Suomen syntyvyys kääntyi taas laskuun – ”Huolestuttavaa”
Väestöliiton tutkimusjohtaja Anna Rotkirch sanoo, että kahden kuukauden perusteella on aivan liian aikaista tehdä pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
– Edes vuositason muutokset eivät kerro syntyvyyden trendistä kovin hyvin, Rotkirch kommentoi Iltalehdelle.
Hän myöntää, että syntyvyyden toipuminen on ainakin hetkellisesti ohi.
– Se on huolestuttavaa tilanteessa, jossa olemme edelleen varsin alhaisen syntyvyyden maa, ja monen lapsilukutoive jää toteutumatta.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/40615623-0c49-48ac-a4d4-5f6106531…
Kommentit (268)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailta tuodaan "valmiita" ihmisiä, mutta ei tajuta, mikä kustannuserä nuo ovat valtiolle ja veronmaksajille! Aivan eri kieliryhmän ihmisillä kestää pitkään, ennen kuin oppivat suomen kielen.
suomi on niin pieni kieli että olisi hyvä jos korvattaisiin vaikka arabialla.
Mainitse joku arabia nkielinen maa, jolla menee hyvin ilman öljyvaroja ja jolla on ihmisoikeudet kunnossa.
jos verrataan objektiivisesti suomeen niin kaikki arabimaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauan ulkomailla asunut kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tulevaisuus on ruskea.
Näin ovat naiset päättäneet.
Suomalaiset miehetpäs, koska eivät suostuneet tasa-arvoiseen kodin- ja lastenhoitoon.
Oliko tuo huumoria? Suomi on kuitenkin aivan virallisestikin yksi maailman parhaita paikkoja olla nainen.
Mutta yksi maailman surkein paikka olla mies.
Miten niin? Eniten Suomessa tienaavat henkilöt ovat miehiä
No täällä miehet joutuvat tekemään kotitöitä,miehet joutuvat hoitamaan vauvoja,miesten on vaikea tienata hyvin,miesten on vaikea päästä hyviin virkoihin, miehet joutuvat armeijaan, miesten kodittomuus on yleisempää kuin naisten kodittomuus,miesten päihteiden käyttö on yleisempää kuin naisten, miehet tekevät itsemurhia enemmän kuin naiset.
Ainoa hyvä suomessa on olla mies on se että täällä ei ole pakko lisääntyä!
Minä olen aina halunnut kaksi lasta, mutta lapsiluku jäi yhteen, koska
1. synnytys oli järkyttävää kidutusta
2. vauva-aika oli unenpuutteen vuoksi yhtä helvettiä
3. jäin yksinhuoltajaksi jo parisuhteessa ollessani, kun lapsen isän mielestä itkevä vauva ei ollutkaan kiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tulevaisuus on ruskea.
Suomalaiset miehetpäs, koska eivät suostuneet tasa-arvoiseen kodin- ja lastenhoitoon.
Oliko tuo huumoria? Suomi on kuitenkin aivan virallisestikin yksi maailman parhaita paikkoja olla nainen.
No täällä miehet joutuvat tekemään kotitöitä,miehet joutuvat hoitamaan vauvoja,miesten on vaikea tienata hyvin,miesten on vaikea päästä hyviin virkoihin, miehet joutuvat armeijaan, miesten kodittomuus on yleisempää kuin naisten kodittomuus,miesten päihteiden käyttö on yleisempää kuin naisten, miehet tekevät itsemurhia enemmän kuin naiset.
Jokainen normaali aikuinen tekee kotitöitä. Kukaan ei pakota miehiä käyttämään päihteitä.
Loistava uutinen. Maailma on ylikansoitettettu, ja lisää porukkaa saadaan loputtomasti kaukomailta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tulevaisuus on ruskea.
Pitää viedä roskat ja joskus tyhjentää astianpesukone. Voi ei mitä vastoinkäymisiä
Tämähän on loistava uutinen. :D T: vela, naimisissa, 4 aborttia takana
Vierailija kirjoitti:
Yksinasuvien määrä on lisääntynyt ja melkein 50% kaikista kotitalouksista on yhdenhengenkotitalouksia, eli joka toinen postilaatikko kuuluu yhdenhengenkotitaloudelle. Tämä on aika iso määrä.
Noin 10% ihmisistä ei elä koskaan parisuhteessa elämänsä aikana ja tämä on aika iso luku.
Väitän siis että suurin syy alhaisen syntyvyyteen on se ettei parisuhteita synny ja parisuhteet ovat lyhyt kestoisia.
Myös heikko ostovoima on yksi merkittävä syy.
Olen ollut mieheni kanssa vuosikausia, mutta meillä on eri taloudet. Syitä on monia, mutta suurimpana se, että kahden pätkä- ja silpputyöläisen talouksien yhdistäminen olisi byrokratinen katastrofi. Kela ei osaa laskea tukia edes yksillä tuloilla ja menoilla oikein, joten luotto siihen, että Kela osaisi laskea oikein, kun pitäisi hallita kahden ihmisen menot ja useista eri lähteestä tulevat tulot, on nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tulevaisuus on ruskea.
Muistaakseni uhositte lähtevänne Serbiaan?
Itse en halua lapsia enkä parisuhdetta. Loppujen lopuksi aika harvaa miestä lapset edes kiinnostavat, vaan ne tehdään naista miellyttääkseen. Aika erikoista siten että se joka ne lapset halusi olettaa että sitä jota kiinnosti vaan itse tekeminen yhtäkkiä ottaa vastuun lapsista. Elän mielummin sinkkuna itseni näköistä elämää kuin kuunteleen vapaa-ajallani jotain nalkuttavaa feministiä jolla on selittämätön jokailtainen päänsärky. Kiva ottaa rennosti vapaa-ajallani, kukaan ei ole narisemassa jos sukka lojuu lattialla yms. Voi mennä ja tulla miten haluaa ja käyttää rahaa juuri siihen mihin haluaa. Paljon mielummin keskityn uran luomiseen ja harrastuksiin.
M23
Vierailija kirjoitti:
Monen lapsilukutoive jää toteutumatta... ei ole miesten velvollisuus täyttää naisten haaveita ja maksaa siitä.
Yksi iso syy siihen että naiset ei halua yhtäkään lasta on se että nainen joutuu yksin elättämään sen yhteisen lapsen. Nykymiehilä ei ole mitään kunniaa ei edes sitä että elättäisi osaltaan oman lapsensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tulevaisuus on ruskea.
Niin onhan se niin raskasta joutua aikuisena miehenä ottamaan vastuuta asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyyden lasku on liberalismissa täysin väistämätöntä. Lisää ihmisiä tulee Suomeen konservatiivisista maista.
lukuisia yhteiskuntia on historian saatossa tuhoutunut kun on alettu haihattelemaan ja hävittämään naisen ja miehen velvollisuuksia. saati sitten kyseenalaistamaan niiden olemassa oloa.....
Luettelepa ne yhteiskunnat. Niin niitä on nolla.
Tiedätkö että perinteisesti miehen tehtävä on ollut huolehtia ja elättää vaimo ja lapset?. Se on perinteisesti ollut miehen tärkein tehtävä ja kunnia tässä maailmassa.
Kun lukee sitten täälläkin suomimiehen ulinaa siitä että pitäisi osallistua omien lasten elättämiseen. Niinpä.
Tämä syntyvyys aihe on varsin koominen koska nyt kun meillä on melko hyvä vapaus valita teemmekö lapsia vai emme niin sitten ihmetellään miksi niitä lapsia syntyy niin vähän. Jotkut tekee vielä kyllä lapsia ihan muista syistä kuin omista haluistaan joten täysi vapaus meillä ei vielä ole mutta melko hyvä vapaus valita itse.
Itse miehenä olen päättänyt jättää lapset tekemättä koska en vain halua lapsia pilaamaan elämääni ja olen introvertti eli viihdyn hyvin yksin joten parisuhdekkaan ei ole minulle pakollinen asia elämässä.
Rahalla minua ei saa lisääntymään vaan varmaan suurin syy valinnalleni on juuri se että minä en halua olla läsnä lapselle eli en halua vaihdella vaippoja enkä hoivata vauvaa koska en nauti siitä.
Miksi tehdä lapsia ja hoitaa niitä väh. 18 vuotta epäonnistuen siinä kun voimme sen sijaan kloonaamalla tehdä huomattavasti nopeammin ja laadukkaammin valmiita yhteiskuntakysyisiä aikuisia?
Todella epävakaa maailman tilanne, ei ole tarjota kokoaika työtä realistisella palkalla siihen nähden miten kaikki kallistuu silmissä, että hyvä, että itsensä elättää. Joten MIKSI, niin MIKSI luopuisin ehkäisyn käytöstä nyt? En nää YHTÄKÄÄN syytä.
Syntyvyys on alhaista niissä länsimaissa missä tasa-arvoa ei olla aivan kunnolla vielä saavutettu. Joten tasa-arvoon panistamalla, ei koittamalla poistaa sitä, saa syntyvyyden nousemaan.
lukuisia yhteiskuntia on historian saatossa tuhoutunut kun on alettu haihattelemaan ja hävittämään naisen ja miehen velvollisuuksia. saati sitten kyseenalaistamaan niiden olemassa oloa.....