IL: Vaikuttajat raivostuivat Paola Suhoselle
”Suomalainen muotimerkki Ivana Helsinki on päättänyt poistua sosiaalisesta mediasta 4. huhtikuuta 2022. Tämä ei todellakaan ole tapahtunut kaikessa hiljaisuudessa, vaan vaatemerkin perustaja Paola Suhonen on saanut lausunnoillaan sosiaalisen median vaikuttajat närkästymään.”
” En enää pysty allekirjoittamaan sosiaalisen median maailman arvoja, toimintamalleja enkä sosiaalisen median taustalla toimivien yritysten näkemyksiä tai tulevaisuuden visioita. On siis aika lähteä ja jatkaa seikkailuja kohti uuteen aikaan, uusien tuulien matkassa, Suhonen kuvaili syitä päätöksen takana Tyyli.com aiemmin tällä viikolla.”
” Myöhemmin samana päivänä Suhonen avautui Ylellä ottamalla kantaa nimenomaan vaikuttajakulttuuriin sosiaalisessa mediassa.
– Influensserikulttuuri on minulle hyvin vieras, se ei perustu ammattiosaamiseen, vaan on hyvin mutu-tuntumalla huutelua ja itsensä influensseriksi julistamista, Suhonen sanoi. Hän myös veikkasi, että tulevaisuudessa influensserina olo voidaan mieltää jopa noloksi.”
Vaikuttajat sitten hiiltyivät näistä kommenteista ja alkoivat ottaa esille Suhoselta saamaansa ”epäreilua” ja huonoa kohtelua, joka tässä kontekstissa tarkoittaa siis sitä, että heille on ehdotettu yhteistöitä ilmeisesti pelkästään tuotteita vastaan? Rahaa ei ole influenssereille tarjottu brändin tuotteiden käyttämisestä ja siitä somettamisesta.
Kyllä ihmettelen tätä nykymenoa aika paljon. Aikamoinen syy jälleen ”raivostua”. Ymmärtäisin, jos nämä vaikuttajat oikeasti pyörittäisivät vaikka studiota, jossa otetaan ammattimaiset mainoskuvat tuotteista, tekstit olisi muutakin kuin mutua ja minä #kaupallinenyhteistyö. Mikä on edes kaupallinen yhteistyö, muuta kuin maksettu tuotearvostelu?
Minusta blogit menivät pilalle, kun kaikki alkoi olla kaupallista yhteistyötä. Koko somen idea oli alunperin aitous ja kotikutoisuus, ei brändidiilit. Ei kukaan jaksa niitä maksettuja mainoksia lukea, vaan aitoja kokemuksia ja mielipiteitä. On todella rasittavaa nykyään yrittää ottaa mistään selvää, kun monet tuotearvostelut alkaa sanoilla ”tuote saatu”. Siitä ei sitten ota enää mitään selvää.
Tsemppiä Paolalle ”someraivoon”!
Kommentit (842)
Pahimpia on mun mielestä ne, jotka vetää lapsensakin mukaan tähän. Kuinkahan moni noista lapsista haluaa vielä aikuisenakin, että koko lapsuus on dokumentoitu vieraiden ihmisten pällisteltäväksi. Esitellään vaatteita, lastenkirjoja ja kaikkea muutakin tekemistä. Mun mielestä täysin edesvastuutonta omien lasten ryöstöviljelyä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan toi aivan totta, että influensserikulttuuri ei perustu mihinkään ammattiosaamiseen. Heillä on vain käynyt hyvä tuuri, jotka ovat nyt pinnalla. Ovat aloittaneet tarpeeksi alussa tai sitten tutustuneet tunnettuihin vaikuttajiin, joiden siivellä päässyt pinnalle.
"Onhan toi aivan totta, että influensserikulttuuri ei perustu mihinkään ammattiosaamiseen"
"Paola Suhosen kommenttia ”mutu-tuntumalla huutelusta” Pentikäinen pitää erikoisena.
