Etätöistä ärsyyntyvät tuttavat, miten käsitellä?
En enää nykyään jaksa edes sanoa sellaisille ihmisille, jotka eivät etänä tee että joo kyllä, teen pääsääntöisesti työni kotoa. Sitä vinoilun määrää ja "mitä töitä nuo nyt on!" Ja siihen perään karmea sepostus omista OIKEISTA vuorotöistä. Minähän kun VAIN istun koneella.
Olen teknistä erityisosaamista vaativalla alalla ja tehnyt etänä varsin paljon jo 10v. Ja nyt koronan takia enemmän kun projektien takia reissaaminenkin jäänyt. Toki nyt kun pandemiarajoitukset höllentyneet niin työreissujakin alkaa taas olemaan enemmän.
Mutta silti. Mikä tämä ajatusmaailma on että etänä on niiiiin helppoa. Mulle oli suuri helpotus että saa tehdä töitä kellon ympäri jos ja kun projektit sitä vaativat kun ympäri maailman on yhteistöitä. Tee siinä sitten 8-16 päivää muutenkaan :D työni vaatii keskittymistä ja sitä keskeytyksetöntä työaikaa mitä toimistotyö ei tarjoa. Saan paljon enemmän aikaan etäillen.
Ja joo, ehkä nälvijöillä ei toden totta ole mitään käsitystä mitä teen työpäivieni aikana, mutta enpä heille siitä tilivelvollinen olekaan. Firman tulokset ja miun palkkapussi kiittää senkin edestä :) palkkani on 5k huituloilla
Kommentit (21)
Kysyt otsikossa: "Etätöistä ärsyyntyvät tuttavat, miten käsitellä?"
Vastaat itsellesi tekstissäsi: "enpä heille siitä tilivelvollinen olekaan"
//end of conversation
Ovat vain kateellisia, ei siinä sen ihmeellisempää.
Outoa, tuttuni eivät tiedä, mitä teen työkseni tai missä teen töitäni. Miten niin monet palstalaiset avautuvat elämästään kutakuinkin satunnaisille vastaantulijoille ja sitten ihmettelevät näiden sanomisia.
En keskustele työasioistani tuttavien kanssa. Ystävät kyllä ymmärtävät mitä teen.
Miksi sinun pitää kertoa kaikille, että teet eätöitä?
En ole kuullut kenenkään kommentoivan etätöitäni mitenkään arvolatautuneesti (jos ollenkaan) näiden kahden vuoden aikana, kun olen niitä tehnyt. En muutenkaan puhu työasioista vapaa-ajalla.
Minä käsittelen niin, etten kerro työasioistani yhtikästä mitään. On muutakin keskusteltavaa kuin työasiat.
Olen tehnyt etätöitä vuodesta 2012, mutta ei tuosta ole mitään kummempaa keskustelua tullut kavereiden tai tuttavien kanssa. Kai ne on tottunut, että olen aina etätöissä.
"Olen teknistä erityisosaamista vaativalla alalla"
-Lopetin lukemisen tähän.
Miksi sinua harmittaa, jos tyhmät pitävät työtäsi helppona ja ärsyyntyvät siitä?
Lyö vaan löylyä lisää ärsytykselleen ja kehuskelee ohimennen, mitä kaikkea ihanaa ja mukavaa ehtii tekemään kun on helpoissa etätöissä. Vähän kun naputtelet koneella, niin voikin kohta pitää pienen tauon. Keittelet kahvia, syöt ihanan maukkaan ja terveellisen lounaan terassilla/parvekkeella kun aurinko paistaa, paistat lettuja, käyt kävelyllä, lulluttelet lemmikkiäsi...
Anna mennä.
On mullakin tuttuja, joiden kanssa juttelu loppuu siihen paikkaan, jos tulee etätöitä puhe. Eivät jotenkin kestä sitä.
No, en minä aihetta silti ala varomaan.
Miksi olet tuollaisten nälvijöiden kanssa tekemississä? Ketä he ovat?
Mä vastaisin, etten puhu työasioista ihmisten kanssa, jotka eivät niistä selkeästikään mitään ymmärrä. Mun appiukko kyselee aina, että vieläkö oot etänä. En tajua, miksi sitä pitää kysyä tai mitä väliä sillä on.
Meillä koronan ja etätöiden alettua eläkkeellä oleva anoppi tunki alkuun harva se päivä kylään vaikka kauniisti sanottiin, että ei voi tulla kesken työpäivää meille. Lopulta oli pakko ilmoittaa tiukkaan sävyyn, että tänne ei tulla, täällä tehdään töitä. Anoppi tietysti loukkaantui siitä, mutta saatiin vähän rauhaa. No, kun kiellettiin tulemasta kesken työpäivää meille, niin anoppi sitten keksi jos jotakin ongelmaa, mikä olisi pitänyt heti tulla ratkaisemaan, kun "tehän olette niin kätevästi kotona nyt". Joo, ollaan kotona ja tehdään TÖITÄ, eli ei esim. tulla vaihtamaan seinäkelloon paristoa tai viedä anopin autoa katsastukseen. Ihme tapaus, oli siis varannut autonsa katsastusajan meille mitään ilmoittamatta, ja kuvitteli että kun aamulla soittaa meille ja ilmoittaa ajan, niin meistä toinen tulee sen samana päivänä hoitamaan. No eipä tultu, kun tehtiin TÖITÄ. Ennenkin on onnistunut paristot vaihtamaan ja autonsa katsastamaan ja ihan yhtä hyvässä kunnossa on kuin aiemminkin, eli aktiivieläkeläinen. Meillä on naapureina anoppia vanhempia eläkeläisiä, jotka tuntuu olevan paremmin nykyajassa kiinni ja ymmärtävät, että etätyö on sitä, että tehdään kotoa käsin töitä. Anoppi kun tuntuu kuvittelevan, että täällä vain ollaan ja katsellaan telkkaria tms. ja ollaan vaan iloisia, että hän järjestää jotain tekemistä. Jos on työpäivä, niin me tehdään töitä.
Minä olen vaan sanonut, että joo nyt on palattu takaisin toimistolle vaikka en ole palanutkaan. Eikä siitä sen enempää ole sitten kyselty ja keskusteltu. Tarviiko kaikkia yksityiskohtia kertoa?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vaan sanonut, että joo nyt on palattu takaisin toimistolle vaikka en ole palanutkaan. Eikä siitä sen enempää ole sitten kyselty ja keskusteltu. Tarviiko kaikkia yksityiskohtia kertoa?
Suurin osa on siis jo toimistolla, mutta minä en, mutta en nyt sitä ala tarkemmin kertoa kellekään.
Vierailija kirjoitti:
Ovat vain kateellisia, ei siinä sen ihmeellisempää.
Minun tutut ovat huolissaan, kun teen vain etätöitä ja sosiaaliset kontaktit ovat aika minimissä työpäivinä. Miten sinä jaksat aina vaan olla kotona yksin tekemässä töitä.
Heh, kuulostat erittäin tutulta. Jos nyt olet se joksi hyvin vahvasti luulen, niin ehkä sun kannattaisi puhua vähemmän siitä asiantuntijatyöstä? Ei se kateutta ole, ihmisten vaan on monesta syystä vaikea suhtautua sinuun.
Onhan sulla heppoa, jos vaan istut kotona ja saat viisi tonnia palkkaa.
Mutta sitähän sinä tänne tulitkin kertomaan. Omia palkka-asioitasi.
Kunhan pysyvät poissa meiltä, kun teen töitä. Eihän heidänkään työpaikalle voi kesken työpäivän tulla vaatimaan ilmaisia kahvitarjoiluja. Miksi meidän luokse sitten voi tulla, joilla on työhuone samassa osoitteessa, missä koti?