Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies oli eilen illanvietossa ja on nyt koko päivän ollut raivoissaan raha-asioista

Vierailija
27.03.2022 |

En tiedä mitä tehdä ja mitä sanoa, miten saan tilanteen rauhoittumaan. Mies oli eilen illanvietossa kaverin juhlissa, jonne en päässyt mukaan kun olin kotona lapsien sairasteluiden takia. Oli liikenteessä selvinpäin, tuli kotiin omalla autolla noin kolmen maissa baarista. On tottunut juhlimaan selvinpäin, joten nytkin teki ihan oman valinnan tässä ja samalla ajatteli myös sitä jos lasten takia tarvitaan kuskia jos sairaus pahenee.

Nyt tämä päivä on mennyt katsoessa murjottavaa ja kiukkuilevaa miestä. Hän on ollut jo pitkään tyytymätön omaan työhönsä, sekä omaan urakehitykseensä sekä liian kireisiin aikatauluihin ja vaatimuksiin. Nyt siellä juhlissa yksi samanikäinen sinkkumies oli kertoillut omasta urastaan ja etenemisestään, sekä paljastanut lopulta tienaavansa tällä hetkellä noin 150 000€ vuodessa, palkkatöissä. Työ vaatii paljon maailman ympäri matkustelua ja johtotason hommia, uralla etenemistä on varmasti edesauttanut perheettömyys ja kyky omistautua täysin työlle.

Nyt mies on koko päivän kokenut jotakin aivan jäätävää alemmuuskompleksia. On laskimen kanssa laskenut paljonko tälle kaverille jää käteen, kironnut omaa huonoa palkkaansa ja työtänsä ja vihoitellut minulle ja lapsille kaikesta. Yritin vaikka mitä, selittää sitä ettei se pelkkä raha oikeasti tuo sitä onnea ja ison palkankin kanssa voi kokea erittäin isoja tyhjyyden ja epätoivon hetkiä. Lisäksi suuri palkka vaatii suuren vastuun, sekä sen että asioita pitää hoitaa todella paljon ja joustaa yrityksen suuntaan. Yritin myös selittää, että en usko että haluaisit kuitenkaan vaihtaa kokonaisuutta tämän kaverin kanssa ja muuttaa yksin asumaan rivitaloon, matkustaa ympäri maailmaa ja olla perheeetön. Siihen mies sanoikin, että en tietenkään ja tämä kovapalkkainen kaverikin oli sanonut hänelle, että vaihtaisi hetkessä paikkaa mieheni kanssa saadakseen oman perheen sekä meidän elämäntilanteen.

Silti se ei tuntunut miestä rauhoittavan. Hänellä pyörii vaan päässä se, että tälle kaverille jää kuukaudessa käteen verojen jälkeen noin 4600€.

Mitä ihmettä tähän voi enää sanoa? Miten saan hänet ulos tuosta rahapsykoosista. Onko tämä miehille hyvinkin tyypillistä?

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olemme lähemmäs nelikymppisiä, 38 ja 39. Ylempi korkeakouluturkinto molemmilla. Miehen vuosipalkka noin 38 000€. Minulla 30-40 000€. Vaihtelee vuosittain omani."

Kyllä teillä on syytä valittaa. Korkeakoulututkinto kuitenkin. Itsellä nuo tulot n 40 tuhatta, vaikka olen käynyt vain ammattikoulun. Tosin vuorotyö.

No samaa ajattelen. Itselläni kesken jäänyt ammattikorkeakoulututkinto enkä ole edes kauhean uraorientoitunut mutta ansaitsen silti ihan normityöajalla selkeästi yli 40.000 euroa vuodessa. Vaimo sitten ansaitsee korkeakoulutettuna vähintään 70.000 euroa vuodessa eikä sekään ole mikään erityisen hyvä palkka.

Vierailija
82/96 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän myös korkeakoulutetuissa on pienipalkkaisia aloja. Harmi vain mutta sekään ei takaa hyvää palkkaa ja voi olla myös paljon työttömyyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai miehesi on jo piristynyt, vai vieläkö murjottaa?

Vierailija
84/96 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaverille jää verojen jälkeen 4600 euroa kuukaudessa, niin ei kaveri tienaa 150 000 euroa vuodessa.

Vierailija
85/96 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä aloituksesta. Ymmärsinpähän taas yhden asian ex-miehestä. Usein kuvitteli, että toinen olisi iloinen ja hyvällä tuulella, kun on tavannut kavereitaan jne. Ei, hän oli tavallista ikävämpi ja juuri tätä mun syyllistämistä ja mitä kaikki maksaa. Sehän oli siis kateellinen kavereilleen.

Vierailija
86/96 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

quote/ "Jos miettii miten meidän elämä on konkreettisesti muuttunut miehen parantuneen tulotason myötä, niin Prisma on vaihtunut Citymarkettiin" [/quote]

Hahhahhahhahhahhahhahhahhaaaa..........  Tämä lausahdus kuuluu kyllä ehdottomasti palstan nostalgisten "älynväläytysten" listalle. Harvoin, jos koskaan, tulee kuultua/nähtyä noin käsittämätöntä lohkaisua. Tulotason parannuttua vaihtoivat Cittariin. Ei hitto!... Eipä ole vielä koskaan tullut mieleeni, että Cittari olisi jotenkin HIENO kauppa, jossa tarvitsee olla tietynlainen (korkea) tulotaso - itse asiassa ajattelen juuri päinvastoin siitä kaupasta! :D :D :D  

Vierailija
87/96 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on laskimessa ollut pikkunen virhe:

"Silti se ei tuntunut miestä rauhoittavan. Hänellä pyörii vaan päässä se, että tälle kaverille jää kuukaudessa käteen verojen jälkeen noin 4600€."

4600€ verojen jälkeen käteen (netto) tarkoittaa n 7000€/kk tuloja, eli n 89000€/v.

150000e/v tuloista käteen jäävä osuus on luokkaa 6500€/kk - 7000€/kk

Itse kokeilin verolaskuria, johon laitoin verokunnaksi sellaisen, jossa äyri on 21,00. Vähennykset ja muut tulot jätin pois, jolloin 150 000 euron vuosituloista pitäisi maksaa veroja alle 60 euroa eli 90 000  euroa jäisi vielä käteen. Helsingissä tai kauniaisissa jäisi käteen enemmän.

En tiedä kuinka luotettava laskuri on, kun en ole koskaan tuollaisia summia tienannut.

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/verokortti-ja-veroilmoitus/verokor…

Vierailija
88/96 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro miehelle lempeästi että jos ei murjotus lopu saa tämä kaveri vähän karvalompsaa ja miehesi maksaa vielä elarit päälle. Kyllä se siitä sitten rauhottuu

Vierailija
89/96 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin vaan pohtimaan miten niin moni ketjun suurituloisista maksaa niin paljon vähemmän veroja, kuin minä?

Minä tienaan 97-98k/vuodessa ja ei toivoakaan et käteen jäisi mitään neljää, viittä tonnia. Siitä verottaja pitää huolen.

Johtunee siitä, että osa veroista menee jostain muusta syystä kuin palkasta. Itse asiassa 79 000 euron vuosituloilla ja helsingissä asuen veroa menisi noin 26 000 euroa.

Vierailija
90/96 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Silti se ei tuntunut miestä rauhoittavan. Hänellä pyörii vaan päässä se, että tälle kaverille jää kuukaudessa käteen verojen jälkeen noin 4600€."

4600€ verojen jälkeen käteen (netto) tarkoittaa n 7000€/kk tuloja, eli n 89000€/v.

Itse kokeilin verolaskuria, johon laitoin verokunnaksi sellaisen, jossa äyri on 21,00. Vähennykset ja muut tulot jätin pois, jolloin 150 000 euron vuosituloista pitäisi maksaa veroja alle 60 euroa eli 90 000  euroa jäisi vielä käteen. Helsingissä tai kauniaisissa jäisi käteen enemmän.

En tiedä kuinka luotettava laskuri on, kun en ole koskaan tuollaisia summia tienannut.

TUohon tulevat päälle työntekijän työttömyysvakuutusmaksu ja työeläkevakuutusmaksu.

Vierailija
91/96 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TUohon tulevat päälle työntekijän työttömyysvakuutusmaksu ja työeläkevakuutusmaksu.

Kyllä laskuri huomio seuraavat summat 2 100,00 euroa ja 12 975,00 euroa.

Vierailija
92/96 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulotason parannuttua vaihtoivat Cittariin. Ei hitto!

-Mua myös huvitti se. Samat tavarathan siellä on. Ainakin ennen tuntui että samat tuotteet oli vähän kalliimpia. En ymmärrä miksi pitää vaihtaa.

Vierailija
93/96 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen mies on? Onko neljänkympinkriisi lähestymässä? Yleensä tuo on se vaihe, kun alkaa tuntua siltä, että on mokannut elämänvalinnoissaan, jos toisille menee paremmin.

Vierailija
94/96 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis miehen nyt pitäny miettiä kaksi kertaa kun alkaa elämään tylsää perhe-elämää.

Vierailija
95/96 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaverille jää verojen jälkeen 4600 euroa kuukaudessa, niin ei kaveri tienaa 150 000 euroa vuodessa.

Tämä. Itse tienaan tuon verran ja käteen jää verojen ja verojen kaltaisten maksujen jälkeen noin 6600 euroa kuussa. Hieman riippuu myös kunnallisverosta toki. Tosin saattaa olla, että AP muisti vain väärin. Tuohon tuloluokkaan pääseminen ei todellakaan tule ilmaiseksi ja vaatii paljon suunnittelua ja työtä. Vaikuttaisi muutenkin, että AP:n mies on valinnut perheen uran edelle, joka varmastikin on aivan oikea päätös. Oma jaksaminen on kortilla perheen ja työn suhteen, joten olen miettinyt downshiftaamista. 

Vierailija
96/96 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuo on vähän sellainen miesten juttu. Miehille status on kauhean tärkeää, pitää olla sen oman kukkulan kuningas. Ja neljänkympin kriisi, mies tajuaa että hänestä ei taida ikinä tulla sellaista uratykkiä, josta ehkä joskus kuvitteli. Omallakin miehellä oli joskus  vähän tuollaista. On tehnyt ihan johdonmukaisesti ja tietoisesti valintoja, joissa on asettanut muut asiat uran edelle, ja sitten yhtäkkiä joskus 30+-vuotiaana sille iski huonommuuden tunteita verrattuna uratykkikavereihin. Ei se edes oikeasti halunnut sitä audia, hienoa taloa ja suurta palkkaa, vaan se haluaisi tuntea kuuluvansa ”voittajien” leiriin eikä harmaaseen massaan. Voihan sitä vielä vaihtaa työpaikkaa ja tehdä uraa, mutta se pitää tosiaan hyväksyä että yleensä myös vaatimukset kasvaa (tosin joskus jossain työpaikassa saattaa olla ihan rehellisessä palkkakuopassa).

Harva jaksaa kuluttavaa, paljon matkustelua sisältävää konsulttielämää kovin kauan. Pääsee toki  braissailemaan palkallaan, ja tärkeyden tunne on epäilemättä hetken ihan hirmuinen.  

Ärsyttävää jos mies siitä kauheasti kiukuttelee, mutta ehkä se siitä. Onhan sitä huonoja päiviä kaikilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi