Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mielikuvissasi ristiriitaista, jos AD(H)D-diagnosoitu aikuinen on älykäs, fiksu ja kouluttautunut?

Vierailija
26.03.2022 |

Oletko ehkä taipuvainen ajattelemaan, että elämänongelmien taustalla on todennäköisesti jotakin muuta kuin "joku muotidiagnoosi"?

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jaa. Minulla ei niin paljon oireita ole ollut että diagnoosiin asti riittä. Sanotaan että piirteitä.

Vierailija
2/79 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo ristiriitaista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun diagnoosiani on epäilty, koska "ethän sä hukkaa avaimiasi", minulla on yliopistokoulutus enkä tee kielioppivirheitä. Selitykseksi sille, että en selviydy lineaarista ajattelua vaativista työehtävistä tai puisevista rutiinihommista on selitetty mm. asenneongelmallani. Se että tuo "asenneonegelma" pitkälti ratkesi oikeanlaisella lääkityksellä onkin sitten astetta suurempi mysteeri... 🤔

Vierailija
4/79 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ristiriitaa

Vierailija
5/79 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Terveisin, akateeminen ADD

Vierailija
6/79 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin, adhd-ihmiset voivat energisyydellään saada vaikka mitä aikaan, jos motivaation kohde löytyy!

Vierailija
7/79 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mites se adhd tuohon vaikuttaa?

Vierailija
8/79 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän pari adhd:tä, jotka ovat korkeasti koulutettuja.

Ei kirjainyhdistelmiä voi käyttää tekosyynä ”kun ei oo motii, mä haluun mieluummin”…

Vierailija
9/79 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa. Minulla ei niin paljon oireita ole ollut että diagnoosiin asti riittä. Sanotaan että piirteitä.

Diagnoosissa olennaista on haitan aste. Voi hyvin olla, että joitakin oireita ei ole juuri lainkaan (esim. minulla ei ole mainittavia muistiongelmia), mutta jokin toinen asia voi olla sitäkin vammauttavampi. Näistä sitten kaavitaan kasaan se diagnoosin yhteispistemäärä, joka ei välttämättä suoraan kerro todellisesta haitan asteesta.

Minulla tuo pistemäärä jäi siihen rajalle. Kuitenkaan en ole työkuntoinen ilman lääkitystä kuin korkeintaan postinjakajana tai rumpalina, joten diagnoosi ei sikäli jättänyt jossiteltavaa. Diagnoosilla ei ole minulle muuta merkitystä kuin että sain apua, joka mahdollistaa työskentelyni rutiineja ja itsekuria vaativissa asiantuntijahommissa.

Vierailija
10/79 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kaikki tuntemani ad(h)d-aikuiset ovat fiksuja ja kouluttautuneita, mikä tietysti johtuu siitä, et sellaisia mun tuttavapiirin ihmiset on.

Nepsyjä on it-alalla, varsinkin ohjelmistotekniikassa, aika hitosti.

Vierailija
11/79 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lainkaan, tässä ns. paremmassa väessä juuri vaikuttaa olevan paljon niitä jotka herkästi hakevat vastauksia psykiatrian kentältä. On luottoa tieteeseen ja mieltä vaivaaviin asioihin halutaan selitys (esim. diagnoosi). Myös lasten haasteita usein tarkastellaan tieteellisin keinoin.

Vierailija
12/79 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä diagnoosihan ei vaikuta älyyn, vaikka edelleen hämmästyttävän moni sitä näyttää pitävän kehitysvammana. Toki ihmisellä voi sen lisäksi kehitysvammakin olla, mutta adhd/add-diagnoosin saanut voi myös olla huippuälykäs. Suurin osa menee älyltään keskivertojen joukkoon, ihan kuten muutkin ihmiset.

Yleinen käsitys myös näyttää edelleen olevan se, että kyse on aina jonkinlaisesta häiriköstä, päihteisiin ja epämääräiseen elämäntapaan ajautuneesta henkilöstä. Riehuva poika josta tulee aikuisena, no, vielä tuhoisimmilla tavoilla riehuva, on edelleen se stereotypia mikä voi jopa vaikeuttaa ihmisen diagnoosin saantia jos ei sovi kuvaan. Vaikeudet elämässä eivät suinkaan aina ole sellaisia, että ne tulisivat ikävällä tavalla ulkopuolisten silmille. Ihminen voi elää aivan rauhallista, siistiä elämää mutta olla esimerkiksi taloudellisessa ahdingossa koska mitään koulutusta ei onnistu saamaan läpi ja työelämässä on isoja vaikeuksia.

Vierailija
13/79 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Adhd ei vaikuta älykkyyteen mitenkään. Hoidettuna se ei estä opiskeluja ja pärjäämistä työelämässä. Parhaimmillaan se voi olla etu ihmiselle, koska adhd-ihmiset ovat usein luovia ja suhtautuvat intohimoisesti kiinnostuksenkohteisiinsa ja voivat menestyä niissä erittäin hyvin.

Erityisopettaja

Vierailija
14/79 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Mielenkiinnonkohteisiin pystyy helposti uppoutumaan tuntikausiksi ja hyvä motivaatio auttaa paljon.

Vierailija
15/79 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mites se adhd tuohon vaikuttaa?

No voihan se vaikeuttaa opiskeluja, jos ei ole motivaatiota jatkaa. Minä esimerkiksi pyörin ja hyörin yliopistossa yhteensä 17 (!) vuoden pituisen ajanjakson. Aloitin uudestaan 4 kertaa, välissä aina työttömyysjaksoja, eri pääaineitakin oli 3. Lopulta kyllä sitten sain tehtailtua kaksikin maisterintutkintoa aloilta, joista kiinnostumiseen minun ei tarvinnut pakottaa itseäni. Työelämässä en ole valitettavasti juuri pärjännyt.

Vierailija
16/79 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai ADHD:ta ole enää aikoihin mielletty vilkkaiden pikkupoikien ongelmaksi vaan enemmän tuntuu olevan nuorten ja keski-ikäisten naisten keskuudessa yleistä. Kyseiselle ihmisryhmälle voi toki olla muuta väestöä luontevampaa avautua henkilökohtaisista asioistaan julkisesti ja siitä ehkä on syntynyt tuo käsitys.

Vierailija
17/79 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän että olen yllättynyt vastauksista. Ehkä olen sitten liioitellut ympäristön ennakkoluuloja päässäni? En mainosta kylläkään diagnoosiani kenellekään, joten en tietenkään voi tietää.

Ap

Vierailija
18/79 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös adhd-piirteinen akateeminen tuplamaisteri. Töissä ja koulussa selviydyn ja suoriudun erinomaisesti. Mitä vaativampaa, sitä paremmin suoriudun. Ongelmat ilmenevät vapaa-ajalla aivan eri elämän osa-alueilla.

Oudointa oli huomata asennemuutos läheisen ystävän suunnalta, joka on itse opettaja ja tekee töitä mm.nepsylasten kanssa. Hänellä on ollut todella vaikea suhtautua minuun sen jälkeen, kun kerroin tilanteestani. Suhtautuminen on alentuva ja tuomitseva ymmärtämisen sijaan. Joskus mietin millainen ope hän mahtaa olla…

Eniten ärsyttää vanha käsitys ettei adhd pysty keskittymään mihinkään. Todellisuudessa oirekuva kuuluu myös ylikeskittyminen ja jumittaminen omiin mielenkiinnon kohteisiin syvätasolla. Sen sijaan asiat, jotka eivät kiinnosta, niin eivät sitten kiinnosta yhtikäs yhtään eikä jaksa niihin paneutua, koska ne tuntuvat täysin turhilta ja tuhlaavat hyvää elämää ;)

Vierailija
19/79 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ristiriitaista. Meillä epäillään AD(H)D:tä lukiolaistytöllä. Yläkoulun päättötodistuksessa keskiarvo oli 9,6, ja suunnittelee lukion jälkeen yliopisto-opintoja.

Vierailija
20/79 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Tunnen muutaman ADHD/ADD:ta potevan, kaikki ovat pohjimmiltaan fiksuja ihmisiä, osa myös koulutettuja, ja jos oireet eivät hankaloittaisi opintoja ja työn tekoa, he pärjäisivät varmasti erinomaisesti/olisivat aikanaan pärjänneet paremmin. Veljelläni on ADD ja ennen kun hän sai siihen hoitoa hän oli muiden silmissä varmasti aika vätys, vaikka on tavattoman lahjakas kun pystyy keskittymään nyt lääkkeiden avulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi