Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Ex lihavat, miten onnistuit laihduttamaan 30kg? Olen bmi37 ja aina repsahdan..

Vierailija
26.03.2022 |

Vinkkejä? Kokemuksia?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä laihdutin 2 vuodessa kerättyä 50 kiloa 12 vuotta, että siinä sinulle realistinen ja kestävä aikajana. Aloitin vhh:lla ja sen jälkeen ollut normaali sekasyöjä. Biohakkerointiin tutustuminen saattaa säästää aikaa ja hermoja sekä nopeuttaa prosessia. Ei kannata mennä vastavirtaan sen oman metaboliansa kanssa. Toiset käy hiilareilla ja toiset proteiineilla. 

Ei, vaan rasvalla. Proteiini on rakennusaine, ei energianlähde.

Jos sinulla on hiilareilla käyvä keho niin se varastoi kaiken ylimääräisen proteiinin ylimääräiseksi kehon rasvaksi, koska kykysi käsitellä proteiinia on tehokkaampi. Hiilari keho tekee lihasta myös hiilihydraateista, joten se ei tarvitse runsaita määriä proteiinia. 

Ööh, tässä on kaikki väärin.

Vierailija
42/62 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tämä hiilari-proteiinipuhe saa laihduttamisen kuulostamaan liian vaikealta.

AP TÄSSÄ SUUNNITELMA SINULLE!

Ap, aloita siitä että aloitat TÄNÄÄN joogan, ja teet joka päivä joogaa seuraavat 30pvä. Vaikka 10min päivässä. Netistä löytyy videot.

Lisäksi juo vettä 3l päivässä.

Herkkuja ottaessa saat luvan miettiä, että kannattaako mutta jos haluat, ota vaan.

Mene tällä nyt ensin 30pvää.

Katso mitä painolle tapahtunut 30 pvän jälkeen?

Sitten aloita 8/16 pätkäpaasto. Eli syöt vaikka illalla 19:30 ja seuraavan kerran saat syödä seur päivänä lounaan eli klo 11:30

Jatka joogaa ja vesilinjaa, herkkuihin edelleen sama kuin aiemmin.

30pvää pätkäpaaston jälkeen katso vähän ruokaa mitä syöt? Aloita lautasmalli. Joka toinen päivä sokerilakko eli herkkuja saat syödä 3päivänä viikossa (sis kaikki herkut eli jälkkärit ym)

Sitten tee tiliä, mikä on tilanne 3kk jälkeen?

Veikkaan että tällä menolla 8kg lähtenyt. Siinä vaiheessa voit tehdä hallitumpia dieettimuutoksia, kuten kokeilla kalorienlaskentaa ja sitten alkaa paino tulla rytinällä alas. Mutta pidä se jooga, vesi ja pätkäpaasto kokoajan mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutin 30 kiloa (normaalipainoon) pysyvästi jo 20  vuotta sitten. Minulle toimi parhaiten kalorien rajoittaminen. Liikuntaa en juurikaan lisännyt. 

Eli kaikki herkut pois arkielämässä ja siirtyminen terveelliseen, vähäkaloriseen ruokavalioon. Paino alkoi pudota melko nopeasti. Painon putoaminen ja vartalon muuttuminen oli voimakas motivaattori jatkaa. Enää ei tuntunut kieltäymykseltä laihduttaa, vaan siitä innostui toden teolla. Pikku hiljaa aloin lisäämään liikuntaa, ja olihan se helpompaakin kevyempänä.

Oma analyysini on, että jos laihtuminen ja laihduttaminen ei anna mielihyvää ja jos vaikeita tunteita hoidetaan syömällä, on tuomittu pysymään ylipainoisena. Ehkä silloin pitää saada mielensä ensin kuntoon.

Vierailija
44/62 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä laihdutin 2 vuodessa kerättyä 50 kiloa 12 vuotta, että siinä sinulle realistinen ja kestävä aikajana. Aloitin vhh:lla ja sen jälkeen ollut normaali sekasyöjä. Biohakkerointiin tutustuminen saattaa säästää aikaa ja hermoja sekä nopeuttaa prosessia. Ei kannata mennä vastavirtaan sen oman metaboliansa kanssa. Toiset käy hiilareilla ja toiset proteiineilla. 

