Mikä paras lääke ahdistukseen?
Olen kysellyt tätä ennenkin täällä mutta kyselen taas. Kokeiltu on ketipinoria, ei auttanut, fluanxolia, ei auttanut, diapameja (tosin vain 10kpl) auttoi jonkin verran mutta niitähän ei lääkäri suostu mulle määräämään enempää.
Mites esim olantsapiini, auttaako ahdistukseen?
Kommentit (306)
En kettuile:
Ootko sä testannut ferritiini arvot.
Itselle selvis eilen paljon asioita tästä.
Vaikuttaa myös psyykeen.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
En kettuile:
Ootko sä testannut ferritiini arvot.
Itselle selvis eilen paljon asioita tästä.Vaikuttaa myös psyykeen.
Tsemppiä!
Ferritiini kuten myös muut jutut (kilppari, maksa ym ym) on testattu ja kunnossa ovat.. kiitos tsempeistä!
Paras lääke on psykoterapia.
Olantsapiini voi auttaa. Kuitenkin outoa että sulle on määrätty vain neuroleptejä, onko ahdistuksen lisäksi muita psyykkisiä oireita?
Ensisijaisesti nykyään määrätään yleensä SSRI/SNRI -lääkkeitä pelkkään ahdistukseen. Joillakin auttaa paljon, toisilla ei lainkaan.
Bentsot auttaa lyhytaikaisesti mutta niitä ei ole tarkoitettu pitkäaikaiseen käyttöön. Vaste voi olla alkuun tosi hyvä mutta pidempään käytettynä vaste katoaa ja ongelmat lisääntyy. Paras mahdollinen tapa käyttää on syödä vähän aikaa jotta on sen verran toimintakykyinen, että pääsee aloittamaan sen terapian.
Psilosybiinisieniä 2-4x vuodessa. Auttanut mulla masennukseen ja ahdistukseen paremmin kuin mikään lääke.
Se pitää mennä sellaisen lääkärin luokse, joka osaa lääkkeet kirjoittaa eli ne pamit.
Atarax on ollu aika toimiva. Ei kaada sängyn pohjalle eikä aiheuta riippuvuutta juurikaan.
Ja mietin tässä myös että mitähän lääkärit tykkää jos niille itse ehdottaa jotakin lääkettä? Oon tutkinut aika paljon asiaa ja saanut selville että esim pregabaliini ja buspironi voisivat olla hyviä ahdistuksen hoitoon mutten uskalla ehdottaa lääkärille.
Ainiin listastani puuttuu tietenkin propral, sitä menee säännöllisesti 30-50 mg päivässä eikä sekään auta kuin siihen tärinään ja hikoiluun.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Se pitää mennä sellaisen lääkärin luokse, joka osaa lääkkeet kirjoittaa eli ne pamit.
jatkan... Ja jutustelu ei auta pätkän vertaa, kun kunnolla ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Paras lääke on psykoterapia.
Olantsapiini voi auttaa. Kuitenkin outoa että sulle on määrätty vain neuroleptejä, onko ahdistuksen lisäksi muita psyykkisiä oireita?
Ensisijaisesti nykyään määrätään yleensä SSRI/SNRI -lääkkeitä pelkkään ahdistukseen. Joillakin auttaa paljon, toisilla ei lainkaan.
Bentsot auttaa lyhytaikaisesti mutta niitä ei ole tarkoitettu pitkäaikaiseen käyttöön. Vaste voi olla alkuun tosi hyvä mutta pidempään käytettynä vaste katoaa ja ongelmat lisääntyy. Paras mahdollinen tapa käyttää on syödä vähän aikaa jotta on sen verran toimintakykyinen, että pääsee aloittamaan sen terapian.
En pääse vielä psykoterapiaan, koska en ole hoitotasapainossa. :(
Ahdistuneisuushäiriön lisäksi mulla on bipo2, tällä hetkellä masennusta.
Vierailija kirjoitti:
Ja mietin tässä myös että mitähän lääkärit tykkää jos niille itse ehdottaa jotakin lääkettä? Oon tutkinut aika paljon asiaa ja saanut selville että esim pregabaliini ja buspironi voisivat olla hyviä ahdistuksen hoitoon mutten uskalla ehdottaa lääkärille.
Ainiin listastani puuttuu tietenkin propral, sitä menee säännöllisesti 30-50 mg päivässä eikä sekään auta kuin siihen tärinään ja hikoiluun.
Ap
Ihan hyvin voit kysyä pregabaliinia. Suosittelen sen jälkeen lopettamaan ko lääkeaineesta lukemisen.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sellaisen lääkärin löytää? Yksityisellä varmaan, mutta eipä ole rahaa moiseen. :(
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lääkärit ei yleensä kauheesti tykkää. Riippuu toki myös olemuksesta ja miten asian esittää.
Mä olen saanut yleensä about ne lääkkeet mitä itse pyydä, mut en ole pyytänyt suoraan. Sit on pitänyt osata kuvailla tarve siten, että se sulkee pois sellaiset lääkkeet mitä ei itse halua, ja jäljelle jää se lääke jonka haluat, jota lääkäri sitten ehdottaa. Ei siis sano nimeltä mutta osaa antaa sellaisen sapluunan, mihin ei mahdu sellaiset lääkkeet mitä ei halua.
Tätä tehostaa kyllä huomattavasti se jos on jo kokemusta ainakin muutamasta lääkkeestä, voi sit sulkea pois tiettyjä lääkeryhmiä kun ei toimi/liikaa sivuvaikutuksia. Ja lisäksi vaatii aika paljon tietoa eri lääkkeistä (ei tosin niinkään mitään edistynyttä farmakologiaa, ja ihan mahdollista opetella ulkoa).
Mä oon entinen päihderiippuvainen ja oon aina osannut puhuttaa mitkä vaan bentsot haluan just noin että kuvailen sen tarpeen ja sen mitä en halua. Mut mä en edes silloin näyttänyt miltään nistiltä ja olin varmaan tosi asiallisen oloinen.
Vierailija kirjoitti:
Atarax on ollu aika toimiva. Ei kaada sängyn pohjalle eikä aiheuta riippuvuutta juurikaan.
Tätä annettiin mulle kun olin suljetulla, nukkumiseen piti auttaa muttei kyllä auttanut ainakaan siihen nukkumiseen .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ihan hyvin voit kysyä pregabaliinia. Suosittelen sen jälkeen lopettamaan ko lääkeaineesta lukemisen.
Miten niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lääkärit ei yleensä kauheesti tykkää. Riippuu toki myös olemuksesta ja miten asian esittää.
Mä olen saanut yleensä about ne lääkkeet mitä itse pyydä, mut en ole pyytänyt suoraan. Sit on pitänyt osata kuvailla tarve siten, että se sulkee pois sellaiset lääkkeet mitä ei itse halua, ja jäljelle jää se lääke jonka haluat, jota lääkäri sitten ehdottaa. Ei siis sano nimeltä mutta osaa antaa sellaisen sapluunan, mihin ei mahdu sellaiset lääkkeet mitä ei halua.
Tätä tehostaa kyllä huomattavasti se jos on jo kokemusta ainakin muutamasta lääkkeestä, voi sit sulkea pois tiettyjä lääkeryhmiä kun ei toimi/liikaa sivuvaikutuksia. Ja lisäksi vaatii aika paljon tietoa eri lääkkeistä (ei tosin niinkään mitään edistynyttä farmakologiaa, ja ihan mahdollista opetella ulkoa).
Mä oon entinen päihderiippuvainen ja oon aina osannut puhuttaa mitkä vaan bentsot haluan just noin että kuvailen sen tarpeen ja sen mitä en halua. Mut mä en edes silloin näyttänyt miltään nistiltä ja olin varmaan tosi asiallisen oloinen.
Kiitos vastauksestasi. Näin olen mielestäni toiminutkin.
Parempi yhteiskunnallinen asema ja/tai rahaa. Kun sulla on rahaa, sun ahdistus pysyy kurissa. Kysehän ahdistuksen taustalla on siitä, että syystä tai toisesta sulle ei ole kehittynyt samaa perusturvallisuudentunnetta, joka useimmille muille on luontainen olotila. Ja raha jos mikä tuo turvallisuudentunnetta.
Vierailija kirjoitti:
Sähköterapia aivoihin.
Mites tämmöiseen pääsee? En tiedä olenko tarpeeksi "hullu" että pääsisin
Mikä sinua ahdistaa?
Kannattaisiko miettiä niitä alla olevia syitä?
Minua ovat elämässä ahdistaneet paljonkin huonot ihmissuhteet. Niistä kun päästin irti niin eipä enää ahdista.
En lähtisi turruttamaan ahdistusta täysin. Joudut uuteen loukkuun jos ehdollistut lääkkeisiin.
Niin ja ennen kuin joku ehtii tulla tyrkyttää liikuntaa ja säännöllisiä elämäntapoja, ei auta enään nekään.