Laittaisitko välit poikki ystävään jonka ajatusmaailmaa et enää pysty ymmärtämään?
Esimerkiksi ystävä liittyy johonkin fundamentalistiseen lahkoon ja hänen persoonansa muuttuu sen myötä kokonaan. Sen lisäksi hän vielä pakkosyöttäisi uskomuksiaan aggressiivisesti ja suhtautuisi sinuun ajoittain jopa pilkallisesti. Ystävä ei näe käytöksessään vikaa koska hän on mielestään oikeassa ja muut aivopestyjä ja tyhmiä. Tavallinen tasa-arvoinen juttelu ei onnistu kuin ajoittain.
Kommentit (41)
En laittaisi välejä poikki, toki edelleen kävisin hänen kanssaan kahvilla ja syömässä. mutta tietenkin kanssakäyminen vähenisi, jos olemme kiinnostuneita niin erilaisista asioista.
Mutta edelleen olisi niitä yhteisiä asioita myös, voisimme jutella yhteisistä opiskeluajoista.
Kumpikin omasta perheestäämme, pienten lasten kehittymisestä, töistä ja muusta sellaisesta.
Tietenkin puhelut ja tapaamiset vähenisivät, mutta ei olisi todellakaan syitä laittaa pitkää ystävyyttä noin vaan poikki.
Onhan ihmisillä aina kaikenlaista puhuttavaa yhdessä.
Pidän tietyn välimatkan ystäviini, jotka yrittävät manipuloida minua. Harvemmin kokonaan välejä katkaisen silti. Jostain syystä kerään ympärilleni tyyppejä, jotka hyväksikäyttävät liiallista kiltteyttäni. Se onnistuu vain tiettyyn rajaan saakka
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä ei ole ystävä, jos hän pakkosyöttää ja pilkkaa.
Tämä. Just noin!
Kukaan ei niin pohjiaan mene mihinkään, ettei vois ystävän kanssa jutella aivan tavallisistakin asioista.
Pitäähän tuonkin muuttuneen ystävän olla edelleen työelämässä, ja tavata muitakin ihmisiä.
Ja tavata lapsien opettajia ja päiväkotien väkeä ja elää muutenkin täysivaltaisena yhteiskunnan jäsenenä.
Jos hän muutoin on hurahtunut johonkin, niin mitäs siitä, ei niistä hurahtamisjutuista arkipäivässä aina puhuta.
Hänkin laittaa perheessään ruokaa, pesee pyykit ja toimii normaalisti.
Uskonto ja uskomukset ovat sitten sitä vapaa-ajan elämää hänelle.
Se riippuu. Jos alkaisi tosissaan vaikka uusnatsiksi, en haluisi häntä kaverikseni.
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin ja olen laittanutkin. Olen lojaali ja ymmärtäväinen ystävä, mutta rajansa kaikella. Siinä vaiheessa kun ystävä alkoi puhua "myrkkypiikeistä" niin minä sanoin että eiköhän tämä ole tässä. En enää vastaa hänen viesteihinsä tai soittoihinsa.
Sinäkin olit tuolloin erittäin ennakkoluuloinen. Kuka muka vois laittaa tuollaisen takia välit poikki johonkin ystäväänsä.
Ette te mitään ystäviä olleet, pelkkiä tuttavia vaan.
Olisit voinut kysyä häneltä perusteltuja siihen, miksi hänen mielestään koronapiikit ovat myrkkypiikkejä.
Ja sitten esittää hänelle vastaväitteitä asiasta.
Ja sitten olisit voinut kääntää keskustelun muihin asioihin, joihinkin sellaiseen, mikä on teille molemmille yhteistä ja mikä molempia kiinnostaa.
Tai ihan arkipäivisiin asioihin.
Ystävään ei kukaan katkaise välejä pelkästään sen takia, että toinen ei hyväksy rokotuksia ja itse ne hyväksyy.
Sellainen ei ole alkujankaan ollut mitään ystävyyttä, vaan yhteydenpidon taso on ollut hyvin pinnallinen. Ja suhteessa on ollut kateutta puolin ja toisin, sillä muutoin ymmärtäisi myös ystävän erilaiset mielipiteet.
Nekin mielipiteet, jotka poikkeavat omista mielipiteistä.
Jos hyväntahtoisuus säilyy molemmilla, niin ok. Mutta pahantahtoisuus, pilkka jne eivät kuulu ystävyyteen.
En harrasta välien katkomista ihmisiin. Kuten joku sanoi, voi olla vähän etäisempi ystävä, jos tilanne vaatii, ja puhua muista asioista kuin siitä erottavasta asiasta.
Saattaa olla joku psyykkinen ongelma. Käynyt liian ahdistavaksi nämä ajat kun on ensin pitänyt pelätä koronaa ja sitten nyt vielä sotaa. Pää ei ole kestänyt.
Joo, vihaan yli kaiken sitä kun joku tuputtaa neuvojaan, näkemyksiään tai uskomuksiaan minulle pyytämättä. Ei tarvitse edes aggressiivisesti tuputtaa, mutta rajani ylittyvät jossei ensimmäisestä kerrasta tajua etten arvosta tuollaista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, vihaan yli kaiken sitä kun joku tuputtaa neuvojaan, näkemyksiään tai uskomuksiaan minulle pyytämättä. Ei tarvitse edes aggressiivisesti tuputtaa, mutta rajani ylittyvät jossei ensimmäisestä kerrasta tajua etten arvosta tuollaista käytöstä.
Eli sanoit muttei tajua? Vai kaverin pitää tajuta sanomatta?
Vierailija kirjoitti:
En harrasta välien katkomista ihmisiin. Kuten joku sanoi, voi olla vähän etäisempi ystävä, jos tilanne vaatii, ja puhua muista asioista kuin siitä erottavasta asiasta.
Minua alkaisi jossain vaiheessa pelottaa, jos kaveri vaikuttaisi siltä kuin olisi vetänyt foliohatun päähänsä. Olen herkkä ihminen ja ajoittain kärsinyt masennuksesta, siinä yksi syy olla olematta yhteyksissä myrkyllisten ja epäilyttävien ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalit ihmiset tajuaa kyllä. En jaksa toistaa itseäni jos toinen kieltäytyy kuuntelemasta minua ja kunnioittamasta rajojani.
Vierailija kirjoitti:
Ylpeys estää yleensä näkemästä.
Minun puolesta saa olla mikä hihhuli haluaakin, mutta jos yrittää pakottaa johonkin, niin siinä menee ystävyyden raja.
Vierailija kirjoitti:
Saattaa olla joku psyykkinen ongelma. Käynyt liian ahdistavaksi nämä ajat kun on ensin pitänyt pelätä koronaa ja sitten nyt vielä sotaa. Pää ei ole kestänyt.
Samaa mieltä.
Viime vuodet on laukaisseet monissa mt-ongelmia jotka ovat aiemmin pysyneet piilossa.
Suomessa on sellaisiin geneettistä taipumusta, ja ne voi oireilla myös pakkomielteenä jonkin tietyn asian suhteen, mutta eihän ongelmainen sitä itse tiedosta, kun on vuorenvarma olevansa oikeassa, ja että muut on tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalit ihmiset tajuaa kyllä. En jaksa toistaa itseäni jos toinen kieltäytyy kuuntelemasta minua ja kunnioittamasta rajojani.
Joo, jos sanoo eikä toinen kuuntele se on eri asia. Ymmärsin, että et ole sanonut ja toisen pitäisi lukea ajatuksesi.
En tee mitään sellaisella ystävällä, joka olisi minua kohtaan ikävä ja paha suustaan.
Mulla on ystävä joka kiinnostui new age jutuista. Sen jälkeen on ollut ystävyys hankalaa. Noita juttujaan ei saa millään lailla kyseenalaistaa eikä halua perustella mitään, raivostuu vaan. Intuitio ohjaa milloin mihinkin ja eri lailla ajattelevat vaikuttaa negatiivisesti energioihin, on aivopestyjä.
Tottakai laittaisin välit poikki jos ei seura enää minua kiinnostaisi