Anteeksi vain, mutta mulle tuli 30kg alle vuodessa. Ap

No sitten sinulla on varmaankin tuoreessa muistissa, mitä olet tehnyt toisin verrattuna lähtötilanteeseen, kun olet noin paljon lihonut. Toisin sanoen, palaa siihen alkuperäiseen elämäntapaasi. Ei se sen kummempaa ole, eikä ole oikotietä onneen.

Kaverin äiti laihdutti 50 kg syömällä lähinnä uunissa valmistettuja kasvisruokia. Pitkä prosessi tämäkin. Laihduttuaan tavoitepainoonsa hän sanoi, että jos paino nousee vähänkin, niin heti täytyy siihen tarttua, eikä sitten vasta kun painoa on tullut lisää kymmenen kiloa. Näin hän piti loppuikänsä tavoitepainonsa. 

Vierailija
45/62 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läski on läski. Keksi joku muu harrastus ruokavalion kyttäämisen sijasta. Sopeudu siihen että olet lihava sika.

Just. Olen ehkä lihava, mutta ainakin olen kiva ihminen, jonka seurassa muut viihtyvät. 

Vierailija
46/62 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö säännöllisesti 3 kertaa päivässä, ja odota, että tulee nälkä. Muuhun, kuin nälkään syöminen on turhaa, kun alkaa syödä syömisen ilosta, paino nousee. Herkkuja harvoin, esim. silloin kun tarjotaa kylässä tai on juhlat, myös herkkihimo vähenee, kun harkkuja on harvoin.

Vierailija
47/62 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tämä hiilari-proteiinipuhe saa laihduttamisen kuulostamaan liian vaikealta.

AP TÄSSÄ SUUNNITELMA SINULLE!

Ap, aloita siitä että aloitat TÄNÄÄN joogan, ja teet joka päivä joogaa seuraavat 30pvä. Vaikka 10min päivässä. Netistä löytyy videot.

Lisäksi juo vettä 3l päivässä.

Herkkuja ottaessa saat luvan miettiä, että kannattaako mutta jos haluat, ota vaan.

Mene tällä nyt ensin 30pvää.

Katso mitä painolle tapahtunut 30 pvän jälkeen?

Sitten aloita 8/16 pätkäpaasto. Eli syöt vaikka illalla 19:30 ja seuraavan kerran saat syödä seur päivänä lounaan eli klo 11:30

Jatka joogaa ja vesilinjaa, herkkuihin edelleen sama kuin aiemmin.

30pvää pätkäpaaston jälkeen katso vähän ruokaa mitä syöt? Aloita lautasmalli. Joka toinen päivä sokerilakko eli herkkuja saat syödä 3päivänä viikossa (sis kaikki herkut eli jälkkärit ym)

Sitten tee tiliä, mikä on tilanne 3kk jälkeen?

Veikkaan että tällä menolla 8kg lähtenyt. Siinä vaiheessa voit tehdä hallitumpia dieettimuutoksia, kuten kokeilla kalorienlaskentaa ja sitten alkaa paino tulla rytinällä alas. Mutta pidä se jooga, vesi ja pätkäpaasto kokoajan mukana.

Huutaa ei tarvitse tuodakseen oman tapansa esiin. Ei myöskään muiden tapojen arvostelu.

Vierailija
48/62 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri aiheuttaa samanlaista riippuvuutta kuin huumeet(todettu aivojen magneettikuvauksissa). Yksi "helppo" tapa laihduttaa on hankkiutumalla tästä riippuvuudesta eroon. Parin viikon sokerilakon jälkeen ei tee enää makeaa mieli. Kannattaa huomioida että moniin ruokiin on lisätty sokeria, ne täytyy myös karsia pois, muuten ei onnistu. Keinotekoisia makeutusaineita ei saa myöskään syödä, vaikuttavat aivoissa samalla lailla.

Vaikein tapa välttää sokeria on "herkkupäivä", se pitää huolta siitä ettei riippuvuus katoa koskaan.

Vierailija
49/62 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ozempic

Vierailija
50/62 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elimistö polttaa proteiineja vasta äärimmäisessä hädässä. Pelkällä proteiinilla ihminen ei myöskään pysty elämään, koska proteiinista tulee liian vähän energiaa maksan rasitukseen nähden. Ihmisen täytyy saada energia hiilareista tai rasvasta.

Itsekin olen vhh kokeillut ja sillä laihduin vähän mutta aina lihoin takaisin.

- se joka pudottanut 17kg joogalla ja pätkäpaastolla

Se takaisin lihominen tuskin on vhh:n syy.  Jokaisessa laihdutustavassa lihoo takaisin, jos palaa laihtumisen jälkeen entisiin tapoihin.

Vierailija
51/62 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vielä matkaa edessä mutta vastaan silti.

Nyt 164/77. Lähtötilanne 164/104.

Aikaa mennyt nelisen vuotta.

Tyyli ollut se että laihdutan jokusen kilon tosi tiukalla ruokavaliolla ja sitten taas tasapainoilen kuukausia eli pidän painon siinä pudotetussa ja taas tiukkaa dieettiä jokusen kilon verran.

Nyt taas muutaman kilon pudotusvaihe menossa. Tavoite on 74 kilossa nyt.

Mulla siis tuollaiset pienet välitavoitteet.

Jos välillä tulee pitempi kausi että syö huolettomammin niin paino ei lähde holtittomaan nousuun kun elimistö on tottunut siihen jo olemassa olevaan painoon. Välillä "syömiskausien" jälkeen ei paino edes ole noussut.

En laske kaloreita mutta tiedän kyllä paljonko on kaloreita missäkin eli maalaisjärjellä mennään.

Pätkäpaasto ollut myös hyvä apu ja sopii mulle. Myös painonhallintajaksoilla noudatan jonkinlaista pätkäpaastoa. Siedän myös nälkää ja syön vasta kun on oikeasti nälkä.

En syö kello kädessä eli koitan elää niin että ruoka ei olisi näin koko aikaa mielessä. Seuraan kehon luontaista rytmiä.

Hidasta tämä on mutta niin kai elämäntapamuutokset tapahtuu. Hitaasti mutta varmasti.

Vierailija
52/62 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elimistö polttaa proteiineja vasta äärimmäisessä hädässä. Pelkällä proteiinilla ihminen ei myöskään pysty elämään, koska proteiinista tulee liian vähän energiaa maksan rasitukseen nähden. Ihmisen täytyy saada energia hiilareista tai rasvasta.

Vhh ja pätkäpaasto vähentävät insuliiniä, samaten jooga vähän mutkan kautta. Joogassa stressihormonitasot laskevat ja nälän tunne vähenee. Stressissä ihminen pyrkii syömään(valmistautuu taisteluun keräämällä energiaa). Samasta syystä myös riittävä uni on tärkeää.

Vierailija
53/62 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten sinulla on varmaankin tuoreessa muistissa, mitä olet tehnyt toisin verrattuna lähtötilanteeseen, kun olet noin paljon lihonut. Toisin sanoen, palaa siihen alkuperäiseen elämäntapaasi. Ei se sen kummempaa ole, eikä ole oikotietä onneen.

Kaverin äiti laihdutti 50 kg syömällä lähinnä uunissa valmistettuja kasvisruokia. Pitkä prosessi tämäkin. Laihduttuaan tavoitepainoonsa hän sanoi, että jos paino nousee vähänkin, niin heti täytyy siihen tarttua, eikä sitten vasta kun painoa on tullut lisää kymmenen kiloa. Näin hän piti loppuikänsä tavoitepainonsa. 

No se mun alkuperäinen elämäntapa oli 1, 5 askia tupakkaa päivässä. Mutta hirveä yskä ja tupakan hinnan nousu auttoi lopettamaan

Mutta nyt on se 34kg ylipainoa. Olen kyllä harkinnut, että aloitan taas polttamisen, mutta pitää ajatella lastakin..

AP

Vierailija
54/62 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin punttisalille ja aloitin keto-dieetillä ekat 10kg pois ja sitten vhh jatkunut. Hitaat hiilarit pienenä määränä sallittu. Punttisali alkuun oli ihan tuskaa, mutten antanut periksi. Pakotin itseni ylös. Jopa yhtenä päivänä motivaatio oli niin matala, että ajoin vain kuntopyörällä puoli tuntia, mutta olin ylpeä, että kävin edes sen. En luovuttanut. Nyt 8kk jälkeen nautin salilla käymisestä ja kroppani uudesta ilmeestä ihan eri tavalla. Saatan viihtyä kaksikin tuntia hupsista vaan. Musiikkia luureihin ja rääkin jälkeen rennosti venyttelyä ja palauttavaa cardioo. Painan nyt 70kg ja uskon kesäksi pääsevän 65kg, mikä on tavoite.

