Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Vaikuttajat raivostuivat Paola Suhoselle

Vierailija
25.03.2022 |

”Suomalainen muotimerkki Ivana Helsinki on päättänyt poistua sosiaalisesta mediasta 4. huhtikuuta 2022. Tämä ei todellakaan ole tapahtunut kaikessa hiljaisuudessa, vaan vaatemerkin perustaja Paola Suhonen on saanut lausunnoillaan sosiaalisen median vaikuttajat närkästymään.”

” En enää pysty allekirjoittamaan sosiaalisen median maailman arvoja, toimintamalleja enkä sosiaalisen median taustalla toimivien yritysten näkemyksiä tai tulevaisuuden visioita. On siis aika lähteä ja jatkaa seikkailuja kohti uuteen aikaan, uusien tuulien matkassa, Suhonen kuvaili syitä päätöksen takana Tyyli.com aiemmin tällä viikolla.”

” Myöhemmin samana päivänä Suhonen avautui Ylellä ottamalla kantaa nimenomaan vaikuttajakulttuuriin sosiaalisessa mediassa.

– Influensserikulttuuri on minulle hyvin vieras, se ei perustu ammattiosaamiseen, vaan on hyvin mutu-tuntumalla huutelua ja itsensä influensseriksi julistamista, Suhonen sanoi. Hän myös veikkasi, että tulevaisuudessa influensserina olo voidaan mieltää jopa noloksi.”

Vaikuttajat sitten hiiltyivät näistä kommenteista ja alkoivat ottaa esille Suhoselta saamaansa ”epäreilua” ja huonoa kohtelua, joka tässä kontekstissa tarkoittaa siis sitä, että heille on ehdotettu yhteistöitä ilmeisesti pelkästään tuotteita vastaan? Rahaa ei ole influenssereille tarjottu brändin tuotteiden käyttämisestä ja siitä somettamisesta.

Kyllä ihmettelen tätä nykymenoa aika paljon. Aikamoinen syy jälleen ”raivostua”. Ymmärtäisin, jos nämä vaikuttajat oikeasti pyörittäisivät vaikka studiota, jossa otetaan ammattimaiset mainoskuvat tuotteista, tekstit olisi muutakin kuin mutua ja minä #kaupallinenyhteistyö. Mikä on edes kaupallinen yhteistyö, muuta kuin maksettu tuotearvostelu?

Minusta blogit menivät pilalle, kun kaikki alkoi olla kaupallista yhteistyötä. Koko somen idea oli alunperin aitous ja kotikutoisuus, ei brändidiilit. Ei kukaan jaksa niitä maksettuja mainoksia lukea, vaan aitoja kokemuksia ja mielipiteitä. On todella rasittavaa nykyään yrittää ottaa mistään selvää, kun monet tuotearvostelut alkaa sanoilla ”tuote saatu”. Siitä ei sitten ota enää mitään selvää.
Tsemppiä Paolalle ”someraivoon”!

Kommentit (842)

Vierailija
801/842 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun keskustelua lukee tulee mieleen että influensserit ovat todella halveksittuja tyhjäntoimittajia joiden tekemisillä ei ole mitään arvoa. Minusta tämä on vanhentunut käsitys, työ se on siinä missä muukin, on varmaan taitavia influenssereita ja vähemmän taitavia mutta näinhän se on joka ammattiryhmissä.

Paola Suhosesta olen kuullut taiteilijaystäväni kautta vuosien aikana monia vähemmän mairittelevia asioita ja nämä jutut ovat miltei aina liittyneet tunteeseen siitä että ei ole arvostettu tai että on käytetty suorastaan hyväksi Ivana Helsingin tai Suhosen muiden proggisten yhteydessä. Viimeksi muutama vuosi sitten ystäväni oli ihan ihmeissään tämän Suhosen järjestämästä festarista ja hänen tavastaan toimia sen yhteydessä. Ystäväni ei ole influensseri vaan ihan tunnustettu taiteilija. Minä luulen että aina piinkovalla kapitalistisella maailmankatsomuksellaan elvistelevä Paola Suhonen käyttää näitä aika häikäilemättömiä metodeja kaikessa liiketoiminnassaan. Hänellä on kentällä jo ilmeisen huono maine ilmaistyön teettäjänä (mm. ilmaisten harjoittelijoiden systemaattinen käyttö tehtävissä joihin harjoittelu ei sovi) ja ihmiset ovat varoittaneet toisiaan tästä. Paola lähtee nyt sitten korostetun syvällisenä ihmisenä veks pinnallisesta somemaailmasta ;)

Tämä kaikki saattaa olla ihan totta. Se ei silti muuta mitenkään sitä, että Paola oli 100% oikeassa siinä mitä sanoi influenssereista. 

