Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lemmikkieläimet ihmisen korvikkeita!

Vierailija
26.03.2022 |

Ja tämä että lemmikkieläimiä pidetään ihmisen korvikkeina epäinhimillistää ihmistä rakastamaan ja tykkäämään eläimistä, mutta ei ihmisistä. Olen huomannut että suurin osa lemmikkien omistajista on jollain tavalla ihmis vihaisia tai traumatisoituneita ihmisistä tai puuttellisia ihmisistä tai katkeroituneita ihmisten takia.

Naiset pitää koiria ja kissoja lasten hoivan takia, että olisi jotain hellyyteltävää ja lapsenmielistä, lapsiin verrattavaa ja tekee tämän tiedostamattaan. Tiedostamattaan siitä syystä, että jos tietäisi kuten minä, niin ei olisi tarvetta hommata eläintä hellyyden takia.

Moni ihminen on hankkinut eläimen seuraksi ja jopa kaveriksi, ja on tullut huomattua miten miehetkin pitävät koiria kavereinaan ja niin niihin suhtautuu. Eipä se ole minulta pois, mutta jos eläin on teille kaveri, niin mikä on ihminen? Monesti nämä ovat myös yksinäisiä jotka ovat vartavasten hankkinut koiran kaverikseen, seuraksi.

Myös status esineitä. Monet lemmikki eläimet toimivat ihmisillä myös status esineen virkaa ja kohottaa ihmisen statusta kun on koira josta ihminen "osaa" pitää huolta ja moni kokee tämän positiivisenä. Jos ei paremmin ajattelisi.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on lapsia, ystäviä ja aviopuoliso. Myös monta kissaa. Kissojen touhujen seuraaminen tuo minulle iloa ja ovat toki rakkaita. Silti kissani ovat lemmikkejäni, eivätkä korvaa ihmissuhteita.

Vierailija
22/61 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi tietää erityisesti lemmikkien omistajien mielipiteitä ja sivistyneesti keskustellen. Tosin epäilen että niitä sivistyneitä keskustelijoita ei niin paljoa vauva forumillakaan ole. Mutta aina sopii toivoa.

Jos olet aloittaja, niin avauksesi oli provosoiva, ei avaus sivistyneeseen keskusteluun.

Olen lemmikinomistaja. On totta, etten pidä ihmisistä. En pitänyt silloinkaan, kun minulla ei ollut vielä lemmikkejä. Eläimistä olen pitänyt aina, pienestä lapsesta saakka. Minulle ihmiset ovat lemmikin korvikkeita, ei päin vastoin.

Minulla ei ole lapsia, koska en ole niitä ikinä halunnut. Vauvat eivät herätä minussa mitään hoivaviettiä, lähinnä ärsyttävät. Eläimen poikasia hoivaan mielelläni. Taas kerran, minulle lapsi olisi lemmikin korvike, ei toisin päin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi koira ei voi olla kaveri ja ihminen myös? Miksi se, että omistaa koiran muuttaa jotenkin sitä, mitä kokee muita ihmisiä kohtaan?

Meidän kulttuuri on kuitenkin muuttunut yhä pinnallisemmaksi ja kaikkialla kuvataan, videoidaan, nauhoitetaan, puhutaan ja mollataan toisia. Koira ei tee mitään noista. Siksi moni voi viihtyä koiran kanssa. Myös on todettu, että koiran silittäminen ja hoitaminen aiheuttaa sellaisten hormonien/välittäjäaineiden nousua aivoissa, mitkä tuottavat hyvää mieltä ja oloa.

Olen aloittaja ja minulla on itsellä ollut kissoja ja huomasin sekä tein havaintoja itsestäni miten se vaikutti ihmissuhteisiini. Huomasin kissan omistamisen etäännyttävän minua ihmisistä, sillä tilalla oli jotain parempaa ja söpömpää, kissat. Ja olen tullut ajatellaaksi, että ihmisillä ei riitä aikaa ja huomiota kaikille tarvitseville ja lemmikkeihin on  yleisesti ottaen helpompi luoda suhde jota ylläpitää kuin ihmiseen. Ja tämä suhteen helppous tekee siitä houkuttelelvamman ja paremman monien silmissä. Se etäännyttää ihmisistä.