Kaikkein tärkeintä on hallita se tilanne, kun haluaa repsahtaa. Keksiä siihen joku oma tapa käsitellä asiaa. Omalla kohdalla lupasin itselle, että ok, tähän makeanhimoon syön ensin suolaisen ruoka-annoksen ja odotan tunnin. Sen jälkeen saan syödä palan suklaata, pullan tms. Itse huomasin, että verensokerin laskeuduttua alkoi tehdä mieli makeaa, kun nostin sitä suolaisella, niin se himo katosi. Nyt myöhemmin olen ostanut 75% suklaata, jossa ei ole sokeria. Se on pahaa, mutta olen saanut huijattua sillä itseäni. Alan tottua siihen makuun. Samoin löysin yhtä mansikan makuista proteiinijauhetta, jolla teen makeanhimoon jäisen smoothien. Sen sokerin jättäminen on muuttanut makuaistia. Se ei maistu enää niin hyvälle.

Toinen mihin kiinnittäisin huomiota on prosessoidut ruoat. Vältä niitä. Niistä on valmistusprosessin myötä tulleet vähäravinteisia. Ne ovat höttöä ja lihottavat. Vaihda ne vihreisiin ja tee vaikka maukkaampaa uunilihaa. Tee alusta asti itse, niin niin tiedät mitä niissä on. Minä teen uunissa pitkään hautuvia ruokia. Ovat kilohinnaltaan halpoja ja voi tehdä isomman satsin ja pakastaa. Ei tule napisteltua pikkunälkään, kun pikaisesti lämmittää kunnon aterian.

Toinen kikka on luvata itselleen, että käyn ensin kävelemässä sen 10km lenkin koiran kanssa ja sitten saan syödä herkun. Monesti se herkkuhimo lähtee lenkillä, kun saa raikasta ilmaa ja kuunnellut hyvää musiikkia.

Kolmanneksi käy mittauttaa vitamiinit- ja ferritiini. Minulla löytyi D-puute ja matala ferri 30. Olen syönyt nyt rautaa ja Dtä 2 kk ja jaksaminen noussut huimasti. Ihan eri tavalla pirteä ja vaikuttanut aivosumuun. TKt harvemmin näitä testejä tekee. Itse kävin Puhti.fi kautta. Makso noin satasen, mutta ollut sen arvoinen.

Neljäs on laittaa vessan peiliin ja jääkaapin oveen lappu ”Mähän en vi**u luovuta”.

Ennen kaikkea mieti mikä laukaisee makeanhimon. Onko se toksinen suhde johonkin, yksinäisyys, tyytymättömyys johonkin jne. Lue psykologisia kirjoja itsetunnosta ja suhteista. Aloita tunnelukoista ja pura näitä salilla vaikka äänikirjoina. Prosessoi ongelmiasi ja löydä tasapainoa. Muuta elämääsi. Jos ei ole varaa saleihin ja testeihin, niin netti on pullollaan kotiohjeita. Voimaharjoittelu ei vaadi puntteja.

Toivottavasti sait jotain ideaa näistä vinkeistä. Sun pitää kokeilla mikä sulle toimii. Mä muistutan itelle, että aina ei ole pakko, mutta kokeilen ensin sitä suolaista ruokaa+tunti tai lähden pitkälle lenkille. Jos ei auta, niin pullaan kiinni. Yleensä toimii minulla.

Vierailija
55/62 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kello 18 jälkeen kaapit kiinni! 

Entäs, jos herää klo. 18 yöunilta? Missä vaiheessa saa syödä? Vai saako lainkaan?

Taikka iltavuoro kestää klo 21 asti, niin nälkäisenä on "pakko" syödä kotiin päästyään.

Vierailija
56/62 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin vhh:n ja pätkäpaaston elämäntavaksi. Ruokavalion lisäksi laihtuminen vaati paljon henkistä työtä. Olin rehellinen itselleni siitä miten ja miksi kiloja oli kertynyt, ja mitä niistä eroon pääseminen vaatisi. Tekosyyt saattaa hetkellisesti helpottaa oloa, mutta ne on esteenä muutokselle. Lakkasin oikeuttamasta itselleni tunnesyöpöttelyn, ja opettelin/opettelen käsittelemään tunteita käyttämättä ruokaa lohtuna tai palkintona. En ajattele asiaa niin, että olisin kieltänyt itseltäni mitään, vaan tein ja teen yhä joka päivä valinnan voida paremmin pitkällä tähtäimellä, hetken kestävän nautinnon sijaan. Nykyään jopa ällöttää ne ruoat ja herkut mitä vedin ennen kaksin käsin joka päivä, enkä halua enää koskaan takaisin sitä kamalaa oloa mikä silloin oli jatkuvasti.

Ja vinkkinä vielä, että kannattaa pilkkoo noin iso painonpudotus pienempiin tavoitteisiin, enintään 5 kg kerralla. Voit palkita itsesi (ei ruoalla!) saavutettuasi jokaisen välietapin, mutta ainakin minulle se onnistumisen kokemus oli jo ihan riittävä palkinto joka motivoi jatkamaan.

-45 kg

Vierailija
57/62 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen laihtunut vuodenvaihteesta 15kg kun tein elämäntapamuutoksen jota olin kipeästi kaivannut. Jätin pois vehnäjauhot ja sokerin, aloitin juoksukoulussa ja täytyy sanoa että voin paremmin kuin koskaan!

Vierailija
58/62 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen laihtunut vuodenvaihteesta 15kg kun tein elämäntapamuutoksen jota olin kipeästi kaivannut. Jätin pois vehnäjauhot ja sokerin, aloitin juoksukoulussa ja täytyy sanoa että voin paremmin kuin koskaan!

Vehnäjauhon voin jättää pois, mutta vihaan liikuntaa.

Vierailija
59/62 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se takaisin lihominen tuskin on vhh:n syy.  Jokaisessa laihdutustavassa lihoo takaisin, jos palaa laihtumisen jälkeen entisiin tapoihin.

Ongelma on juuri se, että useimmat ajattelevat, että "se oli ihan toimiva systeemi, mutta en vaan jaksanut, repsahdin, mulla on niin huono itsekuri" jne. Harvalle tulee mieleen kysyä, olisikohan itse systeemissä sittenkin jotain vikaa, jos useimmat eivät pysty sitä ylläpitämään.

Tämä ei ole tarkoitettu kategoriseksi tyrmäykseksi juuri vhh-ruokavaliolle tai sen kaikille sovelluksille. Tiukimmat vhh-dieetit eivät tosin ole useimmille realistisia tai terveellisiä loppuelämän vaihtoehtoja.

Pääpointti on, että laihtuminen onnistuu melkein millä tahansa keinolla, johon sisältyy merkittävää syömisen rajoittamista. Valitettavasti useimmissa tapauksissa näiden keinojen ylläpitäminen loppuelämän ajan ei ole realistista. Silloin on parempi etsiä joku muu ratkaisu.

Ap:lle vinkki: älä kysy neuvoja laihtuneilta. Kysy heiltä, jotka ovat myös pitäneet ne kilot poissa jo monta vuotta. Ja nimenomaan muulla tavalla kuin kiskaisemalla uuden laihdutuskuurin aika ajoin.

Vierailija
60/62 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se mun alkuperäinen elämäntapa oli 1, 5 askia tupakkaa päivässä. Mutta hirveä yskä ja tupakan hinnan nousu auttoi lopettamaan

Mutta nyt on se 34kg ylipainoa. Olen kyllä harkinnut, että aloitan taas polttamisen, mutta pitää ajatella lastakin..

AP

En ole asiantuntija, mutta tulee mieleen, että oletko käyttänyt tupakkaa "ajanvietteenä" ja levottoman mielen rauhoittajana ja sitten korvannut sen napostelulla? Jos siitä on kyse, niin tarvitset ehkä jotain korvaavaa toimintaa, tai ainakin terveellisempää vähäkalorista naposteltavaa?

Älä ainakaan palaa tupakointiin, se on tosiaankin pahempi vaihtoehto. Kyllä hyviäkin keinoja painonhallintaan on, vaikka niiden oppiminen vie aikansa.

Uskon, että kestävin ratkaisu löytyy miettimällä huolella, mitkä asiat elämässäsi ja päivärytmissäsi johtavat liikaan syömiseen. Niitä voi sitten alkaa muokkaamaan parempaan suuntaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi