Mitä mieltä ihmisestä joka pitää mykkäkoulua kertomatta syytä?
Antaa ymmärtää, että häntä on loukattu, vaikka asia olisi oikeasti toisinpäin.
Kommentit (503)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin vain, että josko vaikka itse olisit se vaikea. Toinen kaipaa tasapainoista elämää ja sulkee sinut pois...
Sekö on tasapainoista, että sulkee toisen osapuolen ulos? On kyllä outo käsitys ihmissuhteesta sinulla.
Onko vaikea ymmärtää, että ihmissuhteet ovat ihan vapaaehtoisia? Ystävyys ja parisuhde voidaan lopettaa yksipuolisella päätöksellä ja ilman selityksiä juuri siinä tapauksessa, ettei muuten pääse eroon.
Ettei vain ap:n tapauksessa olisi kyse juuri siitä.
Vierailija kirjoitti:
Mietin vain, että josko vaikka itse olisit se vaikea. Toinen kaipaa tasapainoista elämää ja sulkee sinut pois...
Sama tuli mieleen, koska ap ei kerro miten on loukannut, että näin on käynyt.
Kokemusta parisuhteesta jossa toinen heittäytyi mykäksi milloin mistäkin syystä.
Ei siis välttämättä vaatinut mitään oikeaa syytä, vaan "sanoit tyhmän sanan, en puhu sulle enää" riitti. Siinä sitten anelet toista sanomaan edes jotain vaikket olisi mitään väärää tehnytkään ja puhumaton osapuoli rypee vallantunteessaan.
Eli henkistä vallankäyttöä, alistamista ja ihminen joka noin toimii on jollain tasolla luonnevikainen tai mieleltään kehittymätön.
T: M32
olisipa narsistin diagnosointi noin helppoa, että ei tarvitisi kuin kysyä, että harrastatko mykkäkoulua :DDDD
harmillisesti teille kyökkipsykologeille, niin ko- oireyhtymän dagnosointi vaatii vähän enemmän.
Ap selventää. Olen itse käyttäytynyt täysin asiallisesti. Tämä mykkäkoulun pitäjä sen sijaan on ollut käyttäytynyt pöyristyttävän törkeästi, jäänyt kiinni valheista, selän takana haukkumisesta ym. Sen sijaan että hän pyytäisi anteeksi omaa käytöstään, niin aloitti sitten mykkäkoulun.
Ihmisiltä on turha odottaa liikoja.
Kukin on mitä on.
72 vuotias äitini on aina ollut tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin hankkiudun ihmisistä eroon niin. Helppo tapa. Itse kutsun sitä leikkaamiseksi, leikkaan vain toisen pois ja ulos. En vain puhu enää kyseiselle ihmiselle ikinä mitään, silloin sitä ei ole enää minulle olemassa. Suosittelen. Pari vuotta sitten pääsin ikävästä sukulaisesta eroon sillä tavoin. Älkää aliarvioiko mykkäkoulun voimaa. Se toimii! Ei repiviä riitoja eikä tavaroiden heittelyä, ei huutamista eikä muuta ikävää. Siistiä. Just cut them off. Tässä nyt vain sellainen, joka on leikattu pois, yrittää uhriutua. Eiköhän sinut ole leikattu pois ihan syystä. Helppo on toista tulla tänne nimittelemään. Syyllinen löytyy peilistä.
Kerro minulle esimerkki syystä miksi olet ”leikannut” ihmisiä pois?
kokemusta kirjoitti:
Olipas yksipuolisia vastauksia. Voi olla sellainenkin, joka tietää, ettei asiat puhumalla parane eikä enää olla koskaan tekemisissä hyvän päivän sanomista enempää.
Tosin silloin kyseessä ei ole mykkäkoulu, vaan lopullinen välirikko. Se, johon välit on pantu poikki tietysti nimittelee narsistiksi ja ties miksi.
En itsekään halua olla tämän ihmisen kanssa tekemisissä (sukulainen), koska on käyttäytynyt niin törkeästi minua kohtaan, mutta emme voi aina välttää näkemistä. Se olisi ihan ok jos vain tervehdittäisiin jossain kun nähdään, mutta hän ei siis sano sanaakaan. Ei edes katso päin. Minusta se on tosi noloa, itseäni håvettäisi käyttäytyä noin. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mykkäkoulu on törkeää henkistä väkivaltaa.
Itse "pidän mykkäkoulua" tilanteissa joissa minun pitää prosessoida se kiukkuni ennenkuin pystyn käymään syyt läpi sen toisen osapuolen kanssa. Henkistä väkivaltaa olisi se, että siinä kiukkupäissäni rähjäisin ärräpäitä ja asiattomuuksia toiselle joka ei ole niitä ansainnut. Mutta meillä kaikilla on erilaisia toiveita, itse suosin rakentavaa kommunikointia, toisen on saatava härkkiä kiukkuista kaveria.
Miksi et kerro toiselle osapuolelle että tarvitset aikaa prosessoida asioita? Sen sijaan kun toinen osapuoli puhuu sinulle, kysyy mikä on jne, olet vaan hiljaa? Oikeastiko se on sinun mielestä toimiva ja kypsä tapa kommunikoida?
Mykkäkoulu on eri asia kuin mutismi. Mykkäkoulussa ihminen ei halua sanoa mitään, mutismissa ihminen haluaisi keskustella, mutta mieli estää sen.
Osa mielenterveyttä, jokin ahdistuksen osa- alue tai taustalla esim. lapsena koettu nöyryytys.
Ajattelen että siinä ihminen joka on tosi lapsellinen ja keskenkasvuinen, ja jolla ei ole minkäänlaisia keskustelutaitoja.
Vaike ottaa kantaa suorana ap: n tapaukseen, mutta mykkäkoulusta on kokemusta opiskeluaikaisen kämppiksen kanssa.
Pisin mykkäkoulu kesti kaksi viikkoa, jonka jälkeen aloin etsimään omaa asuntoa ilmapiirin vuoksi. En jaksanut pelejä...
Tuon kahden viikon aikana kysyin jo ensimmäisten päivien aikana, että "olenko tehnyt jotain, jättänyt tekemättä, sanonut jotain tai jättänyt sanomatta", minkä vuoksi hän on minulle vihainen.
Vastaus oli, että "kyllä sun se pitäis tietää". Se oli yleisin vastaus. Yleisimmin en todellakaan tiennyt, miksi hän on minulle puhumatta, koska tilanne muuttui yhden äkin päivän aikana. Aamulla kaikki oli usein vielä ihan hyvin.
En ollut aviossa tai parisuhteessa ihmisen kanssa, joten koska asiat eivät keskusteluyrityksistäni huolimatta selvinneet niin muutin pois. Kerroin myös mykkäkoulujen aikaan ihan selvällä suomenkielellä, että haluaisin jutella asiat läpi ja tietää, mistä hän on suuttunut.
Hänellä oli myös paljon vastaavia ongelmia poikaystävänsä kanssa on-off suhteena ja perheensä vuoksi. Oma elämänlaatu parani huomattavasti muuton jälkeen, ja tuon kokemuksen jälkeen sainkin onneksi todella hyvät solukämppikset, joten hyvät muistot myös jäi yhteisasumisesta. Se on niin kiinni siitä, että millainen tyyppi vikoineen sattuu kohdalle.
Joidenkin kanssa sitten onneksi omatkin viat napsahti yhteen 😆 Sitä koki jopa olevansa normaali tai oikeastaan yhdessä erilaisia nuoria.
Ajattelen että ihmisellä on vaikeaa itsensä kanssa. Suurin ongelma on hän itse. Hän on vihaa täynnä ja hänellä on paha olla ja hän yrittää laittaa sen muiden syyksi, vaikka oikeasti syy löytyy peilistä.
Vierailija kirjoitti:
Ap selventää. Olen itse käyttäytynyt täysin asiallisesti. Tämä mykkäkoulun pitäjä sen sijaan on ollut käyttäytynyt pöyristyttävän törkeästi, jäänyt kiinni valheista, selän takana haukkumisesta ym. Sen sijaan että hän pyytäisi anteeksi omaa käytöstään, niin aloitti sitten mykkäkoulun.
Aloituksessa sanoit, että on loukkaantunut sinulle, mutta siis omasta mielestäsi et ole tehnyt mitään? Mikä mahtaa olla toisen osapuolen näkemys? Asioissa kun on aina kaksi puolta ja näkemystä, kun on riita.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiltä on turha odottaa liikoja.
Kukin on mitä on.
Tämä on totta. Draamat syntyvät liioista odotuksista ja kanssakäymisestä, jota jompikumpi ei välttämättä edes olisi halunnut. Sukulaissuhteissa tuo jälkimmäinen on tavallista eli ollaan velvollisuudesta tekemisissä, vaikkei oikeasti halunnut. Sitten tulee sanomista, kun alun perin ei ole edes tultu toimeen.
Noissa pakkotekemisissä kuten sukulaisvierailut yms. koituu isoja ongelmia ihan turhaan. Järkevät suvut eivät tapaile liikoja, niin ei tule riitojakaan.
Minulla oli pari tuollaista kaveria teininä. Kävi esim. niin, että vitsailimme ja naureskelimme jollekin asialle. Vaikka asia oli siinä hetkessä kaverille ok, hän sitten myöhemmin keksi jostain syystä loukkaantua siitä (näki vitsailussa jonkin itseensä kohdistuvan piiloloukkauksen tms). Piti sitten pari seuraavaa päivää mykkäkoulua ja kertoi vasta paljon myöhemmin, miksi oli suuttunut. Jos edes koskaan kertoi.
