Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako uskovaiset katsoa Harry Potteria?

Vierailija
28.03.2022 |

Kysyn tosissani, että onko Potterit paheksuttuja uskovaisten keskuudessa? Kun on noituutta ja velhoja. Eikös sellainen ole kiellettyä. Haluaisin kuulla mielipiteitä.

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

sdafsdfsdf kirjoitti:

Kyllä meillä ainakin perheessä kaikki missä oli jotain noituusjuttuja oli hyvinkin kielletty. Ennen Pottereita pannassa olivat myös narnian tarinat, taru sormusten herrasta ha Hannu & Kerttu muutamat mainitakseni. 

Vanhempasi olivat todella tiukan linjan kannattajia. Narnian tarinat kirjoitti C.S. Lewis, joka oli tunnettu kristitty ja kysytty puhuja erilaisissa kristinuskoa puolustavissa tilaisuuksissa. J.R.R. Tolkien, joka kirjoitti Tarun sormusten herrasta, oli harras katolinen ja Lewisin ystävä. Olivatko vanhempasi kristittyjä?

Vierailija
22/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. lestadiolaisethan eivät katso, mutta voivat lukea?

Sitten on tämä joku lahko joka nettisivuillaankin julkaisee videoita joiden mukaan lapsi ei voi leikkiä lelulla joka esittää velhoa?

Ja Aspelund ei voi uskonsa vuoksi enää laulaa Lapponiaa, koska siinä puhutaan noituudesta, vai mikä olisi syynä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ne saa katsoa mitä vaan kunhan pitävät kulissit kunnossa, eli eivät tunnusta kenellekään, että tykkäävät ihan samoista asioista kuin me ei-uskovatkin. Mikään maailmassa ei ole niin kaksinaismoralistista kuin uskonto.

niin... ateisti on taas rehellisesti moraaliton.

Vierailija
24/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten on tämä joku lahko joka nettisivuillaankin julkaisee videoita joiden mukaan lapsi ei voi leikkiä lelulla joka esittää velhoa?

Ja Aspelund ei voi uskonsa vuoksi enää laulaa Lapponiaa, koska siinä puhutaan noituudesta, vai mikä olisi syynä?

Miten sitä perustellaan, että lukea voi muttei katsoa? Tuleeko ne loitsut ruudun läpi vai mitä? Enkä halua missään nimessä herjata. Tämä vaan kiinnostaa enkä itse ole uskossa, niin en saa kiinni logiikasta.

Ap

Vierailija
25/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Leevi, kumpi tykkää taikuudesta, Jehova vai saatana? Taikuus on paha asia, siksi Jehova vihaa sitä. Haluatko tosiaan leikkiä sellaisella lelulla, jota Jehova vihaa? Haluatko tehdä Jehovan surulliseksi, äiti kysyy yhdellä videolla lapseltaan, joka leikkii taikuria esittävällä lelulla."

Tämä video nettisivuilla on ollut.

Vierailija
26/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkäpä ongelma on enemmän siinä että harry potter katsotaan viihteeksi.

viihde taas vie ajan pois muusta tärkeästä.

27/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen uskovainen ja minua henkilökohtaisesti ei kiinnosta Harry Potterit, mutta mielestäni fiktiossa ei lähtökohtaisesti ole mitään vaarallista. Toisaalta jos henkilön, esim. lapsen, tiedetään olevan sellainen, jolla on vaikeuksia erottaa tosi ja kuvitelma, niin siinä tapauksessa olisin varovaisempi.

Olennaista elokuvien ja kirjojen suhteen on, mistä motiivista niitä katsoo. Jos katsoo Harry Pottereita saadakseen inspiraatiota ja vinkkejä noituuden harjoittamiseen, niin silloinhan se on ongelma kristinuskon näkökulmasta.