Hänellä itsellään on tiimissään freelancereina kirjanpitäjä, assistentti, kaksi kuvaajaa ja stylisti. Assistentin työhön kuuluu nimenomaan vaikuttajakampanjoiden tuloksellisuuden raportointi asiakkaille. Yhteistyökampanjoissa vaikuttaja tietää tarkkaan, montako tuotetta hänen alekoodillaan on ostettu, montako katsojaa videoilla on ja miten linkkejä on klikattu."Niin. Eli se on käytännössä myyntityötä, jossa seurataan ja raportoidaan myyntilukuja? Miksi nämä eivät vaan sitten perusta ihan oikeaa mainostoimistoa?
Tuohan on juuri se pointti, minkä Suhonen ilmaisi ulostulossaan. Hän haluaa painottaa aitoja kokemuksia, ei aitouteen verhottua myyntikoneistoa.
Mistä nämä aidot kokemukset sitten syntyvät? Siitä että kohdalle osuu sattumalta joku brändin oma mainos, sen sijaan että joku somehenkilö esittelee asua Instagramissa?
Odotan kovasti sitä, että some ja blogit kasvaisivat kohti jotain uutta tai palaisi juurilleen.
Nykyisin kiinnostavimpia kanavia on tämä vauva joka kertonee somen tasosta.
Vierailija kirjoitti:
Suhonen on oikeassa. Näiden sisällöntuottajien sisällöt tyhmentävät ihmisiä. Muutama poikkeus on olemassa, mutta he ovet kriittisiä asioissaan ja lisäävät seuraajiensa tiedon tasoa.
Samaa mieltä. Olen kyllästynyt näihin "minä eestä, minä takaa, minä istun, minä makaan" -influenssereihin. Vetoavat pitsipöksyissään kloppeihin tai teinityttöihin.
Ne muutamat hyvät alalla antavat tietoa, vinkkejä ja ohjeita asioista. Heitä on vaan kovin vähän.
Eipä ole iso asia maailmankaikkeuden kannalta. Influencerit ovat aniharvoin oikeita tuoteasiantuntijoita, joten heidän höpinänsä ovat vain viihteen arvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Te joiden mielestä hän haukkui influensserit ja uhosi, laittakaapa suorat sitaatit, missä näin sanotaan. Nimittäin lehtijutun mukaan hän sanoi näin:
”En enää pysty allekirjoittamaan sosiaalisen median maailman arvoja, toimintamalleja enkä sosiaalisen median taustalla toimivien yritysten näkemyksiä tai tulevaisuuden visioita. On siis aika lähteä ja jatkaa seikkailuja kohti uuteen aikaan, uusien tuulien matkassa, Suhonen kuvaili syitä päätöksen takana.”
”Influensserikulttuuri on minulle hyvin vieras, se ei perustu ammattiosaamiseen, vaan on hyvin mutu-tuntumalla huutelua ja itsensä influensseriksi julistamista, Suhonen sanoi. Hän myös veikkasi, että tulevaisuudessa influensserina olo voidaan mieltää jopa noloksi.”
Ihan asiaa puhuu asiallisesti.
Tämä oli ihan asiaa. Hän kyseenalaisti käytännössä Metan toiminnan mainitsemalla taustalla olevat yritykset ja odottaa uusia tuulia. Olen samaa mieltä että meidän kaikkien olisi aika jättää some ja mennä kohti uutta. Mitä hyvää se oikeasti tuo?
Totuus on se, että Suhosen tuotteet eivät mene kaupaksi vaan näitä rättejä näkyy ympäri Suomea esim. Tokmannilla ja muissa halpaketjuissa vitosen tai kympin hintaan. Tällä tempauksella yritetään saada vain uutta nousua. Tuskin onnistuu koska suunnittelu on jo lähtökohtaisesti pielessä ja kukaan ei halua näitä päälleen. Kuosit ja värit ovat jo alkujaankin aivan hirvittävän näköisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia Suhonen sitten yritti hyväksikäyttää näitä vaikuttajia, jos ovat ihan turhia ja ammattitaidottomia hänen mielestään?
Miksi "vaikuttajat" menivät ilmaiseksi Suhosen mainoksiin, jos kerran omasta mielestään ovat ihan rahanarvoisia ammattilaisia? Ja miksi valittavat jälkikäteen siitä että tekivät itse huonon diilin?
Halusivat kuulemma tukea pientä suomalaista yritystä. Yksittäisenä tilanteena tämä on tietysti ok, mutta jos vuodesta ja henkilöstä toiseen sama ralli jatkuu on kyseessä hyväksikäyttö. Lisäksi tällaista avointa keskustelua ei ole ollut, ilmiön laajuus on paljastunut vasta nyt. Ensin on järjestetty kaikenlaista tilaisuutta ja haettu näkyvyyttä influenssereiden kautta, sitten kerrotaan että ovat turhia ja tarpeettomia 🤷🏼♀️
Influensserit haluaa tasan ilmaisia merkkituotteita. Kyllä siinä on somevaikuttajien puolelta armeliaisuus kaukana. "Hyvää hyvyyttäni" otan ilmaiseksi vastaan laadukkaita designvaatteita. Hohhoijjakkaa :D Hullukshan se on tämä maalima mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Totuus on se, että Suhosen tuotteet eivät mene kaupaksi vaan näitä rättejä näkyy ympäri Suomea esim. Tokmannilla ja muissa halpaketjuissa vitosen tai kympin hintaan. Tällä tempauksella yritetään saada vain uutta nousua. Tuskin onnistuu koska suunnittelu on jo lähtökohtaisesti pielessä ja kukaan ei halua näitä päälleen. Kuosit ja värit ovat jo alkujaankin aivan hirvittävän näköisiä.
Vaikku-väki vaan hermostui etteivät saa enää ilmaisia rättejä ja VIP-lippuja.
Paola Suhonen on aivan oikeassa. Nämä ”vaikuttajat” blisivat keskittyä korviinsa ja putsata ne joskus: kyllä vaikusta eroon pääsee.
Mutta asiaan. Keisarilla ei ole vaatteita sanoi Suhonen ja on siinä ihan oikeassa. Mä en ole koskaan ostanut yhtään kippoa tai kuppia, hametta tai toppia sen perusteella, että Instassa tai blogeissa sitä esitellään. Osa ”vaikuttajista” on sellaisia, että varmasti löytäisivät Putinistakin hyviä puolia jos tarpeeksi maksettaisiin.
Siis mun makuun ja tyyliin nämä vaikuttajata eivät vaikuta eivätkä vakuuta. Ei sen puoleen, ei mulla ole Suhosenkaan luomuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ja höpöhöpö. IvanaHelsinki on taidolla ja työllä rakennettu laadukas brändi. Kaukana näistä somettelijoista.
Vierailija kirjoitti:
Te joiden mielestä hän haukkui influensserit ja uhosi, laittakaapa suorat sitaatit, missä näin sanotaan. Nimittäin lehtijutun mukaan hän sanoi näin:
”En enää pysty allekirjoittamaan sosiaalisen median maailman arvoja, toimintamalleja enkä sosiaalisen median taustalla toimivien yritysten näkemyksiä tai tulevaisuuden visioita. On siis aika lähteä ja jatkaa seikkailuja kohti uuteen aikaan, uusien tuulien matkassa, Suhonen kuvaili syitä päätöksen takana.”
”Influensserikulttuuri on minulle hyvin vieras, se ei perustu ammattiosaamiseen, vaan on hyvin mutu-tuntumalla huutelua ja itsensä influensseriksi julistamista, Suhonen sanoi. Hän myös veikkasi, että tulevaisuudessa influensserina olo voidaan mieltää jopa noloksi.”
Kommentit itsessään eivät ole asiattomia vaan niiden taustalla oleva tekopyhyys. Jos Suhonen olisi järjestelmällisesti välttänyt yhteistyötä somevaikuttajien kanssa, olisi tällaisten kommenttien esittäminen hyväksyttävää. Suhosen yritys on kuitenkin koko ajan hyödyntänyt somevaikuttajia markkinoinnissaan jopa toimien itse aktiivisena osapuolena. Yritys on itse ehdottanut yhteistyötä, ja jälkikäteen haukkuu itse kontaktoimansa yhteistyökumppanit ammattitaidottomiksi pyrkyreiksi. Mitä muuta kuin kaksinaismoralismia tällainen on?
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia Suhonen sitten yritti hyväksikäyttää näitä vaikuttajia, jos ovat ihan turhia ja ammattitaidottomia hänen mielestään?
Miten noin hyväksikäyttää? Suhoshka pyrki seuraamaan aikaansa ja tekemään tätä kaupallista yhteistyötä muttei katsonut viisaaksi maksaa siitä poispilattujen pissisten vaatimia, oletettavasti muhkeita, summia kun tuloksesta = myynnin kasvusta, ei mitään takeita. Lopulta kyllästyi että pitäköön tunkkinsa.
Boikotoin tästä lähtien kyseistä yritystä ja vaatemerkkiä. Paolalla ei näköjään ole edes alkeellisia käytöstapoja. Harkitsin jopa hakevani sieltä alan opiskelijana harjoittelupaikkaa. En harkitse enää.
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa! Olinkin menossa käymään Tokmannilla tänään muutenkin. Täytyypä ostaa ”vitosen rätti” ihan tämän kunniaksi.
On rohkeaa kyseenalaistaa Meta, Google ja influensserimarkkinointi. Toivottavasti meidän kaikkien tulevaisuus ei ole näiden firmojen ohjailtavissa ja käsissä.
Nämä somevaikuttaja-pellet ovat käytännössä nyky-yhteiskunnan loisia tavara- ja rahapyynnöillään. Sitten jauhetaan puuta heinää ja aina kehutaan ilmaiseksi saatua tuotetta. Ikinä ei tuoda esille tuotteen huonoja puolia, koska siihen loppuisi tuotteiden saanti. Säälittävää toimintaa, jota ei kannata arvostaa pätkääkään.
Mulle tuli Paolan kommenteista olo, että hänelle kelpaisi se 10 v takainen somevaikuttajien tapa. Silloin ei ollut vielä yhtä ammatillista touhua, vaan vaikuttajille riitti (alennuksella) saatu mekko ja siitä räpsittiin kuvat ja alekoodit blogeihin. Firmoille tuo oli halpaa mainosta. Nyt tuo ei enää riitä vaikuttajille, vaan haluavat palkkaa yhteistöistä. Vaikuttajat ovat tästä näkökulmasta pahiksia, kun eivät enää suostu aiempaan kuvioon.
En nyt tässä ota kantaa vaikuttajien työhön ja sen tarpeellisuuteen, mutta hyvä muistaa, että maailma muuttuu. Eihän kotimaisista podcasteista maksettu muutama vuosi sitten mitään, kun kaikki olivat ilmaisilla alustoilla. Nyt suurin osa isoista podeista on siirtynyt jollekin maksulliselle alustalle.
Esim. tämä kaikesta pillastuva feikkisaamelainen Nuorgam odottaa suuriakin rahoja tämän tason työstä?
https://www.instagram.com/p/Ca4ex-Ntz0S/?utm_source=ig_web_button_share…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentit itsessään eivät ole asiattomia vaan niiden taustalla oleva tekopyhyys. Jos Suhonen olisi järjestelmällisesti välttänyt yhteistyötä somevaikuttajien kanssa, olisi tällaisten kommenttien esittäminen hyväksyttävää. Suhosen yritys on kuitenkin koko ajan hyödyntänyt somevaikuttajia markkinoinnissaan jopa toimien itse aktiivisena osapuolena. Yritys on itse ehdottanut yhteistyötä, ja jälkikäteen haukkuu itse kontaktoimansa yhteistyökumppanit ammattitaidottomiksi pyrkyreiksi. Mitä muuta kuin kaksinaismoralismia tällainen on?
Some on muuttunut alkuajoista. Se mitä peräänkuulutat, tapahtui nyt.