Omakotiasujan kustannukset
Meillä taloudessa kaksi autoa, joilla ajetaan yhteensä noin 3000 km kuukaudessa. Talon lämmitys toimii maalämmöllä.
Olemme kirjanneet kaikki kulumme ylös jo vuosikausia. Jos vertaa tammi-helmikuuta 2022 edelliseen vuoteen, on kustannukset nousseet 16%. Suurimmat nousut ovat polttoaineen hinnoissa ja sähkössä. Kulutuksessa ei ole suuria muutoksia. Ruoka on kallistunut lähes 6 %. Postista on kolahtanut ilmoitukset jo jätehuollon maksujen korotuksista sekä vesimaksujen korotuksista. Kunta on myös korottamassa kiinteistöveroa.
Pakko mennä hattu kourassa pomon puheille, että saisi palkkaa lisää.
Ei tässä muuten enää pärjää.
Kommentit (87)
Kellään tietoa, koska ne asuntolainankin korot nousee? Pitääköhän alkaa jo olla yhteydessä pankkiin..
Vierailija kirjoitti:
Kellään tietoa, koska ne asuntolainankin korot nousee? Pitääköhän alkaa jo olla yhteydessä pankkiin..
Vuoden euribor menee plussalle toukokuussa, 3 kk joskus syksyllä. Mutta siitä ei tarvitse panikoida, on normaalia, että korot on plussalla. Negakorot on epätavallisia. Ja stressitestihän tehdään lainaa otettaessa, että 6 % korkoakin pystytään maksamamaan. Asiantuntijoiden mukaan on toki epätodennäköistä, että yli kolmeen prosenttiin edes mennään. Viimeiset 15 vuotta lainat ovat sulaneet silmissä ja puskuria on voinut kerätä muihin sijoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä okt:n kulut ovat seuraavat (pl. Asuntolaina) :
- vesi sis perusmaksu 100e/v
- jätekaivon tyhjennys 130e/1,5 vuoden välein
- roskiksen tyhjennys 18e/kk
- roskiksen joku perusmaksu 35e/v
- sähkönkulutus 3800kw/v (siirtoihin menee noin 1300e/v, sähköön tällä hetkellä 180e/v)
- polttopuiden menekki 15-20 heittomottia/v riippuen pakkasista, mutta polttopuut tehdään itse omasta metsästä
- kotivakuutus 350e/v
- kiinteistövero 150e/vSiinäpä ne. Toki autot 2kpm pakollisia näin pöndellä mut halvat 400e arvoiset romut joissa pelkkä liikennevakuutus, mutta kun voi ite laittaa ja laitto puoli ilmaista. Miehen työmatka 60km suuntaansa ja minun 30km, ei julkisia käytettävissä. Ja vaikka vero% pieni, niin toki autot vie silti eniten. Viime vuodesta nousi työmatkakustannukset 170e/kk!
Mut itse okt asuminen ei maksa juuri mitään, joten vielä kannattaa landella asua.
Miten voi olla tuo vesimaksu 100e/ vuosi?? Paljonko vuosikulutus? Meillä joka toinen kuukausi n.120e. Vuosikulutus n.100 m3.
Samaa mietin. Onkohan joku oma kaivo? Meillä myös n. 50€/kk vesimaksu. Vuokralla oli 22€/henkilö/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatte 100 km päivässä? Aika älytöntä ympäristön kannalta, ehkä polttoaineen hinnan nousu on hyvä asia, niin näitä on pakko järkeistää.
Voi vi...mikä ääliö,pitäisköhän sun mennä ulisemaan ympäristö jankutusta vaikka Kiinaan tai Jenkkeihin
Lähempää on paljon paskempaa: mee venäjälle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä okt:n kulut ovat seuraavat (pl. Asuntolaina) :
- vesi sis perusmaksu 100e/v
- jätekaivon tyhjennys 130e/1,5 vuoden välein
- roskiksen tyhjennys 18e/kk
- roskiksen joku perusmaksu 35e/v
- sähkönkulutus 3800kw/v (siirtoihin menee noin 1300e/v, sähköön tällä hetkellä 180e/v)
- polttopuiden menekki 15-20 heittomottia/v riippuen pakkasista, mutta polttopuut tehdään itse omasta metsästä
- kotivakuutus 350e/v
- kiinteistövero 150e/vSiinäpä ne. Toki autot 2kpm pakollisia näin pöndellä mut halvat 400e arvoiset romut joissa pelkkä liikennevakuutus, mutta kun voi ite laittaa ja laitto puoli ilmaista. Miehen työmatka 60km suuntaansa ja minun 30km, ei julkisia käytettävissä. Ja vaikka vero% pieni, niin toki autot vie silti eniten. Viime vuodesta nousi työmatkakustannukset 170e/kk!
Mut itse okt asuminen ei maksa juuri mitään, joten vielä kannattaa landella asua.
Miten voi olla tuo vesimaksu 100e/ vuosi?? Paljonko vuosikulutus? Meillä joka toinen kuukausi n.120e. Vuosikulutus n.100 m3.
Samaa mietin. Onkohan joku oma kaivo? Meillä myös n. 50€/kk vesimaksu. Vuokralla oli 22€/henkilö/kk.
Vesiosuuskunta, vesi on puoli-ilmaista. Reilu euron kuutiolta. Vettä menee vain 60m2 vuodessa. Edellisessä talossa vesi ei maksanut mitään, koska oli oma kaivo. Mut älkää huoliko, kallis bensa vie ostovoiman halvoista asumiskustannuksista silti.
T. "alkup"
Vierailija kirjoitti:
Asunpa vuokralla ei ressiä.Ku maksaa vuokran ja vesilämpö se siittä ja kun joku hajoaa korjaukset kuuluu vuokranantajalle.Asuninen on mukavaa ja ku haluaa lähtä vaikka toisiin töihin muualle paikakunnalle ni ei ressiä kun muuttaa vain. Ei oo taloa niskassa ja huolta saako myytyä ja mihin hintaan.
Kuulostaa kirjoittajalta että onpa ihanaa omistaa omakotitalo??
Onnea. Vuokrasi kyllä nousee. T. Asuntosijoittaja
Meillä 105e. On iso piha ja maata muutenkin 6ha.