Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Vaikuttajat raivostuivat Paola Suhoselle

Vierailija
25.03.2022 |

”Suomalainen muotimerkki Ivana Helsinki on päättänyt poistua sosiaalisesta mediasta 4. huhtikuuta 2022. Tämä ei todellakaan ole tapahtunut kaikessa hiljaisuudessa, vaan vaatemerkin perustaja Paola Suhonen on saanut lausunnoillaan sosiaalisen median vaikuttajat närkästymään.”

” En enää pysty allekirjoittamaan sosiaalisen median maailman arvoja, toimintamalleja enkä sosiaalisen median taustalla toimivien yritysten näkemyksiä tai tulevaisuuden visioita. On siis aika lähteä ja jatkaa seikkailuja kohti uuteen aikaan, uusien tuulien matkassa, Suhonen kuvaili syitä päätöksen takana Tyyli.com aiemmin tällä viikolla.”

” Myöhemmin samana päivänä Suhonen avautui Ylellä ottamalla kantaa nimenomaan vaikuttajakulttuuriin sosiaalisessa mediassa.

– Influensserikulttuuri on minulle hyvin vieras, se ei perustu ammattiosaamiseen, vaan on hyvin mutu-tuntumalla huutelua ja itsensä influensseriksi julistamista, Suhonen sanoi. Hän myös veikkasi, että tulevaisuudessa influensserina olo voidaan mieltää jopa noloksi.”

Vaikuttajat sitten hiiltyivät näistä kommenteista ja alkoivat ottaa esille Suhoselta saamaansa ”epäreilua” ja huonoa kohtelua, joka tässä kontekstissa tarkoittaa siis sitä, että heille on ehdotettu yhteistöitä ilmeisesti pelkästään tuotteita vastaan? Rahaa ei ole influenssereille tarjottu brändin tuotteiden käyttämisestä ja siitä somettamisesta.

Kyllä ihmettelen tätä nykymenoa aika paljon. Aikamoinen syy jälleen ”raivostua”. Ymmärtäisin, jos nämä vaikuttajat oikeasti pyörittäisivät vaikka studiota, jossa otetaan ammattimaiset mainoskuvat tuotteista, tekstit olisi muutakin kuin mutua ja minä #kaupallinenyhteistyö. Mikä on edes kaupallinen yhteistyö, muuta kuin maksettu tuotearvostelu?

Minusta blogit menivät pilalle, kun kaikki alkoi olla kaupallista yhteistyötä. Koko somen idea oli alunperin aitous ja kotikutoisuus, ei brändidiilit. Ei kukaan jaksa niitä maksettuja mainoksia lukea, vaan aitoja kokemuksia ja mielipiteitä. On todella rasittavaa nykyään yrittää ottaa mistään selvää, kun monet tuotearvostelut alkaa sanoilla ”tuote saatu”. Siitä ei sitten ota enää mitään selvää.
Tsemppiä Paolalle ”someraivoon”!

Kommentit (842)

Vierailija
721/842 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

EIKU kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjän pitää myydä tuotetta tai palvelua josta sen ostaja saa jotakin. Sekä tuotteen myyjä, sitä mainostava sometyrkky, että tuotteen ostava asiakas.

Tuotteen markkinointikulut lisätään käytännössä aina tuotteen hintaan, jonka ostaja pulittaa. Ne ns ilmaiset vaatteet, skumpat, aamiaiset, rahapalkkiot, kaikki, on siinä vaatteen tai brunssin hinnassa. Ostajana olen iloinen jos minun ei tarvitse maksaa kuluja tuosta välissä turhaan olevasta tyrkystä. Vaikuttaja kun ei vaikuta minun ostopäätökseeni millään tavoin.

Niinhän sinä raukka luulet

Kukaan meistä ei ole ihana uniikki kukkanen vaan kaikki olemme tahdottomia lampaita jotka yritämme kuulua joukkoon:(

Onneksi sen oman joukkonsa voi kuitenkin valita ihan vapaasti.

Oletko kaunis , terve ja rikas...mitä..eikö?

KYllä mul on Paris Hilttonin vanhemmat

Toinen on rikas ja toinen kaunis

Vierailija
722/842 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

OLD NEWS kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mainosalan ammattilainen täällä hei. Kummalliselta kuulostaa täällä vallitseva kahtiajako mainostoimiston ja vaikuttajien välillä. Useimmat asiakkaat valitsevat molemmat, kampanjasta ja kohderyhmästä riippuen. Isoimman siivun vie usein mediatoimisto, mutta eipä heidän toiminnastaan koskaan älähdetä.

Omassa työssä olen kokenut, että vaikuttajat tuovat hyvän (usein hyvin edullisen) lisän jo valmiiksi mietittyyn kampanjakonseptiin, koska heillä on valmiit alustat, joissa kohderyhmät jo ovat. Näin asiakkaan tuote saa näkyvyyttä siellä missä pitääkin.

Tässä kokonaisuudessa ei ole vaikuttajien vastuulla mitata, minkälaisia lukuja kampanja saavuttaa, se on niiden vastuulla, joille asiakas mittaamisesta maksaa.

Käytännössä melkein kaikki kuluttajabrändit hyödyntävät ainakin jossain määrin vaikuttajamarkkinointia. Keskustelu tuntuu siksikin absurdilta, vanhanaikaiselta ja omasta mielestäni misogynistiseltä.

Ivana Helsinki menee nurin parin vuoden sisällä.

Ivana Helsinki on ollut olemassa ennen mitään someja, pärjäsi silloinkin jo erittäin hyvin ja tulee varmasti pärjäämään tästäkin eteenpäin. Brändillä on se mitä monilla "influensereilla" ei ole, uskolliset ihailijansa. Vaikuttajien ihailijat kulkevat kukasta kukkaan ja jos vaikuttaja tekee jotain väärin, niin somemyrsky huolehtii, että ihmiset kääntyvät kannoillaan. Ja jos vaikuttaja lopettaa somensa, niin hänestä ei jää mitään jäljelle. Ei mitään tuotetta, ei mitään ikonista, ei mitään millä olisi arvoa. Menisi maksimissaan puoli vuotta kun koko ihminen olisi unohdettu ja kuopattu. Somettajia on kuin sieniä sateella, mutta on vain yksi Ivana Helsinki.

Jos vaatebrändi menee konkkaan, ei sitäkään montaa vuotta muistella. Esim. MicMac.

Seppälä?

Ajatar?

Ivana?

Stockmannin laatu ja Anttilan hinta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/842 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjän pitää myydä tuotetta tai palvelua josta sen ostaja saa jotakin. Sekä tuotteen myyjä, sitä mainostava sometyrkky, että tuotteen ostava asiakas.

Tuotteen markkinointikulut lisätään käytännössä aina tuotteen hintaan, jonka ostaja pulittaa. Ne ns ilmaiset vaatteet, skumpat, aamiaiset, rahapalkkiot, kaikki, on siinä vaatteen tai brunssin hinnassa. Ostajana olen iloinen jos minun ei tarvitse maksaa kuluja tuosta välissä turhaan olevasta tyrkystä. Vaikuttaja kun ei vaikuta minun ostopäätökseeni millään tavoin.

Kukaan meistä ei ole ihana uniikki kukkanen vaan kaikki olemme tahdottomia lampaita jotka yritämme kuulua joukkoon:(

Kuule itse!

Minä olen upea pitkä paksuhiuksinen neito joka käyn yliopistoa

Olen vegaani , enkä ajele sääri ja kainalokarvojani

Kuukautiset valuu suoraan housuun , koska se on LUONNOLLISTA!

Vierailija
724/842 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuollaista tarvitse sääliä. Hän on valinnut osansa, koska ei halua asuntoa, sillä se olisi järjestynyt jo monta kertaa. Silloin elämäntapa on oma valinta. Suomessa saa apua, jos haluaa ottaa sitä vastaan.

Mitä tulee siihen, että täällä ruoditaan naisen asioita, hän on vapaaehtoisesti antanut haastattelun lehdelle tietäen, että sitä luetaan. Olisi pysynyt hiljaa, jos si halua olla julkisuudessa.

Vierailija
725/842 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on viiitun "some" saaatana? En käytä.

Vierailija
726/842 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

724 ;

Taisit nyt kommentoida väärään ketjuun ?

Vierailija
727/842 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vaikuttajien työ on luoda mielihaluja ja tarvetta heidän käyttämilleen tuotteille ja vaatteille. Siis just ne brunssikuvat myy jotain trendikästä lifestyleä mihin kuuluu tietyt vaatteet, brändit kahvilat, ruuat. Ei niissä lue "osta ale-koodilla tämä mekko", vaan ehkä korkeintaan kuvatekstissä mekon/tuotteen brändi. Mitä ny milloinkin myy. Tämä osasyy miksi vaikuttamista vaikea hinnoitella/todentaa, ei kai tuota mielihalua voi mitata kovin helpolla eikä se tee välttämättä suoraan myyntiä. Ymmärrän että kyllästyttää tämä skene mutta tämmöistä maailma on. Katsokaapa lasten aamupiirrettyjä mainoskanavalla. Mainokset välissä tekee lapsille just samaa mitä instavaikuttajat isommille.

Mitä köyhempi ihminen on, niin sitä enemmän on alistuneempi mainoksille ja sitä enemmän haluaa sitä mitä ei kovin helposti saa. Rikkaat voivat ostaa itsensä ulos mainoksista. Maksaa hieman enemmän, mutta välttyy siltä saasteelta. Minun lapset ei näe mitään mainoksia, enkä minä lue koskaan mitään vaikuttajien juttuja (ei vois vähempääkään kiinnostaa). Brunsseilla käyn, koska pidän siitä, en siksi, että joidenkin toisten lifestyleen se kuuluu, Ivanan vaatteita ostan, koska tiedän yrityksen ajoilta ennen mitään someja. Aion ostaa myöhemminkin sitä suuremmalla syyllä, koska arvostan hänen tekoaan irtaantua somesaasteesta.

Kaikkien ei tarvitse olla laumassa kulkevia mainosten uhreja, siitä voi päästä irti kunhan sen ymmärtää, että teitä vain käytetään hyväksi.

Ylennät itseäsi alentamalla vähävaraisia tyhmiksi. Ei vähävarainen ts Köyhä kuten sanot, tarkoita sitä että kaipaisi itselleen näiden pikavipeillä merkkilaukkuja ostavien pinnallista feikkielämää tai kuluttaisi aikaansa katsomalla mainoksia. Arvot ratkaisevat.

Raha ei tuo älyä, eikä köyhyys vie sitä. Tyhmyys ei näköjään valitettavasti katoa rahalla.

Sanoinko, että köyhät on tyhmiä? En. Sanoin, että köyhyys alistaa mainoksille. Youtubesta saa mainokset pois, myös spotifystä rahalla. Maksulliset kanavat toimii useimmat ilman mainoksia, ilmainen tv toimii mainoksilla. Jos ei ole varaa maksaa noita, niin on pakko altistaa ja alistaa itsensä mainoksille. Se ei ole tyhmää vaan surullista ja säälittävää. Lapset joutuvat toden totta katsomaan liikaa mainoksia jos vanhemmilla ei ole varaa maksaa heitä ulos sellaisesta elämästä.

Ja kyllä vain köyhät haluavat merkkituotteita, koska heillä on niistä puute.

Olen köyhä ja en altistu mainoksille. Katson vain yleä ja Areenaa ja titokoneella scrollan mainokset heti pois, jos sellainen vilahtaakin kuvaruudussa. Jos mainoskanavilla on joku mielenkiintoinen ohjelma, tallennan sen ja kelaan katsoessa mainokset pois.

En ole koskaan halunnut merkkituotteita.

Ompelen laadukkaita, yksilöllisiä vaatteita itse.

Pyrin ostamaan tuotteita, joiden mainoksia en ole ikinä nähnyt.

Minulla ei ole mitään turhia härpäkkeitä.

Yhdelle keittiökoneelle olen antanut armoa, sähkövatkain on ainoa ruuanlaitossa käyttämäni vempain.

Vierailija
728/842 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influensserit säikähtävät että lähtee helppo tapa tienata rahaa pois.

Olen monta kertaa ihmetellyt mitä järkeä on koko puuhassa. Sara Sieppikin vaikuttaa olevan todella stressaantunut; meni jo melkein siskoonkin välit, kun oli ottanut tämän assistentiksi kuvaamaan häntä epätosissa tilanteissa.

Some oli hauskaa vielä silloin kun tilanteet olivat aitoja. Nyt ne on mainoskampanjoita joissa ei ole mielenkiintoa sen enempää kuin mainos katalogin pläräämisessä.

Sinänsä Suhonen on epätosi jos kerran käyttänyt sometyyppejä kauan.

Vierailija
729/842 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata noita Paolankaan huuteluja ottaa suoraan todesta. Suhonen on vuosia käyttänyt influenssereita omien tuotteidensa markkinointiin ja tämä äkkikäänne ei mitenkään välttämättä johdu ollenkaan siitä, että ei pitäisi influensserikulttuurista vaan se johtuu siitä, että Suhosen rytkyt eivät ole saaneet enää influenssereilta kovin mairittelevia arvosanoja.  Tuohon viittaa sekin, että hän valittaa näiden "ammattimaisuuden" puuttesta. 

Tosiasiassa on siis kyse siitä, että arvostelujen sisältö ei ole enää miellyttänyt Suhosta. 

Ja eräässä artikkelissa joku someinfluensseri totesi, että muutenkin Suhosen toiminta on mennyt sellaiseksi, että hänen toimintansa on mennyt vaativammaksi, mutta ei kuitenkaan maksa esittelyistä influenssereille eli kuvittelee vain rytkyn lähettämällä voivansa sanella arvostelun lopputuloksen. 

Vierailija
730/842 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen monta kertaa ihmetellyt mitä järkeä on koko puuhassa. Sara Sieppikin vaikuttaa olevan todella stressaantunut; meni jo melkein siskoonkin välit, kun oli ottanut tämän assistentiksi kuvaamaan häntä epätosissa tilanteissa.

Some oli hauskaa vielä silloin kun tilanteet olivat aitoja. Nyt ne on mainoskampanjoita joissa ei ole mielenkiintoa sen enempää kuin mainos katalogin pläräämisessä.

Kun ei se Suhonen ole noille edes maksanut, on lähettänyt vain tuotteet. On käyttänyt sometyypppejä kauan omien tuotteidensa markkinointiin, mutta nyt kun ilmeisesti rytkyt eivät ole saaneetkaan enää mairittelevia arvosanoja, meni Suhosella herneet palkoineen nenään, kun uskaltavat hänen luomuksiaan arvostella.

Vierailija
731/842 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasti IG on täynnä iivanan mekoissa keikisteleviä vaikkuja vaikka heitä on niin riistetty. Nyt vasta nousi äläkkä kun ilmaiset mekot loppui.

IG:ssä tällä häsällä valittaa ankkahuulet mutrussa ja tissit esillä.

Vierailija
732/842 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei se Suhonen ole noille edes maksanut, on lähettänyt vain tuotteet. On käyttänyt sometyypppejä kauan omien tuotteidensa markkinointiin, mutta nyt kun ilmeisesti rytkyt eivät ole saaneetkaan enää mairittelevia arvosanoja, meni Suhosella herneet palkoineen nenään, kun uskaltavat hänen luomuksiaan arvostella.

Kun vaikuttajat ovat ensin itse kerjänneet brändeiltä mekkoja näkyvyyttä vastaan, ja nyt valittavat ettei sitten laittanut seteleitäkin mukaan? Itsehän he ovat halunneet toimia näin, omasta aloitteestaan. Saada mekkoja kuvaa vastaan, kun ei ole ollut varaa ostaa kaupasta.

Vierailija
733/842 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata noita Paolankaan huuteluja ottaa suoraan todesta. Suhonen on vuosia käyttänyt influenssereita omien tuotteidensa markkinointiin ja tämä äkkikäänne ei mitenkään välttämättä johdu ollenkaan siitä, että ei pitäisi influensserikulttuurista vaan se johtuu siitä, että Suhosen rytkyt eivät ole saaneet enää influenssereilta kovin mairittelevia arvosanoja.  Tuohon viittaa sekin, että hän valittaa näiden "ammattimaisuuden" puuttesta. 

Tosiasiassa on siis kyse siitä, että arvostelujen sisältö ei ole enää miellyttänyt Suhosta. 

Ja eräässä artikkelissa joku someinfluensseri totesi, että muutenkin Suhosen toiminta on mennyt sellaiseksi, että hänen toimintansa on mennyt vaativammaksi, mutta ei kuitenkaan maksa esittelyistä influenssereille eli kuvittelee vain rytkyn lähettämällä voivansa sanella arvostelun lopputuloksen. 

Koko ajan Suhosta kritisoivissa viesteissä viitataan vaatteisiin ”rätteinä” ja ”rytkyinä”. Teistä tuo ei ole Suhosen ammattitaidon mitätöintiä?

Influenssereista yleisellä tasolla ei saisi mitään sanoa, mutta Suhosen voi haukkua ja Ivana Helsinki vaatteet.

Missä lukee, että Suhonen on pyrkinyt sanelemaan arvostelun lopputuloksen?

Vierailija
734/842 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuotteet on ilmaisia? Miksi influensserit on suostuneet eikä vaan lähettäneet paketteja takaisin?

Vierailija
735/842 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influensserit, tämän päivän loiset. Joskus loishäätö on paikallaan.

Vierailija
736/842 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia Suhonen sitten  yritti hyväksikäyttää näitä vaikuttajia, jos ovat ihan turhia ja ammattitaidottomia hänen mielestään?

Miten niin hyväksikäyttämään? Influenssereitä käytetään mainostamiseen, ei se ole hyväksikäyttöä. Ilmaiset tuotteet todellakin on ihan riittävä palkkio, palkkaa maksetaan ammattilaisille markkinointitiimissä.

Vierailija
737/842 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia Suhonen sitten  yritti hyväksikäyttää näitä vaikuttajia, jos ovat ihan turhia ja ammattitaidottomia hänen mielestään?

Miten niin hyväksikäyttämään? Influenssereitä käytetään mainostamiseen, ei se ole hyväksikäyttöä. Ilmaiset tuotteet todellakin on ihan riittävä palkkio, palkkaa maksetaan ammattilaisille markkinointitiimissä.

Se että markkinointitiimissä luodaan ja totutetaan joku kampanja ammattilaisten kanssa on työläämpää ja vie enemmän aikaa kuin että influensseri kuvaa Instagram stoorin kylppäristään. Ja sitten influenssereille pitäisi maksaa sama palkka?

Vierailija
738/842 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai siis on kamalaa ja törkeää, jos ehdottaa Influensserille että saat mekon jos pidät sitä jossain kuvissa? Että siitä hyvästä pitää maksaa selvää rahaa, kun he siis ottavat tosihyviä kuvia ja kirjoittavat ihkuja myyntitekstejä?

No hitto, ettekö voi vaan sanoa ei, jos ei kiinnosta? Kun oma some ja naama ja lapset on kaupan, niin tällaisestakin saa ongelman..

Ja ei ole muiden ongelma, jos teillä on laskuja ja rahat loppu! Suomessa on työvoimapula ja influenssereista ylitarjontaa.

Vierailija
739/842 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että markkinointitiimissä luodaan ja totutetaan joku kampanja ammattilaisten kanssa on työläämpää ja vie enemmän aikaa kuin että influensseri kuvaa Instagram stoorin kylppäristään. Ja sitten influenssereille pitäisi maksaa sama palkka?

En tiedä samasta mutta joku palkka kuitenkin. Sehän on yksityisyrittäjä. Minkä sille voi, ettei sillä ole tiimiä ja isoa työtilaa.

Vierailija
740/842 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut influensserit ihan itse tekevät asioista liian vaikeita ja työläitä, koska heillä nimenomaan ei ole ammattitaitoa.

En halua nolata henkilöä, niin en mainitse nimeltä, mutta siis katsoin tämmöisen influensserin my day -videota, jolla kuvasi päiväänsä ja työskentelyään. Oli tarkoitus ottaa hyvin yksinkertainen kuva, tyyliin minä itte ja tausta. Kuvan oli tarkoitus näyttää, että on ihan tavallisesta arkisesta tilanteesta.

Ja sitähän kuvaa sitten väännettiin. Sen sata versiota kuvasta, jossa minä itte ja tausta, niiden pläräämistä ja valikointia, sitten lätkitään päälle filtteriä, mallaillaan miten se istuu omaan IG profiiliin (siihenkin on appi) ja sitten vihdoin lopulta kaikkien näiden vaiheiden jälkeen sen voi postata. Huh. Lopputulos kyllä näytti siltä, että kaverin kaveri on sen vaan räpsäissyt. Mutta sitä tehtiin tuntikaupalla.