Niinpä. Suhonen sanoi ääneen sen, mitä muutkin ajattelee. Ja nyt joka päivä hänestä kaivellaan jotain ja yritetään saada skandaalia aikaiseksi. Ei se silti muuta yhtään mitään. Influenssausta pidetään negatiivisena ilmiönä silti.

Vierailija
802/842 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/842 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paolan palve­luksessa

Ivana Helsingin 15 entistä työntekijää ja harjoittelijaa kertoo valtavasta työmäärästä ja mekoilla korvatuista ylityötunneista. Heidän mukaansa palkattomat harjoittelijat pyörittivät muotibrändin myymälöitä.

https://yle.fi/uutiset/3-12383572

Vierailija
804/842 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä, että nämä työolojen epäkohdat tulevat julki, näiden somevaikuttajien lyttäämisen lisäksi. Vaikka alalla on siedetty ennen ilmaisen harjoittelutyövoiman käyttöä, ei se tarkoita että sitä pitäisi enää sietää. On myös yrityksiä, jotka eivät ota ollenkaan palkattomia harjoittelijoita.

Jotenkin haiskahtaa, että Suhonen on katkera nykyajalle; somevaikuttajat ovat turhia, some narsismia, ilmaistalkoohenki kivaa... On paljon vaateyrityksiä, jotka osaavat mukautua aikaansa ilman nykykotkotuksien mollaamista.

Vierailija
805/842 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerästi tehty Paolalta.

Olisi vaan voinut poistaa instan eikä enää tehdä yhteustyötä bloggareiden kanssa. Olikohan kenties tarkoitus lisätä haukkumiskommentilla brändin vastuullisuus ja eettisyysmielikuvaa?

Oho, ne taitaa olla jotain muutakin kun vain mielikuvia, kuten olemme saaneet jo viikon pari lukea.

Vierailija
806/842 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon harjoittelijoita. Tuossa asemassa olevilla ihmisillä ei ole mitään syytä ryhtyä parjaamaan työnantajaansa syyttä suotta. Taustalla on oltava silloin oikeat ongelmat. Löysin vanhan verkkojutun, joka oli Pirjo Suhosen haastattelu. Otsikkona Se toinen Suhonen. Siinä Pirjo itse kuvailee siskoaan Paolaa äkkipikaiseksi. Juttu jo vuosien takaa.

Vierailija
807/842 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miettikää, jos Marimekko, Arabia, Finlayson, Nanso jne. laukoisivat someammattilaisista tällaisia kommentteja... Kun niillä ei ole tarve, koska ovat osanneet rakentaa markkinointinsa itselleen sopivaksi.

Vierailija
808/842 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh. Olen yrittäjä, ja täytyy nyt tarkkaan panna muistiin, ketkä kaikki influensserit hyökkäävät nyt Suhosen kimppuun. Tiedän pysytellä kaukana heistä tulevaisuudessa, ja varoittaa muitakin. Kuka haluaa olla loppuikänsä varpaillaan jonkun hienohelmaisen bloggarin suuttumisen varalta?

Oletko samanlainen yrittäjä kun suhonen joka kyykyttää ja käyttää hyväksi harjoittelijoita? Ja maksaa ylityöt räteillä? Kerropa firmasi nimi niin voin vältellä.

Vierailija
809/842 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ymmärtänyt että iso osa somemarkkinoijista toimii kuten mafia, eli uhkailemalla. "jos et anna mulle ilmaiseksi sitä ja tätä ja tuota, aloitan lokakampanjan 50000 seuraajani parissa". Ainakin tuttu hotelliyrittäjä on kertonut tällaisista yhteydenotoista.

No siltähän tämä on alkanut vaikuttaa. Eilen oli lehtijuttu ja ketju täällä näistä Suhosen palkattomista harjoittelijoista, joille Suhonen oli kuulemma huutanut, laittanut pesemään vessaa ja ompelemaan mm. kesämökkinsä verhoja.

