinä vaikka lastentarhanopettaja, palkka suunnilleen 2300e/kk ja useat ovat yliopistokoulutettuja (kandi).

Nykytieteen valossa lapsuus on hyvinkin merkittävä asia ihmisen kehityksen kannalta, joten siihen tulisi ihan maalaisjärjelläkin ajateltuna panostaa. Nyt suuntana Suomessa on, että lapset sullotaan isoihin ryhmiin ja työn merkitykseen nähden surkeasti palkatut opettajat joutuvat tyytymään entistä kurjempiin työoloihin IT-tyyppien nostellessa 5k liksaa.

[/quote]lastentarhanopettaja voi aina mennä töihin vaikka yksityiseen päiväkotiin jos haluaa hyvää palkkaa. Kaikkien pitäisi ymmärtää ettei verorahoilla rahoitetuissa ammateissa voi päästä huippuliksoille vaikka työ olisi todella tärkeää!

[/quote]

Opettaja tienaa yksityisessä päiväkodissa HUONOMMIN kuin kunnallisessa päiväkodissa. Järkytys se oli minullekin! Lastenhoitaja tienaa kunnalla paremmin kuin yliopistokoulutettu opettaja yksityisellä.

Ja siksi yksityisiin päiväkoteihin onkin vaikea saada koulutettua väkeä.

Vierailija
58/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:30"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:28"]

[/quote]

[/quote]

Opettaja tienaa yksityisessä päiväkodissa HUONOMMIN kuin kunnallisessa päiväkodissa. Järkytys se oli minullekin! Lastenhoitaja tienaa kunnalla paremmin kuin yliopistokoulutettu opettaja yksityisellä.

Ja siksi yksityisiin päiväkoteihin onkin vaikea saada koulutettua väkeä.

[/quote]

...joten lakia rikotaan lasten turvallisuuden kustannuksella, koska siitä ei seuraa mitään sanktioita etenkään yksityisissä päiväkodeissa!

Omat lapseni otin pois yksityisestä päiväkodista, kun yhden hoitajan vastuulla oli melkein 20 alle 3-vuotiasta muka väliaikaisesti. Jännästi niin oli joka ikinen päivä, eikä ryhmässä ollut edes yhtä opettajaa.

Vierailija
59/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, puhutko brutto- vai nettopalkasta, kun mainitset 3000 €? En huomannut, että olisit yksilöinyt asian.

Entä nämä kaverisi, ovatko he hakeneet töitä joltakin muulta paikkakunnalta? Jos jää siihen yliopiston kainaloon kyhnäämään, niin voi olla, ettei koskaan saa vakivirkaa, ellei sitten ole huippumenestyjä. Mutta hänhän onkin jo viran saanut. Valitettavan monella nousee yliopisto sen verran päähän, että ei enää alennuta hakemaan ihan hyviä virkoja hiukan pienemmältä paikkakunnalta. Ei kaikilla pidättele perhesyyt jollakin tietyllä paikkakunnalla asumista.

Vierailija
60/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:33"]

AP, puhutko brutto- vai nettopalkasta, kun mainitset 3000 €? En huomannut, että olisit yksilöinyt asian.

Entä nämä kaverisi, ovatko he hakeneet töitä joltakin muulta paikkakunnalta? Jos jää siihen yliopiston kainaloon kyhnäämään, niin voi olla, ettei koskaan saa vakivirkaa, ellei sitten ole huippumenestyjä. Mutta hänhän onkin jo viran saanut. Valitettavan monella nousee yliopisto sen verran päähän, että ei enää alennuta hakemaan ihan hyviä virkoja hiukan pienemmältä paikkakunnalta. Ei kaikilla pidättele perhesyyt jollakin tietyllä paikkakunnalla asumista.

[/quote]

Brutto. T: ap