Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä paras lääke ahdistukseen?

Vierailija
28.03.2022 |

Olen kysellyt tätä ennenkin täällä mutta kyselen taas. Kokeiltu on ketipinoria, ei auttanut, fluanxolia, ei auttanut, diapameja (tosin vain 10kpl) auttoi jonkin verran mutta niitähän ei lääkäri suostu mulle määräämään enempää.
Mites esim olantsapiini, auttaako ahdistukseen?

Kommentit (306)

Vierailija
161/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras lääke on hyväksyä se tosiasia, että ahdistus kuuluu normaali elämään. Kaikilla meillä on joskus ahdistusta mutta se on vaan tunne joka menee ohi. Jos alatblääkitsemään joka ikistä tunnetta, esim. surua, tuskaa jne niin et pääsevniistä koskaan eroon. Siirrät vaan. Lopeta noi pillerien popsimiset.

Älkää vastatko tällaisiin, jokainen tietää että tuo on täyttä skeidaa. Tää on ollut tosi asiallinen keskustelu, ei pilata sitä sillä et 7 ihmistä kaikki vastaa erikseen jokaiseen tällaiseen "ryhdistäydy/käy lenkillä/se menee ohi/oletko kokeillut olla ahdistumatta?" läppään.

Vierailija
162/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko että auttaa ap:ta, mutta siltä varalta että tätä ketjua lukee joku jolla lievää ahdistuneisuutta, niin suosittelen kokeilemaan reseptitöntä Sedixiä. Saa apteekista. Itse kokeillut nyt viikon (yksi aamulla ja yksi illalla) ja huomaan että ärsyyntyneisyys ja sellainen epämääräisen ahdistunut fiilis laantunut.

Kiitos vinkistä, pitää kokeilla tätäkin. Oon oikeesti niin loppu tähän jatkuvaan ahdistukseen että oon valmis kokeilemaan lähes mitä tahansa ( ja paljon on kokeiltukin )

Älä kokeile luontaistuotteita. Täällä ei kenenkään pitäisi mainostaa luontaistuotteita kellekään. Ovat usein maksatoksisia ja niillä on yhteisvaikutuksia monien muiden mm lääkeaineiden kanssa.

Jännä näkökulma ajatella, että Suomessa (!) apteekit (!) myisivät toksisia tuotteita... no saahan sitä kaikkea epäillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras lääke on hyväksyä se tosiasia, että ahdistus kuuluu normaali elämään. Kaikilla meillä on joskus ahdistusta mutta se on vaan tunne joka menee ohi. Jos alatblääkitsemään joka ikistä tunnetta, esim. surua, tuskaa jne niin et pääsevniistä koskaan eroon. Siirrät vaan. Lopeta noi pillerien popsimiset.

On normaalia ahdistusta ja epänormaalia ahdistusta. Itse esim. koen erittäin epänormaaliksi ahdistukseksi sen, että pelkään koko ajan saavani ilmoituksen siitä, että joku läheisistäni on kuollut. Jos en saa yhteyttä johonkin aikuisista lapsistani, ensimmäisenä tulee mieleen pelko, että hän on kuollut. Vaikka ovat ihan ns. normaaleja kansalaisia, ei päihdeongelmia, ei rikollista elämää tms joka tavallaan selittäisi tätä mun pelkoa. Koko ajan on sellainen olo, niinkuin joku olisi kuollut, itkettää, ahdistaa, tuntuu pahalta -ja mitään syytä ei tälle tunteelle ole. Ihan eri asia, kuin joku normaali arkipäivän ahdistus, joka tulee ja menee. Tämä epänormaali ahdistus ei mene minnekään, vaan kasvaa ja kasvaa koko ajan aivan järkyttäviin mittasuhteisiin. 

Mulla toi aivan sama. Muistan jo lapsena kun odotin vanhempiani takaisin kotiin ja jos he eivät olleet kotona juuri sillä sekunnilla, olin aivan varma että he ovat joutuneet kolariin ja kuolleet. Diagnoosinani mm. yleistynyt ahdistuneisuushäiriö

Vierailija
164/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mietin tässä myös että mitähän lääkärit tykkää jos niille itse ehdottaa jotakin lääkettä? Oon tutkinut aika paljon asiaa ja saanut selville että esim pregabaliini ja buspironi voisivat olla hyviä ahdistuksen hoitoon mutten uskalla ehdottaa lääkärille.

Ainiin listastani puuttuu tietenkin propral, sitä menee säännöllisesti 30-50 mg päivässä eikä sekään auta kuin siihen tärinään ja hikoiluun.

Ap

Lääkärit ei yleensä kauheesti tykkää. Riippuu toki myös olemuksesta ja miten asian esittää.

Mä olen saanut yleensä about ne lääkkeet mitä itse pyydä, mut en ole pyytänyt suoraan. Sit on pitänyt osata kuvailla tarve siten, että se sulkee pois sellaiset lääkkeet mitä ei itse halua, ja jäljelle jää se lääke jonka haluat, jota lääkäri sitten ehdottaa. Ei siis sano nimeltä mutta osaa antaa sellaisen sapluunan, mihin ei mahdu sellaiset lääkkeet mitä ei halua.

Tätä tehostaa kyllä huomattavasti se jos on jo kokemusta ainakin muutamasta lääkkeestä, voi sit sulkea pois tiettyjä lääkeryhmiä kun ei toimi/liikaa sivuvaikutuksia. Ja lisäksi vaatii aika paljon tietoa eri lääkkeistä (ei tosin niinkään mitään edistynyttä farmakologiaa, ja ihan mahdollista opetella ulkoa).

Mä oon entinen päihderiippuvainen ja oon aina osannut puhuttaa mitkä vaan bentsot haluan just noin että kuvailen sen tarpeen ja sen mitä en halua. Mut mä en edes silloin näyttänyt miltään nistiltä ja olin varmaan tosi asiallisen oloinen.

No on aivan pervoa että sun pitää jotenkin kierrellen kaarrellen esittää asia ettei lääkärin varpaille vaan astuttaisi! Tästä just näkee että lääkäreiden attituudissa on todellakin parantamisen varaa. Ne ovat asiakaspalvelijoita eivätkä mitään jumalia.

Vierailija
165/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On normaalia ahdistusta ja epänormaalia ahdistusta. Itse esim. koen erittäin epänormaaliksi ahdistukseksi sen, että pelkään koko ajan saavani ilmoituksen siitä, että joku läheisistäni on kuollut. Jos en saa yhteyttä johonkin aikuisista lapsistani, ensimmäisenä tulee mieleen pelko, että hän on kuollut. Vaikka ovat ihan ns. normaaleja kansalaisia, ei päihdeongelmia, ei rikollista elämää tms joka tavallaan selittäisi tätä mun pelkoa. Koko ajan on sellainen olo, niinkuin joku olisi kuollut, itkettää, ahdistaa, tuntuu pahalta -ja mitään syytä ei tälle tunteelle ole. Ihan eri asia, kuin joku normaali arkipäivän ahdistus, joka tulee ja menee. Tämä epänormaali ahdistus ei mene minnekään, vaan kasvaa ja kasvaa koko ajan aivan järkyttäviin mittasuhteisiin. 

Mulla toi aivan sama. Muistan jo lapsena kun odotin vanhempiani takaisin kotiin ja jos he eivät olleet kotona juuri sillä sekunnilla, olin aivan varma että he ovat joutuneet kolariin ja kuolleet. Diagnoosinani mm. yleistynyt ahdistuneisuushäiriö

Mulla myös samaa ongelmaa. Ja jos ambulanssi menee jossakin pelästyn heti että jollekin läheiselle on sattunut jotain. Ap

Vierailija
166/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mietin tässä myös että mitähän lääkärit tykkää jos niille itse ehdottaa jotakin lääkettä? Oon tutkinut aika paljon asiaa ja saanut selville että esim pregabaliini ja buspironi voisivat olla hyviä ahdistuksen hoitoon mutten uskalla ehdottaa lääkärille.

Ainiin listastani puuttuu tietenkin propral, sitä menee säännöllisesti 30-50 mg päivässä eikä sekään auta kuin siihen tärinään ja hikoiluun.

Ap

No niille pitääkin itse kertoa mitä haluaa tai tarvitsee, koska ne ei ala sitä sun puolesta miettimään, heittävät vain eri lääkkeen jos joku ei toimi. Ei niitä kiinnosta.

Eipä sitä itsekään voi kauheasti etukäteen "miettiä" että toimiiko lääke vai ei. Voi sitä vähän päätellä, mut tosiasiassa sopivuus selviää vasta kokeilemalla. Mitä muuta lääkäri voi tehdä?

