Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Vaikuttajat raivostuivat Paola Suhoselle

Vierailija
25.03.2022 |

”Suomalainen muotimerkki Ivana Helsinki on päättänyt poistua sosiaalisesta mediasta 4. huhtikuuta 2022. Tämä ei todellakaan ole tapahtunut kaikessa hiljaisuudessa, vaan vaatemerkin perustaja Paola Suhonen on saanut lausunnoillaan sosiaalisen median vaikuttajat närkästymään.”

” En enää pysty allekirjoittamaan sosiaalisen median maailman arvoja, toimintamalleja enkä sosiaalisen median taustalla toimivien yritysten näkemyksiä tai tulevaisuuden visioita. On siis aika lähteä ja jatkaa seikkailuja kohti uuteen aikaan, uusien tuulien matkassa, Suhonen kuvaili syitä päätöksen takana Tyyli.com aiemmin tällä viikolla.”

” Myöhemmin samana päivänä Suhonen avautui Ylellä ottamalla kantaa nimenomaan vaikuttajakulttuuriin sosiaalisessa mediassa.

– Influensserikulttuuri on minulle hyvin vieras, se ei perustu ammattiosaamiseen, vaan on hyvin mutu-tuntumalla huutelua ja itsensä influensseriksi julistamista, Suhonen sanoi. Hän myös veikkasi, että tulevaisuudessa influensserina olo voidaan mieltää jopa noloksi.”

Vaikuttajat sitten hiiltyivät näistä kommenteista ja alkoivat ottaa esille Suhoselta saamaansa ”epäreilua” ja huonoa kohtelua, joka tässä kontekstissa tarkoittaa siis sitä, että heille on ehdotettu yhteistöitä ilmeisesti pelkästään tuotteita vastaan? Rahaa ei ole influenssereille tarjottu brändin tuotteiden käyttämisestä ja siitä somettamisesta.

Kyllä ihmettelen tätä nykymenoa aika paljon. Aikamoinen syy jälleen ”raivostua”. Ymmärtäisin, jos nämä vaikuttajat oikeasti pyörittäisivät vaikka studiota, jossa otetaan ammattimaiset mainoskuvat tuotteista, tekstit olisi muutakin kuin mutua ja minä #kaupallinenyhteistyö. Mikä on edes kaupallinen yhteistyö, muuta kuin maksettu tuotearvostelu?

Minusta blogit menivät pilalle, kun kaikki alkoi olla kaupallista yhteistyötä. Koko somen idea oli alunperin aitous ja kotikutoisuus, ei brändidiilit. Ei kukaan jaksa niitä maksettuja mainoksia lukea, vaan aitoja kokemuksia ja mielipiteitä. On todella rasittavaa nykyään yrittää ottaa mistään selvää, kun monet tuotearvostelut alkaa sanoilla ”tuote saatu”. Siitä ei sitten ota enää mitään selvää.
Tsemppiä Paolalle ”someraivoon”!

Kommentit (842)

Vierailija
101/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisihan Suhonen voinut muotoilla sanansa pehmeämminkin, vaikkapa kiittää yhteistyökumppaneitaan onnistuneista kampanjoista tai vaikka vain hyvistä hetkistä ja pahoitellen todeta, että koska yhteistyö kaikkien somevaikuttajien kanssa ei ole toiminut toivotulla tavalla ja koska pienellä yrityksellä ei ole resursseja tämän markkinointikanavan tarkoituksenmukaiseen hyödyntämiseen, on tehty päätös sulkea yrityksen sometilit kokonaan. Koko influensserikulttuurin lyttääminen on minusta aika harkitsematonta. Vaatetusala on kuitenkin brändivetoinen, ja yrityksen maine tahriintuu helposti.

Mulle tuli fiilis, että Paola on taas trendien etulinjassa. Some alkaa olla niin kaksiteräinen miekka, että parempi pysytellä poissa. Kai tuo hänen ulostulonsa oli enemmön sitä suomalaista rehellisyyttä kuin markkinointia.