Suhonen vastauksessaan oli kiistänyt ikinä omistaneensa mitään mökkiä. Ja sanoi, että pienessä firmassa kaikki tekee kaikkia työtehtäviä. Olen itsekin työskennellyt pienessä boutique -myymälässä ja itse siivottiin siellä. Oli takahuoneen ja vessan siivousvuorot, eli jokainen vuorollaan pesi vessan, vaikka oltiin myyjiä. Ehkä se ei sitten ollut laillista?

Toivottavasti nämä esitetyt väitteet pitävät paikkansa ja ovat vahvistettavissa, koska muuten tämä saa koko influenssauksen näyttämään vielä huonommalta. Asiakas lähtee tyytymättömänä ja saa sitten niskaansa lokakampanjan?

Mikään ei enää pelasta näitä influenssereita. Maine on mennyt lopullisesti, ja käytöksellään he vain vahvistavat Suhosen kuvauksen heistä. En ole seurannut blogeja tähänkään asti, mutta tästedes tulen aktiivisesti välttämään tietooni tulleiden alennuskoodien käyttämistä, jos niitä joku influensseri on jakanut. 

Höpöhöpö, monet isot firmat heitä käyttää.

Vierailija
810/842 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkaton harjoittelu on sinänsä ok, mutta joku roti pitää olla. Eihän harjoittelijoilla voi paikata ns. ammattilaisia jatkuvalla syötöllä. Lisäksi kuuluu ihan normaaleihin käytöstapoihin, ettei työpaikalla huudeta tai haukuta muita. Harjoittelussa ei myöskään voi teettää mitään ympäripyöreää päivää ilmaiseksi.

Vierailija
811/842 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Jos olimme vaikkapa tekemässä kuvauksiin vaatteita, ne oli pakko tehdä loppuun vaikka työajan ulkopuolella. Ihmiset pelkäsivät Paolan reaktiota.”

” Media-alan opiskelija kertoo muistavansa päivän, jolloin yhdeksän tunnin aikana pidettiin yksi vessatauko.”

Haastateltujen nimet on muutettu, mutta oikeat henkilöllisyydet ovat toimituksen tiedossa. Taloussanomat on varmistanut, että he ovat työskennelleet Ivana Helsingillä.

Youtubessa oli ainakin vielä pari vuotta sitten katsottavissa ranskalainen Un jour d'avant -dokumenttisarja. Siinä seurattiin tunnettujen muotitalojen ateljeita viimeisinä päivinä ennen kauden muotinäytöstä. Merkkeinä oli muistaakseni ainakin Jean-Paul Gaultier, Chanel, Sonia Rykiel yms. Näistä jokaisessa tehtiin näytöksen alla ympäripyöreitä päiviä, ompelijoille tuotiin illalla täytettyjä patonkeja ja he palasivat viimeistelemään asuja iltakymmeneltä. Kotiin he lähtivät ehkä joskus kahden-kolmen aikaan yöllä. Yhteistä kaikille oli ammattiylpeys ja halu tehdä yhteinen ponnistus jotta näytöksestä tulisi mahdollisimman hieno. Useimmat olivat työskennelleet vuosikymmeniä samoissa ateljeissa. Ihmettelen eivätkö Ivana Helsingin työntekijät koe samanlaista yhteishenkeä ja näyttämisen halua? Luulisi että heitä itseäkin hävettäisi lähettää lavalle puolivalmis mekko, jonka ompelemiseen on käyttänyt ehkä viikkoja. 

Varmasti vaatealalla on kaikenlaisia ongelmia ja työ voi olla vaativaa ja raskasta. Sitä en yhtään epäile, mutta kyllähän tämä ajankohta tuoda kaikki nämä esille nyt vähän haiskahtaa. Joku on ollut harjoittelussa vuosikymmen sitten ja nyt kokee, että haluaa puhua lehdille? Miksi ei aiemmin?

Koska Suhosen mielipteen takia asia tuli yleiseen keskusteluun. Hyvä niin. 

