Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En tunne ketään, joka tienaisi yli 3000e/kk

Vierailija
14.09.2015 |

Ja olen akateeminen. Humanistikaverit ja esim. aineenopettajaksi valmistuneet tekevät lyhyitä sijaisuuksia siellä täällä, vakituista työtä ei löydy. 25-30-vuotiaat kaverini tienaavat parhaimmillaan hieman alle 3000e/kk. Useimpien palkka on 2200-2500e/kk välillä. Pätkätöitä ja määräaikaisuuksia kaikilla.

Kavereideni ammatteja ovat mm. opintosihteeri (tradenomi), sairaanhoitaja(amk), lastentarhanopettaja (KK), sosiaalityöntekijä (sosionomi), erityisopettaja (KM).

Miten joku 5-6k palkka on perusteltua, kun niin monilla korkeakoulutetuilla liksa ylittää juuri ja juuri kaksi tonnia?? Itse en ole vielä valmistunut, mutta vituttaa jo etukäteen.

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:59"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:50"] Riippuu alanvalinnasta. Itse olen it-alalla, ja tienaan 4500 euroa kuussa. Mieheni, samalla alalla myös, tienaa 5600 euroa kuussa. Ihan koodaamisesta konsulttina. [/quote] Mistäköhän teillekin maksetaan noin paljon? On se reilua, kun IHMISHENKIEN pelastaminen on halvempaa kuin joku javan näpyttely. Huhhuh. [/quote] Ootko kertaskaan oysähtynyt miettimäön mitä kaikkea se "näpyttely" tänä päivänä mahdollistaa? Mitä kaikkea koodi liikuttaakaan? Aloutetaan vaikka tuosta ihmishenkien pelastamisesta, ihan ilman tietotekniikkaako se toimii? Miten liikkuu ruoka, tavara ja ihmiset?

[/quote]

On totta, että "näpyttely" on nykypäivänä tärkeää, pahoittelen asennettani. Mutta pointtina on se, että miksi juuri koneiden kanssa työskentely on noin paljon arvostetumpaa kuin ihmisläheiset työt? Esimerkkinä vaikka lastentarhanopettaja, palkka suunnilleen 2300e/kk ja useat ovat yliopistokoulutettuja (kandi).

Nykytieteen valossa lapsuus on hyvinkin merkittävä asia ihmisen kehityksen kannalta, joten siihen tulisi ihan maalaisjärjelläkin ajateltuna panostaa. Nyt suuntana Suomessa on, että lapset sullotaan isoihin ryhmiin ja työn merkitykseen nähden surkeasti palkatut opettajat joutuvat tyytymään entistä kurjempiin työoloihin IT-tyyppien nostellessa 5k liksaa.

Itse olen sairaanhoitaja, enkä viitsi edes aloittaa oman alani arvostuksesta...

Vierailija
22/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:54"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:50"]

Riippuu alanvalinnasta. Itse olen it-alalla, ja tienaan 4500 euroa kuussa. Mieheni, samalla alalla myös, tienaa 5600 euroa kuussa. Ihan koodaamisesta konsulttina.

[/quote]

Mistäköhän teillekin maksetaan noin paljon? On se reilua, kun IHMISHENKIEN pelastaminen on halvempaa kuin joku javan näpyttely. Huhhuh.

[/quote]

Ei näissä reiluus pelaa vaan liike-elämän pelisäännöt. Ja se on käsittääkseni markkinataloudessa ihan ok. Meidän palkat maksaa yksityiset yritykset, ja jos kerran osaamisellemme on käyttöä kilpailutilanteeksi asti, niin mikäpä sen määräisi mitä yksityinen firma saa vapaasta tahdostaan työntekijälleen maksaa? 