Vierailija
102/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisihan Suhonen voinut muotoilla sanansa pehmeämminkin, vaikkapa kiittää yhteistyökumppaneitaan onnistuneista kampanjoista tai vaikka vain hyvistä hetkistä ja pahoitellen todeta, että koska yhteistyö kaikkien somevaikuttajien kanssa ei ole toiminut toivotulla tavalla ja koska pienellä yrityksellä ei ole resursseja tämän markkinointikanavan tarkoituksenmukaiseen hyödyntämiseen, on tehty päätös sulkea yrityksen sometilit kokonaan. Koko influensserikulttuurin lyttääminen on minusta aika harkitsematonta. Vaatetusala on kuitenkin brändivetoinen, ja yrityksen maine tahriintuu helposti.

Mutta tuohan on ihan juuri sitä niljakasta kiertelyä tai suorastaan valehtelemista. Onhan Paulan yrityksellä resursseja, ne vaan käytetään tuotteiden mainontaan, eikä someen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi pitänyt pahoitella? Ai että, kun ottaa päähän tämä nykyaikainen anteeksipyytelykulttuuri, kun kaikkea saa olla pyytämässä anteeksi. Kohta niillä sanoilla ei ole mitään painoarvoa eikä merkitystä enää.

Suosittelen jokaista loukkaantujaa lukemaan ajatuksella, mitä lehtijutussa luki. Nimittäin Suhonen ei kokenut somea ja influensserikulttuuria omakseen ja arvojensa mukaiseksi. Ja sitä pitäisi nyt pyydellä anteeksi? Ihmiset on tulleet hulluiksi. Toivottavasti koko some loppuu.

Vierailija
104/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antti Holma sen jo sanoi. Suosittelen!

https://www.hs.fi/visio/art-2000008507540.html

Vierailija
105/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te joiden mielestä hän haukkui influensserit ja uhosi, laittakaapa suorat sitaatit, missä näin sanotaan. Nimittäin lehtijutun mukaan hän sanoi näin:

”En enää pysty allekirjoittamaan sosiaalisen median maailman arvoja, toimintamalleja enkä sosiaalisen median taustalla toimivien yritysten näkemyksiä tai tulevaisuuden visioita. On siis aika lähteä ja jatkaa seikkailuja kohti uuteen aikaan, uusien tuulien matkassa, Suhonen kuvaili syitä päätöksen takana.”

”Influensserikulttuuri on minulle hyvin vieras, se ei perustu ammattiosaamiseen, vaan on hyvin mutu-tuntumalla huutelua ja itsensä influensseriksi julistamista, Suhonen sanoi. Hän myös veikkasi, että tulevaisuudessa influensserina olo voidaan mieltää jopa noloksi.”

Ihan asiaa puhuu asiallisesti.

Kommentit itsessään eivät ole asiattomia vaan niiden taustalla oleva tekopyhyys. Jos Suhonen olisi järjestelmällisesti välttänyt yhteistyötä somevaikuttajien kanssa, olisi tällaisten kommenttien esittäminen hyväksyttävää. Suhosen yritys on kuitenkin koko ajan hyödyntänyt somevaikuttajia markkinoinnissaan jopa toimien itse aktiivisena osapuolena. Yritys on itse ehdottanut yhteistyötä, ja jälkikäteen haukkuu itse kontaktoimansa yhteistyökumppanit ammattitaidottomiksi pyrkyreiksi. Mitä muuta kuin kaksinaismoralismia tällainen on?

Eli sinusta ei koskaan saa tehdä mitään muutoksia? Jos on aiemmin kokeillut tehdä asiat jollain tavalla, täytyy siinä pitäytyä aina ja ikuisesti?

Eihän tuossa ole muuta kuin, että hän havaitsi ettei se ole omien arvojensa ja tavoitteidensa mukaista.

Kaksinaismoralismia olisi antaa tuollainen lausunto ja jatkaa someyhteistöitä.

En sanonut, ettei muutoksia saisi tehdä. Totta kai saa, ja olen jopa pitkälti samaa mieltä Suhosen kanssa itse asiasta. Sometilit olisi kuitenkin voinut lopettaa tekemättä asiasta isoa numeroa. Se, että Suhonen julkisesti esittää tuollaisia kommentteja, alentaa hänet haukkumiensa influenssereiden tasolle. Hän on yrittäjä, ei vaikuttaja. Miksi siis esittää julkisia kommentteja asiasta, joka koskee omaa alaa vain epäsuorasti?

