Hyvätuloinen ei osallistu talkoisiin?
Mitä mieltä olette keskustelusta, että "hyvätuloiset" eivät osallistu yhteiskunnan pyörittämiseen/kulutalkoisiin mitenkään?
Itse kuulun ns. hyvätuloisiin - bruttopalkkani on 5800 e/kk. Maksan perusveroa palkastani 36,5% ja jatkossa 2% lisää solidaarisuuden nimissä. Lisäksi muut palkan sivukulut, kokonaisvero taitaa siis huitoa siellä n. 42-43%:ssa.
Työni liikkuvan luonteen takia ajan firman omistamalla autolla, jonka verotusarvo 650e/kk vähennetään nettopalkastani. Käyttöetuauton polttonesteet maksan omasta pussistani (km-korvausta jälkikäteen saan muistaakseni sen 0,12e per km).
Käteen nettona saan tällä hetkellä 2600 e/kk, ensi vuonna vähän vähemmän.
Palkka on henkilökohtainen sopimuspalkka (korotuksia ei tule jos en itse niitä erinomaisella työllä ansaitse, ei ole tessejä käytössä) ja tulonsiirtoja yhteiskunnalta en saa yhden lapsen lapsilisää (alle satanen/kk) enempää. Firman huonon taloustilanteen takia palkkoja ei ole tarkastettu/korotettu 4 vuoteen.
Täällä "helpon herraintyön" oksalla, 2600e/kk nettona, teen jatkuvasti 50-60 tuntista työviikkoa ja työasioissa ei lomia ole - on päiviä, joita kutsutaan lomaksi mutta kyllä sitä laiturillakin s-postit asiakkailta tai yhteistyökumppaneilta luetaan ja niihin reagoidaan. Tarvittaessa katkotaan lomia kesken ja hoidetaan työt jotta bisnes pyörii. Samoin viikonloppuisin. Ei ole sunnuntaitunneista tuplapalkkaa, ei iltalisiä.... :)
Pointtini ei ole valittaa, rakastan työtäni ja johdan mielelläni toimintaa - mutta haluan lisätä ymmärrystä siitä, että vaikka kk-palkkana jo tuo 5000-6000 e/kk hyvältä saattaakin kuulostaa, käteen jäävä osuus on aika lähellä keskituloista. Ja jos tuntipalkkaa lasketaan, taitaa "hyvätuloiset" jäädä tappiolle.
Asumiskulut jne. vähentäen on kuukausia, jolloin pakollisten kulujen jälkeen yhtälailla minulla on enää se 200e käytettävissä koko perheen tarpeisiin....
Pointtini on, että jos kadehditte "hyvätuloisia", muistattehan, älkää suotta kadehtiko liikaa. "Herrainpalkkaa" ei saada normaalimittaisilla työpäivillä/37,5 tunnin työviikoilla ja omia etuja vahtaamalla vaan itsensä työlle pyyteettömästi "uhraten", tunteja laskematta.
Yritteliäisyyttä ja pyyteettömyyttä kaipaa nyt koko Suomi. Tilanne ei lakkoilemalla ratkea.
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:00"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 14:32"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 14:23"]No mun hyvätuloinen mies ainakin osallistuu, tekee vuorotyötä ja vuosiansiot laskee nyt liki 6000€ suunniteltujen leikkausten takia.
Mutta se tarkoittaa puhtaasti sitä, että mulla on törsättävää 500€ kuussa vähemmän. Täytyy alkaa ostaa jotain muuta kun kotimaista.
[/quote]
Mitenköhän tuokin 6000 eur on laskettu.
Sunnuntain palkka tänään 200% ja muuttuu siis joskus 175% palkaksi. Eli jos tuo 25% vastaa 6000 eur nettomenetystä niin pelkistä sunnuntaivuoroista miehesi tienaa yli sata tonnia. Ja muut työpäivät siihen päälle.
Jotain rajaa näihin duunareiden laskelmiin nyt. Jos ette osaa itse laskea niin kysykää töissä niiltä toimiston porvareilta niin kertovat varmaan mielellään.
[/quote]
Se menettää ne kaksi arkipyhäkorvausta, viikonlopun sunnuntaityöstä 25%, lisätyö 3-vuorotyöstä +50%:sta sen 50% ja lisätyö 3-vuorotöistä +100%:sta sen 50%.
Ihan voit siitä laskea!
Ja mieheni siis tekee viikonloppuvuoroa, pe-la yö 12h ja la-su yö 12h. Viikot on kotona.
[/quote]
Niin että voitko nyt tulla kertomaan vielä sen oman näkemykseksi laskennasta! Kun ei me duunarit osata (luulisin ekonomina osaavani).
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 14:47"]
Myös minä olen hyvätuloinen, bruttotulot 4600 kuussa ja mun tuloidtani vähenee tasan ne arkipyhät, jotka muutettiin palkattomaksi. Kohtuutonta mielestäni pienituloisia ajatellen.
[/quote]
Minä en edes ole hyvätuloinen, brutto 2900/kk, mutta minulta ei vähene edes nuo arkipyhät. Luultavasti niillä kuitataan tästedes ne muutamat illat, jotka joutuu työn puolesta istumaan kokouksissa (nykyään kuitattu vapaalla).
USAssa on progressiivinen verotus. Tosin se ei rankaise aktiivisia työssäkäyviä ihmisiä samalla tavalla kuin Suomi.