Voiko olla kirjailija ilman valtavaa julkisuutta?
Tykkään kirjoittaa ja haluaisin ehkä kirjailijaksi. Ehkä. En kuitenkaan halua julkisuutta missään määrin. Olen todella yksityinen ihminen ja arvotan yksityisyyttä äärimmäisen korkealle, edes somessa en jaa itsestäni pahemmin mitään. Voiko olla kirjailija ilman jatkuvia henkilöhaastatteluita tai itsensä promoamista? Onko tämä mahdollista?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen luulet ostavan kirjojasi, jos kukaan ei ole edes kuullut sinusta? Hyvin harva kirjailija onnistuu pääsemään julkisuuteen promoamaan itseään. Ne samat ovat niitä harvoja, jotka myös elättävät itsensä kirjoittamalla. Joo, voit olla ihan rauhassa, ei sua kukaan tule kotoa hakemaan.
Minulle ei ainakaan kirjoja ostaessa ole mitään merkitystä olenko kuullut kirjailijasta jotain vai ei. Kirjakaupassa kyllä näkee, mitä kirjoja on julkaistu. Kirjablogeista löytää myös hyviä tärppejä.
Miten sinä luulet, että se kirja päätyy kirjakauppaan? Sinne ostetaan sisään vain murto-osa julkaistuista teoksista. Tai mikä teos pannaan näkyvästi esille? Tai mistä se bloggaaja keksii sen kirjan? Kuluttaja ei todellakaan valitse itse vapaasti, vaikka kuvittelee. Taustalla pyörii ihan omalakisensa koneisto, joka saa kuluttajan tarttumaan tuotteeseen. Ja kyllä, romaani tai muu kirja on tuote siinä missä muutkin, eikä tule kulutetuksi ilman myyntiä ja markkinointia.
Vierailija kirjoitti:
Jos et halua teoksillesi huomiota ja menekkiä, niin miksi edes haluat kirjailijaksi?
Jos kirjoittaa jotain vähän myytäviä runoteoksia pienkustantamoille, niin tuskinpa tarvitse olla huolissaan liiasta julkisuudesta. Korkeintaan joku kirjallisuusalan palkinto voisi tuoda silloin lisähuomiota. Taiteilija-apurahat saattavat auttaa kirjoittamaan ilman mainittavaa kaupallista menestystä-
Useimmat kirjailijat ovat suurelle yleisölle täysin tuntemattomia. Tunnetuimmistakaan vähemmän kirjoitellaan iltapäivälehdissä.