Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako uskovaiset katsoa Harry Potteria?

Vierailija
28.03.2022 |

Kysyn tosissani, että onko Potterit paheksuttuja uskovaisten keskuudessa? Kun on noituutta ja velhoja. Eikös sellainen ole kiellettyä. Haluaisin kuulla mielipiteitä.

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. lestadiolaisethan eivät katso, mutta voivat lukea?

Sitten on tämä joku lahko joka nettisivuillaankin julkaisee videoita joiden mukaan lapsi ei voi leikkiä lelulla joka esittää velhoa?

Ja Aspelund ei voi uskonsa vuoksi enää laulaa Lapponiaa, koska siinä puhutaan noituudesta, vai mikä olisi syynä?

Miten sitä perustellaan, että lukea voi muttei katsoa? Tuleeko ne loitsut ruudun läpi vai mitä? Enkä halua missään nimessä herjata. Tämä vaan kiinnostaa enkä itse ole uskossa, niin en saa kiinni logiikasta.

Ap

Etkö tiedä että lestadiolaiset eivät saa katsoa tekevisiota. Ainakaan jotkut ryhmittymät.

Olen tästä kuullut. Toisaalta olen kuullut myös, että saisivat käyttää kuitenkin nettiä. Ei aukea logiikkaa taaskaan. Arvailen, että joku oma vastuu ja valinta on mahdollista netin käytössä. Osuuko yhtään oikeaan?

Ap

Tässä on tietenkin taustalla historialliset syyt. Kun 1960-luvulla TV julistettiin synniksi, on sitä vaikea kumota ja myöntää virhepäätökseksi näin paljon myöhemmin. Netti taas tuli yleiseen käyttöön paljon myöhemmin ja silloinkin ensimmäiseksi työ- ja opiskelukäyttöön.

Vierailija
42/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten on tämä joku lahko joka nettisivuillaankin julkaisee videoita joiden mukaan lapsi ei voi leikkiä lelulla joka esittää velhoa?

Ja Aspelund ei voi uskonsa vuoksi enää laulaa Lapponiaa, koska siinä puhutaan noituudesta, vai mikä olisi syynä?

Miten sitä perustellaan, että lukea voi muttei katsoa? Tuleeko ne loitsut ruudun läpi vai mitä? Enkä halua missään nimessä herjata. Tämä vaan kiinnostaa enkä itse ole uskossa, niin en saa kiinni logiikasta.

Ap

Etkö tiedä että lestadiolaiset eivät saa katsoa tekevisiota. Ainakaan jotkut ryhmittymät.

Olen tästä kuullut. Toisaalta olen kuullut myös, että saisivat käyttää kuitenkin nettiä. Ei aukea logiikkaa taaskaan. Arvailen, että joku oma vastuu ja valinta on mahdollista netin käytössä. Osuuko yhtään oikeaan?

Ap

Sivusta kuulleena: koska nettiä tarvitaan työelämässä.

Toki se voi houkuttaa sitten kaiken muun kielletyn pariin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Leevi, kumpi tykkää taikuudesta, Jehova vai saatana? Taikuus on paha asia, siksi Jehova vihaa sitä. Haluatko tosiaan leikkiä sellaisella lelulla, jota Jehova vihaa? Haluatko tehdä Jehovan surulliseksi, äiti kysyy yhdellä videolla lapseltaan, joka leikkii taikuria esittävällä lelulla."

Tämä video nettisivuilla on ollut.

Jehovan todistajat näkevät saatanallisuutta joka paikassa. Heidän mielestään heidän yhteisönsä ulkopuolisessa maailmassa ei ole oikeastaan mitään hyvää, kaikki muut elävät hirvittävän syntistä elämää demonien vallassa.

Koulukaverini kuului tähän uskontokuntaan. Ihan hirveän ankara ja iloton uskonto.

Vierailija
44/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevät uskovaisetkin vanhemmat käsittävät, että Potterit ovat satukirjoja siinä missä muumitkin ja sallivat lastensa / nuortensa lukevan niitä ja katsovan niistä tehtyjä elokuvia. Selkein poikkeus ovat ilmeisesti lestadiolaiset.

