Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, jotka ei kaipaa ”mammakavereita” ja jopa ajatus niistä ahdistaa?

Vierailija
28.03.2022 |

Perheessämme on taaperoikää lähestyvä vauva ja olemme käyneet vauvan kanssa vauvakerhossa. On ihan kiva jutella muiden äitien kanssa kerhossa, aika pitkälti puhutaan jotain vauvoihin liittyvää. Ennen kaikkea käyn kerhossa vauvan takia. Vauva saa tutkailla kerhon leluja ja saa vaihtelua kotona olemiseen.

Minulle on useampikin ihminen tuputtanut, että pitäisi sopia vauvakerhossa käyvien äitien kanssa vaunulenkki/kahvilatreffejä. En erityisemmin kaipaa ”mammakavereita”, joiden kanssa keskustelu pyörisi pitkälti vain lasten ympärillä. On ihan kiva joskus jutella lapsiin liittyvistä asioista, mutta enemmän kaipaan kaverien kanssa juttelua vaikka maailman tapahtumista, harrastuksista ja mielenkiintoisista uutisista. Vaikka olen äiti, niin ei kiinnostukseni niitä asioita kohtaan ole hävinnyt, joista olin kiinnostunut jo ennen lasta. Minulle ei riitä se, että yhteisenä tekijänä on suunnilleen samanikäiset lapset, kaipaan enemmän.

Oikeastaan minua vauvakerhossa jopa ahdistaa, kun äidit vertailevat herkästi lapsia toisiin lapsiin. ”Osaako teidän Isla-Petteri jo kävellä? Meidän Verneri-Matilda oppi kävelemään jo 8 kuukauden iässä. Montako hammasta tytölläsi on puhjennut? Meillä on 6. Milloin Tuula-Severi sanoi ensimmäisen sanansa? Meillä on nukuttu kokonaisia öitä 3 viikon ikäisestä alkaen. Miten tuo teidän Ville-Veera on noin iso, kun on samanikäinen tämän meidän Aava-Aapelin kanssa ja vauvasi on paljon vauvaamme isompi?” En kaipaa keneltäkään mammalta lapseni arvostelua tai hänen kehityksensä kommentointia: jokainen kasvaa omassa tahdissaan ja oppii taidot omaan tahtiinsa.

Onko muilla samanlaisia ajatuksia?

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yeeeep

Vierailija
62/64 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton ja hyvällä ystävällä on päiväkoti ikäinen lapsi. En jaksa itsekään sitä muiden lapsiin vertailua ja suoranaista muiden lasten haukkumista. Hänen lapsensa tuntuu olevan paras ja taitavin kaikessa. Alkanut ärsyttää niin että olen alkanut vähentää yhteydenpitoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi uusista taidoista puhuminen pitää tulkita arvosteluksi?

Vierailija
64/64 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 omaa ja yksi lapsipuoli ja en ole koskaan viihtynyt mammakerhoissa. Päiväkodin kautta sitten tutustunut muutamaan lapsen vanhempaan ja heidän kanssaan edelleen vuosien jälkeen saatetaan kysyä kuulumisia ja lasten ollessa pieniä käyty jossain ulkoilemassa tms. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi