Mikä minulla on, kun nykyään pelkään kaikessa pahinta, ihan pikkuasioissakin?
Taustaksi, että olen nelikymppinen, korkeasti koulutettu tavallinen ihminen, jolla ei one tällaista ennen ollut. Mutta nykyään pelkään kaikissa pikkuasioissakin jotain katastrofia. Jos en pääse nettipankkiin sisään, ensimmäinen reaktioni on että tilini on kaapattu tms kamalaa, vaikka pian käy ilmi, että kännykän verkko vain pätki. Jokainen pieni fyysinen oire, pääkipu tai mustelma, niistä ensimmäinen reaktioni on että jokin vakava tauti kyseessä. Kaksi pienen pientä vierekkäistä haavaa aamulla paikassa, jossa en illalla huomannut haavaa, paniikkireaktio, että meillä on luteita (vaikka sitten muistan myöhemmin, että ainiin vahingossa raapasin aiemmin itseäni tuohon kohtaan). Jostain kuuluu ambulanssin ääni, minulle iskee paniikki että mieheni ajoi kolarin ja häntä haetaan siellä sairaalaan.
Mitä tämä on?
Kommentit (11)
Testosteronivajetta. Lihasmassan kasvatus auttaa.
Itselläni on samanlaista ja pelot kohdistuvat nykyään varsinkin lapseeni, siis että hänelle käy joku onnettomuus tai sairastuu vakavasti tms. Vaiva on pahentunut iän myötä. Aikaisemmin ajattelin, että olen vaan luonteeltani helposti ahdistuva, mutta sitten luin jostain, että yleistynyt ahdistuneisuushäiriö voi oireilla näin.
Ahdistus ja stressi. Eipä ihme, koska onhan tässä viime vuosina ollut ensin pandemiaa ja nyt sotaa Turvallisuuden tunne on horjunut.
Vierailija kirjoitti:
ahdistuneisuushäiriö
Ymmärrän kyllä, että tällaiset katastrofipelot on ahdistusta, mutta en ole muuten ahdistunut. Olen ihan toimintakykyinen ihminen, nukun yöni hyvin, pärjään työelämässä ja tuttujen ja vieraiden ihmisten kanssa.
Mietin vain, että miksi yhtäkkiä suunnilleen kaikessa panikoin sitä pahinta. Joo ne luteet naurattaa itseänikin jälkikäteen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ahdistuneisuushäiriö
Ymmärrän kyllä, että tällaiset katastrofipelot on ahdistusta, mutta en ole muuten ahdistunut. Olen ihan toimintakykyinen ihminen, nukun yöni hyvin, pärjään työelämässä ja tuttujen ja vieraiden ihmisten kanssa.
Mietin vain, että miksi yhtäkkiä suunnilleen kaikessa panikoin sitä pahinta. Joo ne luteet naurattaa itseänikin jälkikäteen.
Ap
Minullakaan ei ole muita ahdistusoireita, vain tuo katastrofiajattelu. En osaa sanoa mistä johtuu, itselleni ei ole uusi oire vaan aikaa myöten pahentunut vanha tuttu oire.
Ehkä sinulla on ollut liikaa vastoinkäymisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinulla on ollut liikaa vastoinkäymisiä.
No niitä on kyllä viimeisen viiden vuoden aikana ollut vaikka muille jakaa :( . Ap
Vejäppä kunnon kännit niin ei tunnu niin intensiiviseltä kaikki. Jatkuvassa pelossa eläminen on todella raskasta.