Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lemmikkieläimet ihmisen korvikkeita!

Vierailija
26.03.2022 |

Ja tämä että lemmikkieläimiä pidetään ihmisen korvikkeina epäinhimillistää ihmistä rakastamaan ja tykkäämään eläimistä, mutta ei ihmisistä. Olen huomannut että suurin osa lemmikkien omistajista on jollain tavalla ihmis vihaisia tai traumatisoituneita ihmisistä tai puuttellisia ihmisistä tai katkeroituneita ihmisten takia.

Naiset pitää koiria ja kissoja lasten hoivan takia, että olisi jotain hellyyteltävää ja lapsenmielistä, lapsiin verrattavaa ja tekee tämän tiedostamattaan. Tiedostamattaan siitä syystä, että jos tietäisi kuten minä, niin ei olisi tarvetta hommata eläintä hellyyden takia.

Moni ihminen on hankkinut eläimen seuraksi ja jopa kaveriksi, ja on tullut huomattua miten miehetkin pitävät koiria kavereinaan ja niin niihin suhtautuu. Eipä se ole minulta pois, mutta jos eläin on teille kaveri, niin mikä on ihminen? Monesti nämä ovat myös yksinäisiä jotka ovat vartavasten hankkinut koiran kaverikseen, seuraksi.

Myös status esineitä. Monet lemmikki eläimet toimivat ihmisillä myös status esineen virkaa ja kohottaa ihmisen statusta kun on koira josta ihminen "osaa" pitää huolta ja moni kokee tämän positiivisenä. Jos ei paremmin ajattelisi.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että koiralla ja ihmisellä on erityinen suhde siksi koska koirat on harjaantuneet pitkän ajan kuluessa omantyyppisessä kommunikoinnissa ihmisen kanssa. Ne lukevat jopa ihmisen kasvonilmeitä. Koira on hyvin lahjakas tässä.

Koira ei tuomitse, koira elää hetkessä ilman sen kummempia syviä analyyseja mitä ihmiset tekee esim toisista ihmisistä eikä synnytä samanlaisia draamoja, koira antaa hellyyttä ja sitä ei suotta sanota ihmisen parhaaksi ystäväksi. Koira on hyvä ulkoilukaveri jne.

Koirat on myös hyvin viattomia ja aitoja reaktioissaan. Itselläni tuottaa suurta iloa katsoa koiraa joka vain on mitä on, aidosti 100 prosenttisesti. koiranomistajana saan monesti naurut koiran hassuilta vaikuttavista tavoista. Koirat ei feikkaa vaikka toki nekin on yllättävän älykkäitä taivuttelemaan välillä omistajiaan tahtoonsa.:)

Tokihan koirakin kykenee alkeellisimpiin tunneilmaisuihin, mutta ihmisen tunne elämän on huomattavasti monimuotoisempi. Koiran perustarpeet on melko simppelit ja ihmisellä taas jälleen kerran monitahoisempi. Silti moni huolehtii koirista paremmin kuin ihmisistä vaikka ihminen on paljonkin jalompi taideteos. Ihminenkin osaa olla rehellinen, jos tätä ominaisuutta harjoittaa elämässä. Mutta ihminen osaa myös valehdella tarpeen ja tilanteen vaatiessa ja joskus tämäkin on pelastanut ihmishenkiä. Tässä on tosin tarvittu myös älyä. Turha ehkä tässsä vertailla ihmistä eläimiin, mutta ihmiset ovat ihania!

Välillä tuntuu, kuin oman koiran tunneäly olisi parempi kuin oman aviomiehen. 😁

Vierailija
42/61 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUST OIS KIVA JOS OIS TYTTÖYSTÄVÄ. KULTAKALOJA JA 4 KOIRAA

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan eläimiä, etenkin koiria yli kaiken. Ne ovat älykkäitä uskollisia ja parhaita ystäviä. Koira ei petä eikä jätä koskaan. Eläimissä ei ole minkäänlaista pahuutta; ne eivät kadehdi, ahnehdi, valehtele tai murhaa kuten ihmiset tekevät.

Olen onnellisessa avioliitossa elävä kolmen lapsen äiti, lastenlapsia kahdeksan. Tietysti rakastan myös heitä kaikkia. Silti eläimet ja niiden hyvinvointi on minulle sydämen asia. Eläimet ovat täysin ihmisten armoilla.

Siksi niistä täytyy huolehtia hyvin.