Kokemus 80-luvulta, jolloin olin töissä lukiossa. Vuosittain oppilaskunta hankki jonkun kiinnostavan elokuvan katsottavaksi. Nyt oli vuorossa Amadeus. Eräs lestadiolaistyttö ei ollut koskaan saanut lupaa vanhemmiltaan osallistua elokuvien katseluun, mutta tällä kertaa vanhemmat tekivät poikkeuksen, koska elokuva kertoi klassisen musiikin suuresta säveltäjästä Mozartista. Vanhemmat olettivat, että kyseessä olisi säveltäjän uraan keskittyvä filmi, ja kun tyttö opiskeli musiikkia jo varsin korkealla tasolla, sai hän luvan katsoa elokuvan. No filmi oli aika lailla erilainen kuin vanhemmat olivat käsittäneet. Aikamoista rietastelua paikoitellen! 

Vierailija
45/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkevät uskovaisetkin vanhemmat käsittävät, että Potterit ovat satukirjoja siinä missä muumitkin ja sallivat lastensa / nuortensa lukevan niitä ja katsovan niistä tehtyjä elokuvia. Selkein poikkeus ovat ilmeisesti lestadiolaiset.

Kokemus 80-luvulta, jolloin olin töissä lukiossa. Vuosittain oppilaskunta hankki jonkun kiinnostavan elokuvan katsottavaksi. Nyt oli vuorossa Amadeus. Eräs lestadiolaistyttö ei ollut koskaan saanut lupaa vanhemmiltaan osallistua elokuvien katseluun, mutta tällä kertaa vanhemmat tekivät poikkeuksen, koska elokuva kertoi klassisen musiikin suuresta säveltäjästä Mozartista. Vanhemmat olettivat, että kyseessä olisi säveltäjän uraan keskittyvä filmi, ja kun tyttö opiskeli musiikkia jo varsin korkealla tasolla, sai hän luvan katsoa elokuvan. No filmi oli aika lailla erilainen kuin vanhemmat olivat käsittäneet. Aikamoista rietastelua paikoitellen! 

Potter voi olla satu, mutta magia, noituus ja demonologia ei ole. Nämä asiat kielletään jyrkästi Raamatussa. Suurinosa elokuvista ei sovellu uudelleen syntyneelle Kristitylle. Pyhä Henki tuomitsee heti ja syystäkin.

Vierailija
46/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Olen uskovainen ja minua henkilökohtaisesti ei kiinnosta Harry Potterit, mutta mielestäni fiktiossa ei lähtökohtaisesti ole mitään vaarallista. Toisaalta jos henkilön, esim. lapsen, tiedetään olevan sellainen, jolla on vaikeuksia erottaa tosi ja kuvitelma, niin siinä tapauksessa olisin varovaisempi.

Olennaista elokuvien ja kirjojen suhteen on, mistä motiivista niitä katsoo. Jos katsoo Harry Pottereita saadakseen inspiraatiota ja vinkkejä noituuden harjoittamiseen, niin silloinhan se on ongelma kristinuskon näkökulmasta.

Voidaan myös esittää kysymys" onko siitä hyötyä?" jos haluaa lukea jotain niin miksi ei tieteen kirjallisuutta.

-toinen uskovainen

Tottahan toki voi halutessaan lukea "tieteellistä kirjallisuutta" mutta viihde ja /tai viihdyttävällä sanalla sanoen epiikalla e. i kertomakirjallisuudekka on kertovalla kaunokirjallisuudella, kuten eepoksilla, romaaneilla ja novelleilla on niistä oma hyötynsä ja usein myös suunnatonta ja nautintoa antavaa - Toki "tieteellisestä kirjallisuutta" lukemallakin voi saada nautintoa ja iloa e. eivät nämä vastakkaisia asioita ole.

Uskovainen mies 

toki se on ihan uskonnosta kiinni tuleeko maailmaan etsimään nautintoa vai ottamaan vastaan ja toteuttamaan jumalan antamat velvollisuudet. 

