Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Vaikuttajat raivostuivat Paola Suhoselle

Vierailija
25.03.2022 |

”Suomalainen muotimerkki Ivana Helsinki on päättänyt poistua sosiaalisesta mediasta 4. huhtikuuta 2022. Tämä ei todellakaan ole tapahtunut kaikessa hiljaisuudessa, vaan vaatemerkin perustaja Paola Suhonen on saanut lausunnoillaan sosiaalisen median vaikuttajat närkästymään.”

” En enää pysty allekirjoittamaan sosiaalisen median maailman arvoja, toimintamalleja enkä sosiaalisen median taustalla toimivien yritysten näkemyksiä tai tulevaisuuden visioita. On siis aika lähteä ja jatkaa seikkailuja kohti uuteen aikaan, uusien tuulien matkassa, Suhonen kuvaili syitä päätöksen takana Tyyli.com aiemmin tällä viikolla.”

” Myöhemmin samana päivänä Suhonen avautui Ylellä ottamalla kantaa nimenomaan vaikuttajakulttuuriin sosiaalisessa mediassa.

– Influensserikulttuuri on minulle hyvin vieras, se ei perustu ammattiosaamiseen, vaan on hyvin mutu-tuntumalla huutelua ja itsensä influensseriksi julistamista, Suhonen sanoi. Hän myös veikkasi, että tulevaisuudessa influensserina olo voidaan mieltää jopa noloksi.”

Vaikuttajat sitten hiiltyivät näistä kommenteista ja alkoivat ottaa esille Suhoselta saamaansa ”epäreilua” ja huonoa kohtelua, joka tässä kontekstissa tarkoittaa siis sitä, että heille on ehdotettu yhteistöitä ilmeisesti pelkästään tuotteita vastaan? Rahaa ei ole influenssereille tarjottu brändin tuotteiden käyttämisestä ja siitä somettamisesta.

Kyllä ihmettelen tätä nykymenoa aika paljon. Aikamoinen syy jälleen ”raivostua”. Ymmärtäisin, jos nämä vaikuttajat oikeasti pyörittäisivät vaikka studiota, jossa otetaan ammattimaiset mainoskuvat tuotteista, tekstit olisi muutakin kuin mutua ja minä #kaupallinenyhteistyö. Mikä on edes kaupallinen yhteistyö, muuta kuin maksettu tuotearvostelu?

Minusta blogit menivät pilalle, kun kaikki alkoi olla kaupallista yhteistyötä. Koko somen idea oli alunperin aitous ja kotikutoisuus, ei brändidiilit. Ei kukaan jaksa niitä maksettuja mainoksia lukea, vaan aitoja kokemuksia ja mielipiteitä. On todella rasittavaa nykyään yrittää ottaa mistään selvää, kun monet tuotearvostelut alkaa sanoilla ”tuote saatu”. Siitä ei sitten ota enää mitään selvää.
Tsemppiä Paolalle ”someraivoon”!

Kommentit (842)

Vierailija
741/842 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influensserit tympii. Esim. Polarn o pyret näitä käyttänyt varmaan jo 10 vuotta ja olen niin tympääntynyt niihin kehukirjoituksiin etten ole koskaan ostanut kys. merkkiä (juuri nata Salmela vai mikä lie: kevät saa tulla - me olemme valmiit). Suurin osa lastenvaatemerkeistä on ihan yhtä hyviä, hengittäviä, vedenpitäviä ja yksityiskohdat toimii. Tätähän ei influensseri myönnä vaan juuri tämä merkki on siis aiettä, niiiinhyvä, emme muuta käytäkään.. Jos onkin vaan vaatteet saatu niin se vielä melkein menee (joskin hmm, nostanee kuluttajahinta sekin) mutta jos tuosta 💩:n kirjoittelusta ja omien lasten kuvista vielä maksetaan palkkaa, niin aika uskomatonta kyllä.

Vierailija
742/842 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Influensserit säikähtävät että lähtee helppo tapa tienata rahaa pois.

Olen monta kertaa ihmetellyt mitä järkeä on koko puuhassa. Sara Sieppikin vaikuttaa olevan todella stressaantunut; meni jo melkein siskoonkin välit, kun oli ottanut tämän assistentiksi kuvaamaan häntä epätosissa tilanteissa.

Some oli hauskaa vielä silloin kun tilanteet olivat aitoja. Nyt ne on mainoskampanjoita joissa ei ole mielenkiintoa sen enempää kuin mainos katalogin pläräämisessä.

Sinänsä Suhonen on epätosi jos kerran käyttänyt sometyyppejä kauan.

Näinhän se taitaa olla. Jos some olisi loputon kultakaivos ja postauksista maksetaan kymppitonneja, niin tuskin heitä yksi Ivana Helsinki hetkauttaisi. Tervemenoa vaan.

Mutta Suhonen osui asian ytimeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/842 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin oon pitänyt Ivana Helsinki vaatetta Somessa, ja vielä maksanut itse sen vaatteen 😭 siis paola Suhonen prrkele!

Ps. Maksakaa mulle rahaa, tilinumero 1234567890.

Kiitos.

Vierailija
744/842 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin oon pitänyt Ivana Helsinki vaatetta Somessa, ja vielä maksanut itse sen vaatteen 😭 siis paola Suhonen prrkele!

Kiitos.

Olet siis tullut riistetyksi. Oliko kuvassa skumppaa myös ja macaron? Ei presidentti vaan se leivos.

Vierailija
745/842 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos.

Olet siis tullut riistetyksi. Oliko kuvassa skumppaa myös ja macaron? Ei presidentti vaan se leivos.

Paola varmaan luulee että oli helppoa ottaa se kuva, mutta siis otin varmaan 200 sitä varten kuvaa ja jouduin ostamaan ITSE kaikki tykötarpeet pampaheinistä erilaisiin shampanjoihin.

Meni rahat ja aika ja kukaan ei maksanut, meitä influenssereita siis niin riistetään! Tavalliset ihmiset ei tajuu mitä tää duuni on!

Vierailija
746/842 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos.

Paola varmaan luulee että oli helppoa ottaa se kuva, mutta siis otin varmaan 200 sitä varten kuvaa ja jouduin ostamaan ITSE kaikki tykötarpeet pampaheinistä erilaisiin shampanjoihin.

Meni rahat ja aika ja kukaan ei maksanut, meitä influenssereita siis niin riistetään! Tavalliset ihmiset ei tajuu mitä tää duuni on!

:D

Mutta kenen syytä se on, jos joku tekee yksinkertaisesta asiasta todella vaikeaa? Uhriudutaan miten menee tuntikausia kuvata jotain pastalautasta. Ja pitää editoidakin se kuva.

Jos kyseenalaistat influenssauksen työnä, tullaan kertomaan miten vaativaa ja vaikeaa se on. Jos kyseenalaistat postausten aitouden ja rehellisyyden, tullaan kertomaan miten on aitoa elämää ja omia ajatuksia. Mutta miten "aidon" elämän ja omien ajatuksten postaamisen tuottamiseen voi mennä tuntikausia?

Vierailija
747/842 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos.

Mutta kenen syytä se on, jos joku tekee yksinkertaisesta asiasta todella vaikeaa? Uhriudutaan miten menee tuntikausia kuvata jotain pastalautasta. Ja pitää editoidakin se kuva.

Jos kyseenalaistat influenssauksen työnä, tullaan kertomaan miten vaativaa ja vaikeaa se on. Jos kyseenalaistat postausten aitouden ja rehellisyyden, tullaan kertomaan miten on aitoa elämää ja omia ajatuksia. Mutta miten "aidon" elämän ja omien ajatuksten postaamisen tuottamiseen voi mennä tuntikausia?

Tässä onkin sometyrkkyjen ajatusvirhe. Asiakasyritystä, tai ketään muutakaan ei kiinnosta, kuinka paljon aikaa ja vaivaa he näkevät markkinointipostaustensa eteen. Firmoja kiinnostaa se, kuinka paljon he saavat myyntiä, ja blogien lukijoita se, onko alennuksia itselle sopiviin tuotteisiin. Suurimman osan somemarkkinoijista voisi korvata boteilla, ja lopputulos olisi sama. 

Vierailija
748/842 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni tämä on kääntynyt niin, että välinpitämättömyyden sijaan olen alkanut boikotoida tuotteita, joita näen näiden aiheena olevien vaikuttajien käytössä. Esim. viime aikoina on kivoja vaatteita jäänyt hankkimatta, koska olen nähnyt niitä sometyypeillä. En seuraa vaikuttajia, lue blogeja saatikka klikkaa iltalehdet ”metti suosittaa” -otsikoita, mutta jostain nuo kuvat tietoisuuteeni uivat kuitenkin. Että tuota en nyt ainakaan osta.

Olen jo vuosia ihmetellyt tätä influensserikulttuuria, hyvä että siitä nyt puhutaan. Eniten siinä mättää se että mainoksesta/naistenlehden jutusta tietää sen olevan mainontaa, mutta somejutuissa edelleen yritetään esittää jotain muuta.

Sivusta olen myös seurannut, kuinka nuorilla (naisilla) tuo vaikuttajaksi pyrkiminen/pääseminen voi sekoittaa pään.

Vierailija
749/842 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni tämä on kääntynyt niin, että välinpitämättömyyden sijaan olen alkanut boikotoida tuotteita, joita näen näiden aiheena olevien vaikuttajien käytössä. Esim. viime aikoina on kivoja vaatteita jäänyt hankkimatta, koska olen nähnyt niitä sometyypeillä. En seuraa vaikuttajia, lue blogeja saatikka klikkaa iltalehdet ”metti suosittaa” -otsikoita, mutta jostain nuo kuvat tietoisuuteeni uivat kuitenkin. Että tuota en nyt ainakaan osta.

Olen jo vuosia ihmetellyt tätä influensserikulttuuria, hyvä että siitä nyt puhutaan. Eniten siinä mättää se että mainoksesta/naistenlehden jutusta tietää sen olevan mainontaa, mutta somejutuissa edelleen yritetään esittää jotain muuta.

Sivusta olen myös seurannut, kuinka nuorilla (naisilla) tuo vaikuttajaksi pyrkiminen/pääseminen voi sekoittaa pään.

Jostain olen lukenutkin, että somemarkkinoijilla on tavallista enemmän mielenterveysongelmia. En ihmettele yhtään. 

Vierailija
750/842 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain olen lukenutkin, että somemarkkinoijilla on tavallista enemmän mielenterveysongelmia. En ihmettele yhtään. 

No eihän se varmasti kivaa ole, että on koko ajan valtava paine olla esillä ja avautumassa asioistaan. Pitää kaupallistaa oma elämä ja yksityisistä asioista tulee julkisia sekä kaupallisia. Provosoivilla asuilla ja kommenteilla saa paljon klikkejä ja siten paljon tuloja, mutta onko se sen arvoista?

Aiemmin nuoret boikotoi ja kapinoi mainontaa vastaan, nyt nuoret myy itsensä kilvan mainostajille. Onhan se huolestuttavaa.

Vierailija
751/842 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos.

Tässä onkin sometyrkkyjen ajatusvirhe. Asiakasyritystä, tai ketään muutakaan ei kiinnosta, kuinka paljon aikaa ja vaivaa he näkevät markkinointipostaustensa eteen. Firmoja kiinnostaa se, kuinka paljon he saavat myyntiä, ja blogien lukijoita se, onko alennuksia itselle sopiviin tuotteisiin. Suurimman osan somemarkkinoijista voisi korvata boteilla, ja lopputulos olisi sama. 

Nythän on jo se joku ohjelma/botti, jonka voi ladata ja joka hakee alennuskoodit kiinnostavista kaupoista. Ei tarvi vaikuttajaa siihen.

Vierailija
752/842 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleenkin tässä vaikuttajia otti päähän heidän työnsä haukkuminen koska ivana ja paola edelleenkin käyttää vaikuttajamarkkinointia. Miksi pitää haukkua jonkun elinkeino. Moni muukin ammatti on turha, silti sitä tehdään.

Vierailija
753/842 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikää muu ammatti ei kyllä saa näin paljon raivoa, mitätöintiä ja haukkuja aikaan kuin vaikuttajat. Mikä ei siis ole heidän itsensä keksimä nimi eikä edes suomessa keksitty tuo influencer. Olisiko mukava kun sinun työsi ja ammattisi haukuttaisiin ja mitätöitäisiin? Pomo sanoisi päivittäin sinulle että teetpä turhaa ja paskaa työtä ja työsi on noloa.

Vierailija
754/842 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos stockman haluaa maksaa vapulle, didemille, metille ja hannalle hullareiden mainostuksesta ei sen pitäisi olla sinulta pois eikä saada aikaan moista vähättelyä ja raivoa. Käy ostoksilla siellä tokmannilla ja prismassa ihan rauhassa niin kuin ennenkin.

Vierailija
755/842 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkin tässä vaikuttajia otti päähän heidän työnsä haukkuminen koska ivana ja paola edelleenkin käyttää vaikuttajamarkkinointia. Miksi pitää haukkua jonkun elinkeino. Moni muukin ammatti on turha, silti sitä tehdään.

Oletko lukenut ihmisten kommentteja ihan ajatuksella? Tai edes Suhosen?

Keskustelussa on nimenomaan kyse ilmiöstä ja sen kritisoinnista. Ei ”haukkumisesta”. Toisin kuin mitä nämä Suhosta ja Ivana Helsinkiä koskevat viestit monet ovat, rumia rättejä jne.

Vierailija
756/842 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ivanan olisi kannattanut suunnittella kampanjansa paremmin vaikuttajien kanssa. Myös sillä maksaako kampanjasta mekon ovh 100 € vai 700 € palkkaa rahana tilille on vaikutusta kampanjan sisältöön. Et voi olettaa saavasi pikkukivellä timanttia kultasepältä.

Vierailija
757/842 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän se varmasti kivaa ole, että on koko ajan valtava paine olla esillä ja avautumassa asioistaan. Pitää kaupallistaa oma elämä ja yksityisistä asioista tulee julkisia sekä kaupallisia. Provosoivilla asuilla ja kommenteilla saa paljon klikkejä ja siten paljon tuloja, mutta onko se sen arvoista?

Aiemmin nuoret boikotoi ja kapinoi mainontaa vastaan, nyt nuoret myy itsensä kilvan mainostajille. Onhan se huolestuttavaa.

Kovinkaan monet vaikuttajat ei pyllistele kuvissaan ja vaikuttajissa on ihan kaiken ikäisiä 18-50 vuotiaita.

Vierailija
758/842 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustelussa on nimenomaan kyse ilmiöstä ja sen kritisoinnista. Ei ”haukkumisesta”. Toisin kuin mitä nämä Suhosta ja Ivana Helsinkiä koskevat viestit monet ovat, rumia rättejä jne.

Olen. Toisten ammatin nimeämistä noloksi en pidä hyvänä käytöksenä. Enkä vaikuttajien haukkumista narsisteiksi.

Vierailija
759/842 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kritisoida sellaisten ihmisten työtä joita kuitenkin jatkuvasti anelee itselleen mekko palkalla töihin, viimeeksi edellisenä iltana antamastaan haastattelusta?

Vierailija
760/842 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos stockman haluaa maksaa vapulle, didemille, metille ja hannalle hullareiden mainostuksesta ei sen pitäisi olla sinulta pois eikä saada aikaan moista vähättelyä ja raivoa. Käy ostoksilla siellä tokmannilla ja prismassa ihan rauhassa niin kuin ennenkin.

No siitäpä vaan. Stockmann juuri joutui myymään pois koko tavaratalonsa, ovat nyt vuokralla. Huonosti on mennyt jo pitkään. Johtuisiko siitä, ettei näiden trendikkäiden influensserien ja pikkujulkkujen tuomat kassavirrat riitä pitämään puljua pystyssä? Stoccahan Seiskan mukaan juuri kestitsi jotain muotivaikuttajia.