Ihmisillä on ihan kummallisia käsityksiä, mitä kaikesta pitäisi maksaa lahjaveroa
Esim Pekka 60v kustantaa tyttärelleen ja koko hänen perheelleen 3viikon loman Aruballe. Meneekö lahjavero? No ei tietenkään.
Pekka antaa tyttärensä perheen asua ilmaiseksi asunnossa, jonka vuokra normaalisti olisi 1000e/kk. Meneekö lahjavero? No ei tietenkään.
Pekka laittaa aikuisen opiskelevan poikansa tilille joka kk 500e. Meneekö lahjavero? No ei tietenkään.
Pekka antaa tyttärelleen 10.000e. Meneekö lahjavero? Kyllä menee.
Pekka antaa pojalleen kesämökkinsä. Meneekö lahjavero? Kyllä menee.
Kommentit (69)
Kristallikissa kirjoitti:
Miten niin tuosta 500€/kk ei mene lahjaveroa? 3x12x500 = 18 000€. 3 vuoden aikana saa lahjoittaa max. 4999€.
Kyllä siitä lahjavero menee jos verottaja saa tietää.
Siksi kannattaa tukea opiskelevaa lastaan mieluummin maksamalla kuluja kuin laittamalla rahaa hänen tililleen.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ei kannattaisi antaa veroneuvontaa jos ei verotuksesta mitään ymmärrä. Suurimmassa osassa mainitsemistasi tapauksista lahjavero menee. Vain tuo asunnossa ilmaiseksi asuminen on hieman epäselvempi tapaus koska kyseessä ei ole suoraan minkään omaisuuden tai asian siirtyminen toiselle henkilölle ja kyseessä on perheenjäsen.
Olet väärässä. Vain tuo 500€ /kk oli virheellinen kohta. Siitä pitäisi maksaa vero. Mutta fiksu kiertää senkin, esim maksamalla suoraan vuokran tai muita menoja. Elatus on verovapaata, suora raha ei.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata tehdä lahjoitus päätöksiä sen vuoksi, meneekö lahjoituksesta lahjaveroa, vai ei. Verot voi oikein hyvin maksaa. Silloin tulee tehtyä oikeita päätöksiä. Verottaja antaa ennakkopäätöksen pyydettäessä ja rahat veroihin voi varata valmiiksi. Isoissa summissa maksu on hoidettava lyhyessä ajassa, jos haluaa välttää verosta menevät korot. Pienemmät summat voi maksaa sitten, kun lasku tulee.
On tyhmää maksaa veroja asioista, joista ei tarvitse maksaa veroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
näin kirjoitti:
"Pekka laittaa aikuisen opiskelevan poikansa tilille joka kk 500e. Meneekö lahjavero? No ei tietenkään."
Älä muuta sano, koska tästä kyllä pitäisi mennä lahjavero. Rahaa voi lahjoittaa vain alle 5000 euroa kolmen vuoden sisällä. Opiskelijalle voi kyllä maksaa laskuja jne, mutta rahaa ei voi suoraan tilille laittaa ilman veroseuraamuksia. https://www.taloustaito.fi/Vero/maksa-vuokra-vakuutus-tai-puhelinlasku-…
Tämä pitää paikkansa. Toisaalta Pekka ja Pekan vaimo voivat kumpikin lahjoittaa lapselleen tuon 5000€/3 vuotta eli lapsi saa 10 000€. Lisäksi Pekka ja Pekan vaimo voivat kumpikin lahjoittaa myös lapsensa puolisolla 5000€/3 vuotta, jolloin Pekan lapsi puolisoineen saa 3 vuoden aikana yhteensä 20 000€. Jos lapsella on vielä esim 2 lasta, Pekka ja Pekan puoliso molemmille heistä tuon 5000€/3 vuotta eli Pekan lapsen perhe saa näin kolmen vuoden aikana yhteensä 40 000€ eikä joudu maksamaan siitä lainkaan veroa. Tämän lisäksi Pekka voi maksaa lapsensa vuokran, sähkölaskun yms vaikka koko lopun elämäänsä. Oleellista on, että Pekka ei laita laskuihin tarvittavia rahoja lapsensa tilille vaan maksaa omassa verkkopankissaan ko laskut.
Ei, vaan tuosta 5000e menee jo lahjavero. Siksi kannattaa pitää rajana 4999e.
Joo, totta. Oikeassa olet :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaa vaan mainita että kaikki ovat lainoja niin ei mitään hätää
Silloin pitäisi olla velkakirja tehtynä ja toimitettuna verottajalle.
Ei sitä tarvitse verottajalle toimittaa oma-aloitteisesti. Vain jos se keksisi kysyä, mitä se ei yleensä keksi.
Äitini lainasi oikeasti tyttärellemme rahat autoon. Kyllä velkakirja piti ohjeiden mukaan toimittaa verottajalle maksusuunnitelmineen.
Jos sinulta verottaja pyytäisi velkakirjan nähtäväkseen ja sinä tekisit sen jälkikäteen, syyllistyisit väärentämiseen.
Voihan kyseessä olla suullinen sopimus. Yleensä suullinen sopimus on juridisesti yhtä pätevä kuin kirjallinenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nyt aivan älytöntä, että opiskelijalapselleen ei voisi antaa rahaa ilman veroseuraamuksia, jos siihen on varaa, mutta se taas onkin ihan ok, että maksaa hänen vuokransa ja vaikka kaiken muunkin.
Voisi kyllä edes omat lapset jättää tästä verotyperyydestä pois.
Missä ongelma? Ei verottaja noita pysty mitenkään seuraamaan.
Mikäli lapsi tallettaa rahat tililleen, voi pankki/verottaja herätä tarkistamaan mistä lähteestä rahat peräisin. Epätodennäköistähän noista kiinnijääminen on.
Ei kukaan herää. Ei pankilla ole käsittääkseni oikeutta ilmoitella verottajan kysymättä yksityisten ihmisten tilitietoja verottajalle. Eihän verottaja sellaista väitä edes kryptovaluuttaverotuksella uhkaillessaan.
Veroilmoituksessa taas ei kysellä tilien saldoja. Joten se siitä riskistä.
Itse olen saanut ainakin tuhansia euroja tililleni lahjana, koska mummini oli tuollainen ”Pekka”, eikä niistä ole ikinä makseltu lahjaveroja (paitsi silloin kun sain 170 000€:lla osakkeita, mutta nehän myös näkyvät varallisuutena verottajalle).
Mä maksoin aikoinaan työssäkäyvän tyttäreni vuokrat, jotta hän sai nopeammin säästettyä asuntolainaa varten tarvitsemansa summan. Jos olisin lahjoiottanut ko summan, tyttäreni olisi pitänyt maksaa siitä lahjavero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin pitäisi olla velkakirja tehtynä ja toimitettuna verottajalle.
Ei sitä tarvitse verottajalle toimittaa oma-aloitteisesti. Vain jos se keksisi kysyä, mitä se ei yleensä keksi.
Äitini lainasi oikeasti tyttärellemme rahat autoon. Kyllä velkakirja piti ohjeiden mukaan toimittaa verottajalle maksusuunnitelmineen.
Jos sinulta verottaja pyytäisi velkakirjan nähtäväkseen ja sinä tekisit sen jälkikäteen, syyllistyisit väärentämiseen.
Voihan kyseessä olla suullinen sopimus. Yleensä suullinen sopimus on juridisesti yhtä pätevä kuin kirjallinenkin.
Voi olla, mutta silloin verottaja voi verottaa, koska sille ei kyetä todistamaan, että kyse oli lainasta. Verottajalla on sen verran (mieli)valtaa alamaisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin tuosta 500€/kk ei mene lahjaveroa? 3x12x500 = 18 000€. 3 vuoden aikana saa lahjoittaa max. 4999€.
Kyllä siitä lahjavero menee jos verottaja saa tietää.
Siksi kannattaa tukea opiskelevaa lastaan mieluummin maksamalla kuluja kuin laittamalla rahaa hänen tililleen.
Osaatko lukea mitä tuo edellinen kirjoitti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata tehdä lahjoitus päätöksiä sen vuoksi, meneekö lahjoituksesta lahjaveroa, vai ei. Verot voi oikein hyvin maksaa. Silloin tulee tehtyä oikeita päätöksiä. Verottaja antaa ennakkopäätöksen pyydettäessä ja rahat veroihin voi varata valmiiksi. Isoissa summissa maksu on hoidettava lyhyessä ajassa, jos haluaa välttää verosta menevät korot. Pienemmät summat voi maksaa sitten, kun lasku tulee.
On tyhmää maksaa veroja asioista, joista ei tarvitse maksaa veroja.
Kyllähän se typerältä tuntuu jos pitää maksaa veroja siitä että antaa omalle lapselleen rahaa. Tulee sellainen olo kuin valtio varastaisi lapselta.
kyllä mulle saa miljoonan antaa, maksan ihan mielelläni ja rehellisesti siitä lahjaveron, eikä haittaa yhtään
Vierailija kirjoitti:
kyllä mulle saa miljoonan antaa, maksan ihan mielelläni ja rehellisesti siitä lahjaveron, eikä haittaa yhtään
Minuakin harmittaa kun kaikki valittaa veroista, kun saa tai perii isoja summia tai asuntoja, itse en ole saanut, enkä saa mitään, ei kyllä verot haittaisi yhtään, oudon ahneita tuntuu olevan ne ketkä tuollaisia saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuakin harmittaa kun kaikki valittaa veroista, kun saa tai perii isoja summia tai asuntoja, itse en ole saanut, enkä saa mitään, ei kyllä verot haittaisi yhtään, oudon ahneita tuntuu olevan ne ketkä tuollaisia saa?
Entä jos se asunto on sellainen, jossa haluaisit itse asua, mutta se on pakko myydä, jotta saat perintöveron maksettua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en valita veroista, mutta en silti halua maksaa niitä enempää kuin laki edellyttää. Siirrän varallisuuttani jo elinaikanani lapsilleni verovapaasti. Näin kuolemani jälkeen perittävä summa tulee olemaan pienempi ja siitä menee vähemmän veroja. Lisäksi pidän järkevämpänä että nuorena (opiskelijana, asuntovelkaisena, lapsiperheellisenä jne) saa verovapaasti ylimääräistä rahaa kuin vasta 50-60 -vuotiaana (jolloin asuntolainatkin on jo maksettu ja lapset aikuisia) kerralla isomman summan, josta maksaa vielä perintöverotkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei noiden lahjarahojen perään kukaan kysele,
Nimim. Kokemusta on.
Maksamattomien lahjaverojen takia on annettu tuomioita veronkierrosta. On kuin sanoisit: "Ei näpistelystä jää kiinni, kokemusta on."
Vierailija kirjoitti:
Ei noiden lahjarahojen perään kukaan kysele,
Nimim. Kokemusta on.
Olen itse pohtinut että tarkistaako kukaan oikeasti näitä juttuja. Jos saan isältäni 1.1.2020 viisi tonnia ja kympin 31.12.2023 niin tarkisteleeko joku tai jokin koneisto että nyt ylittyi raja. Luulisi että olisi verottajalla tärkeämpääkin tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos se asunto on sellainen, jossa haluaisit itse asua, mutta se on pakko myydä, jotta saat perintöveron maksettua?
Parempi ottaa silloin pankista lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on saanut vaikka 20 vuotta "lainoja" maksamatta senttiäkään takaisin, niin kyllä se on näytetty, ettei aietta maksaa ole ollutkaan. Tuomio tulee.
Olen itse pohtinut että tarkistaako kukaan oikeasti näitä juttuja. Jos saan isältäni 1.1.2020 viisi tonnia ja kympin 31.12.2023 niin tarkisteleeko joku tai jokin koneisto että nyt ylittyi raja. Luulisi että olisi verottajalla tärkeämpääkin tekemistä.
Siinä on aina puolensa ja puolensa. Pienestä summasta ei ole todennäköistä jäädä kiinni, mutta kannattaako pienen summan takia lähteä rikoksen teille...
Lahjavero on pojan ongelma, ei isän. Isä saa lahjoittaa vaikka 10000 joka kuukausi eikä hänen tarvitse välittää mistään lahjaveroista.