Suurin osa lääkäreistä ei suhtaudu tuohon että ehdottaa tiettyä lääkettä kovin hyvin ja/tai suurin osa ihmisistä ei osaa esittää asiaa siten, etteivät vaikuta päihdehakuisilta (kun kyseessä siis lääkkeet joilla on väärinkäyttöpotentiaalia, kuten Lyrica tai bentsot). Ja sinänsä ihan ymmärrettävää.

Homma toimii parhaiten niin, että kerrot lääkärille oireista, ja lääkäri määrää lääkkeen. Sit jos haluaa kokeilla jotain muunlaista lääkettä niin sen voi sanoa, ja voi kertoa esim miksi edellinen ei sopinut. Jos pystyy vetoamaan esim sivuvaikutuksiin niin todennäköisesti saa erilaisen lääkkeen, eikä vaan jotain toista neuroleptiä tai toista SSRI:tä.

Esim jos mä sanon että ei tuo venlafaksiini auta niin saatan saada essitalopraamin. Jos sanon, että se oli hirveää koska meni kokonaan seksihalut ja orgasmikyky, niin sitten saattaa saada jotain erityyppistä masennuslääkettä.

Vierailija
167/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lääkärit ei yleensä kauheesti tykkää. Riippuu toki myös olemuksesta ja miten asian esittää.

Mä olen saanut yleensä about ne lääkkeet mitä itse pyydä, mut en ole pyytänyt suoraan. Sit on pitänyt osata kuvailla tarve siten, että se sulkee pois sellaiset lääkkeet mitä ei itse halua, ja jäljelle jää se lääke jonka haluat, jota lääkäri sitten ehdottaa. Ei siis sano nimeltä mutta osaa antaa sellaisen sapluunan, mihin ei mahdu sellaiset lääkkeet mitä ei halua.

Tätä tehostaa kyllä huomattavasti se jos on jo kokemusta ainakin muutamasta lääkkeestä, voi sit sulkea pois tiettyjä lääkeryhmiä kun ei toimi/liikaa sivuvaikutuksia. Ja lisäksi vaatii aika paljon tietoa eri lääkkeistä (ei tosin niinkään mitään edistynyttä farmakologiaa, ja ihan mahdollista opetella ulkoa).

Mä oon entinen päihderiippuvainen ja oon aina osannut puhuttaa mitkä vaan bentsot haluan just noin että kuvailen sen tarpeen ja sen mitä en halua. Mut mä en edes silloin näyttänyt miltään nistiltä ja olin varmaan tosi asiallisen oloinen.

No on aivan pervoa että sun pitää jotenkin kierrellen kaarrellen esittää asia ettei lääkärin varpaille vaan astuttaisi! Tästä just näkee että lääkäreiden attituudissa on todellakin parantamisen varaa. Ne ovat asiakaspalvelijoita eivätkä mitään jumalia.

No se on ihan perusteltua (kun puhutaan PKV-lääkkeistä) että jos asiakas tulee pyytämään vaikka Diapameja eikä kuvaile tarpeitaan muuten kuin sillä että haluaa just ne, niin se haiskahtaa päihdehakuisuudelta. Ja lääkäri on kyllä asiakaspalvelija, mutta reseptien määrääminen on eri asia ja lääkärillä on siinä harkintavaltaa. Ei se ole sama kuin joku kaupan kassa jonka on myytävä sulle sitä tupakkaa mitä haluat.

Ja valtaosassa tapauksia lääkäri kuitenkin tietää potilasta enemmän niistä lääkkeistä. Tuntuu joo tyhmältä tuolla tavalla kierrellä ja kaarrella mutta kyllä mä ymmärrän sen päihde-epäilyn sekä sen että lääkäri on oikeasti se asiantuntija eikä mikään reseptiautomaatti.

Vierailija
168/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, mitä varten syöt Voxraa? Se voi tunnetusti ja yleisesti myös lisätä ahdistusta (kuten stimulantit yleensä, ihan kofeiinista lähtien - ja Voxra on amfetamiinijohdannainen, tämän takia voi joskus auttaa myös ADD-oireisiin). Masennukseen kaiketi - oletko saanut mistään muusta siihen apua?

Vierailija
169/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minä olen kierrellyt jopa siinä vaiheessa, kun sanoi havittelemani lääkkeen nimeltä. "Haluaisitko siis että kirjoitan sinulle reseptin lääkkeestä X?" Siihenkin vielä liirum laarumit, että en tietysti tiedä, mitä mahdollisia haittavaikutuksia siitäkin sitten olisi, mutta juu, näyttäisi siltä, että muut vaihtoehdot alkaa olla aika pitkälti nyt kokeiltu. Että kyllä se voisi olla kokeilemisen arvoinen idea. 

Vierailija
170/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP, mitä varten syöt Voxraa? Se voi tunnetusti ja yleisesti myös lisätä ahdistusta (kuten stimulantit yleensä, ihan kofeiinista lähtien - ja Voxra on amfetamiinijohdannainen, tämän takia voi joskus auttaa myös ADD-oireisiin). Masennukseen kaiketi - oletko saanut mistään muusta siihen apua?

Syön sitä joo masennukseen ja aloitekyvyttömyyteen. Siitä tulikin alussa ihan hirveä ahdistus, sellainen mitä en ollut ennen kokenut, silloin lääkäri määräsi niitä diapameja sen 10kpl. Nyt kun oon syöny voxraa pari kuukautta, ahdistus on laskenut samalle tasolle kuin ennen lääkkeen aloitusta. Masennukseen on aiemmin kokeiltu no näitä perus ssri lääkkeitä, lamictalia ja jotain mitä en enään muista. Em. eivät auttaneet.

Vierailija
171/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bentsot pahimpaan ja sitten terapiaa.

Vierailija
172/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse oon vuosia syönyt pahaan ahdistukseen, unettomuuteen ja masennukseen 2mg Rivatrillia, 20mg Tenoxia sekä 10mg Diapamia. Oli siinä myös lyrica/pregbalin joka auttoi parhaiten mutta se jätettiin pois 5v sitten ja 10v kun sitä söin niin vierottaminen siitä oli helvettiä. Pahin kaikista mistä olen vierottautunut (piri, subutex..).

Nyt menen noilla mainitsemillani lääkkeillä ja psykoterapia päälle niin auttaa niin että voin elää ja nukkua todella hyvin.

N30.

Onnee sulle, sulla vissiin hyvä lääkäri?

Ei vaan tosi huono ja vastuuton. Ihan hullua syödä kolmea eri bentsoa vuosikausia. Ja siihen sit vielä Lyricat päälle. Todella vastuutonta. Varsinkaan unettomuuteen bentsoja ei pitäisi syödä kuin muutama viikko tai äärimmäisen satunnaisesti.

Tuollaisesta pitäisi lähteä luvat. Se ei ole "hyvä lääkäri" joka määrää mitä tahansa.

Ja nuo bentsot kun lopetat, ellei sitä pureta todella hitaasti, niin siinä jää Lyrica-viekkarit kakkoseksi. Kokemusta on.

Olen toi joka on syönyt 15v lääkkeitä ja tosiaan lyrica viekkarit on helvettiä, eli niitä en susosittele.

Mutta nuo kuolme lääkettä on auttanut mua elämään, tekeen töitä, mennä kihloihin sekä pitää kaveri suhteita yllä. Kyllä mulla auttaa edelleen kaikki noi lääkkeet ja vaikka se on iso määrä, itselle se on ollut mahtava ratkaisu. Ne aloitettiin minulla 15vuotiaana koska elämä oli lähellä loppua silloin kaiken kauheuden keskellä. Olen kiitollinen kun saan elää htvää elämää, lääkitys minulla on luultavasti elämäni loppuun.

Vierailija
173/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkeesti vaan lääkäriltä pyytämään mitä haluat kokeilla, kyllä ne kuuntelee ja aloittaa yleensä pienestä määrästä ja jos se auttaa vaikka vain vähän , sitä yleensä lisätään.

Eli sano että haluat kokeilla vaikka Rivatrillia. Voxra on lääkkeenä vitsi.

Vierailija
174/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Swamp kirjoitti:

Epäilen etten saa vastauksia, mutta alkoi kiinnostaa nuo sienet. Mitä sieniä? Valkoista/punaista kärpässientä? Miten valmistettuna ja millainen määrä kerralla käyttöön?

Valkoiseen kuolee, punaisia jotkut syökin mutta ei niistä varmaan tähän ole apua.

Psilosybiinisieniä. Suomen luonnossa kasvaa syksyisin suippumadonlakkeja eli silokkeja. Ihmiset kasvattaa sit itse kotonaan psilocybe cubensis -sieniä, eri laji mutta vaikutus sama.

Ei tarvitse valmistaa, syödään sellaisenaan, yleensä kuivattuna (ja ellei itse sienestä tai kasvata niin kuivana sinä ne saat). Jotkut keittää teetä tai sekoittaa jugurttiin peittääkseen makua. 1-3 grammaa kuivia sieniä on tavanomainen annos.

Vierailija
175/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rohkeesti vaan lääkäriltä pyytämään mitä haluat kokeilla, kyllä ne kuuntelee ja aloittaa yleensä pienestä määrästä ja jos se auttaa vaikka vain vähän , sitä yleensä lisätään.

Voxra toimii monella. Eikä tässä nyt keskustella siitä että AP vaihtaisi Voxran esimerkiksi Rivatriliin, kun Voxra on masennus- ja Rivatril ahdistuslääke.

"Kyllä ne kuuntelee" just joo. Ehkä jos meet Mehiläiselle, tai on tuuria matkassa, mut lähtökohtaisesti nykypäivänä jos sanoo että haluaa kokeilla Rivatrilia niin sitä ei tuolla tavalla saa. Opamoxia korkeintaan.

Vierailija
176/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä tiedän että se on vähän liioittelua kun jotkut sanoo että bentsoja ei määrätä nykyään ollenkaan - kyllä niitä saa - mut ei se kyl noinkaan mene et sen ku vaan lääkäriltä pyydät rillut ni varmasti natsaa.

Vierailija
177/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön sitä joo masennukseen ja aloitekyvyttömyyteen. Siitä tulikin alussa ihan hirveä ahdistus, sellainen mitä en ollut ennen kokenut, silloin lääkäri määräsi niitä diapameja sen 10kpl. Nyt kun oon syöny voxraa pari kuukautta, ahdistus on laskenut samalle tasolle kuin ennen lääkkeen aloitusta. Masennukseen on aiemmin kokeiltu no näitä perus ssri lääkkeitä, lamictalia ja jotain mitä en enään muista. Em. eivät auttaneet.

Olen tuo aiemmin tässä ketjussa ADHD:staan kirjoittanut. Mulla kokeiltiin kolme vuotta sitten Voxraa. Siis off labelina tuohon ADHD-epäilyyn.

Huomasin mielialassa kohenemista parin ekan viikon ajan, sitten tuntui että vaikutus alkoi heiketä (ehkä oli ollut plaseboakin?) ja alkoi sivuvaikutukset lisääntyä. Tinnitusta, sydämentykytystä, univaikeuksia ja muistaakseni myös jonkinlaista "ylihuolestuneisuutta" (ei perusahdistusta, mutta sellaista vähän säikkyä asioiden varmistelua, ehkä pakkomielteisyyttä?). 

(Off topic: Voxra lopetettiin. Sittemmin sain Concertaa, jonka myös lopetin vuosi sitten sivuvaikutusten takia. Nyt töissä on niin pahasti ollut seinä vastassa jo oikeastaan viime kesästä, että aloin jokin aika sitten taas syödä vanhoja "Concerta-varastojani". Keskiviikkona mulla on psykan soittoaika, ja toivon että kokeiltaisiin Elvansea, vaikka joudunkin maksamaan sen omasta pussistani 100%.) 

Vierailija
178/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voxra toimii monella. Eikä tässä nyt keskustella siitä että AP vaihtaisi Voxran esimerkiksi Rivatriliin, kun Voxra on masennus- ja Rivatril ahdistuslääke.

"Kyllä ne kuuntelee" just joo. Ehkä jos meet Mehiläiselle, tai on tuuria matkassa, mut lähtökohtaisesti nykypäivänä jos sanoo että haluaa kokeilla Rivatrilia niin sitä ei tuolla tavalla saa. Opamoxia korkeintaan.

Joo ei Mehiläiseen, siellä on vaan juntteja töissä. Itse oon aika hyvä puhumaan ja tuomaan julki hyvin mitä tunnen ja sillä olen saanut sen että ei kkjeiltu kun Voxraa, joka toi hirveät psykoosit itselle, ja siitä suoraan xanor, rivatril ja temgesic.

Vierailija
179/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ei Mehiläiseen, siellä on vaan juntteja töissä. Itse oon aika hyvä puhumaan ja tuomaan julki hyvin mitä tunnen ja sillä olen saanut sen että ei kkjeiltu kun Voxraa, joka toi hirveät psykoosit itselle, ja siitä suoraan xanor, rivatril ja temgesic.

Kokeiltu*

Vierailija
180/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tota mä mietin että pidetäänkö mua heti jonain narkkarina jos kehtaan pyytää/ehdottaa jotain lääkeainetta suoraan? En taida uskaltaa pyytää.