Vierailija
28/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sitä perustellaan, että lukea voi muttei katsoa? Tuleeko ne loitsut ruudun läpi vai mitä? Enkä halua missään nimessä herjata. Tämä vaan kiinnostaa enkä itse ole uskossa, niin en saa kiinni logiikasta.

Ap

Etkö tiedä että lestadiolaiset eivät saa katsoa tekevisiota. Ainakaan jotkut ryhmittymät.

Vierailija
29/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Olen uskovainen ja minua henkilökohtaisesti ei kiinnosta Harry Potterit, mutta mielestäni fiktiossa ei lähtökohtaisesti ole mitään vaarallista. Toisaalta jos henkilön, esim. lapsen, tiedetään olevan sellainen, jolla on vaikeuksia erottaa tosi ja kuvitelma, niin siinä tapauksessa olisin varovaisempi.

Olennaista elokuvien ja kirjojen suhteen on, mistä motiivista niitä katsoo. Jos katsoo Harry Pottereita saadakseen inspiraatiota ja vinkkejä noituuden harjoittamiseen, niin silloinhan se on ongelma kristinuskon näkökulmasta.

Voidaan myös esittää kysymys" onko siitä hyötyä?" jos haluaa lukea jotain niin miksi ei tieteen kirjallisuutta.

-toinen uskovainen

Vierailija
30/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Leevi, kumpi tykkää taikuudesta, Jehova vai saatana? Taikuus on paha asia, siksi Jehova vihaa sitä. Haluatko tosiaan leikkiä sellaisella lelulla, jota Jehova vihaa? Haluatko tehdä Jehovan surulliseksi, äiti kysyy yhdellä videolla lapseltaan, joka leikkii taikuria esittävällä lelulla."

Tämä video nettisivuilla on ollut.

Jotenkin ahdistavan kuuloista tuo. Ymmärrän siis, jos jostain syystä katsoo taikuuden huonoksi asiaksi. Mutta että leikkivälle lapselle sysää vastuun jonkun suuren henkimaailman olennon mielialasta..

Ap

Vierailija
31/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ehkäpä ongelma on enemmän siinä että harry potter katsotaan viihteeksi.

viihde taas vie ajan pois muusta tärkeästä.

Hyvä huomio tämäkin!

Ap

Vierailija
32/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Etkö tiedä että lestadiolaiset eivät saa katsoa tekevisiota. Ainakaan jotkut ryhmittymät.

Olen tästä kuullut. Toisaalta olen kuullut myös, että saisivat käyttää kuitenkin nettiä. Ei aukea logiikkaa taaskaan. Arvailen, että joku oma vastuu ja valinta on mahdollista netin käytössä. Osuuko yhtään oikeaan?

Ap

Vierailija
33/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

God is love kirjoitti:

Miksei saisi katsoa, mutta haluaako katsoa. Se onkin toinen juttu.

Itse uskoontulon jälkeen ei ole ihan hirveästi kiinnostanut enää kaikki tuo soopa mitä telkkarista tulee. :)

Meillä ei ole telkkua, läppäri ja netti löytyy. TV on tällaiselle ateistillekin soopaa.

Vierailija
34/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olen tästä kuullut. Toisaalta olen kuullut myös, että saisivat käyttää kuitenkin nettiä. Ei aukea logiikkaa taaskaan. Arvailen, että joku oma vastuu ja valinta on mahdollista netin käytössä. Osuuko yhtään oikeaan?

Ap

Juuh, siitä en tiedä enempää, en ole uskovainen, mutta näillä seuduin näitä riittää, joten jotain on nähnyt/kuullut. Mutta sen tiedän että jonkun tutun perheessä Pottereita luetaan.

Vierailija
35/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Juuh, siitä en tiedä enempää, en ole uskovainen, mutta näillä seuduin näitä riittää, joten jotain on nähnyt/kuullut. Mutta sen tiedän että jonkun tutun perheessä Pottereita luetaan.

Mokomat Rohkelikot!

36/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Voidaan myös esittää kysymys" onko siitä hyötyä?" jos haluaa lukea jotain niin miksi ei tieteen kirjallisuutta.

-toinen uskovainen

Ihan hyvä kysymys. Ajattelisin että jo se on jonkinlaista hyötyä, että nauttii elokuvista ja rentoutuu niiden äärellä. Se voi auttaa jaksamaan tärkeiden ja arkisten tylsiltä tuntuvien asioiden hoitamisessa. Fiktiiviset tarinat voivat myös innostaa käyttämään omaa luovuutta ja mielikuvitusta.

Vierailija
37/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

-toinen uskovainen

Tottahan toki voi halutessaan lukea "tieteellistä kirjallisuutta" mutta viihde ja /tai viihdyttävällä sanalla sanoen epiikalla e. i kertomakirjallisuudekka on kertovalla kaunokirjallisuudella, kuten eepoksilla, romaaneilla ja novelleilla on niistä oma hyötynsä ja usein myös suunnatonta ja nautintoa antavaa - Toki "tieteellisestä kirjallisuutta" lukemallakin voi saada nautintoa ja iloa e. eivät nämä vastakkaisia asioita ole.

Uskovainen mies 

Vierailija
38/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän yksilöstä kuin uskonnosta kiinni miten toimia.

Vierailija
39/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sdafsdfsdf kirjoitti:

Kyllä meillä ainakin perheessä kaikki missä oli jotain noituusjuttuja oli hyvinkin kielletty. Ennen Pottereita pannassa olivat myös narnian tarinat, taru sormusten herrasta ha Hannu & Kerttu muutamat mainitakseni. 

Miksi juuri Narnian tarinat? Velho ja leijona on ainakin hyvinkin suora Raamattu allegoria.

C.S.Lewis oli vakaamuksellinen kristitty.

Tässä vanhempien tietous ja valppaus tulee punnituksi. Esimerkiksi minulle Velho ja leijona avasi kristinuskoa. Kaikki ei aina ole suoraan pahasta. Raamattu kieltää okkultismin ja noituuden harjoittamisen kristityltä.

Pottereissakin on erittäin klassinen hyvä vastaan paha asetelma. Hyvä voittaa. Lisäksi se on kasvutarina, missä hyvä voittaa keskushahmojen valinnoissa. Se on kertomus perheistä, ystävyydestä ja traumojen ylittämisestä. Kyllä se tapahtuu kuvitteellisessa velhomaailmassa, missä ei ole uskontoja esillä. Mutta pohjimmiltaan se on silty tarinana varsin kesy. Se siitä tekeekin niin veteovan lapsiin jotka ei kykene erottamaan satua todesta.

Myös Tolkien oli vakaumuksellinen roomalaiskatolinen kristitty. Hän itse asiassa ajatteli, että mahdollisimman hienon fantasiamaailman "luomalla" tuo Jumalan luomistyölle kunniaa.

Vierailija
40/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Uskovaiset" on aika iso lokero. Eri lahkoilla voi olla omia näkemyksiä. Esim. tuo mainitut lestadiolaiset ja tv kielto. Kysymys itsessään on siis aika hassu.

Itse olen kääntynyt uskonnottomasta perheestä kristinuskoon ihan uutta testamenttia lukemalla pitkän tien jälkeen. Paljon on karsiutunut matkalla, pikkuhiljaa. Esim. päihteet, erilaiset "jumalkuvat". Lähinnä mietin millä pääni täytän, eli mitä tavallaan meditoin. En ehkä katsoisi enää Harry Pottereita, ihan vaan koska ovat pelottavia. Miksi täyttäisin mieleni levottomuudella? Jos mun lapset haluaisi katsoa? Ehkä katsoisin heidän kanssaan. Kauhuelokuvat saavat kyllä jättää kotona väliin.

Sormusten Herraa kuuntelen parhaillaan äänikirjana. Siinähän on tosiaan kristillinen taustakin, niinkuin siinä Narniassakin.