Sulla voi olla tuollainen kokemus, ja se on aivan ok. Alotuksessa oot kuitenkin yleistäny sen yleisesti lemmikinomistajiin. Vaikka havaintojesi perusteella monet lemmikinomistajat on ihmisvihaisia, ei se välttämättä korreloi lemmikin omistamisen kanssa. Varmasti myös lemmikkiä omistamattomat on jollain tasolla ihmisvihaisia. Sitä on nykyään liikkeellä.

Vierailija
24/61 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi tietää erityisesti lemmikkien omistajien mielipiteitä ja sivistyneesti keskustellen. Tosin epäilen että niitä sivistyneitä keskustelijoita ei niin paljoa vauva forumillakaan ole. Mutta aina sopii toivoa.

Jos olet aloittaja, niin avauksesi oli provosoiva, ei avaus sivistyneeseen keskusteluun.

Olen lemmikinomistaja. On totta, etten pidä ihmisistä. En pitänyt silloinkaan, kun minulla ei ollut vielä lemmikkejä. Eläimistä olen pitänyt aina, pienestä lapsesta saakka. Minulle ihmiset ovat lemmikin korvikkeita, ei päin vastoin.

Minulla ei ole lapsia, koska en ole niitä ikinä halunnut. Vauvat eivät herätä minussa mitään hoivaviettiä, lähinnä ärsyttävät. Eläimen poikasia hoivaan mielelläni. Taas kerran, minulle lapsi olisi lemmikin korvike, ei toisin päin.

Täysin samaa mieltä ja olen aivan samanlainen. (Kolmen koiran omistaja) 

Vierailija
25/61 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on 3 koiraa ja 2 kissaa. Ne menevät elämässäni aina kaiken edelle ja vaikka pidänkin rakkaista perheenjäsenistäni enemmän kuin suurimmasta osasta ihmisistä, olen tutustunut koira- ja hevosharrastusten parissa samanhenkisiin ihmisiin! Voidaan sitten yhdessä käydä lenkillä ja jutella koiristamme ja treenata yhdessä.

En halua lapsia, en pidä niistä. Koirakin sitoo, mutta sen voi jättää työpäivän ajaksi yksinään ja ne ovat aina iloisia. Olisin varmasti rikkaampi jos kaikki rahat ei menisi koiriin (laadukkaat ruuat, treenimaksut, trimmaukset, hieronnat yms. tavarat) ja kotini olisi karvaton, mutta kyllä ne on kaiken arvoista! Paitsi toki luopuminen tulee olemaan elämän pahin suru..

Vierailija
26/61 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset pitävät lapsen korvikkeina... miehet pitävät kavereina..

Minä pienten lasten äitinä pidän koiraa ystävänä ainakin. Ihan sama mitä mieltä olet.

Naiset eivät pidä lemmikkejä lasten korvikkeina. Ehkä joku pitää, mutta aika laaja ja pieleen menevä yleistys. 

Koirathan ovat yleensä luonteeltaan leikkisiä, virkeitä, sosiaalisia, luonteeltaan kuin lapsetkin. Moni pitää näitä _tiedostamattaan" lapsen korvikkeina justiinsa tuon luonteen takia ja käyttäytymisen takia, mistä ihminen saa itselleen jotain mitä lapsestakin saisi: virikkeitä, energiaa, iloa, seuraa, leikkiä.

Ja onhan monet lemmikkieläimet myös visuaalisesti näyttäviä ja kauniita, ainakin jos ihmisiin vertaa. Myös pehmeä turkki eikä läskiä missään, siis paljon parempi kuin ihminen joidenkin mielestä. Eikä vaadi ihmiseltä mitään, eikä valita mistään. Ja huonompikin ihminen kelpaa lemmikille omistajaksi, joka ei toisaalta voi valitakaan, mutta ihmisen kannalta on jotenkin hyväksytty "johtaja".