Vierailija
812/842 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ns vaikuttajien mielipiteisiin tuotteista ei voi luottaa. He ovat kanavilla kehumassa tuotteita rahaa vastaan. Maksettuja mainoksia vain, eikä huvita katsoa mainoksia muutenkaan. Tietysti sen lauluja laulat kenen leipää syöt, mutta tuon myötä blogien ja somen seuraaminen on käynyt turhaksi näiden osalta.

Blogit ja some olivat kiinnostavia, kun tekijät teki sitä harrastuksena ja puhtaasti intohimosta lajiin. Kun se muuttui tuote-esittelyksi rahaa vastaan, menetti täysin punainen lankansa, joka teki siitä alunperin kiinnostan ilmiön. Aitouden. Olen Paulan kanssa samaa mieltä.

Näin. Aikaisemmin blogien suosituksista saattoikin saada hyviä vinkkejä, koska ne perustuivat puhtaasti siihen, että kyseinen henkilö vain piti tuotteesta. Mutta nykyään he tosiaan haluavat rahaa eli se on ihan puhdasta mainontaa. EI niihin kommentteihin ole enää yhtään luottamista. Kyllä minäkin yrityksen johtajana investoisin sen mainontarahan joihinkin ammattilaisiin kuin näihin vaikuttajiin. Silloin voi pitää paremmin ohjat käsissä, miten tuotettaan markkinoi ja tietää, että se palvelee sitä suurempaa näkemystä.

Vierailija
813/842 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ymmärtänyt että iso osa somemarkkinoijista toimii kuten mafia, eli uhkailemalla. "jos et anna mulle ilmaiseksi sitä ja tätä ja tuota, aloitan lokakampanjan 50000 seuraajani parissa". Ainakin tuttu hotelliyrittäjä on kertonut tällaisista yhteydenotoista.

tutstuppas esim content corner helsinki ja vaikuttajamedia. Ihan on ammattimaista tekemistä ja paljon eri alojen ihmisiä.

Vierailija
814/842 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ns vaikuttajien mielipiteisiin tuotteista ei voi luottaa. He ovat kanavilla kehumassa tuotteita rahaa vastaan. Maksettuja mainoksia vain, eikä huvita katsoa mainoksia muutenkaan. Tietysti sen lauluja laulat kenen leipää syöt, mutta tuon myötä blogien ja somen seuraaminen on käynyt turhaksi näiden osalta.

Blogit ja some olivat kiinnostavia, kun tekijät teki sitä harrastuksena ja puhtaasti intohimosta lajiin. Kun se muuttui tuote-esittelyksi rahaa vastaan, menetti täysin punainen lankansa, joka teki siitä alunperin kiinnostan ilmiön. Aitouden. Olen Paulan kanssa samaa mieltä.

Näin. Aikaisemmin blogien suosituksista saattoikin saada hyviä vinkkejä, koska ne perustuivat puhtaasti siihen, että kyseinen henkilö vain piti tuotteesta. Mutta nykyään he tosiaan haluavat rahaa eli se on ihan puhdasta mainontaa. EI niihin kommentteihin ole enää yhtään luottamista. Kyllä minäkin yrityksen johtajana investoisin sen mainontarahan joihinkin ammattilaisiin kuin näihin vaikuttajiin. Silloin voi pitää paremmin ohjat käsissä, miten tuotettaan markkinoi ja tietää, että se palvelee sitä suurempaa näkemystä.

Luotatko lehti ja tvmainoksiin?

Vierailija
815/842 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kummaa, kun Ivanahelsingin nettisivujen vastuullisosiossa ei työoloja mainita kuin ohimennen Izmirin tehtaan osalta

Vierailija
816/842 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh. Olen yrittäjä, ja täytyy nyt tarkkaan panna muistiin, ketkä kaikki influensserit hyökkäävät nyt Suhosen kimppuun. Tiedän pysytellä kaukana heistä tulevaisuudessa, ja varoittaa muitakin. Kuka haluaa olla loppuikänsä varpaillaan jonkun hienohelmaisen bloggarin suuttumisen varalta?

Oletko samanlainen yrittäjä kun suhonen joka kyykyttää ja käyttää hyväksi harjoittelijoita? Ja maksaa ylityöt räteillä? Kerropa firmasi nimi niin voin vältellä.

Voit alkaa suunnilleen vältellä kaikkia yrityksiä, jotka palkkaavat harjoittelijoita. Joko heidät laitetaan tekemään kaikkea mitä vakkari työntekijät tekevät tai sitten he keittävät sunnilleen vain kahvia ja järjestävät arkistoja tai varastoja.

Koko ilmainen harjoittelusysteemi pitäisi lopettaa ja kieltää ja harjoittelijoille suoraan ylityökielto.

Vierailija
817/842 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siltähän tämä on alkanut vaikuttaa. Eilen oli lehtijuttu ja ketju täällä näistä Suhosen palkattomista harjoittelijoista, joille Suhonen oli kuulemma huutanut, laittanut pesemään vessaa ja ompelemaan mm. kesämökkinsä verhoja.

Suhonen vastauksessaan oli kiistänyt ikinä omistaneensa mitään mökkiä. Ja sanoi, että pienessä firmassa kaikki tekee kaikkia työtehtäviä. Olen itsekin työskennellyt pienessä boutique -myymälässä ja itse siivottiin siellä. Oli takahuoneen ja vessan siivousvuorot, eli jokainen vuorollaan pesi vessan, vaikka oltiin myyjiä. Ehkä se ei sitten ollut laillista?

Toivottavasti nämä esitetyt väitteet pitävät paikkansa ja ovat vahvistettavissa, koska muuten tämä saa koko influenssauksen näyttämään vielä huonommalta. Asiakas lähtee tyytymättömänä ja saa sitten niskaansa lokakampanjan?

Miten tuo opiskelijoiden/harjoittelijoiden kohtelu liittyy vaikuttajiin? Kaksi eri ryhmää?

Vierailija
818/842 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit alkaa suunnilleen vältellä kaikkia yrityksiä, jotka palkkaavat harjoittelijoita. Joko heidät laitetaan tekemään kaikkea mitä vakkari työntekijät tekevät tai sitten he keittävät sunnilleen vain kahvia ja järjestävät arkistoja tai varastoja.

Koko ilmainen harjoittelusysteemi pitäisi lopettaa ja kieltää ja harjoittelijoille suoraan ylityökielto.

Ei mulle koskaan ole huudettu ja tiuskittu harjoittelijana.

Vierailija
819/842 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos stockman haluaa maksaa vapulle, didemille, metille ja hannalle hullareiden mainostuksesta ei sen pitäisi olla sinulta pois eikä saada aikaan moista vähättelyä ja raivoa. Käy ostoksilla siellä tokmannilla ja prismassa ihan rauhassa niin kuin ennenkin.

No siitäpä vaan. Stockmann juuri joutui myymään pois koko tavaratalonsa, ovat nyt vuokralla. Huonosti on mennyt jo pitkään. Johtuisiko siitä, ettei näiden trendikkäiden influensserien ja pikkujulkkujen tuomat kassavirrat riitä pitämään puljua pystyssä? Stoccahan Seiskan mukaan juuri kestitsi jotain muotivaikuttajia.

Ei johdu. Näiden avulla on päässyt edes jonkunlaiseen tulokseen.

Vierailija
820/842 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni tämä on kääntynyt niin, että välinpitämättömyyden sijaan olen alkanut boikotoida tuotteita, joita näen näiden aiheena olevien vaikuttajien käytössä. Esim. viime aikoina on kivoja vaatteita jäänyt hankkimatta, koska olen nähnyt niitä sometyypeillä. En seuraa vaikuttajia, lue blogeja saatikka klikkaa iltalehdet ”metti suosittaa” -otsikoita, mutta jostain nuo kuvat tietoisuuteeni uivat kuitenkin. Että tuota en nyt ainakaan osta.

Olen jo vuosia ihmetellyt tätä influensserikulttuuria, hyvä että siitä nyt puhutaan. Eniten siinä mättää se että mainoksesta/naistenlehden jutusta tietää sen olevan mainontaa, mutta somejutuissa edelleen yritetään esittää jotain muuta.

Sivusta olen myös seurannut, kuinka nuorilla (naisilla) tuo vaikuttajaksi pyrkiminen/pääseminen voi sekoittaa pään.

Joo, itsellä kans suhtautuminen muuttunut erinäisiin tuotemerkkeihin. Joitakin on ajatellut luksusbrändeinä tai yksilöllisenä löytönä ja sitten näkee joka pintaliitoblogistilla, niin kyllähän se mielikuva vaihtuu.