Lemmikkieläimet ihmisen korvikkeita!
Ja tämä että lemmikkieläimiä pidetään ihmisen korvikkeina epäinhimillistää ihmistä rakastamaan ja tykkäämään eläimistä, mutta ei ihmisistä. Olen huomannut että suurin osa lemmikkien omistajista on jollain tavalla ihmis vihaisia tai traumatisoituneita ihmisistä tai puuttellisia ihmisistä tai katkeroituneita ihmisten takia.
Naiset pitää koiria ja kissoja lasten hoivan takia, että olisi jotain hellyyteltävää ja lapsenmielistä, lapsiin verrattavaa ja tekee tämän tiedostamattaan. Tiedostamattaan siitä syystä, että jos tietäisi kuten minä, niin ei olisi tarvetta hommata eläintä hellyyden takia.
Moni ihminen on hankkinut eläimen seuraksi ja jopa kaveriksi, ja on tullut huomattua miten miehetkin pitävät koiria kavereinaan ja niin niihin suhtautuu. Eipä se ole minulta pois, mutta jos eläin on teille kaveri, niin mikä on ihminen? Monesti nämä ovat myös yksinäisiä jotka ovat vartavasten hankkinut koiran kaverikseen, seuraksi.
Myös status esineitä. Monet lemmikki eläimet toimivat ihmisillä myös status esineen virkaa ja kohottaa ihmisen statusta kun on koira josta ihminen "osaa" pitää huolta ja moni kokee tämän positiivisenä. Jos ei paremmin ajattelisi.
Kommentit (61)
Kiinnostaisi tietää erityisesti lemmikkien omistajien mielipiteitä ja sivistyneesti keskustellen. Tosin epäilen että niitä sivistyneitä keskustelijoita ei niin paljoa vauva forumillakaan ole. Mutta aina sopii toivoa.
Ei voi ihmistä ja eläintä verrata. Eläin ei voi korvata ihmistä, eikä ihminen eläintä. Kummassakin niistä on omat puolensa, joita toisessa ei ole. Eläin otetaan, koska halutaan sen kyseisen eläimen läsnäoloa arkeen.
Koirani on ainoa elollinen olento maan päällä, joka pitää käsieni kosketuksesta.
Siksi minulle korvaamaton.
Niin ja naimisissa olen
Et ole hakemassa keskustelua, vaan huomiota ja nahistelua provokatiivisella aloituksellasi.
Miksi koira ei voi olla kaveri ja ihminen myös? Miksi se, että omistaa koiran muuttaa jotenkin sitä, mitä kokee muita ihmisiä kohtaan?
Meidän kulttuuri on kuitenkin muuttunut yhä pinnallisemmaksi ja kaikkialla kuvataan, videoidaan, nauhoitetaan, puhutaan ja mollataan toisia. Koira ei tee mitään noista. Siksi moni voi viihtyä koiran kanssa. Myös on todettu, että koiran silittäminen ja hoitaminen aiheuttaa sellaisten hormonien/välittäjäaineiden nousua aivoissa, mitkä tuottavat hyvää mieltä ja oloa.
Naiset pitävät lapsen korvikkeina... miehet pitävät kavereina..
Minä pienten lasten äitinä pidän koiraa ystävänä ainakin. Ihan sama mitä mieltä olet.
Vierailija kirjoitti:
Et ole hakemassa keskustelua, vaan huomiota ja nahistelua provokatiivisella aloituksellasi.
Keskustelun avaus pyrki nojaamaan tieteellisperäiseen lähestymiseen, jossa nostetaan kissa heti pöydölle ja on ymmärrettävää että joillain se menee heti tunteisiin kun otetaan faktat esiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi koira ei voi olla kaveri ja ihminen myös? Miksi se, että omistaa koiran muuttaa jotenkin sitä, mitä kokee muita ihmisiä kohtaan?
Meidän kulttuuri on kuitenkin muuttunut yhä pinnallisemmaksi ja kaikkialla kuvataan, videoidaan, nauhoitetaan, puhutaan ja mollataan toisia. Koira ei tee mitään noista. Siksi moni voi viihtyä koiran kanssa. Myös on todettu, että koiran silittäminen ja hoitaminen aiheuttaa sellaisten hormonien/välittäjäaineiden nousua aivoissa, mitkä tuottavat hyvää mieltä ja oloa.
Olen aloittaja ja minulla on itsellä ollut kissoja ja huomasin sekä tein havaintoja itsestäni miten se vaikutti ihmissuhteisiini. Huomasin kissan omistamisen etäännyttävän minua ihmisistä, sillä tilalla oli jotain parempaa ja söpömpää, kissat. Ja olen tullut ajatellaaksi, että ihmisillä ei riitä aikaa ja huomiota kaikille tarvitseville ja lemmikkeihin on yleisesti ottaen helpompi luoda suhde jota ylläpitää kuin ihmiseen. Ja tämä suhteen helppous tekee siitä houkuttelelvamman ja paremman monien silmissä. Se etäännyttää ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelun avaus pyrki nojaamaan tieteellisperäiseen lähestymiseen, jossa nostetaan kissa heti pöydölle ja on ymmärrettävää että joillain se menee heti tunteisiin kun otetaan faktat esiin.
Mihin tieteellisperäiseen lähestymiseen, kun et viittaa mihinkään, et linkitä mitään tutkimuksia vaan pelkästään kirjoitit omia mielipiteitäsi?
Esim hevosen kans voi harrastaa sellaisia juttuja mitä ihmisen kans ei voi. Sama koiran tai vaikka agilitykanin kans. Toki on tapauksia, joissa eläin on ihmiselle myös seuraksi, jos hällä jostain syystä ihmiskontakteja ei oo. Mutta en sanois että eläin ja ihminen olis verrannollisia keskenään. Ite tykkään kissan läsnäolosta asunnossani. Sen kissailut viihdyttää ja tuo hyvää mieltä. Ihminen ei siihen mitenkään pystyis, eikä oo tarkotuskaan pystyä. Poikaystävän läsnäolo on myös asia josta pidän, mutta aivan eri tavalla. En osaa sanoa kummasta pidän enemmän, koska pidän kummastakin omalla tavallaan joita on hankala verrata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tieteellisperäiseen lähestymiseen, kun et viittaa mihinkään, et linkitä mitään tutkimuksia vaan pelkästään kirjoitit omia mielipiteitäsi?
Olen itse tämmöinen teknologiaan tukeutuva teiteilijä ja minunkin omat "tutkimukset" ovat ihan yhtä varteenotettavia kuin kenen tahansa havainnot.
Emme ole puolisoni kanssa koskaan halunneet lapsia, mutta mielestäni lapset eivät liity mitenkään keskusteluun siitä haluaako lemmikin. Toki joillekin se syy voi olla tuo mainitsemasi yksinäisyys. Onhan ihmisillä eri syitä olla tiettyjen ihmisten kaveri tai valita tietty ihminen puolisoksi. Koiria meillä on kolme ja kyllä pidämme niistä enemmän kuin monista muista ihmisistä ja ne ovat perheenjäseniä. Itselläni mikään muu ei poista stressiä niin hyvin kuin koirien kanssa oleminen ja eläminen. Meillä on paljon ystäviä mutta valitsisin joka kerta koirani ennemmin jos pitäisi päättää. Antaa kaikkien kukkien kukkia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aloittaja ja minulla on itsellä ollut kissoja ja huomasin sekä tein havaintoja itsestäni miten se vaikutti ihmissuhteisiini. Huomasin kissan omistamisen etäännyttävän minua ihmisistä, sillä tilalla oli jotain parempaa ja söpömpää, kissat. Ja olen tullut ajatellaaksi, että ihmisillä ei riitä aikaa ja huomiota kaikille tarvitseville ja lemmikkeihin on yleisesti ottaen helpompi luoda suhde jota ylläpitää kuin ihmiseen. Ja tämä suhteen helppous tekee siitä houkuttelelvamman ja paremman monien silmissä. Se etäännyttää ihmisistä.
Minulla on ollut kissoja 20v enkä ole koskaan etääntynyt ihmisistä. Se, että sinä etäännyt ihmisistä ei kyllä tarkoita sitä, että se tapahtuisi muille ihmisille. Itseasiassa tämä on ensimmäinen kerta kun koskaan kuulen, että kissan omistaminen olisi saanut jonkun pysyttelemään kaukana ihmisistä. Ehkä sinä olet se outolintu, jonka ei kannata lemmikkejä hankkia?
On myös paljon tutkimuksia, jonka mukaan lemmikit itseasiassa edesauttavat omistajia luomaan uusia ystävyyssuhteita muihin ihmisiin. esim:
https://www.health.harvard.edu/blog/pets-can-help-their-humans-create-f…
Eli koko tämä "tieteellinen" aloituksesi sotii oikeita tutkimuksia vastaan :)
Eläin on ollut ennen jonkin käyttötarkoituksen vuoksi.
En suosittele lemmikkiä kenelekään itsekkäästä syystä kuten yksinäisyys. Eläin ei ole lelu, terapeutti tms. joka jää vaille tarpeellista lajille ominaista liikuntaa, aktiviteettiä yms.
Moni lapsi haluaa lemmikin. Hekin siis ovat ihmisvihaajia?
Lemmikki ei korvaa ihmistä eikä ihminen lemmikkiä. Miksei voisi rakastaa kumpaakin?
Älä halveksi rakkautta vain, koska sitä tarjoaa eri lajin edustaja. Ihminen ei ole arvokkaampi kuin eläin. Mutta joo: koirani on persoonallisempi ja parempaa seuraa kuin monet ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse tämmöinen teknologiaan tukeutuva teiteilijä ja minunkin omat "tutkimukset" ovat ihan yhtä varteenotettavia kuin kenen tahansa havainnot.
Tutkimuksesi on subjektiivinen ja täten keskittyy vain mikä SINUUN vaikuttaa. Niitä ei voi verrata muihin lemmikin omistajiin.
Näköjään monet ihmiset nykyään haluavat perskärpäsen eli jonkun pitäisi aina olla heidän mukanaan silloin kun heitä huvittaa. Kukaan täysjärkinen ei esim. tuhlaa aikaansa jonkun jokinorsun lenkkiprojektiin, joka päättyy aina lenkin syömiseen kotona tai muulla tavalla jotenkin vätys mikä ei pärjää omillaan vaan masentuu sänkyynsä. Naisille varsinkin koira on usein vauvan korvike ja kissa ilmeisesti miehen korvike.
Eläimille puhutaan kauniimmin kuin ihmislapsille.
Vierailija kirjoitti:
Naiset pitävät lapsen korvikkeina... miehet pitävät kavereina..
Minä pienten lasten äitinä pidän koiraa ystävänä ainakin. Ihan sama mitä mieltä olet.
Naiset eivät pidä lemmikkejä lasten korvikkeina. Ehkä joku pitää, mutta aika laaja ja pieleen menevä yleistys.
Ei. En ehkä edes koskaan halua lasta, koska en saa äidillisiä tunteita edes kohdatessani läheisteni lapsia.
Kissat ja koirat tuovat vaihtelua päiviin sekä seuraa muutoin aika yksinäiseen(kin) elämään.