Vierailija
27/61 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienestä asti rakastanut kaikkia eläimiä, mutta esim vauvan näkeminen saa perääntymään ja ne on vastenmielisiä. En edes ikinä leikkinyt mitään nukkeleikkejä, vaan aina hevosilla yms. Ihmiset on suurimmaks osaks kusipäitä ja ilkeitä, miksi niitä kukaan kaipaisi.

Vierailija
28/61 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pienestä asti rakastanut kaikkia eläimiä, mutta esim vauvan näkeminen saa perääntymään ja ne on vastenmielisiä. En edes ikinä leikkinyt mitään nukkeleikkejä, vaan aina hevosilla yms. Ihmiset on suurimmaks osaks kusipäitä ja ilkeitä, miksi niitä kukaan kaipaisi.

Ja tässä nähdään juuri se mistä aikaisemmin mainitsin. Luultavasti et halua lapsia tai tykkää niistä sen takia, että suhtautumisesi ihmisiin on huono. Sinua on niin ohjailtu ettet lapsia haluaisi ja lisääntyisi koska olet ilmeisesti ihmis vihainen. Voit olla tästä ohjauksesta kiitollinen, kun et lapsia tässä hankalassa tilanteessasi tehnyt ja halunnutkaan. Ehkä myöhemmin sitten kunhan aikuistut.

Vierailija
29/61 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku, jolla on ihmisistä huonoja kokemuksia, kaipaisi ihmisen korviketta? Hyvät ihmiset erikseen, jos sellaisia sattuu löytämään.

Eläimet ovat ihania kavereita ihan oman itsensä tähden.

Vierailija
30/61 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku, jolla on ihmisistä huonoja kokemuksia, kaipaisi ihmisen korviketta? Hyvät ihmiset erikseen, jos sellaisia sattuu löytämään.

Sen takia niitä sanotaankin ihmisen korvikkeiksi, koska ne ovat korvaavina ihmisen asemasta. Voi olla ettet tykkää ihmisistä, mutta silti kaipaat seuraa ja ihmisen asemasta hommaat koiran. Tai mistä syystä ikinä. Joskus ihmiset eivät tiedosta todellisia syitä mm siinä kun eivät ihmisistä tykkää ja se voi olla traumaperäistäkin esim kiusaamisen takia. Tai vanhempien takia jotka kaltoinkohtelivat.

Vierailija
31/61 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen takia niitä sanotaankin ihmisen korvikkeiksi, koska ne ovat korvaavina ihmisen asemasta. Voi olla ettet tykkää ihmisistä, mutta silti kaipaat seuraa ja ihmisen asemasta hommaat koiran. Tai mistä syystä ikinä. Joskus ihmiset eivät tiedosta todellisia syitä mm siinä kun eivät ihmisistä tykkää ja se voi olla traumaperäistäkin esim kiusaamisen takia. Tai vanhempien takia jotka kaltoinkohtelivat.

Ei, se ei sillon oo ihmisen korvike, jos ei kaipaa ihmisiä. Sillon se on tullu ihmisten tilalle. Ei korvaamaan niitä.

Vierailija
32/61 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi koira ei voi olla kaveri ja ihminen myös? Miksi se, että omistaa koiran muuttaa jotenkin sitä, mitä kokee muita ihmisiä kohtaan?

Meidän kulttuuri on kuitenkin muuttunut yhä pinnallisemmaksi ja kaikkialla kuvataan, videoidaan, nauhoitetaan, puhutaan ja mollataan toisia. Koira ei tee mitään noista. Siksi moni voi viihtyä koiran kanssa. Myös on todettu, että koiran silittäminen ja hoitaminen aiheuttaa sellaisten hormonien/välittäjäaineiden nousua aivoissa, mitkä tuottavat hyvää mieltä ja oloa.

Olen aloittaja ja minulla on itsellä ollut kissoja ja huomasin sekä tein havaintoja itsestäni miten se vaikutti ihmissuhteisiini. Huomasin kissan omistamisen etäännyttävän minua ihmisistä, sillä tilalla oli jotain parempaa ja söpömpää, kissat. Ja olen tullut ajatellaaksi, että ihmisillä ei riitä aikaa ja huomiota kaikille tarvitseville ja lemmikkeihin on  yleisesti ottaen helpompi luoda suhde jota ylläpitää kuin ihmiseen. Ja tämä suhteen helppous tekee siitä houkuttelelvamman ja paremman monien silmissä. Se etäännyttää ihmisistä.

Sulla voi olla tuollainen kokemus, ja se on aivan ok. Alotuksessa oot kuitenkin yleistäny sen yleisesti lemmikinomistajiin. Vaikka havaintojesi perusteella monet lemmikinomistajat on ihmisvihaisia, ei se välttämättä korreloi lemmikin omistamisen kanssa. Varmasti myös lemmikkiä omistamattomat on jollain tasolla ihmisvihaisia. Sitä on nykyään liikkeellä.

Jos tarkasti luet keskusteluun osallistuneiden viestejä niin huomaat rivien välistä AP:n aloituksen paikkansa pitävyyden. Yllättävän paljon ihmis ongelmaisia ja lemmikin omistajina.

Vierailija
33/61 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hommasin kissoja, koska halusin nimenomaan kissojen seuraa. Kiva ihminenkin tähän kelpaisi lisäksi, muttei välttämätöntä. Ja joku, joka ei tykkää ihmisistä, ei luontaisestikaan kaipaa ihmisseuraa ollenkaan.

Vierailija
34/61 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö, että koiralla ja ihmisellä on erityinen suhde siksi koska koirat on harjaantuneet pitkän ajan kuluessa omantyyppisessä kommunikoinnissa ihmisen kanssa. Ne lukevat jopa ihmisen kasvonilmeitä. Koira on hyvin lahjakas tässä.

Koira ei tuomitse, koira elää hetkessä ilman sen kummempia syviä analyyseja mitä ihmiset tekee esim toisista ihmisistä eikä synnytä samanlaisia draamoja, koira antaa hellyyttä ja sitä ei suotta sanota ihmisen parhaaksi ystäväksi. Koira on hyvä ulkoilukaveri jne.

Vierailija
35/61 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että koiralla ja ihmisellä on erityinen suhde siksi koska koirat on harjaantuneet pitkän ajan kuluessa omantyyppisessä kommunikoinnissa ihmisen kanssa. Ne lukevat jopa ihmisen kasvonilmeitä. Koira on hyvin lahjakas tässä.

Koira ei tuomitse, koira elää hetkessä ilman sen kummempia syviä analyyseja mitä ihmiset tekee esim toisista ihmisistä eikä synnytä samanlaisia draamoja, koira antaa hellyyttä ja sitä ei suotta sanota ihmisen parhaaksi ystäväksi. Koira on hyvä ulkoilukaveri jne.

Koirat on myös hyvin viattomia ja aitoja reaktioissaan. Itselläni tuottaa suurta iloa katsoa koiraa joka vain on mitä on, aidosti 100 prosenttisesti. koiranomistajana saan monesti naurut koiran hassuilta vaikuttavista tavoista. Koirat ei feikkaa vaikka toki nekin on yllättävän älykkäitä taivuttelemaan välillä omistajiaan tahtoonsa.:)

Vierailija
36/61 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, se ei sillon oo ihmisen korvike, jos ei kaipaa ihmisiä. Sillon se on tullu ihmisten tilalle. Ei korvaamaan niitä.

Miten niin korvike?

Vierailija
37/61 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saanen olla erimieltä. Koira ei ole ihmisen paras ystävä, vaan kanssa ihminen on ainoa tosi ystävä. Se että ihmiset kykenee älykkääseen sosiaaliseen käyttäytymiseen on vaan hyvä asia. Ihmisten kyky analysoida ja loogisesti järkeillä ja boksin ulkopuoleltakin ajatella, tekee ihmisestä tämän luomakunnan hallitsijan. Ihmisiä ei ole ylistetty tarpeeksi ja minä tahdon antaa ihmisillekin tunnustusta kaikesta hyvästä mitä on. Kyllä me ihmiset ollaan sitten sivistyneitä.

Vierailija
38/61 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koirat on myös hyvin viattomia ja aitoja reaktioissaan. Itselläni tuottaa suurta iloa katsoa koiraa joka vain on mitä on, aidosti 100 prosenttisesti. koiranomistajana saan monesti naurut koiran hassuilta vaikuttavista tavoista. Koirat ei feikkaa vaikka toki nekin on yllättävän älykkäitä taivuttelemaan välillä omistajiaan tahtoonsa.:)

Tokihan koirakin kykenee alkeellisimpiin tunneilmaisuihin, mutta ihmisen tunne elämän on huomattavasti monimuotoisempi. Koiran perustarpeet on melko simppelit ja ihmisellä taas jälleen kerran monitahoisempi. Silti moni huolehtii koirista paremmin kuin ihmisistä vaikka ihminen on paljonkin jalompi taideteos. Ihminenkin osaa olla rehellinen, jos tätä ominaisuutta harjoittaa elämässä. Mutta ihminen osaa myös valehdella tarpeen ja tilanteen vaatiessa ja joskus tämäkin on pelastanut ihmishenkiä. Tässä on tosin tarvittu myös älyä. Turha ehkä tässsä vertailla ihmistä eläimiin, mutta ihmiset ovat ihania!

Vierailija
39/61 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikä tässä on mielestäsi sitten se huono/paheksuttava asia? Jos esim. yksinäiselle se lemmikki on ainoa oikea kaveri? Kaikille se ihmissuhteiden luominen aikuisiällä ei ole ihan helppoa - puhumattakaan siitä, että ihmisillä on se ’oma elämä’, aikaa ystäville ei ole päivittäin, edes viikottain. Lemmikki on siinä joka päivä tuomassa iloa elämään.

Olen itse ’yksinäinen’ - ystäviä toki on ja työ, mutta kotosalla tuntisin oloni kyllä hyvin yksinäiseksi ilman koiraani ja kissoja.

Erosin muutamia vuosia takaperin hyvin huonosta liitosta, enkä ole valmis uuteen parisuhteeseen. Lemmikkini ovat toimineet niin lohtuna, kuin liikuttajanakin. En taatusti lenkkeilisi ilman koiraa.

Koen jotenkin hassuna sen, että joku minua tästä tuomitsee. Mistä moinen ajatusmaailma, kun ap:lla?

Vierailija
40/61 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin suvussani on tuollainen pariskunta joka hankki koiran kun viimeinen lapsi muutti pois kotoa. Aikuiset lapset ja heidän lapsensa eivät tälle äidille merkitse mitään sillä se koira on hänelle se suloinen ja söpö vauva joka vuodesta toiseen tarvitsee äidin rakkautta ja hoitoa. Ne pienet, alle kouluikäiset lapsenlapset eivät hänelle merkitse mitään sillä en ihmettelisi että hän ei edes heidän nimiä tai syntymäaikaa tiedä eikä heitä tuntisi jos he tulisivat jossain häntä vastaan. Ainoastaan se koira merkitsee hänelle jotain, se on hänen vauvansa jota hän raahaa mukanaan kaikkialle ja hän lässyttää sille kuin pienelle lapselle vaikka lapsikin varmasti menettäisi varmasti hermonsa sellaiseen aivottomaan ja kimeä-ääniseen lässyttämiseen. Koko ajan täytyy kaikille kertoa kuinka mamin oma Puppelinperseenpenikka paskoi aamulla kahdesti lenkillä, kuinka eläinlääkärille on maksettava usean tuhannen euron lasku kun se syntymävikainen sairaaksi jalostettu piski kärsii ties mistä kaikista vaivoista ja kuinka se on ihmeen viisas ja joka suhteessa älykäs ja hieno koira kun se istuu paikallaan tuijottaessaan typerillä mulkosilmillään ympärilleen tajuamatta selvästikään mistään mitään. Siltä kun on poistettu kaikki hampaat niin sille pitää melkein jauhaa ruoka valmiiksi omassa suussa, muiden koirien kanssa se ei pärjää koska ne meinaavat sen parikiloisen vähämielisen rääpäleen syödä parilla haukkauksella ja sillä on koko ajan kaikenlaisia terveysvaikeuksia mutta se ei vaivaa mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän