Suomen syntyvyys kääntyi taas laskuun – ”Huolestuttavaa”
Väestöliiton tutkimusjohtaja Anna Rotkirch sanoo, että kahden kuukauden perusteella on aivan liian aikaista tehdä pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
– Edes vuositason muutokset eivät kerro syntyvyyden trendistä kovin hyvin, Rotkirch kommentoi Iltalehdelle.
Hän myöntää, että syntyvyyden toipuminen on ainakin hetkellisesti ohi.
– Se on huolestuttavaa tilanteessa, jossa olemme edelleen varsin alhaisen syntyvyyden maa, ja monen lapsilukutoive jää toteutumatta.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/40615623-0c49-48ac-a4d4-5f6106531…
Kommentit (268)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein yhden lapsen, ja se riitti. Lapsi on siis ihana, ja olen iloinen että hänet tein, mutta oli se pikkulapsiaika ihan kamalaa, kun sattui kohdalle huonosti nukkuva lapsi. En ollenkaan viihtynyt kotona pikkulapsen kanssa. Puolitoista vuotta sinnittelin, pää meinasi hajota. Ihanaa oli palata töihin. Mies olisi halunnut lisää lapsia, ja olisin suostunut sillä ehdolla, että pidän vain sen muutaman kuukauden äitiysloman, jota ei voi siirtää isälle, ja mies pitää loput vanhempainvapaista. Siinä vaiheessa loppui mielenkiinto useampaan lapseen.
Eli miehet, jos haluatte lapsia, ottakaa vastuuta niistä lapsista.
Mitenkäs ne muualla pärjää, lapsiperheet? Suuret ikäluokat muokkasivat tämän maan eikä siellä naiset itkeneet kun miehet oli töissä 6 päivää viikossa. Nykyajan naiset ovat velttoja narsistisia velliperseitä. Hävettäisi olla nainen, teistä on tullut vastenmielisiä kitisijöitä.
Mistä tiedät, etteivät itkeneet?
Täällä olen lukenut useampaan kertaan, että kun nainen päättää tehdä lapset niin hänen on kannettava vastuunsa siitä ja ajateltava, että yksin niitä joutuu hoitamaan, vaikka lapsen hankkimiseen olisi osallistunut niin mies kuin nainenkin.
No päätin sitten, etten lapsia hanki jos ne pitää hankkia ajatuksella, että joudun ne yksin kasvattamaan.
Muutenkin Suomesta on vaikea löytää itselleen sopivaa kumppania, kun ne alkoholittomat miehet ovat niin harvassa.
Että nautin näistä syntyvyyslukujen laskusta. Vihdoinkin etenkin nuoret koulutetut miehet sanovat "pitäkää tunkkinne" ja elävät vain itselleen, välittämättä sosiaalisista paineista olla "kunnon mies".
Mikään ei ole niin nöyrä otus kuin perhefaija asuntolainan kera. Ja nyt kun näiden määrä laskee radikaalisti, aika moni välistävetäjä (verottaja, pankki, autokauppias, kiinteistövälittäjä jne) jää nuolemaan näppejään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan älytöntä, että jos kerran olemme päässeet siihen, että syntyvyys ei ole liian korkealla tasolla, niin aletaan kannustaa lisääntymään, vaikka maailma suurin piirtein halkeaa väestönkasvuun. Ei ole olemassa mitään "paremman ihmispopulaation" lisääntymistä. Kaikkea liiallista syntyvyyttä tulisi kohtuullistaa, eikä missään nimessä rohkaista tekemään koko ajan vain enemmän lapsia. Olemme pikemminkin esimerkki muille valtioille.
Enpä ole hetkeen typerämpää lukenut. Tottakai on "paremman ihmispopulaation" lisääntymistä - jos tätä ei myönnä, elää denialismia. Suomi on lähes kaikessa parempi maa kuin vaikkapa Afrikan maat tai Intia. Kyllä todellakin toivon, että Suomi selviää jatkossakin.
