Miksi tuttava alkoi väheksyä sen jälkeen, kun erosin?
Eräs tuttavapiiriin kuuluva henkilö alkoi selvästi pitää minua jonkin sortin "sekundaihmisenä" sen jälkeen, kun (avio)erosin vuosia sitten. Vielä huonossa avioliitossa eläessäni hän kutsui minua joihinkin juhliin ja halusi tavata, mutta eroni jälkeen ei enää esim. tykännyt lainkaan somepostauksistani ja suhtautui muutenkin jotenkin säälivän välttelevästi. Mistä tuollainen muutos voi aiheutua? Olen ihmetellyt asiaa jo useamman vuoden.
Kommentit (31)
Ai minulla yhtä lukuunottamatta kaikki liitoissa asuvat ystävät lopettivat kutsumasta minua illanviettoihin ja vastaaviin eroni jälkeen. En olisi eronneena ihmisenä sopinut heidän ydinperhejuhliinsa. Alussa olin surullinen, nyt en enää välitä.
Pinnalliset ihmiset kykenee vain pinnallisiin tekoihin.
Kaiken pitää "näyttää " tietynlaiselta, muuten heidän kupla jossa elävät, on vaarassa venyä ja jopa puhjeta.
Ken kuplaa venyttää jää siten ulkopuolelle.
Kyseinen ihmisryhmä on kaikista tylsintä ihmistyyppiä, joten et menettänyt yhtään mitään tässä "tuttavassa" , kuten tulet huomaamaan.
Sinänsä se positiivinenkin huomio oli jollain tasolla feikin oloista eli halusi joitain juhlia tietyllä kokoonpanolla, koska niin "kuuluu" tehdä ja tietyn tyyppiset henkilöt ikäänkuin kuuluvat käsikirjoitukseen.
Itse vähän jännitin kyseistä henkilöä ja sitä tiettyä epäaitoa tuntumaa hänessä, joten en nähnyt häntä kovin usein edes silloin, kun olisin vielä "kelvannut". Ihmetyttää vain tuollainen kuvio - aivan kuin hän eläisi aina jonkun kaavamaisten kulissien keskellä.
So?
Miksi piittaisit?
Elä omaa elämääsi ja jätä typerykset taaksesi.
Vierailija kirjoitti:
Ai minulla yhtä lukuunottamatta kaikki liitoissa asuvat ystävät lopettivat kutsumasta minua illanviettoihin ja vastaaviin eroni jälkeen. En olisi eronneena ihmisenä sopinut heidän ydinperhejuhliinsa. Alussa olin surullinen, nyt en enää välitä.
Sinänsä erikoista tuo eronneiden dissaaminen, enkä tajua, mikä siinä on taustalla. Omassa tapauksessani ex-mieheni ei edes olisi ollut mitenkään kummoinen seuramies isommassa porukassa, vaikkakin paperilla ihan meritoitunut ja siinä mielessä joku olisi voinut haluta namedropata, että on jutellut hänen kanssaan juhlissa.
Toisaalta en haluaisi viettää aikaa sellaisten kanssa, jotka vain tapaavat vain voidakseen namedroppailla ja laittaakseen nättejä kuvia someen, jos nyt vaikka itse olisin ollut edustavan näköistä ja tyylikästä seuraa osana isompaa porukkaa. Ei sellainen ole olennaista elämässä mielestäni, vaan aidot keskustelut ja kohtaamiset.
En ymmärrä, miksi olisin ollut jotenkin halutumpaa seuraa mennessäni kyseinen heppu käsipuolessani jonnekin. Olen aivan sama (ja jopa "parempi") ihminen kaverina tai ystävänä ilman mitään kulissiliittoa.
Ap
Eronnut ihminen on elävä ja kävelevä muistutus nynneröille siitä, että elämä voi yllättää ja siippa haihtua viereltä, eivätkä raasut kestä edes ajatusta siitä, että pitäisi pärjätä saati kantaa vastuu lapsiperhearjesta käytännössä ypöyksin.
Että se 100%:nen perheidylli on olemassa vain Disneyn perhe-elokuvissa? Liian ahdistavaa , ei kutsuta sitä eronnutta , ties vaikka iskisi meidän Petteri-isukin nyt kun ollaan vielä valvottukin ruuhkavuosissa eikä peitto oo jaksanu heilua niin sehän on helppo saalis! Avioliitossa elää kunnon ihmiset eihän ne ikinä petä ....
Tuttavat jakautuvat kahteen leiriin eron jälkeen, toiset karttavat ja toiset jatkavat
Sen mies on poikkeuksellisen mukava heppu ja lähinnä sen takia kutsuttiin se murjottava vaimokekin juhliin. Kun ei se yksin olis päässy.
Onneksi erosivat ei enää tarvi kattella sitä kitisevää "mennään jo kotii"-eukkoo kaupanpäälle......
Vierailija kirjoitti:
So?
Miksi piittaisit?
Elä omaa elämääsi ja jätä typerykset taaksesi.
Tuntuu oudolta se, että yhtäkkiä olen huonompi jonkun ihmisen mielestä. Ei enää yläpeukuta mitään postauksiani tai kuviani lainkaan tai laita mitään kuvaa, jossa olen mukana. Silti roikottaa kavereissaan, mutta olen selvästi persona non grata. Isommissa porukoissa hän jotenkin naureskelee tekemisilleni ja vaikuttaa vaivautuneelta. Ennen olin hyvä ja fiksu tyyppi - nykyään lähinnä nolo hänen mielestään.
Ainoa tietämäni syy on se, kun olen (avio)eronnut ja sinkku. Tulee sellainen olo, että se aiempikin "välittäminen" hänen puoleltaan oli perusteetonta ja feikkiä, jos noin pienestä romahtaa. Aihe kiinnostaa ilmiötasolla yleisemmin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sen mies on poikkeuksellisen mukava heppu ja lähinnä sen takia kutsuttiin se murjottava vaimokekin juhliin. Kun ei se yksin olis päässy.
Onneksi erosivat ei enää tarvi kattella sitä kitisevää "mennään jo kotii"-eukkoo kaupanpäälle......
Ei päde minun tilanteeseeni. Exäni on kyllä puhelias, mutta ei erityisen rakastettava ihminen tai edes mukava.
Ap
BMW kirjoitti:
Tuttavat jakautuvat kahteen leiriin eron jälkeen, toiset karttavat ja toiset jatkavat
Tätä en tiennyt etukäteen. Tuli itselleni yllätyksenä kantapään kautta. Logiikka sen taustalla kiinnostaisi. En ole flirttaileva tai kovin puhelias ihminen edes, joten en usko, että kukaan ajattelisi, että olen joku "uhka" kenenkään parisuhteelle.
Ap
Vastaeronneitä on usein helkkarin rasittava kuunnella, koska sen sijaan että menisivät jonnekin eroseminaariin tai jälleenrakennuskurssille, niiden on pakko avautua seikoista mitä johti eroon. Tätä jauhetaan. Ja jauhetaan. Ja jauhetaan.
Kiusallista kuunnella esim kuinka pasca tyyppi se kaikkien kamu loppujen lopuksi olikaan siltä nykyiseltä exältä kun haetaan ymmärtäjää ja liittolaisia yhteisestä kaveripiiristä, kun se liitto kaiken panostuksen jälkeenkin kosahtikin kunnolla.
Mennääks kahville?
Kuule ei mennä.
Muuttuisinko jotenkin paremmaksi ja suositummaksi naistuttujeni parissa, jos löytäisin jonkun keskinkertaisenkin miehen kumppaniksi? Nyt olen ollut sinkkuna jo viitisen vuotta. Vai olenko lopun ikäni "menetetty tapaus", kun menin eroamaan?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vastaeronneitä on usein helkkarin rasittava kuunnella, koska sen sijaan että menisivät jonnekin eroseminaariin tai jälleenrakennuskurssille, niiden on pakko avautua seikoista mitä johti eroon. Tätä jauhetaan. Ja jauhetaan. Ja jauhetaan.
Kiusallista kuunnella esim kuinka pasca tyyppi se kaikkien kamu loppujen lopuksi olikaan siltä nykyiseltä exältä kun haetaan ymmärtäjää ja liittolaisia yhteisestä kaveripiiristä, kun se liitto kaiken panostuksen jälkeenkin kosahtikin kunnolla.
Mennääks kahville?
Kuule ei mennä.
En puhu muutenkaan parisuhdeasioista, joten en ole tuollainenkaan. Erostanikin on jo aikaa useampi vuosi. Alun perin se parisuhteenikin selvisi naispuolisille tutuilleni juorujen kautta, kun en koskaan kertonut tutuilleni mitään parisuhdeasioista. En pitänyt edes häitä, joihin olisi tullut vieraita, ja loppuajan liitostani kuljin ilman sormustani. Juttelen muista asioista lähinnä ja se kelpasi niin kauan ja oli täysin ok, kun olin avioliitossa. Muuten olen ihan leppoisa, kohtelias ja avoin ihminen.
Ap
Vähien kommenttien perusteella teen johtopäätöksen, että kyse on lähinnä ennakkoluuloista. Täytyy varmaan etsiä parempaa seuraa kavereikseni ja olla välittämättä näistä dissaajista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
So?
Miksi piittaisit?
Elä omaa elämääsi ja jätä typerykset taaksesi.Tuntuu oudolta se, että yhtäkkiä olen huonompi jonkun ihmisen mielestä. Ei enää yläpeukuta mitään postauksiani tai kuviani lainkaan tai laita mitään kuvaa, jossa olen mukana. Silti roikottaa kavereissaan, mutta olen selvästi persona non grata. Isommissa porukoissa hän jotenkin naureskelee tekemisilleni ja vaikuttaa vaivautuneelta. Ennen olin hyvä ja fiksu tyyppi - nykyään lähinnä nolo hänen mielestään.
Ainoa tietämäni syy on se, kun olen (avio)eronnut ja sinkku. Tulee sellainen olo, että se aiempikin "välittäminen" hänen puoleltaan oli perusteetonta ja feikkiä, jos noin pienestä romahtaa. Aihe kiinnostaa ilmiötasolla yleisemmin.
Ap
Miksi roikut ko henkilön kaverilistalla sitkeästi?
Poistu sieltä välittömästi.
Suorista se henkinen selkäsi viimeistään nyt , kasva oikeasti aikuiseksi ja ala miettimään oikeasti tärkeitä ja rakentavia asioita, sen sijaan että märehdit miksi seurasi ei puupäille kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
So?
Miksi piittaisit?
Elä omaa elämääsi ja jätä typerykset taaksesi.Tuntuu oudolta se, että yhtäkkiä olen huonompi jonkun ihmisen mielestä. Ei enää yläpeukuta mitään postauksiani tai kuviani lainkaan tai laita mitään kuvaa, jossa olen mukana. Silti roikottaa kavereissaan, mutta olen selvästi persona non grata. Isommissa porukoissa hän jotenkin naureskelee tekemisilleni ja vaikuttaa vaivautuneelta. Ennen olin hyvä ja fiksu tyyppi - nykyään lähinnä nolo hänen mielestään.
Ap
Miksi roikut ko henkilön kaverilistalla sitkeästi?
Poistu sieltä välittömästi.
Suorista se henkinen selkäsi viimeistään nyt , kasva oikeasti aikuiseksi ja ala miettimään oikeasti tärkeitä ja rakentavia asioita, sen sijaan että märehdit miksi seurasi ei puupäille kelpaa.
Tunnetaan muidenkin yhteyksien kautta (ja niissä haluan olla kuitenkin virallisissa väleissä), niin itse en ainakaan kehtaa poistaa häntä, vaikka tuleekin sellainen olo, että hän ei välitä minusta ihmisenä lainkaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vähien kommenttien perusteella teen johtopäätöksen, että kyse on lähinnä ennakkoluuloista. Täytyy varmaan etsiä parempaa seuraa kavereikseni ja olla välittämättä näistä dissaajista.
Ei suinkaan!
Mieti ja pohdiskele 20vuotta tästä eteenpäin joka kantilta miks toi ei tykänny musta oikeesti?
Johtuks se siitä et mää erosin?
Johtuks se siitä et hän ei kyenny mun kaa vuorovaikutukselliseen ja oikeasti merkitykselliseen ystävyyssuhteeseen?
Pitiks hää mun seuraani ei tavoittelemisen arvoisena ja halpana? Nyt RISOO!
Onks hää kaatunu pyörällä ja saanu jonku vamman päähäsä ja persoonallisuus muuttu hällä että kaverimaku muuttu täysin?
Johtuks se siitä et ei me oikeesti viihdytty ?
Johtuks se siitä et mun mies on nykyään ex?
Ainaskin roikun sen kaverilistalla sitkeästi ku räkä kengänpohjassa.
Ei ristus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suinkaan!
Mieti ja pohdiskele 20vuotta tästä eteenpäin joka kantilta miks toi ei tykänny musta oikeesti?
Johtuks se siitä et mää erosin?
Johtuks se siitä et hän ei kyenny mun kaa vuorovaikutukselliseen ja oikeasti merkitykselliseen ystävyyssuhteeseen?
Pitiks hää mun seuraani ei tavoittelemisen arvoisena ja halpana? Nyt RISOO!
Onks hää kaatunu pyörällä ja saanu jonku vamman päähäsä ja persoonallisuus muuttu hällä että kaverimaku muuttu täysin?
Johtuks se siitä et ei me oikeesti viihdytty ?
Johtuks se siitä et mun mies on nykyään ex?
Ainaskin roikun sen kaverilistalla sitkeästi ku räkä kengänpohjassa.
Ei ristus.
En nyt oikein ota täyttä tolkkua kommentistasi, mutta kyseinen tuttu sieti yllättävän hyvin sitä, että en lähtenyt rientoihin mukaan niin kauan, kun olin avioliitossa. Suhtautuminen muuttui kuin taikaiskusta eroni jälkeen. Eron paikkeilla hän oli hetken myötätuntoinen, mutta sen jälkeen muutuin lähinnä noloksi ja sellaiseksi, jonka seuraan hän ei halua assosioitua.
Hän on hankkinut bestikset ihan muuta kautta ja laittelee toisinaan poseerauskuvia näiden kanssa. Kelpasin vastaaviin itsekin vielä ollessani parisuhteessa ja naimisissa (laitteli niitä jonnekin pyytämättä lupaa ja ehkä se jopa vähän imartelikin). Voi toki olla, että tiedostamattani olen ollut jotenkin tylsempi ihminen n. 5 vuotta sitten läpikäymäni eroni jälkeen myös. Sitä en osaa itse arvioida kovin objektiivisesti.
Ap
Niin.