Vierailija
47/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Leevi, kumpi tykkää taikuudesta, Jehova vai saatana? Taikuus on paha asia, siksi Jehova vihaa sitä. Haluatko tosiaan leikkiä sellaisella lelulla, jota Jehova vihaa? Haluatko tehdä Jehovan surulliseksi, äiti kysyy yhdellä videolla lapseltaan, joka leikkii taikuria esittävällä lelulla."

Tämä video nettisivuilla on ollut.

Jehovan todistajat näkevät saatanallisuutta joka paikassa. Heidän mielestään heidän yhteisönsä ulkopuolisessa maailmassa ei ole oikeastaan mitään hyvää, kaikki muut elävät hirvittävän syntistä elämää demonien vallassa.

Koulukaverini kuului tähän uskontokuntaan. Ihan hirveän ankara ja iloton uskonto.

En tiedä Jehovan todistajista, mutta kyllä ihan tavallisille Kristitylle tämä maailma on sairas ja pimeä paikka eikä tämä ole Kristityn koti. Jeesus sanoikin että hän tulee toisaalta ja ihmisen pitää valita onko hänen ystävänsä vai maailman ystävä (saatanan).

Vierailija
48/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanottua joku voi katsoa toinen ei. Pottereiden loitsumaailma ei kyllä itseäni uskovana mielytä, ja toivon ettei kukaan herkkis, sitä liiaksi lue tai katso, olkoon uskossa tai ei. Joku teini jo osaa erottaa sadun, mutta osaako 7v, en ole varma.

Vierailija
49/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Telkkaria katsomalla ei voi kontrolloida mitä näkee. Sieltä voi lävähtää mitä vain naaman eteen. Mainoksetkin on usein hyvin alatyylisiä. Monet sarjat ja elokuvat on täynnä valehtelua, juoruamista, pettämistä, haureutta ja päihteidenkäyttöä. Nettiä käyttämällä ihminen voi harjoittaa vapaatatahtoa. Voi katsoa Kristillistä materiaalia, kuunnella saarnoja, lukea eri Raamatunkäännöksiä ja tarkkailla mitä maailmassa tapahtuu, mikä on pirun seuraava moovi. Netti myös mahdollistaa Kristittyjen yhdistymisen rajojen yli. Mahdollista vaihtaa tietoa. Telkkarilla ei ole mitään tarjottavaa.

Vierailija
50/76 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Usko ja logiikka eivät koskaan kulje yhdessä. Täälläkin monet selittävät, että kyllä voi Pottereita lukea, koska sehän on vaan satua. Samaan aikaan ottavat kuitenkin Raamatun tosissaan, vaikka ihan yhtä satua sekin on.

Vierailija
51/76 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan fantasiaa, hyviä tarinoita, kirjoja ja visuaalisesti taidokkaita elokuvia. Potterit on mahtavia!

Eikä minusta ole tullut noitaa eikä muutenkaan mitään kahelia näiden takia.

Hyvä mielikuvitus on vaan rikkaus tässä elämässä.

Usko ja kristillisyys on minulle vapautta elää tätä elämää täällä, nauttien kaikesta hyvästä mikä on tarjolla, ja nuo myös antavat voimaa kestää kaikkia sitä huonoa, mitä jokaisen elämässä väistämättä eteen tulee. Sitä tulee kyllä ilman, että ihmisen itse tarvitsee kaikkea kummallista alkaa säätämään täällä.

Ihminen on se, joka on uskontojen nimissä keksinyt kaikkea kummallista. Sääntöjä, kahleita, syyllisyyden. Jumala on ihan eri asia. Ja Jeesus opetti ennen kaikkea lähimmäisen rakkautta. Jeesus ei koskaan käskenyt keksimään rajoittavia elämää kahlitsevia sääntöjä. ..

Vierailija
52/76 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen uskossa ja aivan tykästynyt Pottereihin. Mutta olenkin "vanha akka."

