Köyhä
Olen työtön vauvan äiti ja mieheni on kuntoutustuella, eli ollaan köyhiä. Me ei juoda eikä polteta ollenkaan. Me syödään yhdesti päivässä lämmin ruoka eikä aina sitäkään, kun ei ole ruokaa, joskus syödään aamulla jogurttia tai banaania tä leipää muuten selvitään sillä yhdellä ruoalla pakkohan mun on jotain syödä, kun vauvalle pitää riittää maito ja mieskin on alipainoinen ja sairas joten hänenkin pitäisi syödä terveellisesti, monipuolisesti ja riittävästi mikä ei nyt toteudu. Ei meillä nyt oo mitään hätää, kun elimistö on tottunut tällaiseen ruokailuun, mutta olen äärettömän huolissani, että miten sitten, kun lapsi alkaa syömään ns. oikeaa ruokaa silloinhan hänelle pitää olla monta ruokaa päivässä ja ne ruoat mitkä meillä nyt riittää viikon menee silloin päivässä! Asumme pohjois-suomessa ja tällä pikku paikkakunnalla ei ole mitään ruoka-avustusta. Meidän rahat menee jo nyt ruokaan. Meidän kummankin vanhemmatkin ovat pienituloisia ja heilläkin rahat menevät ruokaan. Olen ainoa lapsi ja mieheni toinen veli on ala ikäinen ja toinen juopottelee Kalliossa eli sisaruksistakaan ei ole apua. Ei tärkeitä kommentteja kiitos! En halua kuulla, että miksi teitte lapsen vaikka ootte köyhiä.
Kommentit (117)
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:23"]Kyllä kelan tuet sekä tt-tuki ovat sen verran hyviä, että pystyy syömään monipuolisemmin.
Listaa tulonne ja menonne niin yritetään auttaa teitä.
[/quote]
No vuokran jälkeen koko perheellä jään.900€ käteen eli n.210€per nuppi
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:29"]Mihin teidän rahat menee? Ette polta tai juo mutta asutteko kalliisti? Velkoja?
[/quote]
No joo velkoja on, mutta emme pysty niitä ikinä maksamaan, eli ne ei kuitenkaan vaikuta meidän tilanteeseen.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:31"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:25"]
Saatte asumistukea, vanhempainrahaa, kuntoutustukea, lapsilisän. Saatteko muita tukia?
[/quote]
Tuosta puuttuu vielä toimeentulotuki. Ap:n kuvauksesta päätellen molempien koko suku on siihen oikeutettu.
[/quote]
Itseasiassa ei ole kummankaan vanhemmat. Miehen isä on eläkkeellä kuten myös mun äiti ja miehen äiti ja mun isä käyvt yleensä kahdessa työpaikassa päivässä ja käyvät myös esim marjassa ja mun isä kerää myös pulloja. Mutta silti heillä jää käteen rahaa vielä vähemmän kuin meillä. Niin ja me saatiin tttukea 14€ tässä kuussa
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:31"]Itse pienen vauvan äitinä sain kelasta ja sossusta tukea sen verran, että söimme monipuolisesti 2 kertaa päivässä ruokaa ja aamupalat ja iltapalat, jogurttia ja hedelmiä/marjoja. Ostin lapsellekin uusia vaatteita kaupasta, ei tarvinnut aina pelkkiä kirpparivaatteita ostaa. Mulla oli silloinkin auto, tosin vanha roju jossa pienet vakuutukset, mutta oli kuitenkin. Tultiin hyvin toimeen.
[/quote]
Meillä ei ole ajokortteja koska on niin kallista eikä meillä olisi ikinä varaa pitää autoa.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:32"]Kyllä 400eurolla kuukaudessa ostaa ruuat 3h perheeseen jos suunnittelee ruuat hyvin ja tekee ne itse ja tuo summahan teille jää kuukaudessa vai mitä...? Teillähän on yllinkyllin aikaa käydä metsässä poimimassa sieniä ja marjoja omaan tarpeeseen ja ylikin! vai meneekö teillä rahat johonkin muuhun kuten kulutusluottoihin tms? Ensiksi ruoka ja sitten kaikki muu.
Tuskin teillä on rahaa 2eur per päivä ruokaan (banaani-jugurttilinja) ilman että käytätte ruokarahoja johonkin aivan muuhun.
[/quote]
No mä en uskalla lähteä metsään poimiin mitään, koska mulla on paha araknofobia.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:34"]Miehesi on toisin sanoen määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä ja jos hän ei töihin kykene ja eläke muodostuu pysyväksi, se alenee lisää. Pystyykö hän vielä mahdollisesti töihin ?
[/quote]
Hänellä on liuta työkykyä heikentäviä sairauksia ja kipuja jotka tulevat vain pahenemaan.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 18:13"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:34"]Miehesi on toisin sanoen määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä ja jos hän ei töihin kykene ja eläke muodostuu pysyväksi, se alenee lisää. Pystyykö hän vielä mahdollisesti töihin ?
[/quote]
Hänellä on liuta työkykyä heikentäviä sairauksia ja kipuja jotka tulevat vain pahenemaan.