Todella rasittavaa, enkä yllättyisi vaikka nuo ihmiset olisivat samanlaisia nyt kolmekymppisinäkin. Aikuisena minun ei onneksi ole enää tarvinnut viettää aikaa tuollaisten kanssa, en jaksaisi sitä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa sanoit, että on loukkaantunut sinulle, mutta siis omasta mielestäsi et ole tehnyt mitään? Mikä mahtaa olla toisen osapuolen näkemys? Asioissa kun on aina kaksi puolta ja näkemystä, kun on riita.
Kyllä toki, mutta toinen osapuoli ei edes osaa eritellä mitä hänen mielestään olen hänelle tehnyt. Minusta se kertoo jo ihan tarpeeksi. Vaikeahan se tietysti on sanoa tai eritellä mitään, kun ei ole mitään todellista syytä. Kyseessä on ihminen, joka ei osaa itse pyytää anteeksi omaa käytöstään, vaan oli tilanne mikä hyvänsä, hän on aina se uhri, jolta pitäisi pyytää anteeksi. Nyt en aio pahoitella mitään, koska minulla ei ole mitään syytä siihen ja tämä on sitten seuraus. Minua ei haittaa tippaakaan se, että emme ole tekemisissä, en väkisin yritä pitää yllä suhdetta, voin paljon paremmin kun ei tarvi olla tekemisissä, mutta sellainen käytös että ei edes katso tai tervehdi toista ihmistä kun näkee jossain, on vaan jotain käsittämätöntä.
Enkä ole ainoa ketä kohtaan tämä kyseinen ihminen on käyttäytynyt tällä tavalla. Mies on jo jättänyt kun ei kestänyt tällaista oikuttelijaa, samoin taitaa kaverit olla jo aika vähissä, kun aina löytyy syitä osoittaa mieltä.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
kokemusta kirjoitti:
Olipas yksipuolisia vastauksia. Voi olla sellainenkin, joka tietää, ettei asiat puhumalla parane eikä enää olla koskaan tekemisissä hyvän päivän sanomista enempää.
Tosin silloin kyseessä ei ole mykkäkoulu, vaan lopullinen välirikko. Se, johon välit on pantu poikki tietysti nimittelee narsistiksi ja ties miksi.
En itsekään halua olla tämän ihmisen kanssa tekemisissä (sukulainen), koska on käyttäytynyt niin törkeästi minua kohtaan, mutta emme voi aina välttää näkemistä. Se olisi ihan ok jos vain tervehdittäisiin jossain kun nähdään, mutta hän ei siis sano sanaakaan. Ei edes katso päin. Minusta se on tosi noloa, itseäni håvettäisi käyttäytyä noin. T. Ap
Jos todella haluaisit päästä asiassa eteenpäin niin miettisit miten olet tuota sukulaista loukannut niin asia tulisi ymmärrettäväksi itsellesi. Siihen tarvittaisiin toisen asemaan asettumista, koska harvempi ilman syytä loukkaantuu. Syyn ei tarvitse olla sinun mielestäsi järkevä, mutta se osoittaisi, että kykenet arvioimaan omaa käytöstäsi kriittisesti (etkä vain toisen).
Loppujen lopuksi on olemassa aika paljon ihmisiä, joiden puheet ja käytös muita kohtaan ovat ylimielisiä ja loukkaavia heidän sitä huomaamatta. He rakentavat itseään painamalla muita alas pienillä ilkeyksillä, jotka voivat liittyä muiden ulkonäköön, kykyihin, töihin, parisuhteisiin, lapsiin jne. Jos ette voi olla näkemättä, koska olette sukulaisia, mykkäkoululainen ehkä suojaa itsensä pidättäytymällä kanssakäymisestä täysin.
Olen usein nähnyt täällä kuvauksia tuollaisista tilanteista, että joku perheenjäsen kokee, että toinen perheenjäsen kyseenalaistaa hänen tekemisiään jatkuvasti, siitä on tullut ikään kuin mustan lampaan rooli, että yhtä pidetään epäonnistuneena. Se on voinut jatkua jo lapsesta asti, että yhtä pidetään huonompana.
En tiedä onko tässä sellaisesta kyse, tuli vain mieleen. Et kerro mitään konkreettista koko asiasta, vaan koko otsikko on muotoiltu siten, että haluat kuulla vain miten häiriintynyt mykkäkoululainen on. Ihmiset ovat siihen mielestäni ihan oikeutetusti puuttuneet ja kyseenalaistaneet sitä. Empatiakyvytön ei näe mitään syytä itsessään, vaan sysää kaiken syyn toisen niskoille, mutta totuus on yleensä toisenlainen.
Sekö on tasapainoista, että sulkee toisen osapuolen ulos? On kyllä outo käsitys ihmissuhteesta sinulla.