Ei sillä ettenkö sympatiseeraisi esim. hoitoalan ihmisten työtä, ja arvostan sitä itse asiassa valtavasti. Valitettavasti vaan on niin, että kun sillä alalla suuren enemmistön palkat tulee verorahoista, ei it-alan kaltaista vapaata palkat määräävää markkinaa voi syntyä. Ammattia valitessaan jokainen voi sitten miettiä paljonko arvostaa hyvää palkkaa ja paljonko tunnetta arvokkaasta kutsumustyöstä. Itse olen valinnut palkan, enkä kyllä voi sanoa katuvani.

Sitten on kyllä sekin, että ei se ohjelmointi ihan niin arvotonta työtä ole kuin tunnut ajattelevan. Ei me kaikki koodata jotain mobiiliappseja tai viihdettä vaan. Itse olen esim. ollut tekemässä terveydenhuollon järjestelmää, lentoliikenteessä käytettyä kriittistä järjestelmää ja pankkijärjestelmiä. Nämä ovat kaikki tärkeitä ihmisten arjen sujumiselle, ja osassa niistä suunnittelu- tai ohjelmointivirheet voivat aiheuttaa jopa vaaraa ihmishengille, tai merkittävää haittaa arjen sujumiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan nykyään yrittäjänä (graafinen suunnittelija) noin 4500/kk. Mutta vuosia tahkosin ajallisesti paljon enemmän töitä ja paljon pienemmällä palkalla. Nautin nyt uurastukseni hedelmistä.

Vierailija
24/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:05"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:50"] Riippuu alanvalinnasta. Itse olen it-alalla, ja tienaan 4500 euroa kuussa. Mieheni, samalla alalla myös, tienaa 5600 euroa kuussa. Ihan koodaamisesta konsulttina. [/quote] Mistäköhän teillekin maksetaan noin paljon? On se reilua, kun IHMISHENKIEN pelastaminen on halvempaa kuin joku javan näpyttely. Huhhuh. [/quote] Ootko kertaskaan oysähtynyt miettimäön mitä kaikkea se "näpyttely" tänä päivänä mahdollistaa? Mitä kaikkea koodi liikuttaakaan? Aloutetaan vaikka tuosta ihmishenkien pelastamisesta, ihan ilman tietotekniikkaako se toimii? Miten liikkuu ruoka, tavara ja ihmiset?

[/quote]

On totta, että "näpyttely" on nykypäivänä tärkeää, pahoittelen asennettani. Mutta pointtina on se, että miksi juuri koneiden kanssa työskentely on noin paljon arvostetumpaa kuin ihmisläheiset työt? Esimerkkinä vaikka lastentarhanopettaja, palkka suunnilleen 2300e/kk ja useat ovat yliopistokoulutettuja (kandi).

Nykytieteen valossa lapsuus on hyvinkin merkittävä asia ihmisen kehityksen kannalta, joten siihen tulisi ihan maalaisjärjelläkin ajateltuna panostaa. Nyt suuntana Suomessa on, että lapset sullotaan isoihin ryhmiin ja työn merkitykseen nähden surkeasti palkatut opettajat joutuvat tyytymään entistä kurjempiin työoloihin IT-tyyppien nostellessa 5k liksaa.

[/quote]

No mietihän hetki, kuka näiden työntekijöiden palkat maksaa?

Vierailija
25/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:04"]

Pyörit väärissä piireissä. 3 tonnin palkka on vielä aika surkea. Etenkin PK seudulla varsin riitttämätön normaaliin elämään. 

[/quote]

Toki, mutta myös pk-seudulla ihmiset sairastuvat, laittavat lapsensa kouluun ja tarvitsevat lapsilleen paikan päiväkodista. Näiden alojen työntekijät eivät kohta voi asua täällä, vaikka yhteiskunta ei pyöri ilman heitä!

Vierailija
26/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä päivänä insinöörit ja lääkärit (ei eläinlääkärit) tienaavat yli 4 000 € plus sitten jotkut it-alalla menestyvät nerot. Yleensä saavat vielä paljon etuja päälle sekä bonuksia yms. Munki mies (amk insinööri) tienaa 4 300 €/kk plus edut. Toisaalta kotiäitinä on ihan kiva, että ukko saa 3 000 €/kk puhtaana käteen niin on varaa elämiseen.

