Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko valmis maksamaan 14% enemmä veroja hoitajien palkkahaaveiden takia?

Vierailija
26.03.2022 |

Eiväthän ne paljoa pyydä.

Kommentit (396)

Vierailija
181/396 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoin, että se että raha siirtyisi suoraan toisesta budjetin osasta toiseen, vaatisi koko susteemin uudistuksen. En puhu vain hoitajista, en ole puhunut koko aikana. Miksi olisin puhunut? Ammattiliittoja ja työehtosopimuksia on muitakin. Jos lähdetään korvamerkitsemään rahaa budjetissa uudelleen, niin miten voit kuvitella, että se voitaisiin hoitaa paikallisesti ja vain hoitsuille?

Suomessa ei neuvotella kaikkia palkansaajia tai edes kaikkia julkisen sektorin palkansaajia koskevia työehtosopimuksia. Rahan siirtoa sarakkeesta toiseen vaaditaan joka vuosi kun jonkun alan palkkoja korotetaan enemmän kuin toisen. Kun tulee lisää työntekijöitä tai vähennetään työntekijöitä. Se on arkea kunnissa ja valtiolla.

Miten systeemi kesti halvaantumatta kun tullin VES muuttui ja palkat kohosivat? Ei mitenkään. Tuli pandemia ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan.

Sä puhut ihan eri asiasta. Keskustelu lähti liikkeelle siitä, että sanottiin (sanoit) että rahaa laitettaisiin hoitsujen palkkaan vaikka ympäristönsuojelulta tai kehitysyhteistyöstä. Siihen vastasin, että se raha ei liiku niin. Raha liikkuu tietenkin ammattiryhmiltä toiseen, siksihän muut jäävät ilman kun toinen saa korotuksen.

Vierailija
182/396 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En! Mieheni on palomies eivätkä he ruikuta huonoa palkkaansa. Vaikka tekevät hyvin vaarallista ja tärkeää työtä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/396 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt takaisin koulun penkille.

Vai että se luo uusia työpaikkoja ja lisää kulutusta kun yksityistä sektoria verotetaan lisää ja tämä raha annetaan palkankorotuksina hoitajille jotka tekevät palkankorotusten jälkeen samaa työtä kuin nytkin.

Jepjep.

Voihan sen palkankorotuksen antaa vaikka veronalennuksena jolloin se taianomaisesti on hyvä juttu mutta silloin se kannattaa kohdistaa pienituloisiin. Keskituloisten veronalennuksista ei ole oikein samanlaista hyötyä. Käytännössähän silloin puhuttaisiin alv:n alennuksesta. ALV on Suomessa 24% ja esimerkiksi Virossa 20%.

Mutta tämähän ei oikeistolle käy koska alv-veronalennus koituisi kaikkien eduksi.

Vierailija
184/396 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Voisin ehkä maksaa 0.1% lisää.

Vierailija
185/396 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En! Mieheni on palomies eivätkä he ruikuta huonoa palkkaansa. Vaikka tekevät hyvin vaarallista ja tärkeää työtä.

Provoon pelastuslaitoksessa? Totta kai palomiehet ajavat itselleen lisää palkkaa. Ihan kuin tuomarit, sairaanhoitajat, sähköasentajat tai kuka tahansa. Palomiehet ovat tainneet itse asiassa lakkoilla enemmän kuin hoitajat.

https://pelastusalan.ammattilainen.fi/tyo-palomiesten-palkkauksen-paran…

– Seuraava tavoite on saada palomiehet mukaan ensi vuoden palkkaohjelmaan. Ryhdymme tekemään työtä heti kuntavaalien jälkeen. Yhdistyksen jäsenet ovat antaneet kampanjointiin apua, toivottavasti moni antaa tukea yhteisen tavoitteen eteen myös jatkossa.

Vierailija
186/396 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en usko näitä naisten liioitteluja tämän hoito työn rankkuudesta. Olen monet kerrat käynyt terveyskeskuksessa lääkitsemässä itseäni eikä siellä näillä hoitsuilla ole mihinkään kiire. Sehän on todella leppoisaa työtä mitä ne tekee ja vähän tietokoneella istuu ja ohjaa potilaita lääkärille tai kirjailee ylös juttuja. Lisäksi tekee jotain pieniä operaatioita kuten antaa lääkettä ja pistää neulalla.

Ja jossain vanhainkodissakin, niin en usko että on rankkaa. Eikö niiden potilaiden liikutteluunkin ole lisälaitteita? Ja vaikkei olisi niin sopivalla tekniikalla ja kollegojen avulla pitäisi sujua. Tokihan ymmärrettävää että joku 50kg ja 55vuotias nainen voi kokea rankaksi jos tarvii 100kg miestä siirrellä. Mutta eikö tämäkin ole ammatin valinta kysymys ja jos on hento nainen, niin kuka käskee menemään vanhusten hoitolinjalle. Jättäkää ne hommat vaikka miehille.

Niin siis, jos olisitte ymmärtänyt houkutella ja suositella alaa miehille, että miehiä löytyisi esim vanhusten hoitoon. Mutta ei oo tainnut naisia kiinnostaakaan houkutella miehiä alallle, koska haluaa pitää nää helpot yhteiskunnan antamat varmat työpaikat naisvaltaisina. Luulen että tääkin on joku naisten juoni.

Ja oon huomannut miten monien miesten taustalla muutenkin naiset vetelee langoista ja vaikka tää ei tähän aiheeseen liitykään, niin sanon kuitenkin.

Vierailija
187/396 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tienaan vaativasta asiantuntijatyöstä AMK-koulutuksella ja 20 vuoden kokemuksella 2 700 eur/kk. Ei lisiä iltatöistä ja työpuheluihin vastaamisesta vapaa-ajalla.

Arvatkaapa olenko valmis maksamaan lisää veroja jotta hoitajat pääsisivät ylempään keskiluokkaan?

Yhdestäkään vaativasta asiantuntijatyöstä ei makseta noin huonoa palkkaa.

T: oikeasti vaativaa asiantuntijatyötä tekevä, palkka 6500 €/kk, ja minä olen palkkakuopassa kollegoihin nähden.

Kyllä maksetaan.

Esimerkiksi palkanlaskijan homma ei todellakaan ole helpoa nykyisin. Olet onnekas jos palkka on tuon 2 700 eur/kk.

Anna mun nauraa. palkanlaskijan työ hyvä jos on asiantuntijatyötä. Todella kaukana vaativasta asiantuntijatyöstä.

Vierailija
188/396 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provoon pelastuslaitoksessa? Totta kai palomiehet ajavat itselleen lisää palkkaa. Ihan kuin tuomarit, sairaanhoitajat, sähköasentajat tai kuka tahansa. Palomiehet ovat tainneet itse asiassa lakkoilla enemmän kuin hoitajat.

https://pelastusalan.ammattilainen.fi/tyo-palomiesten-palkkauksen-paran…

– Seuraava tavoite on saada palomiehet mukaan ensi vuoden palkkaohjelmaan. Ryhdymme tekemään työtä heti kuntavaalien jälkeen. Yhdistyksen jäsenet ovat antaneet kampanjointiin apua, toivottavasti moni antaa tukea yhteisen tavoitteen eteen myös jatkossa.

Tottakai kaikki ajaa omaa asiaansa. Miksi eivät ajaisi? Nyt on kyse siitä, että hoitsut ovat kahmineet suurimman potin jo pitkään, nutvon muiden aika. Ja silti vaan hoitsut ylentävät itsensä.

Vierailija
189/396 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet eivät koskaan suostuisi tekemään hoitajan hommia näillä palkoilla.

Vierailija
190/396 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen 14%? Ihan höpöhöpöä.

Niinpä. Aloittaja vetänyt tuon luvun hatustaan.

Vierailija
191/396 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai kaikki ajaa omaa asiaansa. Miksi eivät ajaisi? Nyt on kyse siitä, että hoitsut ovat kahmineet suurimman potin jo pitkään, nutvon muiden aika. Ja silti vaan hoitsut ylentävät itsensä.

https://www.kt.fi/tilastot-ja-julkaisut/palkkatilastot

Insinööri kokonaisansio 4017

Sairaanhoitaja kokonaisansio 3310

Musta vaikuttais että esimerkiksi insinöörit ovat kahmineet suuremman potin.

Vierailija
192/396 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stubbismi - sekoomusmatikkaa, kyllä kykypuolueessa muutkin osaa...

Valtiovarainministeri Alexander Stubb (kok.) kertoi maanantaina keksineensä itse eduskunnassa esitellyn virheellisen hallintarekisteriluvun.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001896765.html

Vierailija
193/396 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme kusessa, jos maassa on sairaaloita mutta niissä ei ole hoitajia. Itse en halua tätä.

En myöskään halua olla ilman poliisia tai palomiehiä.

Mutta vika on myös itsessämme, nykyään vain akateeminen on ihminen. Muita mitätöidään ja vähätellään.

Älkää sitten vähätelkö itseänne.

Tai toisia samantasoisia.

Vai väitätkö että akateemiset väheksyvät muita kuin akateemisia?

194/396 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi älyttömyys näitä kommentteja.. Itse hoitoalalla töissä olleena voin sanoa, että ne jotka ei oo sitä työtä päivääkään tehny ei voi tulla sanomahan etteikö hoitajilla ole oikeutta vaatia lisää palkkaa. Jos jokainen kokeelis hoitajan työtä- kannattaisi sen työn vaativuuden ja rankkuuden toteamisen jälkeen, että hoitajille enemmän palkkaa!! Ja jos joku muu ala tätä palkkatasoa haluaisi nostaa ja uhkaisi lakolla ei olisi tämmöstä huutelua aiheesta. Hoitajien tekemisistä aina valitetaan....

Vierailija
195/396 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen töissä terveysasemalla terveydenhoitajana. Koska teen töitä klo 8-16 arkisin niin saan vaan kuukausipalkan, joka on 2050€/kk (josta verot). Ei mitään lisiä yms. Koulutus on sh ja terveydenhoitaja AMK, 4,5 vuotta. Olen myös opiskellut omalla kustannuksella oikeudet reseptilääkkeiden myöntämiseen potilaille. Käyn ruokajonossa viikottain hakemassa itselleni ruoat. Pakollisten menojen (sähkö, vesi, vakuutus, ruoka, vuokra, liiton maksu) sekä verojen jälkeen käteen jää 200-300€/kk. Kävelen töihin vuoden ympäri, 15km suuntaansa kun ei ole varaa julkiseen matkalippuun. Mutta sydämelläni teen tätä työtä vaikka potilaat ovat koko ajan tyytymättömimpiä, aggressiivisimpia, vaativampia, kielitaidottomia.

Liiton maksu ei MILLÄÄN muotoa ole pakollinen maksu.  Ja niin me muutkin maksetaan laskumme siitä palkasta. se netto on millä eletään, eikä lasketa mitään "käteen jää laskujen jälkeen" summia... Mistä me tiedetään miten tuhlaat esim ruokaan, voit vaikka beluga kaviaaria laittaa aamusämpylän päälle päivittäin.

Vierailija
196/396 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa, jokainen kansanedustaja saa melkein 2.000€:a verotonta kulukorvausta kuukaudessa, huolimatta siitä, onko mitään kuluja tarve esittää. Ne on automaattiset palkan päälle.

Let that sink in, kuinka sekaisin Suomessa ollaan rahan käytön suhteen.

Vierailija
197/396 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. Tienaavat jo nyt enemmän kuin minä.

Vierailija
198/396 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

” 200 euron korotus kustantaisi 234 euroa ja 300 euron korotus 351 euroa lisää veroja vuodessa. Kahden työssäkäyvän aikuisen perhe maksaisi kaiken tuplana.”

Ei se ihan hatusta ole vedetty.

Vierailija
199/396 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä41802 kirjoitti:

Voi älyttömyys näitä kommentteja.. Itse hoitoalalla töissä olleena voin sanoa, että ne jotka ei oo sitä työtä päivääkään tehny ei voi tulla sanomahan etteikö hoitajilla ole oikeutta vaatia lisää palkkaa. Jos jokainen kokeelis hoitajan työtä- kannattaisi sen työn vaativuuden ja rankkuuden toteamisen jälkeen, että hoitajille enemmän palkkaa!! Ja jos joku muu ala tätä palkkatasoa haluaisi nostaa ja uhkaisi lakolla ei olisi tämmöstä huutelua aiheesta. Hoitajien tekemisistä aina valitetaan....

No niin valitetaan, koska hoitsut aina vetää lakkokortin ja saa korotukset ja muut jää ilman. Kyllä, hoitajien peruspalkan pitäisi olla kovempi, mutta niin pitäisi monen muunkin. Se ei voi mennä niin, että hoitajien palkkaa aina hilataan ylös ja muut imee paskaa.

Vierailija
200/396 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua. Ei minunkaan palkkaa nosteta.