Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasten hautajaispukeutuminen

Vierailija
11.02.2023 |

Minkälainen lasten hautajaispukeutuminen on teidän mielestä ok?

Olimme sukulaisen hautajaisissa ja siellä oli totta kai myös hänen lapsensa. Kaksi heistä on noin 10v. tyttöä ja tänään suoraan sanoen ihmettelin sitä, miten olivat pukeutuneet äitinsä hautajaisissa. Toisella oli farkkuhame ja vaaleansininen paita, toisella oli mustat housut mutta violetti yläosa. Eikä edes mikään tumma violetti, vaan ihan kirkas tai vaalea. Kaksi muuta lasta oli sentään asianmukaisesti pukeutuneet mustaan ja valkoiseen.

En ikinä antaisi omien lasteni pukeutua tuolla tavalla kenenkään hautajaisiin. Kyllä lapsillekin pitää opettaa oikeaa pukeutumista. Onko tämä yleistäkin, että lasten annetaan pukeutua miten haluaa?

Kommentit (121)

Vierailija
1/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta lähiomaisten hautajaispukeutumisen arvostelu on todella moukkamaista. Jos 10-vuotias menettää äitinsä ja 10-vuotiaan isä puolisonsa, niin kuinka jääkylmä ja sisältä kuollut ihminen pitää olla, että rupeaa latelemaan, että "minä en ainakaan ikinä omiltani tuollaista sallisi". Oletettavasti he tunsivat vainajan hyvin ja tietävät, että tuo olisi ollut vainajalle ok. Kaukaisemmat sukulaiset olkoot mitä mieltä tahansa. 

Vierailija
2/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sillä perheellä on ollut muutakin mietittävää kuin lasten pukeutuminen ja etiketti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään merkitystä. Jos elämään ei muuta mahdu kuin etiketin miettinen, sen on voi voi. 

Vierailija
4/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: Olet mülkku. Toivottavasti edes sen verran oli älliä päässä, ettet sanonut tuota ääneen. 

Vierailija
5/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni on ihan etiketin mukaista, että lapsilla on ne juhlavaatteet jotka sattuvat omistamaan, koska vaatteet jäävät nopeasti pieneksi, eikä mustalle juhla-asulle välttämättä tulisi toista käyttökertaa.

Vierailija
6/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota kantaa muuhun kuin siihen, että omilla lapsillani on hautajaisissa mustaa ja valkoista vaatetta, joskus myös hyvin tummaa sinistä. Muiden lapsilla saa olla sitten ihan mitä tahansa, ei kiinnosta muu kuin se, että osaavat olla siunaustilaisuudessa hiljaa.

Vierailija
7/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteet ovat aikalailla viimeinen asia, mistä hautajaisissa pitäisi vinkua. Voihan se olla, että lasten äiti jopa toivoi tyttöjen pukeutuvan niin kuin itse haluavat. Ei kuulu sinulle. 

Vierailija
8/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli isän hautajaisissa punainen mekko.

Ehkä sekin sitten häiritsi joitain vieraita.

Vierailija
9/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeutuminenko hautajaisissa onkin tärkeintä?

Vierailija
10/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n tyyppisille tunteettomille ihmisille kyllä. Menevät hautajaisiin vain esittelemään itseään. Kukaan täysipäinen ei tule nettipalstalle kommentoimaan sitä, miten lapset ovat äitinsä hautajaisiin pukeutunut. 

Vierailija
11/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin lasten toinen vanhempi ja lapsia olisi useampia, niin en kyllä alkaisi sellaisena päivänä vääntämään jostain pukeutumisesta kahden esiteinin kanssa.

Vierailija
12/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tunteet, joten jos lasteni isä kuolisi, sanoisin lapsille että saavat pukea päällensä lähes mitä tahansa missä olo tuntuu edes jollain tasolla siedettävältä ko. tilaisuudessa. Ei mitään väliä minkä väristä. 

Vierailija
13/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika itsekästä ajatella koko tilaisuutta siitä näkökulmasta että sinä nyt pöyristyit ja pahoitit mielesi tästä.

Vierailija
14/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siistit, puhtaat ja ehjät vaatteet ovat riittävät pikkulapsille. Ei värillä ole niin väliä jos nyt ei kuitenkaan mitään glitter-unelmaa tai supermies pukua pistä päällensä.

Vierailija
15/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pukeutuminen, vaan vainajan elämän kunnioittaminen. Aikoinaan surua näytettiin ulospäin mustilla (lapsilla valkoisilla) vaatteilla eli osoitettiin siten, että läheiseni on menehtynyt, minulla on suruaika. Tällä mustalla asulla näytän, että minulla on surua. Hautajaisissa jätettiin hyvästejä, ne olivat vainajan viimeinen juhla maan päällä ja sitä haluttiin kunnioittaa.

Enää ei ole tällaista, pidetään jotenkin halveksittavana, että edes miettii hautajaisvaatteita. Sama on häissä, on täysin luvallista tulla pitkässä valkoisessa prinsessamekossa paikalle, koska se on vain vaate eikä pukeutuminen ole tärkeintä, kunhan vesiraja ei pilkota. Maailma muuttuu, tavat muuttuvat.

Vierailija
16/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se vaatteiden väri sinua häiritsi? Otitko kuvia instaan ja siniset ja violetit värit erottui ikävästi jättäen sinut varjoon?

Vierailija
17/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pukeutuminen, vaan vainajan elämän kunnioittaminen. Aikoinaan surua näytettiin ulospäin mustilla (lapsilla valkoisilla) vaatteilla eli osoitettiin siten, että läheiseni on menehtynyt, minulla on suruaika. Tällä mustalla asulla näytän, että minulla on surua. Hautajaisissa jätettiin hyvästejä, ne olivat vainajan viimeinen juhla maan päällä ja sitä haluttiin kunnioittaa.

Enää ei ole tällaista, pidetään jotenkin halveksittavana, että edes miettii hautajaisvaatteita. Sama on häissä, on täysin luvallista tulla pitkässä valkoisessa prinsessamekossa paikalle, koska se on vain vaate eikä pukeutuminen ole tärkeintä, kunhan vesiraja ei pilkota. Maailma muuttuu, tavat muuttuvat.

Aika suppea ajatusmaailma, jos ei pysty osoittamaan kunnioitusta muuten kuin mustissa vaatteissa. 

Vierailija
18/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis suruako ei voi olla tai vainajan elämää kunnioittaa ilman mustia vaatteita?

Mikä niistä mustista vaatteista tekee niin maagisen?

Vierailija
19/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatetus saattoi olla jopa vainajan toive.

Vierailija
20/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tää jatkuva haurajaispuku etiketti jankkaaja on? Joku uus palstahullu?