Vierailija
44/61 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että koiralla ja ihmisellä on erityinen suhde siksi koska koirat on harjaantuneet pitkän ajan kuluessa omantyyppisessä kommunikoinnissa ihmisen kanssa. Ne lukevat jopa ihmisen kasvonilmeitä. Koira on hyvin lahjakas tässä.

Koira ei tuomitse, koira elää hetkessä ilman sen kummempia syviä analyyseja mitä ihmiset tekee esim toisista ihmisistä eikä synnytä samanlaisia draamoja, koira antaa hellyyttä ja sitä ei suotta sanota ihmisen parhaaksi ystäväksi. Koira on hyvä ulkoilukaveri jne.

Koirat on myös hyvin viattomia ja aitoja reaktioissaan. Itselläni tuottaa suurta iloa katsoa koiraa joka vain on mitä on, aidosti 100 prosenttisesti. koiranomistajana saan monesti naurut koiran hassuilta vaikuttavista tavoista. Koirat ei feikkaa vaikka toki nekin on yllättävän älykkäitä taivuttelemaan välillä omistajiaan tahtoonsa.:)

Tokihan koirakin kykenee alkeellisimpiin tunneilmaisuihin, mutta ihmisen tunne elämän on huomattavasti monimuotoisempi. Koiran perustarpeet on melko simppelit ja ihmisellä taas jälleen kerran monitahoisempi. Silti moni huolehtii koirista paremmin kuin ihmisistä vaikka ihminen on paljonkin jalompi taideteos. Ihminenkin osaa olla rehellinen, jos tätä ominaisuutta harjoittaa elämässä. Mutta ihminen osaa myös valehdella tarpeen ja tilanteen vaatiessa ja joskus tämäkin on pelastanut ihmishenkiä. Tässä on tosin tarvittu myös älyä. Turha ehkä tässsä vertailla ihmistä eläimiin, mutta ihmiset ovat ihania!

Välillä tuntuu, kuin oman koiran tunneäly olisi parempi kuin oman aviomiehen. 😁

Niin, tässä ihmisyydessäkin on eri tasoja ja ei toki kaikki ihmiset ole yhtä ihmisiä. Ihmisillä on eri ominaisuuksia joko annettu, opetettu tai kehitetty ja kaikilla tuo tunneälykään ei ole huippuluokkaa. Varmaan miehesikin voisi oppia tunneälyä jos siihen satsaisi, mutta nyt on näin. Ehkä on ollut muuta tekemistä ja muita ajanvietteitä tai päämääriä. Mutta tämäkin asia tekee meistä ihmisistä niin erinomaisia, sillä olemme oppivaisia ja voimme oppia uudellekin asialle ja elämä on hyvin monipuolista.

Vierailija
45/61 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakastan eläimiä, etenkin koiria yli kaiken. Ne ovat älykkäitä uskollisia ja parhaita ystäviä. Koira ei petä eikä jätä koskaan. Eläimissä ei ole minkäänlaista pahuutta; ne eivät kadehdi, ahnehdi, valehtele tai murhaa kuten ihmiset tekevät.

Olen onnellisessa avioliitossa elävä kolmen lapsen äiti, lastenlapsia kahdeksan. Tietysti rakastan myös heitä kaikkia. Silti eläimet ja niiden hyvinvointi on minulle sydämen asia. Eläimet ovat täysin ihmisten armoilla.

Paranen olla erimieltä jälleen kerran. Minä olen huomannut vaikka mitä epäkuraista käyttäytymistä eläimissäkin ja perustunteiltaan niiltäkin voi löytyä kateutta, vihaa, kaunaa, surua, mustasukkaisuutta, väkivaltaisuutta. Eli en menisi ylistämään eläimiäkään tietämättä paremmin.

Vierailija
46/61 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi tietää erityisesti lemmikkien omistajien mielipiteitä ja sivistyneesti keskustellen. Tosin epäilen että niitä sivistyneitä keskustelijoita ei niin paljoa vauva forumillakaan ole. Mutta aina sopii toivoa.

No mikä tässä on mielestäsi sitten se huono/paheksuttava asia? Jos esim. yksinäiselle se lemmikki on ainoa oikea kaveri? Kaikille se ihmissuhteiden luominen aikuisiällä ei ole ihan helppoa - puhumattakaan siitä, että ihmisillä on se ’oma elämä’, aikaa ystäville ei ole päivittäin, edes viikottain. Lemmikki on siinä joka päivä tuomassa iloa elämään.

Olen itse ’yksinäinen’ - ystäviä toki on ja työ, mutta kotosalla tuntisin oloni kyllä hyvin yksinäiseksi ilman koiraani ja kissoja.

Erosin muutamia vuosia takaperin hyvin huonosta liitosta, enkä ole valmis uuteen parisuhteeseen. Lemmikkini ovat toimineet niin lohtuna, kuin liikuttajanakin. En taatusti lenkkeilisi ilman koiraa.

Koen jotenkin hassuna sen, että joku minua tästä tuomitsee. Mistä moinen ajatusmaailma, kun ap:lla?

Ei ollut tarkoitus tuomita vaan todeta faktat. Kuten itsekin myönnät, niin koirat ja kissat toimivat sinullakin ihmisen korvikkeena ja jos sinullakin olisi hyvin toimiva suhde niin ehkä et kokisi edes tarvetta lemmikkieläimille. Miksi et liikkuisi omaksi parhaakseis, itsesi takia, eikö tässä ole paljon järkeä? Ei se elämä välttämättä niistä eläimistä riipu, vaan jokaisen oma asiahan se on mistä on riippuvainen. Minäkin olen yksinäinen, mutta olen älyllä ja viisaudella voinut "taklata" tämän yksinäisyyden tuomat haasteet sekä mm sosiaalisella medialla ja mm tämäkin juttelu täällä on seuraa minulle. En koe tarvitsevani eläimiä kotiini. Minulla on haave ja toive kumppanista sekä seurasta, mutta en korvaa tätä puutetta eläimellä joka sitoisi minua kliikaa ja vaatisi liika huomiota. Sekä mahdollisesti veisi huomioni tärkeämmästäkin eli tuosta mahdollisesta suhteesta.

Näitä on nähty kun yksinäinen nainen hommaa koirat ja kissat, niin niistä tuppaa tulemaan vanhempana sellaisia yksinäisiä kissa mummoja, kun ne korvaavat jossakin vaiheessa ne ihmiset niin ettei hän koe enää tarvettakaan ihmisseuralle. Se on se vaara näissä eläimissä.

Ristiriitainen vastaus. Että ei ole tarkoitus tuomita, mutta etenkin viimeinen kappale vastauksessasi ei ole mitään muuta kuin.

En ole hommannut eläimiä ihmisten korvikkeeksi. Nämä hankittiin ihan liittoni aikana, yhteisellä päätöksellä.

Mutta kyllä, kuten sanoin, yksinäistä eloni kotona olisi ilman näitä. Ystäviä näen vapaa-ajalla, joskus useammin, joskus harvemmin. Riippuen kaikkien elämäntilanteista. En ihan edelleenkään käsitä, miten lemmikkini tukahduttaisivat näitä suhteita. Onhan ystävilläni myös eläimiä, lapsia, iäkkäitä vanhempia jne, joiden takia ei aina pääse lähtemään ns. omiin menoihin. Kutsuisin tätä ihan normaaliksi elämäksi.

Ja mitä tulee liikkumiseeni - en kirjoittanut kovin hyvin tätä edelliseen kommenttiini - toki liikkuisin ilman koiraakin, vaan tuskin joka päivä, joka kelissä.

Se on totta, että tällä hetkellä en kaipaa elämääni seurustelusuhdetta - mutta edelleenkään eläimeni eivät ole tätä asiaa minulle korvaamassa. Elämääni mahtuu kyllä se merkittäväkin ihmissuhde - mutta vasta sitten, kun olen siihen itse henkisesti valmis.

Vierailija
47/61 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirani on ainoa elollinen olento maan päällä, joka pitää käsieni kosketuksesta.

Siksi minulle korvaamaton. 

Niin ja naimisissa olen

Kyllä kissatkin pitää paijaamisesta ja ne osaavat osoittaa kiintymystä monin tavoin, mutta niitä ei kannata käskyttää.

Vierailija
48/61 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku, jolla on ihmisistä huonoja kokemuksia, kaipaisi ihmisen korviketta? Hyvät ihmiset erikseen, jos sellaisia sattuu löytämään.

Eläimet ovat ihania kavereita ihan oman itsensä tähden.

Sen takia niitä sanotaankin ihmisen korvikkeiksi, koska ne ovat korvaavina ihmisen asemasta. Voi olla ettet tykkää ihmisistä, mutta silti kaipaat seuraa ja ihmisen asemasta hommaat koiran. Tai mistä syystä ikinä. Joskus ihmiset eivät tiedosta todellisia syitä mm siinä kun eivät ihmisistä tykkää ja se voi olla traumaperäistäkin esim kiusaamisen takia. Tai vanhempien takia jotka kaltoinkohtelivat.

Hommasin kissoja, koska halusin nimenomaan kissojen seuraa. Kiva ihminenkin tähän kelpaisi lisäksi, muttei välttämätöntä. Ja joku, joka ei tykkää ihmisistä, ei luontaisestikaan kaipaa ihmisseuraa ollenkaan.

Monet tunnetut tieteen ja taiteen alojen edustajat ovat olleet kissaihmisiä, sillä heidän työnsä voi olla varsin yksinäistä mutta kissa tuo heille tiettyä seuraa.

https://user.xmission.com/~emailbox/cat_lovers.htm

Vierailija
49/61 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vihaa ihmisiä, en ole yksinäinen, tuskin hankin vauvan korvaajaa kun 11-vuotiaana sain koiran. Nyt ei ole enää koiraa, mutta kissa on, ja vaikeaa onkin kuvitella elämää ilman lemmikkiä.

Vierailija
50/61 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saanen olla erimieltä. Koira ei ole ihmisen paras ystävä, vaan kanssa ihminen on ainoa tosi ystävä. Se että ihmiset kykenee älykkääseen sosiaaliseen käyttäytymiseen on vaan hyvä asia. Ihmisten kyky analysoida ja loogisesti järkeillä ja boksin ulkopuoleltakin ajatella, tekee ihmisestä tämän luomakunnan hallitsijan. Ihmisiä ei ole ylistetty tarpeeksi ja minä tahdon antaa ihmisillekin tunnustusta kaikesta hyvästä mitä on. Kyllä me ihmiset ollaan sitten sivistyneitä.

Oon kyllä eri mieltä ihmisten kykeneväisyydestä älykkääseen sosiaaliseen käyttäytymiseen :D kuin moni on nyrkit pystyssä tai ymmärtämättä vastapuolen puhetta, ja se että pystyy keskusteleen vaikka kvanttifysiikasta ei vielä kerro älykkäästä kommunikoinnista. Pelkästään puhe ja sanat on todella vajavainen ilmaisun väline, koska jokaisella on oma käsitys siittä mitä ne tarkottaa.

Vierailija
51/61 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Ihminen ei voi korvata eläimen seuraa. Eläin ei vaadi mitään ja hyväksyy sinut aina sellaisena kuin olet. Moni erakko tulee toimeen eläinten kanssa, muttei ihmisten. 

Vierailija
52/61 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi tietää erityisesti lemmikkien omistajien mielipiteitä ja sivistyneesti keskustellen. Tosin epäilen että niitä sivistyneitä keskustelijoita ei niin paljoa vauva forumillakaan ole. Mutta aina sopii toivoa.

No mikä tässä on mielestäsi sitten se huono/paheksuttava asia? Jos esim. yksinäiselle se lemmikki on ainoa oikea kaveri? Kaikille se ihmissuhteiden luominen aikuisiällä ei ole ihan helppoa - puhumattakaan siitä, että ihmisillä on se ’oma elämä’, aikaa ystäville ei ole päivittäin, edes viikottain. Lemmikki on siinä joka päivä tuomassa iloa elämään.

Olen itse ’yksinäinen’ - ystäviä toki on ja työ, mutta kotosalla tuntisin oloni kyllä hyvin yksinäiseksi ilman koiraani ja kissoja.

Erosin muutamia vuosia takaperin hyvin huonosta liitosta, enkä ole valmis uuteen parisuhteeseen. Lemmikkini ovat toimineet niin lohtuna, kuin liikuttajanakin. En taatusti lenkkeilisi ilman koiraa.

Koen jotenkin hassuna sen, että joku minua tästä tuomitsee. Mistä moinen ajatusmaailma, kun ap:lla?

Ei ollut tarkoitus tuomita vaan todeta faktat. Kuten itsekin myönnät, niin koirat ja kissat toimivat sinullakin ihmisen korvikkeena ja jos sinullakin olisi hyvin toimiva suhde niin ehkä et kokisi edes tarvetta lemmikkieläimille. Miksi et liikkuisi omaksi parhaakseis, itsesi takia, eikö tässä ole paljon järkeä? Ei se elämä välttämättä niistä eläimistä riipu, vaan jokaisen oma asiahan se on mistä on riippuvainen. Minäkin olen yksinäinen, mutta olen älyllä ja viisaudella voinut "taklata" tämän yksinäisyyden tuomat haasteet sekä mm sosiaalisella medialla ja mm tämäkin juttelu täällä on seuraa minulle. En koe tarvitsevani eläimiä kotiini. Minulla on haave ja toive kumppanista sekä seurasta, mutta en korvaa tätä puutetta eläimellä joka sitoisi minua kliikaa ja vaatisi liika huomiota. Sekä mahdollisesti veisi huomioni tärkeämmästäkin eli tuosta mahdollisesta suhteesta.

Näitä on nähty kun yksinäinen nainen hommaa koirat ja kissat, niin niistä tuppaa tulemaan vanhempana sellaisia yksinäisiä kissa mummoja, kun ne korvaavat jossakin vaiheessa ne ihmiset niin ettei hän koe enää tarvettakaan ihmisseuralle. Se on se vaara näissä eläimissä.

Myös parisuhteessa olevat ihmiset hankkivat lemmikkejä, eikä lemmikki tarkoita että se olisi pois jotenkin ihmissuhteista vaan rikastuttavat sitä elämää. Jotkut hankkivatkin ihmissuhteita esim. koiraharrastuksista.

Vierailija
53/61 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mietin tuntemiani ihmisiä (ja heitä on varsin paljon), aika monella heistä on ollut sekä lapsia että lemmikkieläimiä. Ja niilläkin lemmikin omistajilla, joilla ei ole ollut lapsia, on yleensä ollut kuitenkin puoliso. Lemmikittömät ovat useimmiten olleet eläimille allergisia, joskin tunnen myös useimmille eläimille allergisia, joilla on sitten kilpikonna, käärme, lisko tms sellainen ei-karvainen lemmikki. 

Vierailija
54/61 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan tiedoksi, että kumppani se vasta huomiota vaatiikin ja sitoo huomattavasti enemmän kuin kissa. Kissalle sun ei koskaan tarvitse kertoa, menetkö kavereiden kanssa töistä suoraan baariin ja sieltä kaverillesi jatkoille aikeissasi palata kotiin vasta aamulla, mutta koitapa tehdä sama kumppanillesi. 

Vierailija
55/61 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on elämäntapa minulle. Vauvasta asti olen elänyt koirien kanssa. On ollut seurakoiria pari, palveluskoira harrastuskaverina, näyttelykoiria parhaimmillaan neljä samaan aikaan ja nyt vanhana, vaivaisena leskenä hankin pienen seurakoiran.

Katson, että minulla on ollut ja on edelleen normaaleja ihmissuhteita, joita mikään eläin ei todellakaan korvaa. Oli lapsuuden ydinperhe, sitten avioliitto, josta syntyi kaksi lasta.

Koiraharrastus on tuonut kymmeniä ystäviä, satunnaisia, mukavia kohtaamisia tuntemattomien, täysin vieraiden ihmisten kanssa. Aina löytyy jutunjuurta, joskus käymme pitkiäkin keskusteluja kaiken maailman asioista. Lähellä sijaitsevan kehitysvammaisten asuntolan asukkaat ovat vilpittömyydessään yllättävän fiksuja. Näitä kohtaamisia ei tapahtuisi ilman koiraani ja nyt yksin asuvana koirasta on seuraa ja iloa. Lisäksi tulee ulkoiltua vähintään kolme kertaa päivässä. Ilman koiraani en taatusti lähtisi esim. sateeseen tarpomaan aamu- tai iltapimeällä.

Terv. 66-vuotias, kolmen lapsen mummo

Vierailija
56/61 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan kaikkia kissoja. Lapsista vain omiani.

Vierailija
57/61 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti lemiki eläin on ihmisen paras ystävä.Ei naljaile ei huomautele,ei arvostele ,ei hypi varpaille ,ei puukota selän takana, kuten usein miten juuri naiset ,heikon itse tuntonsa takia!

Vierailija
58/61 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vilkaista The Risk Monger ja David Zaruk . Asiaa lemmikeistä ja vähän muustakin 

Vierailija
59/61 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko aloitus sivistynyt ja avoin omistajien mielipiteillä? Melkoisen vahva ja leimaava puheenvuoro ap:lta, herättää olon että aitoa keskusteluyhteyttä hän ei halua vaan provota ja solvata lemmikinomistajia.

Vierailija
60/61 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paranen olla erimieltä jälleen kerran. Minä olen huomannut vaikka mitä epäkuraista käyttäytymistä eläimissäkin ja perustunteiltaan niiltäkin voi löytyä kateutta, vihaa, kaunaa, surua, mustasukkaisuutta, väkivaltaisuutta. Eli en menisi ylistämään eläimiäkään tietämättä paremmin.

Tuohan kertoo vain että niillä on syvä ja laaja tunne-elämä, kyky muistaa ja ajatella loogisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän