Omakotiasujan kustannukset
Meillä taloudessa kaksi autoa, joilla ajetaan yhteensä noin 3000 km kuukaudessa. Talon lämmitys toimii maalämmöllä.
Olemme kirjanneet kaikki kulumme ylös jo vuosikausia. Jos vertaa tammi-helmikuuta 2022 edelliseen vuoteen, on kustannukset nousseet 16%. Suurimmat nousut ovat polttoaineen hinnoissa ja sähkössä. Kulutuksessa ei ole suuria muutoksia. Ruoka on kallistunut lähes 6 %. Postista on kolahtanut ilmoitukset jo jätehuollon maksujen korotuksista sekä vesimaksujen korotuksista. Kunta on myös korottamassa kiinteistöveroa.
Pakko mennä hattu kourassa pomon puheille, että saisi palkkaa lisää.
Ei tässä muuten enää pärjää.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu omakotitalossa on syytä olla tukeva puskuri säästettynä. Koskaan ei voi tietää mikä paikka hajoaa.
Nyt on vain tingittävä muusta kulutuksesta, että saa peruslaskut maksettua.
Et sinä tuolla perusteella lisää palkkaa tule saamaan, kun sama peruste löytyy kaikilta.
Kyl palkkoja korotetaan inflaation takia. Meillä juuri yleiskorotus 2 %, vaikka ennen ollut tyyliin 0-0,2 %. Jos ap ei ole minkään työehtosopimuksen piirissä, niin itse on korotus pyydettävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu omakotitalossa on syytä olla tukeva puskuri säästettynä. Koskaan ei voi tietää mikä paikka hajoaa.
Et sinä tuolla perusteella lisää palkkaa tule saamaan, kun sama peruste löytyy kaikilta.Ei taida saada kerättyä sitä puskuria. Nyt on uusi koti, alle vuoden vanha, lainaa on yli 200 000€ ja säästötilillä on 500€ käyttötilillä 180€. Kun nettopalkka on 2100€ niin ei siitä jää säästöön ollenkaan. Puolison palkka on paljon pienempi. Lapsia kolme.
Ja tällä yhtälöllä teidän oli järkevää ostaa uusi koti? Meilläkin oli samanverran lainaa aikanaan (puolet asunnon arvosta) ja nettotulot 6000 eur/kk (molemmilta yhteensä), silti hirvitti.
Mikä hirvitti? Ja miksi? Meillä netto 6500. Lainaa oli 6 vuotta sitten 280000, nyt 210000. Jos talon haluaa myydä, menee parissa viikossa, koska niin haluttuja tällä alueella. Voitolle jäätäisiin.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä okt:n kulut ovat seuraavat (pl. Asuntolaina) :
- vesi sis perusmaksu 100e/v
- jätekaivon tyhjennys 130e/1,5 vuoden välein
- roskiksen tyhjennys 18e/kk
- roskiksen joku perusmaksu 35e/v
- sähkönkulutus 3800kw/v (siirtoihin menee noin 1300e/v, sähköön tällä hetkellä 180e/v)
- polttopuiden menekki 15-20 heittomottia/v riippuen pakkasista, mutta polttopuut tehdään itse omasta metsästä
- kotivakuutus 350e/v
- kiinteistövero 150e/vSiinäpä ne. Toki autot 2kpm pakollisia näin pöndellä mut halvat 400e arvoiset romut joissa pelkkä liikennevakuutus, mutta kun voi ite laittaa ja laitto puoli ilmaista. Miehen työmatka 60km suuntaansa ja minun 30km, ei julkisia käytettävissä. Ja vaikka vero% pieni, niin toki autot vie silti eniten. Viime vuodesta nousi työmatkakustannukset 170e/kk!
Mut itse okt asuminen ei maksa juuri mitään, joten vielä kannattaa landella asua.
Meillä on kiinteistövero yli 800€/vuosi 😱! Ja tontti on vielä superpieni. Uskomatonta miten tämä voi vaihdella näin paljon.
Totta kai se vaihtelee, koska se määräytyy kiinteistön arvon mukaan.
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/asuminen/kiinteistovero/nain-vero-…
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä39299 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunpa vuokralla ei ressiä.Ku maksaa vuokran ja vesilämpö se siittä ja kun joku hajoaa korjaukset kuuluu vuokranantajalle.Asuninen on mukavaa ja ku haluaa lähtä vaikka toisiin töihin muualle paikakunnalle ni ei ressiä kun muuttaa vain. Ei oo taloa niskassa ja huolta saako myytyä ja mihin hintaan.
Kuulostaa kirjoittajalta että onpa ihanaa omistaa omakotitalo??
Ja vuokra on? Jos vaikka 500 e, se on vuodessa 6000 e. 10 vuodessa 60 000 e, 20 vuodessa 120 000 e. Toisen taskuun. Järkevää. On kyllä.
Vaan eipä tarvi elää kädestä suuhun hautaan saakka. Mieluummin asun lasten kanssa vuokralla ja käytetään ylim. Rahat matkailuun ja rentoon elämiseen.
Hassu ajatusmaailma??
Onhan se vähän eri maksaako 850€/kk vuokraa ja käyttää loput matkailuun ja rentoon elämiseen tai käyttää asumiseen alle 300€ ja käyttää loput matkailuun ja rentoon elämiseen.
Mun ihan alkeellisellakin matikkapäällä tuossa jää omistusasujalle 550€ enemmän rahaa?? Kyllä nää omat asunnot on jonain päivänä velattomia toisin kuin sun vuokravankilasi:D Puhumattakaan asumismukavuudesta ja asunnon/talon koosta
Ei ole tarvinnut edes lainaa maksaessa elää kädestä suuhun, varsinkin nykyään voi selvitä hyvinkin pienellä maksuerällä - 550€ maksaa jo 200 000 euron lainaa jolloin menojen tilanne on sama kuin sinulla. Paitsi että tuo 550€ tulee omaan taskuun ennemmin tai myöhemmin.
Ihan samaa mietin 😁. Me asuimme kerrostalossa vuokrakolmiossa jonka vuokra oli 1200€/kk sis. vesimaksut ja yhden autopaikan ja käyttösähkön. Nyt asumme uudessa omakotitalossa jossa neliöitä 25 enemmän kuin oli tuossa vuokrakämpässä ja kaikki kustannukset laina mukaan lukien 890€/kk (tässä mukana kaikki kiinteistöverosta vakuutuksiin). Mun matikkapää on myös hieman hämmentynyt. 10v päästä lainakulutkin lähtee eli jää tuo 400€/kk kustannukset jäljelle. Kyllä siinä jo muutamat remontitkin jo säästää versus vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo liittyi tähän miten? Kaukolämpökin kallistuu, kerrostalojen verot, maavuokrat, huolto, vesi ja täten myös yhtiövastikkeet. Omakotitalossa voi sentään itse vaikuttaa moneen asiaan, yhtiössä ei.
Meillä on enää yksi auto ja sekin hybridi. Bensaa tarvii ostaa parin kk välein. Etätyöt mahdollisti tämän.
Kerrotko myös esimerkin siitä, että mihin et voi taloyhtiössä vaikuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä39299 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunpa vuokralla ei ressiä.Ku maksaa vuokran ja vesilämpö se siittä ja kun joku hajoaa korjaukset kuuluu vuokranantajalle.Asuninen on mukavaa ja ku haluaa lähtä vaikka toisiin töihin muualle paikakunnalle ni ei ressiä kun muuttaa vain. Ei oo taloa niskassa ja huolta saako myytyä ja mihin hintaan.
Ja vuokra on? Jos vaikka 500 e, se on vuodessa 6000 e. 10 vuodessa 60 000 e, 20 vuodessa 120 000 e. Toisen taskuun. Järkevää. On kyllä.
Vaan eipä tarvi elää kädestä suuhun hautaan saakka. Mieluummin asun lasten kanssa vuokralla ja käytetään ylim. Rahat matkailuun ja rentoon elämiseen.
tuolle edelliselle.jos vuokra on 500 e niin sehän sisältää jo asumiskuntannukset lämmitykset lumenajot ym + käyttösähkö ja kotivakuutus.jos lyhennät oktalon lainaa 500 e kk siihen korot takaisinmaksuturva lämmitykset kiinteistöverot/vuokra vesi jäte lumenajo palovakuutukset ym. Elikkäs askustannukset on n. 1000. Itsellä lyhennys 350e/k mutta kokonaismenot 700e kk.
