Korvaava työ sairaslomalla tulee
Korvaava työ on tulossa. Sairasloma ei ole enää kotona vietettävää aikaa automaattisesti. Merkkejä siitä on, että esim. opiskellaan työajalla työpaikalla. Riippuu tietysti sairaudesta ja työtehtävistä, mutta tämä toimii myös esim. sosiaali- ja terveysalalla. Se on oikea suunta sillä monet sairaudet mahdollistavat tämän. Esim. tenniskyynärpää, selkäkivut, kuumeeton flunssa, masennus jne. Tämä on jo käytössä todella monella työpaikalla ja laajenee koko ajan. Olen työterveyslääkäri, isossa lääkäriasemassa, joten näen satojen työpaikkojen tilanteet ja käytäntö laajenee koko ajan. Korvaava työ on tätä päivää. Sairasloma kirjoitetaan nykyiseen työhön ei kaikkiin töihin!! Kirjoitin tämän viestin siksi, että se toisessa keskustelussa korvaava työ aiheutti suurta tuskaa. Valmistautukaa siis työelämässä myös tähän muutokseen.
Kommentit (122)
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:25"]Kaikilla aloilla ei vain oikein pysty korvaavaa työtä järjestää. Minä olen siivooja ja toki pystyn osan töistäni tekemään kipeälläkin selällä, mutta kyllä se on työnantajallekin parempi että palkkaa sijaisen joka pystyy hoitamaan kaikki työni tehokkaasti ja nopeasti.
[/quote]
Monilla aloilla lähtökohtaisesti näin on, mutta nykyisin selkäkipuisia pidetään työpaikalla esim. sijaisen työhönopastajana. Myös siivousalalla. Monet selkävaivat hyötyvät kävelystä ja liikkumisesta. T. ap
Eikö monessa paikassa voi jo tehdäkin korvaavaa työtä? Vai meinaatko että tulee pakolliseksi?
Itse olen osasairauspäivärahalla. Olen siis osan päivästä sairauslomalla ja osan päivästä töissä. Kokopäivätyöhön ei terveys tällä hetkellä riitä. Mielestäni tämä on tilanteessani parempi vaihtoehto kuin kokopäiväinen saikku.
Enpä ole kuullutkaan, meillä ei itseasiassa tarvitse lääkärintodistusta 5 ensimäiseen sairaspäivään, esimiehen lupa riittää, sitten vasta lääkäriin jos on vielä tarvetta...
Ihan ok, tavallaan. Minä olen harvoin sairas, mutta tuntuu että se sairaus iskee aina silloin, kun tuntee itsensä ihan helvetin väsyneeksi ja voipuneeksi, joten parin päivän unet kotona tekee todella hyvää. Työt kerääntyy ja odottaa kun palaan sairauslomalta, mutta kyllä ne jaksaa paljon paremmin tehdä, kun on saanut levätä.
Pakollinen on ehkä väärä sana. Yleinen käytäntö ehkä parempi. Jokainen tapaus tarkastellaan yksittäistapauksena esimiehen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:25"]
Kaikilla aloilla ei vain oikein pysty korvaavaa työtä järjestää. Minä olen siivooja ja toki pystyn osan töistäni tekemään kipeälläkin selällä, mutta kyllä se on työnantajallekin parempi että palkkaa sijaisen joka pystyy hoitamaan kaikki työni tehokkaasti ja nopeasti.
[/quote]
Uskoisin, että myös siivousalalla on tulevaisuudessa erilaisia verkkokursseja, joita on oman ammattitaitonsa kehittämisen vuoksi mahdollista suorittaa niinä päivinä, kun ei varsinaiseen työhönsä pysty.
Meillä on tehtaalla korvaava työ käytössä. Saadaan tapaturmista johtuvien sairaslomien tilastoja kaunisteltua.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:21"]
Korvaava työ on tulossa. Sairasloma ei ole enää kotona vietettävää aikaa automaattisesti. Merkkejä siitä on, että esim. opiskellaan työajalla työpaikalla. Riippuu tietysti sairaudesta ja työtehtävistä, mutta tämä toimii myös esim. sosiaali- ja terveysalalla. Se on oikea suunta sillä monet sairaudet mahdollistavat tämän. Esim. tenniskyynärpää, selkäkivut, kuumeeton flunssa, masennus jne. Tämä on jo käytössä todella monella työpaikalla ja laajenee koko ajan. Olen työterveyslääkäri, isossa lääkäriasemassa, joten näen satojen työpaikkojen tilanteet ja käytäntö laajenee koko ajan. Korvaava työ on tätä päivää. Sairasloma kirjoitetaan nykyiseen työhön ei kaikkiin töihin!! Kirjoitin tämän viestin siksi, että se toisessa keskustelussa korvaava työ aiheutti suurta tuskaa. Valmistautukaa siis työelämässä myös tähän muutokseen.
[/quote]
Et sinä oo lääkäriä nähnytkään. Korvaava työ tulee kysymykseen, jos varvas on paketissa ja työ fyysisesti raskasta, niin voidaan laittaa vaikka niputtelemaan papereita.
Se että onko siitä oikeasti mitään hyötyä on sitten aivan toinen asia. Onko mitään oikeita papereita mihin tarvitaan istumatyöhön niputtelijaa.
Kuinkahan paljon niitä sairaslomia on sellaisia että oikeasti voisi tulla töihin. Meillä sairaslomia on tosi vähän ja ne ovat tyyliin kuume ja oksennustauti. Pitkät sairaslomat ovat olleet välilevynpullistuma ja rintasyöpä. Kumpikaan ei olisi ollut mihinkään töihin kykeneväinen.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:35"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:21"]
[/quote]
Et sinä oo lääkäriä nähnytkään. Korvaava työ tulee kysymykseen, jos varvas on paketissa ja työ fyysisesti raskasta, niin voidaan laittaa vaikka niputtelemaan papereita.
Se että onko siitä oikeasti mitään hyötyä on sitten aivan toinen asia. Onko mitään oikeita papereita mihin tarvitaan istumatyöhön niputtelijaa.
[/quote]
Kyllä myös silloin. Ja ihan oikea lääkäri olen.
On ollut jo kymmenisen vuotta työpaikallani käytössä.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:37"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:35"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:21"] Korvaava työ on tulossa. Sairasloma ei ole enää kotona vietettävää aikaa automaattisesti. Merkkejä siitä on, että esim. opiskellaan työajalla työpaikalla. Riippuu tietysti sairaudesta ja työtehtävistä, mutta tämä toimii myös esim. sosiaali- ja terveysalalla. Se on oikea suunta sillä monet sairaudet mahdollistavat tämän. Esim. tenniskyynärpää, selkäkivut, kuumeeton flunssa, masennus jne. Tämä on jo käytössä todella monella työpaikalla ja laajenee koko ajan. Olen työterveyslääkäri, isossa lääkäriasemassa, joten näen satojen työpaikkojen tilanteet ja käytäntö laajenee koko ajan. Korvaava työ on tätä päivää. Sairasloma kirjoitetaan nykyiseen työhön ei kaikkiin töihin!! Kirjoitin tämän viestin siksi, että se toisessa keskustelussa korvaava työ aiheutti suurta tuskaa. Valmistautukaa siis työelämässä myös tähän muutokseen. [/quote] Et sinä oo lääkäriä nähnytkään. Korvaava työ tulee kysymykseen, jos varvas on paketissa ja työ fyysisesti raskasta, niin voidaan laittaa vaikka niputtelemaan papereita. Se että onko siitä oikeasti mitään hyötyä on sitten aivan toinen asia. Onko mitään oikeita papereita mihin tarvitaan istumatyöhön niputtelijaa. [/quote] Kyllä myös silloin. Ja ihan oikea lääkäri olen.
[/quote]
Juujuu ja minä olen Ameriikan residentti.
Juujuu ja minä olen Ameriikan residentti.
[/quote]
Hyvän keskustelun tuli pilaamaan joku yksinkertaisempi yksilö.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:37"]
Kuinkahan paljon niitä sairaslomia on sellaisia että oikeasti voisi tulla töihin. Meillä sairaslomia on tosi vähän ja ne ovat tyyliin kuume ja oksennustauti. Pitkät sairaslomat ovat olleet välilevynpullistuma ja rintasyöpä. Kumpikaan ei olisi ollut mihinkään töihin kykeneväinen.
[/quote]
Riippuu varmaan työpaikasta. Yhdellä on jalka paketissa kun teloi harrastuksessa ja toinen kärsii käsivammasta. Toisella osastolla taas on eräs selkävammainen suorittamassa kevennettyään. Kyllä näitä on ihan jatkuvasti. Toki iso työpaikka ja miesvaltainen joten ehkä sitten löytyy muutakin sairautta kuin sitä kuumetta ja oksennusta.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:21"]
[/quote]
Et ole työterveyslääkäri. Tiesitkö, että väittämäsi on jo luvaton terveydehuollon ammatinharjoittaminen. Jotain rajaa. Lääkärinä esiintyminen ilman vaadittavaa pätevyyttä on rangaistava teko.
Meilläkin tuo on käytössä. Tosin purinaa tulee siitä, että joutuu vatsataudissa työpaikalle ja tartuttaa muut, mutta sairauspäiviä ei tule ja kaikki on tyytyväisiä. Tosikiva nukkua jossain vessan lattialla, kun ei kykene työhuoneeseen palaamaan, mutta tää on tätä päivää.
Korvaava työ on hyvä asia. Suurin osa ihmisistä haluaa olla töissä mieluummin kuin kotona. Aina toki löytyy poikkeuksia, mutta se on vähemmistö.
Eihän sitä tyhmä tarvitse olla. Tarttuvaa tautia sairastava kuuluu kotiin. Selkäsairas ei tee nostelutyötä. Mutta pikkusormensa murtanut opettaja voi pitää tunteja, kun pahin särky on hoidossa, ja ääni käheänä oleva asiakaspalvelija voi hoitaa chattia. Töitä on monenlaisia, ja vaikka kaikki ei sovi juuri sinun työhösi, periaate pätee - sairaus ei ole syy sairauslomaan, vaan siitä johtuva kyvyttömyys tehdä työtä. Jos olet kykenevä, itseäsi ja muita vaarantamatta, kuulut töihin.
ja siitä esimiehen luvalla -asiasta: esimieskin voi ohjata korvaavaan työhön, tai hankkimaan lääkärintodistuksen, jos työkyvyttömyydestä on epäilyjä.
Kaikilla aloilla ei vain oikein pysty korvaavaa työtä järjestää. Minä olen siivooja ja toki pystyn osan töistäni tekemään kipeälläkin selällä, mutta kyllä se on työnantajallekin parempi että palkkaa sijaisen joka pystyy hoitamaan kaikki työni tehokkaasti ja nopeasti.