Duunarille 3 000 € on jo tosi hyvä liksa ja 2 500 € sellainen peruspalkka. Palkan päälle duunari saa kipeän selän.

Vierailija
27/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:04"]

Pyörit väärissä piireissä. 3 tonnin palkka on vielä aika surkea. Etenkin PK seudulla varsin riitttämätön normaaliin elämään. 

[/quote]

Jooh, ja mä oon joskus elättäny itteni ja patalaiskan miehen (ei jaksanu ees työkkäriin ilmottautua --> ei työt.korvausta) 1400e/kk.... :D En toki PK-seudulla, mut silti.

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Haha.

Vierailija
28/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:05"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:59"]

[/quote]

[/quote]

Koska lastenhoitaja ei tuota mitään työnantajalleen, konsultti tuo selvää rahaa. Valitettavasti näin

Vierailija
29/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:00"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:50"] Riippuu alanvalinnasta. Itse olen it-alalla, ja tienaan 4500 euroa kuussa. Mieheni, samalla alalla myös, tienaa 5600 euroa kuussa. Ihan koodaamisesta konsulttina. [/quote] Mistäköhän teillekin maksetaan noin paljon? On se reilua, kun IHMISHENKIEN pelastaminen on halvempaa kuin joku javan näpyttely. Huhhuh. [/quote] No reiluuteen en ota kantaa, mutta noin yleensäkin työstä maksetaan sen kannattavuuden mukaan. Eli sen mukaan, mitä itse teet rahaa työnantajallesi.

[/quote]

Näin. Esim. tällä hetkellä asiakas maksaa työnantajalleni  111 euroa / tunti työstäni konsulttina. Eipä  se minun 4500 euron kuukausipalkka siihen nähden niin kova enää olekaan. 

Vierailija
30/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:06"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:05"]

[/quote]

[/quote]

No mietihän hetki, kuka näiden työntekijöiden palkat maksaa?

[/quote]

Koulut, sairaalat ja päiväkodit yksityisiksi. Kasvaako lto:n liksa 3-4 tonnin kieppeille sitten? Nykyään yksityisissä päiväkodeissa opettaja tienaa jopa vähemmän kuin kunta-alan työehtosopimuksen mukaan (n. 2100 vs. 2400e/kk pk-seudulla).

Kannatan yksityistämistä heti, kun se näkyy palkkapussissa.

Vierailija
31/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:54"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:50"]

Riippuu alanvalinnasta. Itse olen it-alalla, ja tienaan 4500 euroa kuussa. Mieheni, samalla alalla myös, tienaa 5600 euroa kuussa. Ihan koodaamisesta konsulttina.

[/quote]

Mistäköhän teillekin maksetaan noin paljon? On se reilua, kun IHMISHENKIEN pelastaminen on halvempaa kuin joku javan näpyttely. Huhhuh.

[/quote]

IT puolen palkat määräytyvät kysynnän ja tarjonnan laeilla. Hoitopuolen lähinnä AY politrukkien häärämisellä ja sitten tietenkin kysynnän ja tarjonnan mukaan. Siksi esimerkiksi normi insinöörin palkka SUomessa on naurettavan pieni. Niitä on liikaa kuten sairaanhoitajia ja muita hoitaalan työntekijöitä. Jos lähes kaikki miehet haluavat olla insinöörejä ja lähes kaikki naiset sairaanhoitajia niin silloin palkat ovat pienet. Vapaassa yhteiskunnassa ei makseta työn tärkeyden mukaan.

Vierailija
32/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:56"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:52"]

Kaveripiirissä on myös näitä IT-alan ihmisiä, jotka napattiin kesken opintojen koodaamaan ja ovat sitten edenneet firmoissa. Konsultti on aika monen nimike ja palkka 4000 e ja ylöspäin. Opiskelu ei paljon palkkapussissa näy, kun itse on sosiaalialalla töissä...

[/quote]

IT-ala on siitä paha, että vain huippuosaajat työllistyvät alansa hommiin huippupalkalla. 4/5 onkin sitten valmistunut tusinatradenomiksi ja päätyy Lidlin kassalle. Näin ainakin siis omille opiskelukavereilleni kävi (itse vaihdoin toisaalle opiskelemaan, kun tajusin oman keskinkertaisuuteni IT-asioissa).

[/quote]

Tämä on pötyä tämä huippuosaajajuttu. Ihan perus tekijät saavat siinä 4000 paikkeilla. Mutta pitää olla akateeminen koulutus, DI tai FM ehdottomasti, tradenomin papereilla ei varsinkaan tässä taloustilanteessa oikein hommiin pääse, ellei tosiaan ole papereiden lisäksi todisteita huippuosaamisesta. 

Vierailija
33/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen useampiakin, mutta ylivoimaisesti suurin osa tienaanoin 2000+/- 500 e.

Appi on ollut useampaan kertaan Suomen eniten tienaavien 100 listalla, ja pitää hallituksen ehdottamia säästöehdotuksia täysin vastuuttomina sillä maksumiehiksi joutuvan pienituloiset.

BTW, huomasitteko mitä Soini sanoi:"– Vaihtoehto pöytään ja sellainen ratkaisu aikaan, josta hallitus ei voi kieltäytyä. Tämä on se keino, jolla kykenemättömyyttä sopuun ei maksateta matalapalkkaisilla naisilla, prosessiteollisuuden vuorotyöntekijöillä sekä poliiseilla ja palomiehillä, Soini vetoaa." Eli Soini myöntää että kaikki eivät joudu osallistumaan näihin taloustalkoisiin tasa-arvoisesti. 

Vierailija
34/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:02"]

12 lisää vielä, että tää mun mies kyllä tekee tuntejakin varmaan kolminkertaisesti opettajaan nähden.

[/quote]

Opettajan työhön kuuluu paljon muutakin kuin opetustyö. 40h viikossa on aika perus, toki monet insinöörit tekevät esim. 50-60h työviikkoa.

Vierailija
35/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:47"]

Ja olen akateeminen. Humanistikaverit ja esim. aineenopettajaksi valmistuneet tekevät lyhyitä sijaisuuksia siellä täällä, vakituista työtä ei löydy. 25-30-vuotiaat kaverini tienaavat parhaimmillaan hieman alle 3000e/kk. Useimpien palkka on 2200-2500e/kk välillä. Pätkätöitä ja määräaikaisuuksia kaikilla.

Kavereideni ammatteja ovat mm. opintosihteeri (tradenomi), sairaanhoitaja(amk), lastentarhanopettaja (KK), sosiaalityöntekijä (sosionomi), erityisopettaja (KM).

Miten joku 5-6k palkka on perusteltua, kun niin monilla korkeakoulutetuilla liksa ylittää juuri ja juuri kaksi tonnia?? Itse en ole vielä valmistunut, mutta vituttaa jo etukäteen.

[/quote]kutsumusammatteja... ei kai kukaan hakeudu noihin hommiin palkan takia? ei se korkeakoulutus hyvää palkkaa takaa etenkään jos hakeutuu julkiselle. Mun isoisä ei opiskellut mitään kansakoulun jälkeen, meni suoraan paperitehtaalle töihin ja oli yli 40v siellä töissä.. nyt sillä on eläke 2700ekk ja monta omistusasuntoa tampereella ja omistaa se metsääkin josta saa kai jotain tuottoja... Jo lapsena huomasin kuinka katkera äitini oli omaa isäänsä kohtaa, kun se itse jäi 90-luvun lamassa työttömäksi eikä lähihoitajan työtä kummosempaa enää saanut, nyt lievästi alkoholisoitunut luultavasti pian sairaseläkkeelle kun kroppa ei kestä jne.