Otathan huomioon että vertaat nyt vuokrayksiötä omakotitaloon. Mun mielestä ei ole vertailukelpoisia mitenkään
okei mutta jos nyt ei ole varaa tai halua käyttää asumiseen kuin se 500 yksinasujana.myyn taloni korvesta muutan yksiöön ja vapauteen omistamisen iloista:-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä tuolla perusteella lisää palkkaa tule saamaan, kun sama peruste löytyy kaikilta.Kyl palkkoja korotetaan inflaation takia. Meillä juuri yleiskorotus 2 %, vaikka ennen ollut tyyliin 0-0,2 %. Jos ap ei ole minkään työehtosopimuksen piirissä, niin itse on korotus pyydettävä.
Eihän tuo 2% riitä mihinkään, kun inflaatio on 5% ja ap:n tapauksessa kustannukset nousseet 16%. Lähinnä nuo 2% korotukset on vitsi, joskin toki tyhjää parempia.
Vierailija kirjoitti:
Ap: aloitus ei kerro asumisen kustannuksista, vaan siitä, että asuvat syrjäseudulla. Kaksi autoa ja 3000 km kuukaudessa. Kyllä nyt helsinkiläisenä naurattaa, kun pärjätään ilman autoa, ratikalla muutama pysäkinväli töihin. Toki täälläkin maksetaan sähköstä, kiinteistöverot, jätemaksut, lämmitykset ym. Jos täällä pitäisi olla kaksi autoa ja nuo ajokilometrit, oltaisiin konkurssissa.
Mua ei naurata. On nimittäin omakohtainen kokemus siitä kun työpaikka siirtyikin kauas. Ei auttanut muu kuin hommata auto kun julkiset kulje. Hyvä työpaikka niin en ole ihan heti vaihtamassa. Ja kyllä ne kulut teilläkin nousee vai luuletko ettei bussilipun hinta nouse tai taloyhtiön kulut jotka peritään vastikkeessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo liittyi tähän miten? Kaukolämpökin kallistuu, kerrostalojen verot, maavuokrat, huolto, vesi ja täten myös yhtiövastikkeet. Omakotitalossa voi sentään itse vaikuttaa moneen asiaan, yhtiössä ei.
Meillä on enää yksi auto ja sekin hybridi. Bensaa tarvii ostaa parin kk välein. Etätyöt mahdollisti tämän.
Voit vaikuttaa jos enemmistö on samaa mieltä koskien vaikkapa rappukäytäviin seinien maalausta. Sinun mielestä turha mutta enemmistö päättää että maalataan. Mutta myös sinä maksat. Omakotitalossa saan päättää ihan itse mitä maalataan ja milloin ja kuka työn tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit vaikuttaa jos enemmistö on samaa mieltä koskien vaikkapa rappukäytäviin seinien maalausta. Sinun mielestä turha mutta enemmistö päättää että maalataan. Mutta myös sinä maksat. Omakotitalossa saan päättää ihan itse mitä maalataan ja milloin ja kuka työn tekee.
Jep. Tai asfaltoidaanko piha, lunastetaanko tontti, vaihdetaanko putket, korjataanko katto, istutetaanko puu, saatko rempata kylppärisi… jne.
Ostimme talomme 15v. sitten ja kulut ovat nousseet kovasti viimeisen 5 vuoden aikana. Sähköt, vesi, kiinteistöverot, tontin vuokrat, jätemaksut, ruuan hinta, dieseli. Saa nähdä miten käy, jos tästä vielä nousevat. Onneksi ei ole muuta velkaa kuin jäljellä oleva talolaina. En edes uskalla ajatella jos olisi paljon velkaa, että miten kävisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et esim. voi itse päättää, että remppaanpa nyt tuon parvekkeen tai vaihdan ikkunat vihreäpokaisiin. Etkä voi itse päättää, mikä firma tulee tekemään taloon kylppärirempan ja milloin.
Et voi imuroida tai pestä pyykkiä kolmelta yöllä, vaikka olisit hereillä silloin.
Jatkanko?
Ei riitä rahat ei!
Jos ei tulot nouse ja maksujen kasvuvauhti tasaannu, niin parin vuoden päästä edessä muutto telttaan sillan alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä tuolla perusteella lisää palkkaa tule saamaan, kun sama peruste löytyy kaikilta.Ei taida saada kerättyä sitä puskuria. Nyt on uusi koti, alle vuoden vanha, lainaa on yli 200 000€ ja säästötilillä on 500€ käyttötilillä 180€. Kun nettopalkka on 2100€ niin ei siitä jää säästöön ollenkaan. Puolison palkka on paljon pienempi. Lapsia kolme.
Melkoisella riskillä kyllä otitte lainan, varsinkin kun korot tulee todennäköisesti nousemaan lähivuosina. Meillä tulot yhteensä n. 5000e netto ja lainaa otettiin 180k. Vakuuksia on myös metsäomaisuuden muodossa 100k arvosta, mutta silti tuo oli ihan maksimi mitä uskalsi ottaa, jotta saa yöt nukuttua rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Tai asfaltoidaanko piha, lunastetaanko tontti, vaihdetaanko putket, korjataanko katto, istutetaanko puu, saatko rempata kylppärisi… jne.
...lasitetaanko parvekkeet, laitetaanko taloon hissi, uusitaanko lasten leikkipaikka, hommataanko autoille sähkölatauspisteet...
Vierailija kirjoitti:
- sähkönkulutus 3800kw/v (siirtoihin menee noin 1300e/v, sähköön tällä hetkellä 180e/v)
- polttopuiden menekki 15-20 heittomottia/v riippuen pakkasista, mutta polttopuut tehdään itse omasta metsästä
- kotivakuutus 350e/v
- kiinteistövero 150e/vSiinäpä ne. Toki autot 2kpm pakollisia näin pöndellä mut halvat 400e arvoiset romut joissa pelkkä liikennevakuutus, mutta kun voi ite laittaa ja laitto puoli ilmaista. Miehen työmatka 60km suuntaansa ja minun 30km, ei julkisia käytettävissä. Ja vaikka vero% pieni, niin toki autot vie silti eniten. Viime vuodesta nousi työmatkakustannukset 170e/kk!
Mut itse okt asuminen ei maksa juuri mitään, joten vielä kannattaa landella asua.
Miten voi olla tuo vesimaksu 100e/ vuosi?? Paljonko vuosikulutus? Meillä joka toinen kuukausi n.120e. Vuosikulutus n.100 m3.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatte 100 km päivässä? Aika älytöntä ympäristön kannalta, ehkä polttoaineen hinnan nousu on hyvä asia, niin näitä on pakko järkeistää.
Asumme sellaisessa paikassa, missä ei ole joukkoliikennettä ja toisen työmatka on 30 km ja toisen 18 km suuntaansa. Eipä paljon muuta ajoa tuohon tule, kauppareissut ja lapsen harrastus 2 krt. viikossa.
Niinpä. Ja onko järkevää asua sellaisessa paikassa?
Ollaan kyllä vähän jumissa täällä, kun ei tätä kukaan osta järkevällä hinnalla ja itsellämme ei ole varaa ostaa asuntoa kuntakeskuksesta.
Tässäkin ketjussa joku ehti jo naureskelemaan, kuinka vuokralla asuessa menee rahat hukkaan. Eikö niiden rahojen pitänytkään olla turvassa omistusasunnossa vai mikä estää teitä myymästä asuntonne? Tai sitten laitatte vuokralle ja muutatte itsekin vuokralle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- kotivakuutus 350e/v
Miten voi olla tuo vesimaksu 100e/ vuosi?? Paljonko vuosikulutus? Meillä joka toinen kuukausi n.120e. Vuosikulutus n.100 m3.
Meillä vesilasku 40-50e/kk vaikka hevoset juo paljon vettä ja kesällä kastelen puutarhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika suoraviivaista laskentaa sinulta. Vuokranantaja maksaa tuosta 500 € yhtiövastikkeen eli noin 200 € (katsohan lämmitys ja remontit maksavat), ovat vastuussa asunnosta, hankkivat uudet jääkaapit ja liedet heti kun vanhat lakkaavat toimimasta. Siis heti kun kauppa on vaan auki. Maksavat sitten niistä huimista vuokratuloistaan 34 % veron. Tiedän, koska vuokraan perinnöksi saatua asuntoa ihan muualta kun missä itse asun, tosin vuokra on korkeampi mutta niin on yhtiövastikekin. Tuosta mainitsemastasi vuokrasta jää korkeintaan 150 € / kk käteen hyvässä tapauksessa
Meillä on kiinteistövero yli 800€/vuosi 😱! Ja tontti on vielä superpieni. Uskomatonta miten tämä voi vaihdella näin paljon.