Ikärajan puitteissa antaisin lasten elokuvat katsoa. Elokuvat menevät synkemmäksi loppua kohden ja on kohtia, jotka eivät kyllä ihan mukuloille sovi. Riippuu ihan mukulasta osaako pitää elokuvat elokuvana ja tarinana, vai alkaako siitä tihkua liikaa tarua arkeen.

Tiukkapipoisimmat uskovaiset näkevät että ylipäänsä kaikki telkkarista tuleva magia, pettämiset, tappaminen ovat kauhistus ja sellaisen katsominen saa ihmisen vähitellen hyväksymään sellaisen elämäntavan. Jos osaa tällaiset suodattaa pois itsestä niin mikäs siinä sitten. Lapsille ja nuorille on varmaan se tärkeää, että on osa omaa kaveriporukkaa, eikä olisi aina aivan pihalla asioista, joista muut puhuvat. Halutaan kuulua yhteisöön eikä jäädä siitä ulkopuolelle.

Kirjat ovat sen tähden kesympiä, että oma mielikuvitus luo puitteet, eikä valmis elokuva. Muistan kun luin Taru Sormusten herrasta. Kun näin elokuvan, muistan miettineeni että ai ovatko nuo örkit ja muut olennot noin kamalia. Jonkun toisen mielikuvitus oli tehnyt niistä paljon hirvittävämpiä, mitä oma lukemisen kautta saatu kokemus.

Vierailija
53/76 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan ehdottomasti ja ankarasti kielletty.

Enpä ihmettele miksi. Joku voi tulla hulluksi kun alkaa oikeasti uskoa noituuteen.

Vierailija
54/76 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Tässä on tietenkin taustalla historialliset syyt. Kun 1960-luvulla TV julistettiin synniksi, on sitä vaikea kumota ja myöntää virhepäätökseksi näin paljon myöhemmin. Netti taas tuli yleiseen käyttöön paljon myöhemmin ja silloinkin ensimmäiseksi työ- ja opiskelukäyttöön.

Eräs tuntemani VL-saarnamies katselee kännykältä Salattuja elämiä ja Spede-sketsejä, saarnaa TV:n synnillisyydestä...

Hassua tuo perustelu TV:n kontrolloimattomuudesta ja netin turvallisuudesta...

Telkkuohjelmat on ennalta ilmoitettu ja käyvät läpi ennakkosensuurin. Jos TV nököttää julkisella paikalla, sieltä ei voi itsekseen salaa katsoa yhteisön synnilliseksi julistamaa sisältöä, kuten kännykältä.

Vierailija
55/76 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

P-Pohjanmaan pakana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Eräs tuntemani VL-saarnamies katselee kännykältä Salattuja elämiä ja Spede-sketsejä, saarnaa TV:n synnillisyydestä...

Hassua tuo perustelu TV:n kontrolloimattomuudesta ja netin turvallisuudesta...

Telkkuohjelmat on ennalta ilmoitettu ja käyvät läpi ennakkosensuurin. Jos TV nököttää julkisella paikalla, sieltä ei voi itsekseen salaa katsoa yhteisön synnilliseksi julistamaa sisältöä, kuten kännykältä.

Ko. herätysliikehän jolistaa erinäisiä asioita kategorisesti synniksi, esim. teatterin.

Eräs VL-pappi kutsuttiin katsomaan uskonnollista fundamentalismia käsittelevää näytelmää, ko. pappi sai herätysliikkeen johdolta sanktiot rikkeestään, ei enää saanut loimia rippikoulun opettajana.

Vierailija
56/76 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telkkarissa on ON/OFF nappula. 

Vierailija
57/76 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Telkkarissa on ON/OFF nappula. 

Mutta telkkarista tulee tosi vähän sellaista, mikä sopii vanhoillislestadiolaisiin arvoihin.

En ole ikinä ymmärtänyt sitä, ettei lestadiolaisten televisiokieltoa pidetä loogisena, sillä sieltähän tulee nimenomaan pitkälti sellaisia ohjelmia, jotka eivät tue lestadiolaista arvopohjaa ja maailmankuvaa mitenkään!

Se oikein pursuaa kaikkea sellaista, mitä lestadiolaiset pitävät syntinä, joten miksi he haluaisivat pitää sellaista olohuoneessaan?

Ihmisillä tuntuu usein unohtuvan, että se on monin osin aika erilainen kulttuuri kuin länsimaalainen valtavirtakulttuuri jota television sisältö edustaa.

Itse aloittajan kysymykseen: olen vl-perheestä, meillä oli Potter-kirjat ja osa sisaruksista ne luki, itse en ole ollut koskaan fantasian ystävä joten luin vain ensimmäisen osan.

Muista uskovaisista kuin lestadiolaisista en osaa sanoa, mutta vl-yhteisössä fantasiakirjallisuus oli ihan sallittua.

Elokuvat virallisesti ei, mutta joissain perheissä niitä silti katsottiin. Niitä perheitä oli kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin niitä, joissa ei katsottu.

Säännöt ovat myös muuttuneet ajan myötä; minä sain lukea lapsena kaikkea mitä halusin, ellei sisältö ollut liian raakaa ikäiselleni (esim. 10-vuotiaana luin salaa Phoolan Devin elämänkertaa ja piilottelin sitä patjani alla, koska vanhempani eivät halunneet minun lukevan niin pienenä niin raakaa kirjaa), mutta äitini ei saanut lapsena/nuorena lukea tyttökirjoja, koska hänen vanhempansa pitivät niitä ”huonona kirjallisuutena”.

Nykyään kuulemma on jo tosi yleistä, että vl-perheiden lapset katsovat Areenasta lastenohjelmia ja YouTubesta videoita, kun taas minun lapsuudessani nuo olivat niissä samoissa perheissä vielä kiellettyjä.

Olen kuullut myös viisikymppisistä äideistä, jotka neuvovat pari-kolmekymppisiä vl-tyttäriään käyttämään ehkäisyä jos tuntuu siltä, ettei jaksa juuri nyt lisää lapsia.

Bipoläärisen äidin sterilisaatio on myös yleisesti hyväksytty kun on ajateltu, ettei perhe jaksa eikä kestä jos lapsia tulee lisää.

Tosin aina on ollut ehkäisyn käyttäjiä, itsekin muistan lapsuudestani neljä vl-perhettä jossa oli vain 2-3 lasta, koska ”Jumala ei antanut enempää”.

Näissä perheissä vanhemmat olivat olleet lasten syntyessä parikymppisiä ja lapset syntyneet vuoden-kahden ikäeroilla, joten ei ole oikein uskottavaa ettei sitten yhtäkkiä parin-kolmen lapsen jälkeen tulisikaan enää lisää lapsia.

Nuo perheet oli kuitenkin uskovaisia siinä missä muutkin ja pidettyjä yhteisön jäseniä, eli ehkäisyn käyttäminen ei vaikuttanut sosiaalisesti mitenkään.

Käytännössä siis ei ole olemassa mitään ehkäisykieltoa, jota olisi pakko noudattaa tai joutuu ulos yhteisöstä tms.

Vierailija
58/76 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten ikinä eikä missään tapauksessa.Tämä on aivan ehdoton kielto.

Vierailija
59/76 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on sallittua, mutta kaikki ei ole hyväksi.

Vierailija
60/76 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potter voi olla satu, mutta magia, noituus ja demonologia ei ole. Nämä asiat kielletään jyrkästi Raamatussa. Suurinosa elokuvista ei sovellu uudelleen syntyneelle Kristitylle. Pyhä Henki tuomitsee heti ja syystäkin.

Täytyy muistaa, että Pottereissa ei todellakaan opeteta mitään noituutta. Noituus, demonologia ym. ovat ihan eri juttu kuin tarina luudalla lentelevistä velhoista. Eli ei, ne loitsut eivät toimi ja luudat eivät lennä. Se taikamaailma siinä on satumaailma. Ja millään oikean maailmamme noituudella sellaista ei saa.

Eli nämä tarinat ovat aivan eri juttu ja niillä ei ole mitään tekemistä noituuden kanssa.