Mitä mieltä ihmisestä joka pitää mykkäkoulua kertomatta syytä?
Antaa ymmärtää, että häntä on loukattu, vaikka asia olisi oikeasti toisinpäin.
Kommentit (503)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katkovatko mykkäkoulua harrastavat helposti välejä perheenjäseniin/ystäviin/sukulaisiin?
Kyllä. Tai en tiedä haluavatko itse katkaista välejä, ehkä haluavat vaan pitää omaa kouluaan ja olettavat että saavat sillä tavalla tahtonsa läpi, oli se sitten anteeksipyyntö tai jotain muuta. Mutta itse olen ainakin katkaissut välini näihin kouluttajiin, jopa omaan sisareeni, ja suosittelen samaa kaikille.
Katkot välejä ja arvostelet samalla ihmistä joka katkoo välejä?
Ok.
Loukkaantunut joko syystä tai syyttä. Hieman epäkypsä tunteiden käsittelyn puolella. Itsekin joskus syyllistynyt tuohon, joskin seuraavana päivänä piti pyytää anteeksi käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katkovatko mykkäkoulua harrastavat helposti välejä perheenjäseniin/ystäviin/sukulaisiin?
Kyllä. Tai en tiedä haluavatko itse katkaista välejä, ehkä haluavat vaan pitää omaa kouluaan ja olettavat että saavat sillä tavalla tahtonsa läpi, oli se sitten anteeksipyyntö tai jotain muuta. Mutta itse olen ainakin katkaissut välini näihin kouluttajiin, jopa omaan sisareeni, ja suosittelen samaa kaikille.
Auttaako välien katkaiseminen? Mitä mykkäkoululainen tekee sitten?
Mykkäkoulu on vaihtoehto. Ainoa vaihtoehto ei ole jutella väkivaltaiselle hullulle narsistivanhemmalle. Joskus se hullu on lapsen oma vanhempi eikä lapsi osaa hakea ulkopuolista apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kokemusta vain yhdestä ihmisestä. Hän ei varsinaisesti katkonut välejä perheeseensä tai muihin ystäviin, mutta piti samanlaisia mykkäkouluja kuin minuakin kohtaan. Kun/Jos syyt joskus selvisivät, ne olivat kovin omituisia ja itsekeskeisiä. Usein niiden kuvaaminen alkoi sanoilla "olisi sen itsekin pitänyt ymmärtää". Ei pidä! Ihmisen ei pidä eikä tarvitse yrittää ymmärtää lukea kenenkään ajatuksia.
Eikä ihmisen pidä lypsätä selittelyjä heiltä jotka eivät kanssaan halua olla tekemisissä. Narskulle on toki mahdotonta sisäistää, ettei joku haluaisi olla täydellisen ihmisen kanssa tekemisissä.
Minä kirjoitin tuon, johon vastasit. Minä olin parisuhteessa tuon ihmisen kanssa. Kyllä siinä kuuluu ja on velvollinen kysymään, mikä toisella osapuolella on hätänä. Jos olisi ollut kysymys siitä, että hän olisi halunnut erota minusta, siitäkin asiasta olisi pitänyt puhua. Minä en ole täydellinen ihminen, enkä ole ikinä niin kuvitellut. Parisuhteen pitäisi kuitenkin olla kahden ihmisen välinen tasavertainen sopimus. Vallankäyttö ei kuulu parisuhteeseen. Mykkäkoulua harrastavan ihmisen kanssa parisuhde on ikävä kyllä niin tuhoava kokemus, etten suosittele sitä kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Mykkäkoulu on vaihtoehto. Ainoa vaihtoehto ei ole jutella väkivaltaiselle hullulle narsistivanhemmalle. Joskus se hullu on lapsen oma vanhempi eikä lapsi osaa hakea ulkopuolista apua.
Tuossa ei ole kysymys mykkäkoulusta. Jos olet lukenut tämän ketjun otsikon ja edes yhden kuvauksen mykkäkoulua kohdanneelta ja olet normaalijärkinen, ymmärrät sen kyllä. Voit varmuuden vuoksi tutustua mykkäkoulusta käytettyyn ammattilaiskuvaukseen täällä https://www.valostamo.fi/blogi/puhumattomuus-ja-mykkakoulu#:~:text=Mykk….
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok.
Edelleenkään minun kokemukseni mukaan mykkäkoulua harrastavat eivät ensisijaisesti halua katkaista välejä. He haluavat rankaista/kouluttaa/mitälie paskaa. On eri asia pitää mykkäkoulua ja katkaista välit. Esim eräs sukulainen saattaa olla vihainen puoli vuotta eikä kerro syytä, mutta sitten joku kaunis päivä on ihan niin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Se on käsittämätöntä. Ja niin elämä jatkuu, kunnes mielensäpahoittaja loukkaantuu taas verisesti vaikkapa siitä että joku ei ole ollut samaa mieltä hänen kanssaan ja taas ryhtyy puolen vuoden tai ehkä jopa vuoden pituiseen mykkäkouluun. Ei kiitos enää ikinä.
Täällä sekoitetaan mykkäkoulu välien katkaisuun. Olennainen asia siis on: onko mykkäkoululainen halukas pitämään yhteyttä vai pyrkiikö eroon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok.
Mykkäkoulu ja välien katkominen ovat kaksi täysin eri asiaa. Mykkäkoulu on vallankäyttöä toista osapuolta kohtaan. Mykkäkouluilija ei halua päästä eroon toisesta, vaan käyttää valtaansa siihen toiseen. Välien katkominen on sitä, että päättää olla tapaamatta tai olematta yhteydessä toiseen osapuoleen enää ollenkaan. Se ei ole mikään on/off tila. Ihmisillä on monia syitä katkaista välit eikä niistä tarvitse tehdä tiliä kenellekään ellei halua. Se tilintekemättömyys ei ole mykkäkoulua.
Alan olla todella huolestunut äidinkielen osaamisen tasosta. Tässäkin ketjussa on mykkäkoulu kuvattu määritelmänsä mukaisesti monen monta kertaa. Silti järki ei edelleenkään osalle kerro, mitä se on, vaan keskusteluun tuppautuu ihmisiä, joilla on ihan omat määritelmät asialle. Miten te selviätte arkielämästä, jos ette ymmärrä luettua tai opi uusia sanoja?
Mykkäkoulun määritelmä vielä kerran: https://www.valostamo.fi/blogi/puhumattomuus-ja-mykkakoulu#:~:text=Mykk….
Luokittelen pitkäaikaisen ja pikkuasioistakin toistuvan mykkäkoulun henkiseksi *ahoinpitelyksi. Olen mykkistä kokenut itsekin menneessä suhteessa. Opin siitä sitten sitä jonkin verran itsekin käyttämään ja nähdessäni nykyisen mieheni hädän siitä miksi en katso häneen vaan menen ohi naama rusinalla. Keskustelimme asiasta ja kerroin että koin hänen vähättelevän mua ja sanoin etten missään tapauksessa tule sellaista kohtelua hyväksymään. Asia selvitettiin ja olin jo ennestään ollut onnellinen ettei nykyisessä elämässäni ilmennyt mykkäkoulua, joten opettelin siitä eroon ja puhumaan asiat halki. Jopa lemmikkimme saattoi suutahtaa jostain, mutta pian sitten pyrki syliin. Suuttua saa ja näyttää mikäli on paha mieli, mutta jutelkaa asiasta mikä mättää. Mun kotonani ei nykyisin rangaista mykkäkoululla. Ihanaa ❤️.
Vierailija kirjoitti:
Täällä sekoitetaan mykkäkoulu välien katkaisuun. Olennainen asia siis on: onko mykkäkoululainen halukas pitämään yhteyttä vai pyrkiikö eroon?
Mykkäkoululainen ei halua eroon, vaan se on hänen sairas tapansa kommunikoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mykkäkoululainen ei halua eroon, vaan se on hänen sairas tapansa kommunikoida.
Nimenomaan. Jos toinen ei halua pitää yhteyttä henkisesti sairaaseen osapuoleen päästyään tästä eroon, se ei ole mykkäkoulua vaan välien katkaisu.
Kokemukseni mukaan norminainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haukkuu kaikille sinua, näyttää nyrpeää naamaansa jos jossain sattuu törmäämään ja ehkä sit lopulta ei pysty enää hillitsemään vihaansa vaan huutaa kaiken päin naamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haukkuu kaikille sinua, näyttää nyrpeää naamaansa jos jossain sattuu törmäämään ja ehkä sit lopulta ei pysty enää hillitsemään vihaansa vaan huutaa kaiken päin naamaa.
Vatvoo asiaa kaikkien mahdollisten kanssa, ei pääse eteenpäin. Mustamaalaa, demonisoi, vääristelee tilannetta edukseen ja alkaa itsekin uskoa valheisiinsa.
Ei osaa päästää irti vihan tunteistaan ja pahasta olosta vaan kasvattaa vaan sitä. Surullisia, keskenkasvuisia ihmisiä.
Mykkäkoulu on keino, väline, ase ja siihen turvautuu kukin milloin mistäkin syystä.
Toisinaan syytön ihminen saa niskaansa sitä mutta toisinaan syy voikin olla siinä toisessa itsessään.
Ei kaikki tapaukset ole samalaisia. Ja asioilla on yleensä kaksi puolta. Ei silti aina niinkään.
Vanhemman vallankäyttö lasta kohtaan on surullista ja valitettavaa, aikusten tehdessä sitä toisilleen se on psykologinen keino vaikuttaa toiseen.
Ja mykkäkoulua toki voi käyttää keinona myös välien katkaisuun, ei ne sulje toisiaan pois.
No jotenkin todella outohan tuommoinen ihminen on. Tutustuin mieheni tuttuun (naispuolinen) ja meistä tuli hyviä kavereita myös. Vietimme aikaa joskus yhdessä (minä, hän, mieheni ja hänen miesystävänsä ).
Kerran sitten lähti meiltä, kaikki oli normaalisti, sen jälkeen alkoi täysi mykkäkoulu (normaalisti viestitteli minulle viikottain). Kysyin onko kaikki ok, vastaukseksi sain jotain tylyä ja ympäripyöreää siitä kuinka hän on kiireinen eikä aikaa vastailla viesteihin.
Muutaman kuukauden kuluttua rouva sitten otti itse yhteyttä ja pyysi kutsuille ostamaan jotain hänen kauppaamiaan tuotteita, tyyliin Tupperware :D En mennyt paikalle..
Aikaisemmin tämä tyyppi oli kertonut minulle, kuinka oli ollut useamman kuukauden puhumatta entiselle, samassa taloudessa asuvalle miesystävälleen. Hän oli myös riidan yhteydessä huuhtonut sormuksen vessanpöntöstä alas ja pihdannut seksiä puoli vuotta… Kertoi näistä jotenkin ylpeänä, minusta kuulosti jo silloin sairaalta.
Eli tavallaan mykkäkoulu ei yllättänyt, taitaa olla kyseisen naikkosen tapa ”kostaa” jotain olemattomia loukkauksia.
Emme enää ole tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Kokemukseni mukaan yleensä pyrkivät eroon. Se on sitä ghostaamista.