Vierailija
106/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tuohan on ihan juuri sitä niljakasta kiertelyä tai suorastaan valehtelemista. Onhan Paulan yrityksellä resursseja, ne vaan käytetään tuotteiden mainontaan, eikä someen.

Juuri näin. Inhoan tuota, että ei saa sanoa suoraan enää mielipiteitään, vaan kaikki pitää jotenkin pehmentää ja laimentaa. Hyi puistatus. Hyvä vaan että sanoo suoraan.

Vierailija
107/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. Plussaa hänelle siitä että ravisteli tätä typerää somekulttuuria. Jospa influenssereit eivät myy, eikä voinut onnitella. Vaikea kuvitella heidän lisäävän yritysten myyntiä, ja sen kuvitteleminenkin tuntuu ihmisten älyn aliarvioimiselta. ”Hei tolla mammalla on Ivanan mekko! Kyllä munkin on saatava että oon yhtä cool kuin mango.”

Vierailija
108/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että Paola lähtee alkuperäiselle linjalle. Eli pienempi volyymi ja tarkkaan harkittu asiakaskunta - ihmiset joilla on varaa maksaa laadusta ja arvostaa suomalaista designia. Sillä pääsee tokmannin alelaarisyndroomasta, sekä jonninjoutavista vaikuttajista.  Vaikuttajat voi hakea jatkossa vaikka topsi -puikkoja sieltä tokmannilta.

Sieltä alelaarista ei kyllä ole paluuta, tai ainakaan minulle ei tule mieleen yhtään brändiä, joka olisi tässä onnistunut.

Vierailija
109/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te joiden mielestä hän haukkui influensserit ja uhosi, laittakaapa suorat sitaatit, missä näin sanotaan. Nimittäin lehtijutun mukaan hän sanoi näin:

”En enää pysty allekirjoittamaan sosiaalisen median maailman arvoja, toimintamalleja enkä sosiaalisen median taustalla toimivien yritysten näkemyksiä tai tulevaisuuden visioita. On siis aika lähteä ja jatkaa seikkailuja kohti uuteen aikaan, uusien tuulien matkassa, Suhonen kuvaili syitä päätöksen takana.”

”Influensserikulttuuri on minulle hyvin vieras, se ei perustu ammattiosaamiseen, vaan on hyvin mutu-tuntumalla huutelua ja itsensä influensseriksi julistamista, Suhonen sanoi. Hän myös veikkasi, että tulevaisuudessa influensserina olo voidaan mieltää jopa noloksi.”

Kommentit itsessään eivät ole asiattomia vaan niiden taustalla oleva tekopyhyys. Jos Suhonen olisi järjestelmällisesti välttänyt yhteistyötä somevaikuttajien kanssa, olisi tällaisten kommenttien esittäminen hyväksyttävää. Suhosen yritys on kuitenkin koko ajan hyödyntänyt somevaikuttajia markkinoinnissaan jopa toimien itse aktiivisena osapuolena. Yritys on itse ehdottanut yhteistyötä, ja jälkikäteen haukkuu itse kontaktoimansa yhteistyökumppanit ammattitaidottomiksi pyrkyreiksi. Mitä muuta kuin kaksinaismoralismia tällainen on?

Eli sinusta ei koskaan saa tehdä mitään muutoksia? Jos on aiemmin kokeillut tehdä asiat jollain tavalla, täytyy siinä pitäytyä aina ja ikuisesti?

Eihän tuossa ole muuta kuin, että hän havaitsi ettei se ole omien arvojensa ja tavoitteidensa mukaista.

En sanonut, ettei muutoksia saisi tehdä. Totta kai saa, ja olen jopa pitkälti samaa mieltä Suhosen kanssa itse asiasta. Sometilit olisi kuitenkin voinut lopettaa tekemättä asiasta isoa numeroa. Se, että Suhonen julkisesti esittää tuollaisia kommentteja, alentaa hänet haukkumiensa influenssereiden tasolle. Hän on yrittäjä, ei vaikuttaja. Miksi siis esittää julkisia kommentteja asiasta, joka koskee omaa alaa vain epäsuorasti?

Hän rohkaisee esimerkillään muita tekemään samoin, eli lopettamaan somemainonnan.

Vierailija
110/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan tuote-esittelijät tuputtivat rompetta automarketeissa perjantaisin ruuhkahuipun aikaan. Joidenkin pystyyn kyhättyjen pöytien luona oli jopa maistiaisia! Nyt tätä ammattiryhmä on siirtynyt blogeihin (onko näitä vielä?) ja Instagramiin. Tuote-esittelijät siis.

En suostu käyttämään sanaa vaikuttaja. Minuun eivät vaikuta. Tuote-esittelijä on totuudenmukainen.

Vierailija
111/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi pitänyt pahoitella? Ai että, kun ottaa päähän tämä nykyaikainen anteeksipyytelykulttuuri, kun kaikkea saa olla pyytämässä anteeksi. Kohta niillä sanoilla ei ole mitään painoarvoa eikä merkitystä enää.

Suosittelen jokaista loukkaantujaa lukemaan ajatuksella, mitä lehtijutussa luki. Nimittäin Suhonen ei kokenut somea ja influensserikulttuuria omakseen ja arvojensa mukaiseksi. Ja sitä pitäisi nyt pyydellä anteeksi? Ihmiset on tulleet hulluiksi. Toivottavasti koko some loppuu.

Ei vaan pitää pyytää anteeksi sitä, että lyttää somevaikuttajat noloiksi ja narsistisiksi mutu-tuntumalla huutelijoiksi, vaikka on itse vuosien ajan pyrkinyt hyötymään heidän tekemästään työstä ilmaiseksi.

Vierailija
112/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan toi aivan totta, että influensserikulttuuri ei perustu mihinkään ammattiosaamiseen. Heillä on vain käynyt hyvä tuuri, jotka ovat nyt pinnalla. Ovat aloittaneet tarpeeksi alussa tai sitten tutustuneet tunnettuihin vaikuttajiin, joiden siivellä päässyt pinnalle.

"Onhan toi aivan totta, että influensserikulttuuri ei perustu mihinkään ammattiosaamiseen"

"Paola Suhosen kommenttia ”mutu-tuntumalla huutelusta” Pentikäinen pitää erikoisena.

Hänellä itsellään on tiimissään freelancereina kirjanpitäjä, assistentti, kaksi kuvaajaa ja stylisti. Assistentin työhön kuuluu nimenomaan vaikuttajakampanjoiden tuloksellisuuden raportointi asiakkaille. Yhteistyökampanjoissa vaikuttaja tietää tarkkaan, montako tuotetta hänen alekoodillaan on ostettu, montako katsojaa videoilla on ja miten linkkejä on klikattu."

https://www.hs.fi/visio/art-2000008706485.html

Niin, siis sillä vaikuttajalla, jolla ei ole mitään erikoisosaamista on ammattilaisia tiimissään. He voisivat mainostaa ammattiinsa liittyviä asioita, jotka ovat hyväksi kokeneet ja se olisi uskottavaa. Toki vaikuttajan kanssa tehtäviä kampanjoita voi mitata, osa saakin ostamaan, mutta ei se muuta sitä tosiasiaa, että se vaikuttaja heittää ne maksetut kommentit eikä ole mitään omaa asiantuntemukseen pohjautuvaa kokemusta. 

Vierailija
113/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjä itse ei voi olla vaikuttaja? Miksi ei?

Ja kukahan se oikein onkaan, joka on tehnyt tästä nyt ison numeron. Suhonen vai raivostuneet vaikuttajat? Missä muuten ”haukkui” vaikuttajat, voitko laittaa vaikka linkin?

Vierailija
114/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole somessa eikä kiinnostakaan.

Olen itse ihmetellyt ja kummastellut ihan samaa kuin Paola: mitä hemmetin vaikuttajia nämä notkoselkäiset keikistelijät muka ovat?! Useimpien jutuissa ei ole päätä, ei häntää. Esitellään vain tavaroita ja tuotteita, muuten toimitetaan tyhjää tai juodaan smuutie.

Onneksi joku kertoo julkisesti, että nämä keisarit ovat ihan nakuja, ilman substanssia.

Kertoo paljon myös yhteiskunnastamme nykyajassa, että pelkkä ulkokuori kertoo vaikutusvallasta ja pumpatut huulet asiantuntemuksesta.

Vierailija
115/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä Paola!

Vierailija
116/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointtini oli, että ei ole tarpeen lytätä kaikkia influenssereita. Joukossa on kuitenkin myös sellaisia, jotka tekevät työtään todella ammattimaisesti ja joilla voi olla jokin soveltuva koulutuskin alalle. Markkinointiin, viestintään, mediatuotantoon ja esimerkiksi graafiseen suunnitteluun liittyvistä tutkinnoista on hyötyä alalla. Käsitys siitä, että somevaikuttajan työ olisi jotenkin kevyttä, elää ihmeen sitkeässä. Videot eivät editoi itseään. Ammattitaito sitäpaitsi kehittyy työtä tehdessä. On kohtuutonta sanoa, että joku, joka on tehnyt vaikka viisi vuotta jotain työtä, olisi ammattitaidoton.

Minusta ylipäätään mikä tahansa ammatti, jolla ihminen elättää itsensä muita vahingoittamatta, on kunniallinen ammatti, riippumatta ammatinharjoittajan koulutustaustasta.

Vierailija
117/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on influensseri? Yksityisyrittäjä, joka markkinoi vastiketta vastaan. Ei siis sen luotettavampi lähde kuin minkään yrityksen markkinointiosasto. Mitään uutta he eivät luo.

Vierailija
118/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointtini oli, että ei ole tarpeen lytätä kaikkia influenssereita. Joukossa on kuitenkin myös sellaisia, jotka tekevät työtään todella ammattimaisesti ja joilla voi olla jokin soveltuva koulutuskin alalle. Markkinointiin, viestintään, mediatuotantoon ja esimerkiksi graafiseen suunnitteluun liittyvistä tutkinnoista on hyötyä alalla. Käsitys siitä, että somevaikuttajan työ olisi jotenkin kevyttä, elää ihmeen sitkeässä. Videot eivät editoi itseään. Ammattitaito sitäpaitsi kehittyy työtä tehdessä. On kohtuutonta sanoa, että joku, joka on tehnyt vaikka viisi vuotta jotain työtä, olisi ammattitaidoton.

Minusta ylipäätään mikä tahansa ammatti, jolla ihminen elättää itsensä muita vahingoittamatta, on kunniallinen ammatti, riippumatta ammatinharjoittajan koulutustaustasta.

Työ voi olla raskasta, mutta niinhän se on missä tahansa markkinointi- tai myyntityössä, mainostamisessa. Mutta siitä juuri on kyse: mainostamisesta. Nyt on pakattu vaan asia uuteen lahjapaperiin ja puhutaan influenssereista, vaikuttajista. Eivät nämä mitään äiti teresoja ole ja tee pyytentöntä avustustyötä.

Vierailija
119/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole somessa eikä kiinnostakaan.

Olen itse ihmetellyt ja kummastellut ihan samaa kuin Paola: mitä hemmetin vaikuttajia nämä notkoselkäiset keikistelijät muka ovat?! Useimpien jutuissa ei ole päätä, ei häntää. Esitellään vain tavaroita ja tuotteita, muuten toimitetaan tyhjää tai juodaan smuutie.

Onneksi joku kertoo julkisesti, että nämä keisarit ovat ihan nakuja, ilman substanssia.

Kertoo paljon myös yhteiskunnastamme nykyajassa, että pelkkä ulkokuori kertoo vaikutusvallasta ja pumpatut huulet asiantuntemuksesta.

Olet tälläkin hetkellä somessa. Netin keskustelupalstat ovat sosiaalista mediaa. Kerrot täällä omia mielipiteitäsi, pyrit siis vaikuttamaan niihin, jotka kommenttejasi lukevat, ja lukijoiden pitäisi ilman mitään todisteita hyväksyä, että sinulla substanssia asioissa, joista kirjoitat. Miten eroat mainitsemistasi influenssereista?

Vierailija
120/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi täysin tuntematonta nimeä valittaa siitä miten tärkeitä he on omasta mielestään tuolle firmalle pelkästään olemassaolollaan. Jooei.