Enpä ole hetkeen typerämpää lukenut. Jos suomalaiset todella ajattelevat olevansa parempia kuin muut niin toivon pikaista sukupuuttoon ja ettet ainakaan sinä tuollaisella ajatusmaailmalla saa enempää lapsia. Mikään ei ole pahempaa kuin ihmiset jotka tuntevat olevansa parempia kuin muut :( onneksi tällaiset ihmiset hukkuvat omaan paremmuuteensa
Samaa mieltä. Tosin suomalaiset saavat toki säilyä, mutta ei siksi, että olisivat muita parempia.
En halua synnyttää lisää tyttöjä maailmaan, jossa tytöt ja naiset ovat "kohdullisia", "synnyttäjiä", "menstruoijia". Jätän siis lapset tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
En halua synnyttää lisää tyttöjä maailmaan, jossa tytöt ja naiset ovat "kohdullisia", "synnyttäjiä", "menstruoijia". Jätän siis lapset tekemättä.
Missäs ne sellaisia ovat? Itse olen kuullut ihan vain tytöistä ja naisista tuolla tosielämässä, missä elämä eletään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein yhden lapsen, ja se riitti. Lapsi on siis ihana, ja olen iloinen että hänet tein, mutta oli se pikkulapsiaika ihan kamalaa, kun sattui kohdalle huonosti nukkuva lapsi. En ollenkaan viihtynyt kotona pikkulapsen kanssa. Puolitoista vuotta sinnittelin, pää meinasi hajota. Ihanaa oli palata töihin. Mies olisi halunnut lisää lapsia, ja olisin suostunut sillä ehdolla, että pidän vain sen muutaman kuukauden äitiysloman, jota ei voi siirtää isälle, ja mies pitää loput vanhempainvapaista. Siinä vaiheessa loppui mielenkiinto useampaan lapseen.
Eli miehet, jos haluatte lapsia, ottakaa vastuuta niistä lapsista.
Mitenkäs ne muualla pärjää, lapsiperheet? Suuret ikäluokat muokkasivat tämän maan eikä siellä naiset itkeneet kun miehet oli töissä 6 päivää viikossa. Nykyajan naiset ovat velttoja narsistisia velliperseitä. Hävettäisi olla nainen, teistä on tullut vastenmielisiä kitisijöitä.
Lisääntyminen lopetettiin jo 70-luvulla. Eli 50-luvulla syntyneet olivat ensimmäinen sukupolvi, joka jätti lapset tekemättä. Miksi se unohdetaan mainita näissä keskusteluissa?
Vierailija kirjoitti:
Että nautin näistä syntyvyyslukujen laskusta. Vihdoinkin etenkin nuoret koulutetut miehet sanovat "pitäkää tunkkinne" ja elävät vain itselleen, välittämättä sosiaalisista paineista olla "kunnon mies".
Mikään ei ole niin nöyrä otus kuin perhefaija asuntolainan kera. Ja nyt kun näiden määrä laskee radikaalisti, aika moni välistävetäjä (verottaja, pankki, autokauppias, kiinteistövälittäjä jne) jää nuolemaan näppejään.
Mikään ei kuulosta katkerammalta ja kitkerämmältä kuin onnellinen sinkkumies. On se jännää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäs ne sellaisia ovat? Itse olen kuullut ihan vain tytöistä ja naisista tuolla tosielämässä, missä elämä eletään.
Juuri vähän aikaa sitten ylellä puhuttiin "kohdullisista"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sen takia et tee lapsia kun ylellä sanottiin jossain yhteydessä sana ”kohdullinen”? 😂No ok, syynsä kullakin ja epäilemättä hyvä valinta sinulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sen takia et tee lapsia kun ylellä sanottiin jossain yhteydessä sana ”kohdullinen”? 😂No ok, syynsä kullakin ja epäilemättä hyvä valinta sinulta.
Vaikutat yksinkertaiselta, jos et ymmärrä ongelman monimutkaisuutta ja miten se tulevaisuudessa tulee vain heikentämään naisten ja tyttöjen asemaa.
Hyvä! Maailmassa on aivan liikaa ihmisiä jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
On käsittämätöntä, että hiilineutraaliustavoitteet on pingotettu epärealistisen tiukoiksi, mutta sitten valtiovallan taholta toisaalta huokaillaan kun ei saada väestönkasvua kiihtymään.
Haloo, onko ketään kotona!? Jokainen ihminen tuottaa hiilidioksidia, lisää päästöjä ja kuormittaa kaikin tavoin ympäristöä. Tyydytään nyt tähän 5,5 miljoonaan tässä vaiheessa ja katsotaan sitten jatkossa, miten väkeä saadaan hallitusti vähennettyä kestävälle taholle.
Mikä on se taho, jota varten ympäristöä pitäisi säästää, jos ihmiset ovat vain haitakkeita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat yksinkertaiselta, jos et ymmärrä ongelman monimutkaisuutta ja miten se tulevaisuudessa tulee vain heikentämään naisten ja tyttöjen asemaa.
Yksinkertaisuus on selvästikin katsojan silmässä.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole huolestuttavaa, kun Suomessa nykyisellään on liikaa ihmisiä. Näkeehän se vaikka siitä, miten yhtä avointa työpaikkaa kohti on montakymmentä työnhakijaa. Samalla työpaikkoja valuu ulkomaille, kaikki aina vaan kallistuu sekä verovaroja syynätään joko ulkomaille tai sitten kaiken maailman seuratoimintoihin, joista yksikään veronmaksaja ei hyödy mitenkään. Ketä se hyödyttää, että korkeasta syntyvyydestä aikaansaadusta väestöstä vain hyvin pieni osa on veronmaksajia ja muu osa on vinouttamassa huoltosuhdetta?
Väestönkasvu ei lisää työttömyyttä ja huoltosuhde heikkenee jos lapsiluku pienenee. Taloustieteellisiä faktoja.
Niin eikö tän "vauvabuumin" aikana, joka nosti syntyvyyttä 0,05 oltu terveydenhoidossa aivan helisemässä, kun mihinkään ei mahdu synnyttämään tai se tehdään käytävällä tai ilmoitetaan, että ajapa 100km seuraavaan sairaalaan.
Kolmikymppisenä naisena jopa oma äiti on kehottanut käyttämään harkintaa, jos aikoo perheen perustaa. Hän on ollut aina tarmokas ihminen; hyvin koulutettu, panosti uraan ja maksoi vähintään puolet perheen menoista, hoiti kodin, hoiti lapset ja oikeastaan koko paletin. Isä ulkoisti itsensä ja oli koko ajan sitä mieltä, että "häntä huijataan". Miesten on hyvä haluta lapsia, kun jo vanhempainvapaan jako aiheutti porua. Miesvaltaisten alojen liitot maalailivat, että miesten työpaikat menee, kun jäävät kotiin hoitamaan - niin naisten tapauksessahan se ei haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei kuulosta katkerammalta ja kitkerämmältä kuin onnellinen sinkkumies. On se jännää.
Vielä kitkerämpää sorttia löytyy -> alitettavasti olen erehtynyt tekemään kaksi lasta joten tiedän mistä puhun. Eihän se ole mies eikä mikään joka ei koulua käy, ei hanki perhettä ja omakotitaloa saa aikaiseksi.
Mutta kaikki se aika, raha ja ennen kaikkea, valinnanvapauden menetys, sitä ei vaan ymmärrä ennen kuin on liian myöhäistä.
Onneksi penskat muuttavat pian omilleen ja siihen loppuu se kunnon perhefaijana oleminen - mm duunien suhteen sellainen downshiftaus ettei isommin tarvitse veroja maksella enää.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaan Vanhanpiian vero, eli 25-40vuotiaille 5% lisävero jos ei ole lapsia tehnyt. Lisänä koiravero. Koiran pito maksaa saman verran kuin ihmisen. E-pillereihin myös kunnon vero.
Tulisiko tämä lisävero ansiotuloveroon? No eipä kiinnosta eikä vaikuttaisi minuun kun en käy töissä.
M29
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla tosielämässä on alettu puhumaan naisista tuolla tavalla. Pitää olla woke.