Onko jollain vielä muovimattoa lattiamateriaalina?
Asutko vuokralla vai omassa? Jos omassa niin mikä on syynä muovilattian pitoon jos teillä sellainen on? Onko helpompi lemmikkien kanssa?
Kommentit (68)
Meillä on, 70-luvun asunnossa. Ovat alkuperäiset. Tykkään niistä, ne ovat pehmeät ja lämpöiset. En aio vaihtaa niitä jos ei ole pakko. Ja nehän kestääkin ihan mitä vaan.
Ei ole vaan laminaatti ja vihoviimeinen matsku lattiaan. Aiemmassa asunnossa oli muovimatto ja paljon parempi.
Paljon parempi ja kestävämpi muovimatto on kuin puu. Minullakin oli edellisessä asunnossa muovia lattia ja se oli ollut siinä muuttaessani jo vuosikymmeniä ja näytti edelleen moitteettomalta. Nyt olen asunut 20 vuotta parkettilattia-kämpässä ja alkaa olla niin paljon kulumaa ja rakoja, että se pitänee vaihtaa lähivuosina. Tekisi mieli laittaa muovimattoa, mutta ehkä se vaikuttaa asunnon jälleenmyyntiin negatiivisesti.
Vuokralla, on, rakastan sitä. Niin helppo pitää puhtaana. Asuin lapsuuden ja teinivuodet puisessa omakotitalossa, aikuisena vain muovimattolattiaisissa kämpissä. Semmoista en vuokraisikaan missä olisi vain kaakelia tai puuta.
Nyt on alkanut ilmestyä luontoystävällisiä muovimattoja, tämä on hyvä, muovimatto on kivantuntuinen materiaali.
Jos asunnossa on vanhat mutta hyväkuntoiset muovimatot, ne kannattaa säilyttää. Ihan turhaa alkaa repiä niitä ja tulee kalliiksikin joku uusi koliseva matsku.
Oon asunut 20 vuotta asunnossa jossa oli kova muovimatto. Muovimatto on kaikkein käytännöllisin ja helpoin pitää puhtaana. Kestää kovaakin käsittelyä. Itse pesin lattiat höyrypesurilla.
Vierailija kirjoitti:
On, 1980-luvun omistusasunto kerrostalossa, enpä ole jaksanut vaihdatuttaa sen jälkeen kun muutin tänne. On kuitenkin puhdas ja siisti ja helppo hoitaa.
70-80 -lukujen muovimattojen poistaminen tuleekin julmetun kalliiksi, kun niissä on asbestia pohjassa. Työ pitää tehdä asbestityönä ja se on KALLISTA.
Meillä on vuokra-asunnossa muovimatto. Se on pehmeä ja äänetön. Lemmikkitaloudessa paras, kun ei tarvitse pelätä naarmuja.
Huono puoli on, että huonekaluista jää painaumat lattiaan.
2010 rakennettu kerrostalo ja muovimatto. Vuokralla ollaan. Mun mielestä on kiva lapsiperheessä kun niin helppo pitää puhtaana. 😊 eihän se toki mikään kaunistus ole verrattuna vaikka parkettiin mutta sopii meille kun ei edes olla mitään sisustusihmisiä - pääasia että on siistiä ja toimivaa.
Omakotitalo ja on muovimatto. Joskus ajattelin että voisi parketin laittaa, mutta ei ole jaksanut. Silmä jo tottunut.
Joo on, satavuotias talo jonka edellinen asukas remontoi kauttaaltaan 90-luvun alussa. Muovimattoja joka huoneessa ja kaikki erilaisia! Löytyy "koivuparkettia", beigeä röpelöä, vaaleansinistä sileää ja ruskeaa ruudullista. Oma on ja puulattiat olis varmaan hienommat, mutta minä en ole remontoija ollenkaan joten näillä pitää pärjätä.
Juu, viime kesänä viimeksi tilasin yhteen makkariin muovimattoa määrämittaisena. Laminaatti ois kyllä tullut halvemmaksi, mutten halua sitä enää.
Uutta muovimattoa laittaisin milloin tahansa laminaatin päälle jos puoliso antaisi tehdä. Kylmä laminaatti on kauhistus ja kantaa talon ääniä pitkin taloa, muovimatto vaimentaa ja on jalkojen alla lämpimämpi.
Hyvä että täällä on muitakin muovilattian puolustajia. Aikaisemmassa asunnossani oli hyvä ja nätti muovilattia ja mua kaduttaa kun sain vaikuttaa uuden asuntoni pintoihin rakennusvaiheessa ja otin parketin. Se on niin äärimmäisen herkkä kaikelle kulutukselle. Eikä sitä saa pestäkään kunnolla märällä mopilla, kun se ei kestä kastumista. Tuntuu ettei se tuu ikinä kunnolla puhtaaksi jollain nihkeällä rätillä.
Vinyylilattia (muovimatto) taitaa olla tällä hetkellä aika suosittu uusissakin asunnoissa ja taloissa.
Lasten huoneissa on alkuperäiset muovimatot 80-luvun lopusta. Kestävät ja helppohoitoiset, vaalean harmaa värikään ei häritse. Omistusasunto.
Keittiössä ja olohuoneessa parketti. Keittiöön en ikinä laittaisi parkettia, mutta pidetään se niin kauan kunnon ok kunnossa. Rappusissa kokolattiamatto, se on hiljainen eikä liukas, mutta kyllä sekin menis vaihtoon ennemmin kuin nuo muovimatot 😅 pari vuotta vasta asuttu niin ei olla vielä mitään remontoitu. Kaikki oli tosi siistiä kun muutettiin, mutta toki materiaaleissa nyt olisi parempiakin vaihtoehtoja mitä mietitään sitä mukaan kun edelliset kuluu.
Muovimatolla on kaikki ominaisuudet paitsi statussymboli. Kuten monessa muussakin asiassa. Vaatii tiettyä luonnetta ettei sorru toisenlaisiin ratkaisuihin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että täällä on muitakin muovilattian puolustajia. Aikaisemmassa asunnossani oli hyvä ja nätti muovilattia ja mua kaduttaa kun sain vaikuttaa uuden asuntoni pintoihin rakennusvaiheessa ja otin parketin. Se on niin äärimmäisen herkkä kaikelle kulutukselle. Eikä sitä saa pestäkään kunnolla märällä mopilla, kun se ei kestä kastumista. Tuntuu ettei se tuu ikinä kunnolla puhtaaksi jollain nihkeällä rätillä.
Tätä minäkin kaipaan muovilattiassa, että sai kunnolla märällä mopilla sitä jynssätä.
Edellisessä kämpässä oli 80 luvun muovimatot. Ei ne erityisen kauniit olleet mutta käytännölliset ja mukavat jalkojen alla.