Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä paras lääke ahdistukseen?

Vierailija
28.03.2022 |

Olen kysellyt tätä ennenkin täällä mutta kyselen taas. Kokeiltu on ketipinoria, ei auttanut, fluanxolia, ei auttanut, diapameja (tosin vain 10kpl) auttoi jonkin verran mutta niitähän ei lääkäri suostu mulle määräämään enempää.
Mites esim olantsapiini, auttaako ahdistukseen?

Kommentit (306)

Vierailija
201/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sit vielä tosta spesifin lääkkeen pyytämisestä, Lyrica ja buspironi on varmaan vähän helpommat pyytää kun ne on ainoat omien ryhmiensä lääkkeet ahdistukseen Suomessa. Bentsoissa on vähän se et niitä on paljon erilaisia. Jos pyydät "jotain bentsoa" niin se herkästi kuulostaa narkilta. Jos pyydät jotain tiettyä bentsoa joka ei ole Opamox tai Risolid (miedoimmat) niin sekin kuulostaa helposti narkilta. Rivatril varsinkin helposti vaikuttaa siltä koska se on vähän harvinaisempi, ja lisäksi se tulee järkyttävän suurissa purkeissa - useimpien bentsojen perus pakkauskoko on 30kpl. Rivatrilissa se on 150kpl. Lääkärit tietää, että narkit tietää tämän.

Parhaiten tuo onnistuu sillä että saa vaikka ne Opamoxit ja sanoo että nää auttaa paremmin kuin muut lääkkeet, mut sit vaikka että vaikutus alkaa niin hitaasti ettei niitä voi ottaa tarvittaessa, vaan pitää ottaa etukäteen (tutkitusti yksi hitaimmin imeytyvistä bentsoista ellei hitain) tai väsyttää liikaa vaikka vaste hyvä.

Mut mä en AP:n tai kenenkään tapauksessa lähtisi hakemaan bentsoja pitkäaikaiseen päivittäiskäyttöön - tuskin saatkaan, ja hyvästä syystä. Jos on mahdollista saada päivittäiseen käyttöön joku ja sit vaikka tarvittaessa Opamox/Diapam niin sitä yrittäisin. Ja sit oikeasti syö niitä bentsoja aika harvakseltaan, koska jos niitä pyytää uusimaan liian tiuhaan niin loppuu kohta respat.

2mg Rivatril on 100kpl purkki

0.5mg Rivatril on 150kpl purkki

Ei harvinaista, aika monella ystävällä niitä on ja ihan perheellisiä työssä käyviä aikuisia

Vierailija
202/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rohkeesti vaan lääkäriltä pyytämään mitä haluat kokeilla, kyllä ne kuuntelee ja aloittaa yleensä pienestä määrästä ja jos se auttaa vaikka vain vähän , sitä yleensä lisätään.

Eli sano että haluat kokeilla vaikka Rivatrillia. Voxra on lääkkeenä vitsi.

Voxra toimii monella. Eikä tässä nyt keskustella siitä että AP vaihtaisi Voxran esimerkiksi Rivatriliin, kun Voxra on masennus- ja Rivatril ahdistuslääke.

"Kyllä ne kuuntelee" just joo. Ehkä jos meet Mehiläiselle, tai on tuuria matkassa, mut lähtökohtaisesti nykypäivänä jos sanoo että haluaa kokeilla Rivatrilia niin sitä ei tuolla tavalla saa. Opamoxia korkeintaan.

Joo ei Mehiläiseen, siellä on vaan juntteja töissä. Itse oon aika hyvä puhumaan ja tuomaan julki hyvin mitä tunnen ja sillä olen saanut sen että ei kkjeiltu kun Voxraa, joka toi hirveät psykoosit itselle, ja siitä suoraan xanor, rivatril ja temgesic.

Satuile nyt vähän lisää 😆

Kokeiltiin Voxraa (masennuslääke). Ei toiminut, joten määrättiin Xanor + Rivatril (kaksi samanlaista ahdistuslääkettä) ja Temgesic (vahva kipulääke, sama kuin Subutex).

Yleensä jos on kahta bentdoa niin toinen on unilääke.

Eihän tossa ole mitään järkeä. Sama kuin sanoisin että mulle koitettiin ensin mirtatsapiini, kun ei auttanut niin sain fentanyylia ja Elvanset.

Ei oo satua. Korvaushoidosta olen lähtöisin ja näillä mentiin sen psykoosin ja itsevahingoittamisen jälkeen.  Hyvät lääkkeet joilla pystyn elämään ilman torista(joka nykyisin keskittyy wickr ryhmiin) ostettuja lääkkeitä.

Niin no vähän eri asia sitten. Tossa ikään kuin annoit ymmärtää että kun Voxra ei sopinut, niin lääkäri määräsi suoraan noita kolmea samaan vaivaan.

Kyllä kai mäkin voin tulla sanomaan et mulla oli noi lääkkeet mitkä AP:lla, ei toimineet, sain sit morfiinia ja deksamfetamiinia, mut se on vähän eri asia jos mulla on sit kuitenkin syöpä ja ADHD.

Melkeinpä pari viikkoa a näiden SSRI lääkkeiden aloittamisen jälkeen tuli psykoosi ja yritin itsem*rhaa, jonka jälkeen heti parempi lääkitys. Ei ollu aikeissa aikasemmin sellainen vaikka tosi syvällä käytiin mutta sisarusten takia jaksoin mutta SSRI lääkkeet sen aiheutti, se myös omakantaan kirjattiin ja kiellettiin kokonaan. Ne on vaarallisia lääkkeitä, mieluummin bentsot kun noi p*skat. 

Mut joo eri asia, tosin voi sattua kelle vaan toi kun SSRI lääkkeitä määräillään.

Vierailija
204/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palaan vielä alkuperäiseen viestiini, että onko joillain kokemuksia olantsapiinistä ahdistuksen hoidossa?

Vierailija
206/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas muuten aikoihin eletty AV:lla. Useampi ihminen ketjussa maininnut taikasienet ja yläpeukkua ropisee eikä kukaan ole tullut valistamaan siitä, että huumeet ovat laittomia rikollisten päihteitä mihin kuolee!

Uskomatonta, mutta totta. Ja hienoa. Näiden terapeuttiseen potentiaaliin ollaan heräämässä ympäri maailmaa mut Suomi tulee yleensä vähän jäljessä. Ja AV:lla vastaanotto tällaisille on usein erittäin nyrpeä.

Itse suosittelen samaa kuin joku muukin: kokenut kaveri 'matkaoppaaksi', varalle joku bentso tai pari ja neuroleptejä. Jos jännittää niin jonkun yhden pamin voi vaikka ottaa pohjalle, se laimentaa/pehmentää tripin vaikutusta melko vähän mutta voi rauhoittaa sitä jännitystä.

Sitten silokkeja tai cubensiksia 1 - 1,5 grammaa.

Kovin vahvaa trippiä tuosta määrästä ei tule ja useimmat sietää hyvin, mutta tuossa pääsee hyvin kyllä jyvälle terapeuttisesta potentiaalista ja siitä sopiiko itselle vai ei. Jos sopii niin ens kerral voi syödä vähän enemmän.

Multa on jäänyt kaikki psyykenlääkkeet ja alkoholi pois noiden avulla.

Vierailija
207/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palaan vielä alkuperäiseen viestiini, että onko joillain kokemuksia olantsapiinistä ahdistuksen hoidossa?

Skitsofreniaan, joka mulla on, ei toimi. Ei anna mtn millä pärjäisi päivästä yli..

Ahdistaa, v*tuttaa, näen ja kuulen asioita joita ei ole, pelottaa kun lapset kiljuu leikkiessään, pelottaa maailma.

Masentaa.

Vierailija
208/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle toimii parhaiten ahdistukseen Diapam. Olen käyttänyt vuosia noin pari tablettia viikossa, eikä riippuvuutta ole syntynyt tai annostusta tarvinnut nostaa. Välillä toki pidempiä aikoja ilmankin.

Seroxat auttoi myös hyvin, mutta SSRI-lääkkeet hieman ongelmallisia, jos lisäksi kaksisuuntainen mielialahäiriö.

Vierailija
209/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skitsofreniaan, joka mulla on, ei toimi. Ei anna mtn millä pärjäisi päivästä yli..

Ahdistaa, v*tuttaa, näen ja kuulen asioita joita ei ole, pelottaa kun lapset kiljuu leikkiessään, pelottaa maailma.

Masentaa.

Ikävä kuulla :( oletko jutellut lääkärin kanssa, jos kokeilisit jotain toista läääkettä? Onko sulla hoitosuhde?

Vierailija
210/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle toimii parhaiten ahdistukseen Diapam. Olen käyttänyt vuosia noin pari tablettia viikossa, eikä riippuvuutta ole syntynyt tai annostusta tarvinnut nostaa. Välillä toki pidempiä aikoja ilmankin.

Seroxat auttoi myös hyvin, mutta SSRI-lääkkeet hieman ongelmallisia, jos lisäksi kaksisuuntainen mielialahäiriö.

Jep, SSRI ja kaksisuuntainen aiheuttaa vaan psykoosia ja itsemurha aikeita

Vierailija
211/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

^yleensä

Vierailija
212/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla olanzapin 7,5mg muiden lääkkeiden kanssa ja olen melko varma, että on auttanut ahdistukseeni. Olen syönyt vasta n. 1kk, mutta jatkuva ahdistus on hävinnyt.

Vierailija
213/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masentaa.

Ikävä kuulla :( oletko jutellut lääkärin kanssa, jos kokeilisit jotain toista läääkettä? Onko sulla hoitosuhde?

Ollut hoitosuhde pienestä saakka ja kojeiltu eri lääkkeitä, monet toimii vuosia ja sitten saatava seuraava.. tämä on uusin ja ei auta..parin päivän päästä lääkäri, katsotaan josko jotain muuta vielä löytyisi.

Mutta ihan vaan se että vastasit minulle, toi pienen valon. Koska joku puhuu minulle.. tyhmää, tiedän.

Toivottavasti saat oikeat lääkkeet ja saat itsesi kondikseen:)

Vierailija
214/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masentaa.

Ollut hoitosuhde pienestä saakka ja kojeiltu eri lääkkeitä, monet toimii vuosia ja sitten saatava seuraava.. tämä on uusin ja ei auta..parin päivän päästä lääkäri, katsotaan josko jotain muuta vielä löytyisi.

Mutta ihan vaan se että vastasit minulle, toi pienen valon. Koska joku puhuu minulle.. tyhmää, tiedän.

Kiva kuulla jos mun vähäisistä sanoista oli jotain hyötyä ❤️

Vierailija
215/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alunperin määrättiin uniongelmiin mutta kyllä se on ahdistukseenkin auttanut. Ota kokeiluun mutta mahdollisimman pieni annos, on kuitenkin niin vahva lääke.

Vierailija
216/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sit vielä tosta spesifin lääkkeen pyytämisestä, Lyrica ja buspironi on varmaan vähän helpommat pyytää kun ne on ainoat omien ryhmiensä lääkkeet ahdistukseen Suomessa. Bentsoissa on vähän se et niitä on paljon erilaisia. Jos pyydät "jotain bentsoa" niin se herkästi kuulostaa narkilta. Jos pyydät jotain tiettyä bentsoa joka ei ole Opamox tai Risolid (miedoimmat) niin sekin kuulostaa helposti narkilta. Rivatril varsinkin helposti vaikuttaa siltä koska se on vähän harvinaisempi, ja lisäksi se tulee järkyttävän suurissa purkeissa - useimpien bentsojen perus pakkauskoko on 30kpl. Rivatrilissa se on 150kpl. Lääkärit tietää, että narkit tietää tämän.

Parhaiten tuo onnistuu sillä että saa vaikka ne Opamoxit ja sanoo että nää auttaa paremmin kuin muut lääkkeet, mut sit vaikka että vaikutus alkaa niin hitaasti ettei niitä voi ottaa tarvittaessa, vaan pitää ottaa etukäteen (tutkitusti yksi hitaimmin imeytyvistä bentsoista ellei hitain) tai väsyttää liikaa vaikka vaste hyvä.

Mut mä en AP:n tai kenenkään tapauksessa lähtisi hakemaan bentsoja pitkäaikaiseen päivittäiskäyttöön - tuskin saatkaan, ja hyvästä syystä. Jos on mahdollista saada päivittäiseen käyttöön joku ja sit vaikka tarvittaessa Opamox/Diapam niin sitä yrittäisin. Ja sit oikeasti syö niitä bentsoja aika harvakseltaan, koska jos niitä pyytää uusimaan liian tiuhaan niin loppuu kohta respat.

2mg Rivatril on 100kpl purkki

0.5mg Rivatril on 150kpl purkki

Ei harvinaista, aika monella ystävällä niitä on ja ihan perheellisiä työssä käyviä aikuisia

No sitähän mä tarkoitin et tuo 150kpl on se perus/pienin pakkauskoko. Toinen on tietysti sen verran vielä isompi mitä jokainen osaa peruskoulumatikalla laskea. Muilla bentsoilla se on yleensä 30 x 0,5mg Rivatrilia vastaava määrä.

On se verrattain harvinaista bentsoista. Mullakin on ollut respalla ja monella tutullakin, mut ei se yleisemmästä päästä ole.

Vuodelta 2020, päivittäisiä annoksia per 1000 asukasta:

Klonatsepaami (Rivatril) 0,64

Diatsepaami (Diapam) 3,98

Oksatsepaami (Opamox) 4,70

Alpratsolaami (Xanor) 3,19

On niitä muitakin (unilääkkeitä, joista muut kuin Tenox on harvinaisia) mutta ahdistuslääkkeistä on vain yksi Rivatrilia harvinaisempi bentso, klobatsaami.

Että vaikka kuinka monella sun tutulla olisi, niin harvinainen bentso.

Lähde: Suomen lääketilasto 2020

https://www.julkari.fi/handle/10024/143550

Vierailija
217/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masentaa.

Kiva kuulla jos mun vähäisistä sanoista oli jotain hyötyä ❤️

Niin ja toivottavasti sinäkin saisit oikeat lääkkeet ja saisit itsesi kuntoon. ❤️

Vierailija
218/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rohkeesti vaan lääkäriltä pyytämään mitä haluat kokeilla, kyllä ne kuuntelee ja aloittaa yleensä pienestä määrästä ja jos se auttaa vaikka vain vähän , sitä yleensä lisätään.

Voxra toimii monella. Eikä tässä nyt keskustella siitä että AP vaihtaisi Voxran esimerkiksi Rivatriliin, kun Voxra on masennus- ja Rivatril ahdistuslääke.

"Kyllä ne kuuntelee" just joo. Ehkä jos meet Mehiläiselle, tai on tuuria matkassa, mut lähtökohtaisesti nykypäivänä jos sanoo että haluaa kokeilla Rivatrilia niin sitä ei tuolla tavalla saa. Opamoxia korkeintaan.

Joo ei Mehiläiseen, siellä on vaan juntteja töissä. Itse oon aika hyvä puhumaan ja tuomaan julki hyvin mitä tunnen ja sillä olen saanut sen että ei kkjeiltu kun Voxraa, joka toi hirveät psykoosit itselle, ja siitä suoraan xanor, rivatril ja temgesic.

Kokeiltiin Voxraa (masennuslääke). Ei toiminut, joten määrättiin Xanor + Rivatril (kaksi samanlaista ahdistuslääkettä) ja Temgesic (vahva kipulääke, sama kuin Subutex).

Eihän tossa ole mitään järkeä. Sama kuin sanoisin että mulle koitettiin ensin mirtatsapiini, kun ei auttanut niin sain fentanyylia ja Elvanset.

Ei oo satua. Korvaushoidosta olen lähtöisin ja näillä mentiin sen psykoosin ja itsevahingoittamisen jälkeen.  Hyvät lääkkeet joilla pystyn elämään ilman torista(joka nykyisin keskittyy wickr ryhmiin) ostettuja lääkkeitä.

Niin no vähän eri asia sitten. Tossa ikään kuin annoit ymmärtää että kun Voxra ei sopinut, niin lääkäri määräsi suoraan noita kolmea samaan vaivaan.

Kyllä kai mäkin voin tulla sanomaan et mulla oli noi lääkkeet mitkä AP:lla, ei toimineet, sain sit morfiinia ja deksamfetamiinia, mut se on vähän eri asia jos mulla on sit kuitenkin syöpä ja ADHD.

Melkeinpä pari viikkoa a näiden SSRI lääkkeiden aloittamisen jälkeen tuli psykoosi ja yritin itsem*rhaa, jonka jälkeen heti parempi lääkitys. Ei ollu aikeissa aikasemmin sellainen vaikka tosi syvällä käytiin mutta sisarusten takia jaksoin mutta SSRI lääkkeet sen aiheutti, se myös omakantaan kirjattiin ja kiellettiin kokonaan. Ne on vaarallisia lääkkeitä, mieluummin bentsot kun noi p*skat. 

Mut joo eri asia, tosin voi sattua kelle vaan toi kun SSRI lääkkeitä määräillään.

Voxra ei ole SSRI.

SSRI/SNRI aiheuttaa tunnetusti monille ekat 2-4 viikkoa ahdistusta, masennusta, ja itsetuhoisuutta. Jenkeissä niissä on lain vaatima pakollinen varoitus, että tämä on yleinen sivuvaikutus.

Sen takia monesti SSRI:n aloitusvaiheeseen määrätään lisäksi joku bentso. Nuo sivuvaikutukset loppuu useimmilla kuukauden sisään.

Vierailija
219/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alunperin määrättiin uniongelmiin mutta kyllä se on ahdistukseenkin auttanut. Ota kokeiluun mutta mahdollisimman pieni annos, on kuitenkin niin vahva lääke.

Pitää kokeilla ehdottaa tätä(kin) lääkärille.

Vierailija
220/306 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voxra ei ole SSRI.

SSRI/SNRI aiheuttaa tunnetusti monille ekat 2-4 viikkoa ahdistusta, masennusta, ja itsetuhoisuutta. Jenkeissä niissä on lain vaatima pakollinen varoitus, että tämä on yleinen sivuvaikutus.

Sen takia monesti SSRI:n aloitusvaiheeseen määrätään lisäksi joku bentso. Nuo sivuvaikutukset loppuu useimmilla kuukauden sisään.

Kyllä mulle tuli ekojen viikkojen aikana voxran aloitusoireena se järkyttävä ahdistus, vaikkei ole ssri lääke