IL: Vaikuttajat raivostuivat Paola Suhoselle
”Suomalainen muotimerkki Ivana Helsinki on päättänyt poistua sosiaalisesta mediasta 4. huhtikuuta 2022. Tämä ei todellakaan ole tapahtunut kaikessa hiljaisuudessa, vaan vaatemerkin perustaja Paola Suhonen on saanut lausunnoillaan sosiaalisen median vaikuttajat närkästymään.”
” En enää pysty allekirjoittamaan sosiaalisen median maailman arvoja, toimintamalleja enkä sosiaalisen median taustalla toimivien yritysten näkemyksiä tai tulevaisuuden visioita. On siis aika lähteä ja jatkaa seikkailuja kohti uuteen aikaan, uusien tuulien matkassa, Suhonen kuvaili syitä päätöksen takana Tyyli.com aiemmin tällä viikolla.”
” Myöhemmin samana päivänä Suhonen avautui Ylellä ottamalla kantaa nimenomaan vaikuttajakulttuuriin sosiaalisessa mediassa.
– Influensserikulttuuri on minulle hyvin vieras, se ei perustu ammattiosaamiseen, vaan on hyvin mutu-tuntumalla huutelua ja itsensä influensseriksi julistamista, Suhonen sanoi. Hän myös veikkasi, että tulevaisuudessa influensserina olo voidaan mieltää jopa noloksi.”
Vaikuttajat sitten hiiltyivät näistä kommenteista ja alkoivat ottaa esille Suhoselta saamaansa ”epäreilua” ja huonoa kohtelua, joka tässä kontekstissa tarkoittaa siis sitä, että heille on ehdotettu yhteistöitä ilmeisesti pelkästään tuotteita vastaan? Rahaa ei ole influenssereille tarjottu brändin tuotteiden käyttämisestä ja siitä somettamisesta.
Kyllä ihmettelen tätä nykymenoa aika paljon. Aikamoinen syy jälleen ”raivostua”. Ymmärtäisin, jos nämä vaikuttajat oikeasti pyörittäisivät vaikka studiota, jossa otetaan ammattimaiset mainoskuvat tuotteista, tekstit olisi muutakin kuin mutua ja minä #kaupallinenyhteistyö. Mikä on edes kaupallinen yhteistyö, muuta kuin maksettu tuotearvostelu?
Minusta blogit menivät pilalle, kun kaikki alkoi olla kaupallista yhteistyötä. Koko somen idea oli alunperin aitous ja kotikutoisuus, ei brändidiilit. Ei kukaan jaksa niitä maksettuja mainoksia lukea, vaan aitoja kokemuksia ja mielipiteitä. On todella rasittavaa nykyään yrittää ottaa mistään selvää, kun monet tuotearvostelut alkaa sanoilla ”tuote saatu”. Siitä ei sitten ota enää mitään selvää.
Tsemppiä Paolalle ”someraivoon”!
Kommentit (842)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin tässä vaikuttajia otti päähän heidän työnsä haukkuminen koska ivana ja paola edelleenkin käyttää vaikuttajamarkkinointia. Miksi pitää haukkua jonkun elinkeino. Moni muukin ammatti on turha, silti sitä tehdään.
Oletko lukenut ihmisten kommentteja ihan ajatuksella? Tai edes Suhosen?
Keskustelussa on nimenomaan kyse ilmiöstä ja sen kritisoinnista. Ei ”haukkumisesta”. Toisin kuin mitä nämä Suhosta ja Ivana Helsinkiä koskevat viestit monet ovat, rumia rättejä jne.
Olen. Toisten ammatin nimeämistä noloksi en pidä hyvänä käytöksenä. Enkä vaikuttajien haukkumista narsisteiksi.
Voi luoja. Poistapa nyt ne vaikut korvista hyvä ihminen!
Hän puhui somekulttuurista ja influensserikulttuurista, sanoi että sillä on modernia narsismia. Nyt puhutaan ilmiön tasolla, ei haukuta ketään henkilökohtaisesti.
Jos ihmisen ainut meriitti on ”minä” ja kanava täynnä kuvaa ja videota omasta itsestä eri kuvakulmista, niin onhan se narsistista.
Vierailija kirjoitti:
Paolalle vinkki, jos haluat ammttitaitoisen ihmisen töihin hyvällä lopputuloksella hän ei tule tekemään työtään kahvipaketista.
Kahvipaketti 4€. Ivana Helsinki mekko 200-400€.
Vaikuttajilla on ilmeisesti rahaa kuin roskaa kun ovat ihan pihalla hinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin tässä vaikuttajia otti päähän heidän työnsä haukkuminen koska ivana ja paola edelleenkin käyttää vaikuttajamarkkinointia. Miksi pitää haukkua jonkun elinkeino. Moni muukin ammatti on turha, silti sitä tehdään.
Oletko lukenut ihmisten kommentteja ihan ajatuksella? Tai edes Suhosen?
Keskustelussa on nimenomaan kyse ilmiöstä ja sen kritisoinnista. Ei ”haukkumisesta”. Toisin kuin mitä nämä Suhosta ja Ivana Helsinkiä koskevat viestit monet ovat, rumia rättejä jne.
Olen. Toisten ammatin nimeämistä noloksi en pidä hyvänä käytöksenä. Enkä vaikuttajien haukkumista narsisteiksi.
Voi luoja. Poistapa nyt ne vaikut korvista hyvä ihminen!
Hän puhui somekulttuurista ja influensserikulttuurista, sanoi että sillä on modernia narsismia. Nyt puhutaan ilmiön tasolla, ei haukuta ketään henkilökohtaisesti.Jos ihmisen ainut meriitti on ”minä” ja kanava täynnä kuvaa ja videota omasta itsestä eri kuvakulmista, niin onhan se narsistista.
Olet aivan oikeassa. Se on pahimman luokan narsismia. Tällä toiminnalla haetaan muiden huomiota joka on tyypillistä narsistista käytöstä. Minä ja minun kuvat, oksettavaa.
Ihanaa, että maailma on muuttumassa jolloin tällaisia ns.influenssereita ei kukaan enää halua. Tulevaisuus on aitojen kohtaamisten jossa naamiot on riisuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin oon pitänyt Ivana Helsinki vaatetta Somessa, ja vielä maksanut itse sen vaatteen 😭 siis paola Suhonen prrkele!
Ps. Maksakaa mulle rahaa, tilinumero 1234567890.
Kiitos.Olet siis tullut riistetyksi. Oliko kuvassa skumppaa myös ja macaron? Ei presidentti vaan se leivos.
Paola varmaan luulee että oli helppoa ottaa se kuva, mutta siis otin varmaan 200 sitä varten kuvaa ja jouduin ostamaan ITSE kaikki tykötarpeet pampaheinistä erilaisiin shampanjoihin.
Meni rahat ja aika ja kukaan ei maksanut, meitä influenssereita siis niin riistetään! Tavalliset ihmiset ei tajuu mitä tää duuni on!:D
Mutta kenen syytä se on, jos joku tekee yksinkertaisesta asiasta todella vaikeaa? Uhriudutaan miten menee tuntikausia kuvata jotain pastalautasta. Ja pitää editoidakin se kuva.
Jos kyseenalaistat influenssauksen työnä, tullaan kertomaan miten vaativaa ja vaikeaa se on. Jos kyseenalaistat postausten aitouden ja rehellisyyden, tullaan kertomaan miten on aitoa elämää ja omia ajatuksia. Mutta miten "aidon" elämän ja omien ajatuksten postaamisen tuottamiseen voi mennä tuntikausia?
Tässä onkin sometyrkkyjen ajatusvirhe. Asiakasyritystä, tai ketään muutakaan ei kiinnosta, kuinka paljon aikaa ja vaivaa he näkevät markkinointipostaustensa eteen. Firmoja kiinnostaa se, kuinka paljon he saavat myyntiä, ja blogien lukijoita se, onko alennuksia itselle sopiviin tuotteisiin. Suurimman osan somemarkkinoijista voisi korvata boteilla, ja lopputulos olisi sama.
Nythän on jo se joku ohjelma/botti, jonka voi ladata ja joka hakee alennuskoodit kiinnostavista kaupoista. Ei tarvi vaikuttajaa siihen.
Kiinnostavaa! Voitko kertoa tarkemmin? En jaksaisi lukea näitä tyhjänpäiväisiä blogeja, mutta alennuskoodit kiinnostavat kyllä.
Olen itse yrittäjä, enkä ole toistaiseksi tarvinnut somemarkkinointia saadakseni asiakkaita, joten en ihan tarkkaan tiedä miten tämä homma toimii. Mutta onko tosiaan niin, että yleisesti firmat palkkaavat näitä influenssereita jotenkin muutenkin kuin provikkapalkalla? Siis että maksetaan joku könttäsumma eikä osuutta promokoodilla tilatuista ostoista? Ei tulisi mieleenkään suostua tuollaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin oon pitänyt Ivana Helsinki vaatetta Somessa, ja vielä maksanut itse sen vaatteen 😭 siis paola Suhonen prrkele!
Kiitos.Olet siis tullut riistetyksi. Oliko kuvassa skumppaa myös ja macaron? Ei presidentti vaan se leivos.
Paola varmaan luulee että oli helppoa ottaa se kuva, mutta siis otin varmaan 200 sitä varten kuvaa ja jouduin ostamaan ITSE kaikki tykötarpeet pampaheinistä erilaisiin shampanjoihin.
Meni rahat ja aika ja kukaan ei maksanut, meitä influenssereita siis niin riistetään! Tavalliset ihmiset ei tajuu mitä tää duuni on!:D
Mutta kenen syytä se on, jos joku tekee yksinkertaisesta asiasta todella vaikeaa? Uhriudutaan miten menee tuntikausia kuvata jotain pastalautasta. Ja pitää editoidakin se kuva.
Jos kyseenalaistat influenssauksen työnä, tullaan kertomaan miten vaativaa ja vaikeaa se on. Jos kyseenalaistat postausten aitouden ja rehellisyyden, tullaan kertomaan miten on aitoa elämää ja omia ajatuksia. Mutta miten "aidon" elämän ja omien ajatuksten postaamisen tuottamiseen voi mennä tuntikausia?
Tässä onkin sometyrkkyjen ajatusvirhe. Asiakasyritystä, tai ketään muutakaan ei kiinnosta, kuinka paljon aikaa ja vaivaa he näkevät markkinointipostaustensa eteen. Firmoja kiinnostaa se, kuinka paljon he saavat myyntiä, ja blogien lukijoita se, onko alennuksia itselle sopiviin tuotteisiin. Suurimman osan somemarkkinoijista voisi korvata boteilla, ja lopputulos olisi sama.
Nythän on jo se joku ohjelma/botti, jonka voi ladata ja joka hakee alennuskoodit kiinnostavista kaupoista. Ei tarvi vaikuttajaa siihen.
Kiinnostavaa! Voitko kertoa tarkemmin? En jaksaisi lukea näitä tyhjänpäiväisiä blogeja, mutta alennuskoodit kiinnostavat kyllä.
Sen nimi on Honey, löytyy ihan googlettamalla.
Ironisesti ”influensserilta”kuultua, tai no ei ole pelkkää ”influenssausta” hänen sisältö, vaan muutakin pohdintaa ja kritiikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen nimi on Honey, löytyy ihan googlettamalla.
Ironisesti ”influensserilta”kuultua, tai no ei ole pelkkää ”influenssausta” hänen sisältö, vaan muutakin pohdintaa ja kritiikkiä.
Kiitos! Yritin kyllä itsekin googlata, mutta en ole mikään nettinatiivi, joten en tuota löytänyt.
Nuorille televisiossakin tyrkytetään tätä elämäntapaa. Oli kauheaa seurata tv-ohjelma lakeuslifen muutamaa nuorta. Myötähäpeä oli suuri....minä ja vieläkerran minä
Vierailija kirjoitti:
Nuorille televisiossakin tyrkytetään tätä elämäntapaa. Oli kauheaa seurata tv-ohjelma lakeuslifen muutamaa nuorta. Myötähäpeä oli suuri....minä ja vieläkerran minä
Ja nyt on tämä 3,5 vuoden koulutus influensseriksi myös.
Mietin vaan, kun tämä koko ala on selkeästi semmoinen että muuttuu hyvin nopeasti, mitä nämä koulutetut influensserit sitten oikein tekee, jos esim kaupallisia yhteistöitä ei enää parin vuoden päästä ole? Nythän koko sisällön tuottaminen pyörii markkinavoimien ehdoilla ja mainoksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin vaan, kun tämä koko ala on selkeästi semmoinen että muuttuu hyvin nopeasti, mitä nämä koulutetut influensserit sitten oikein tekee, jos esim kaupallisia yhteistöitä ei enää parin vuoden päästä ole? Nythän koko sisällön tuottaminen pyörii markkinavoimien ehdoilla ja mainoksilla.
Sitten niitä varmaan palkataan pyörittämään firmojen omia sometilejä.
Siis olettaen, että influensserikoulutus on vahvasti painottunut siihen, miten somemarkkinointi ylipäätään toimii. Itse en tiedä yhtään, mitä tuollainen koulutus pitää sisällään. 3,5 vuotta kuulostaa vähän hätävarjelun liioittelulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin vaan, kun tämä koko ala on selkeästi semmoinen että muuttuu hyvin nopeasti, mitä nämä koulutetut influensserit sitten oikein tekee, jos esim kaupallisia yhteistöitä ei enää parin vuoden päästä ole? Nythän koko sisällön tuottaminen pyörii markkinavoimien ehdoilla ja mainoksilla.Sitten niitä varmaan palkataan pyörittämään firmojen omia sometilejä.
Siis olettaen, että influensserikoulutus on vahvasti painottunut siihen, miten somemarkkinointi ylipäätään toimii. Itse en tiedä yhtään, mitä tuollainen koulutus pitää sisällään. 3,5 vuotta kuulostaa vähän hätävarjelun liioittelulta.
No todellakin! Sehän on keskimäärin n. 3 kertaa pitempi kuin mitä nykyisten alalla toimivien peruskoulun jälkeinen koulutusputki on.
Kiitos Paola Suhonen, että nostit tämän asian esille.
Mehän kaikki tiedämme oikeastaan, että ns vaikuttajat ovat kaikkea muuta kuin vaikuttajia, eikä heistä ole pennin vertaa hyötyä kenellekään: ei yrittäjälle mutta ei meille asiakkaillekaan, sillä mehän nuo "vaikuttaja-influensserin" kerjuukustannukset kummiskin olemme maksamassa.
Ei enää törkeätä yrittäjien ja meidän asiakkaiden hyväksikäyttöä, kiitos.
Hyvästi influensserit.
Vierailija kirjoitti:
Mikää muu ammatti ei kyllä saa näin paljon raivoa, mitätöintiä ja haukkuja aikaan kuin vaikuttajat. Mikä ei siis ole heidän itsensä keksimä nimi eikä edes suomessa keksitty tuo influencer. Olisiko mukava kun sinun työsi ja ammattisi haukuttaisiin ja mitätöitäisiin? Pomo sanoisi päivittäin sinulle että teetpä turhaa ja paskaa työtä ja työsi on noloa.
Ihmettelen myös tätä väheksyntää; tienaavathan menestyneet vaikuttajat yli 100000€ vuodessa. Eli tekeväthän he jotain oikein tässä ajassa, vaikka kaikkia se ei miellytä.
Miksei kukaan arvostele amattimaisia kilpapelaajia samalla raivolla? Istuvathan hekin virtuaalimaailmassa pelaamassa tunteja päivittäin. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin vaan, kun tämä koko ala on selkeästi semmoinen että muuttuu hyvin nopeasti, mitä nämä koulutetut influensserit sitten oikein tekee, jos esim kaupallisia yhteistöitä ei enää parin vuoden päästä ole? Nythän koko sisällön tuottaminen pyörii markkinavoimien ehdoilla ja mainoksilla.Sitten niitä varmaan palkataan pyörittämään firmojen omia sometilejä.
No todellakin! Sehän on keskimäärin n. 3 kertaa pitempi kuin mitä nykyisten alalla toimivien peruskoulun jälkeinen koulutusputki on.
Auts, aika paha. Ennen kaikkea siksi, koska se on totta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikää muu ammatti ei kyllä saa näin paljon raivoa, mitätöintiä ja haukkuja aikaan kuin vaikuttajat. Mikä ei siis ole heidän itsensä keksimä nimi eikä edes suomessa keksitty tuo influencer. Olisiko mukava kun sinun työsi ja ammattisi haukuttaisiin ja mitätöitäisiin? Pomo sanoisi päivittäin sinulle että teetpä turhaa ja paskaa työtä ja työsi on noloa.
Ihmettelen myös tätä väheksyntää; tienaavathan menestyneet vaikuttajat yli 100000€ vuodessa. Eli tekeväthän he jotain oikein tässä ajassa, vaikka kaikkia se ei miellytä.
Miksei kukaan arvostele amattimaisia kilpapelaajia samalla raivolla? Istuvathan hekin virtuaalimaailmassa pelaamassa tunteja päivittäin. 🤔
Vain muutama influensseri yltää noihin tuloihin. Ja heilläkin urakehitys on laskusuunnassa. Täälläkin sen huomaa, että paniikkinappula on pohjassa, kun pelätään että muut firmat seuraavat Suhosen esimerkkiä.
Olen ymmärtänyt että iso osa somemarkkinoijista toimii kuten mafia, eli uhkailemalla. "jos et anna mulle ilmaiseksi sitä ja tätä ja tuota, aloitan lokakampanjan 50000 seuraajani parissa". Ainakin tuttu hotelliyrittäjä on kertonut tällaisista yhteydenotoista.
Mistä koulusta valmistuu näitä influenssereita? Kuulostaa hauskalta duunilta, ja vissiin rahakkaaltakin.
Paolalle vinkki, jos haluat ammttitaitoisen ihmisen töihin hyvällä lopputuloksella hän ei tule tekemään työtään kahvipaketista.