Vierailija
36/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tienaan yli 3k kuussa. Olen 19v ja raksalla töissä. Teen paljon ylitöitä, noin 60h viikkoa. Sinä ja kaverisi ette taida tehdä.

Vierailija
37/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tienasin vihdoinkin aineenopettajana yli 3 000 euroa. Minulla on tosin tällä hetkellä liikaa ylitunteja. Seuraavassa jaksossa en suostu enää tekemään ympäripyöreitä päiviä, raha ei vain ole sen arvoista. Toivottavasti tämä johtaa siihen, että koulu palkkaa osa-aikaisen tuntiopettajan. Siinä pääsee joku tuore opettaja kiinni työelämään.

Vierailija
38/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:08"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:05"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:59"] [quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:50"] Riippuu alanvalinnasta. Itse olen it-alalla, ja tienaan 4500 euroa kuussa. Mieheni, samalla alalla myös, tienaa 5600 euroa kuussa. Ihan koodaamisesta konsulttina. [/quote] Mistäköhän teillekin maksetaan noin paljon? On se reilua, kun IHMISHENKIEN pelastaminen on halvempaa kuin joku javan näpyttely. Huhhuh. [/quote] Ootko kertaskaan oysähtynyt miettimäön mitä kaikkea se "näpyttely" tänä päivänä mahdollistaa? Mitä kaikkea koodi liikuttaakaan? Aloutetaan vaikka tuosta ihmishenkien pelastamisesta, ihan ilman tietotekniikkaako se toimii? Miten liikkuu ruoka, tavara ja ihmiset? [/quote] On totta, että "näpyttely" on nykypäivänä tärkeää, pahoittelen asennettani. Mutta pointtina on se, että miksi juuri koneiden kanssa työskentely on noin paljon arvostetumpaa kuin ihmisläheiset työt? Esimerkkinä vaikka lastentarhanopettaja, palkka suunnilleen 2300e/kk ja useat ovat yliopistokoulutettuja (kandi). Nykytieteen valossa lapsuus on hyvinkin merkittävä asia ihmisen kehityksen kannalta, joten siihen tulisi ihan maalaisjärjelläkin ajateltuna panostaa. Nyt suuntana Suomessa on, että lapset sullotaan isoihin ryhmiin ja työn merkitykseen nähden surkeasti palkatut opettajat joutuvat tyytymään entistä kurjempiin työoloihin IT-tyyppien nostellessa 5k liksaa. Itse olen sairaanhoitaja, enkä viitsi edes aloittaa oman alani arvostuksesta... [/quote] Koska lastenhoitaja ei tuota mitään työnantajalleen, konsultti tuo selvää rahaa. Valitettavasti näin

[/quote]

Opettajat ja hoitajat "tuottavat" tulevia veronmaksajia, joiden "laatu" voi olla nykyistä huomattavasti parempaakin! Kun lapsiin ei panosteta, sitä maksetaan tulevaisuudessa korkojen kera syrjäytyneinä nuorina ja aikuisina. Montakos miljoonaa se yksi yhteiskunnasta syrjäytynyt maksoikaan?

Mutta tuo ei kiinnosta, rahaa pitää saada heti nyt!!

Vierailija
39/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:47"]

[/quote]

Miksi tässä maailmassa koulutus on ainoa asia jolla on väliä töissä? Meillä on korkeasti koulutettua henkilöstöä jotka hoitavat työnsä aivan perseelleen. Apinakin saisi parempaa jälkeä aikaiseksi.

Vierailija
40/100 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista, koska sairaanhoitaja ja sosiaalityöntekijä tienaavat molemmat mediaanina sen yli 3t. Sairaanhoitajan keskipalkka on joku 3100e ja sosiaalityöntekijän 3250e.