[/quote]
Ja teitte lapsia, koska kaikilla on toki siihen oikeus? Tehkää ihmeessä lisää.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:36"]Mulla vuora 600€/kk ja 50 €/viikko jää kaikkiin menoihin. Nälkää en ole nähnyt.
Olisko ap:n rahankäytössä jotain pielessä.
[/quote]
Minun omalle tilille tulevat rahat menevät ruokaan ja vuokraan miehenikin kyllä vaatii osan lapsilisästä ja vanhempainrahasta jotka on kuulemma meidän yhteisiä tuloja vaikka mies saa n. 110€ enemmän eläkkeitä, kun mä tukia ja toimeentulotukikin jos tulee, niin menee miehen tilille. Miehen harrastus vie paljon rahaa ja ilman sitä harrastusta hänellä romahtaa psyyke.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:39"]Mihin teidän rahat oikein menee? Oletteko hakeneet kaikki tuet: asumistuen ja toimeentulotuen? Paljonko teillä asumiskulut? Onko vakuutuksia? Puhelin- ja nettikulut? Lääkekulut tulee sossun maksaa! Eihän rahaa mene mihinkään turhaan (ei pakolliseen) mm. kampaaja, meikit, lemmikkieläimet, autolainan lyhennys, lehtitilaukset?
T. itsekin lasten kanssa toimeentulotuen varassa elävä
[/quote]
Asumistuki tulee tavallisena eikä eläkkeensaajan tukena. Toimeentulotukea tulee hyvin vähän jos sitäkään. Ei oo vakuutuksia kun ollaan kustu luottotiedot heti täiäysi-ikäistyttyämme. Minun puhelin ja meidän nettikulut maksaa minun isä. Sossu ei ole nyt uusinut maksusitoumusta lääkkeisiin, mutta miehen pitää maksaa vain omavastuuosuus koska kela korvaa ison osan lääkkeiden hinnasta joten hän maksaa kolmisen euroa per lääke ja hällä menee kuitenkin yli kymmentä lääkettä ja osaa useammin kuin kerran päivässä, niin kyllä niistäkin jo menoja tulee. Kampaajalla en ole aikuis iällä käynyt ollenkaan ja kotona leikataan myös miehen tukka. Ei meille tule lehtiä eikä meillä ole eläimiä eikä myöskään autoa. Meikit mitä käytän on halvimpia mahdollisia ja meikkaan vain kun lähdemme kaupungille eli korkeintaan kerran viikossa.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 18:18"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:36"]Mulla vuora 600€/kk ja 50 €/viikko jää kaikkiin menoihin. Nälkää en ole nähnyt.
[/quote]
Minun omalle tilille tulevat rahat menevät ruokaan ja vuokraan miehenikin kyllä vaatii osan lapsilisästä ja vanhempainrahasta jotka on kuulemma meidän yhteisiä tuloja vaikka mies saa n. 110€ enemmän eläkkeitä, kun mä tukia ja toimeentulotukikin jos tulee, niin menee miehen tilille. Miehen harrastus vie paljon rahaa ja ilman sitä harrastusta hänellä romahtaa psyyke.
[/quote]
Sä olet tämä aggressiivisen subutexin käyttäjän kumppani
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:45"]Mikset vastaa, ap?
[/quote]
Tämä palsta ilmoitti, ettei kirjautumatta voi yöaikaan osallistua keskusteluun, enkä sillä perusteella pystynyt kirjoittaan mitään vaikka oli päiväs aika. Palstan vika! Mur
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:53"]Mitä velkoja teillä on? Voisiko niistä sopia lyhennysvapaata hetkeksi?
[/quote]
Ei me lyhennetä mitään velkoja
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:56"]Seurakunnan diakoniatoimisto löytynee joka kunnasta. Sielä saa ruoka-apua.
[/quote]
Me ollaan tämän vuoden ruoka-apukupongit jo käytetty ajat sitten ja niitä jaetaan vain kerran vuodessa harkinnan varaisesti.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 15:11"]Kuntoutustuki, äitiyspäiväraha, lapsilisä, asumistuki ja mahdollinen toimeentulotuki kattavat kyllä välttämättömät menot kuten kohtuulliset asumiskulut (vuokra & sähkö), kotivakuutuksen sekä kohtuulliset puhelinlaskut. Lisäksi siitä pitäisi riittää myös ruokaan. Ilmeisesti teillä on jotain sellaisia laskuja, jotka aiheuttavat tilanteen, että ruokaan ei jää rahaa?
[/quote]
Vuokra ja vesi on ainoat mitä me maksetaan sähkö hyväksyttiin ainakin tässä kuussa toimeentulotukeen
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 15:14"]Mekin olemme olleet köyhiä. Slloin ostettiin mitä halvalla saatiin ja itse tehtiin suurempi satsi kerralla ruokaa. Siitä riitti moneksi päiväksi, koskaan ei tarvinnut oikeasti kenenkään nähdä nälkää. Leivoin silloin paljon, pullaa ja sämpylöitä. Kyllä raha ruokaan riittää, jos niin haluaa.
[/quote]
Kyllä mäkin leivon n. Kerran viikossa jotain. Mies ei tahdo syödä pari päivää sitten tehtyä ruokaa. Alan kohta tekemään pizzaa.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 17:49"]onko teillä velkoja tai kallis vuokra?
löytyiskö kunnastanne apua esim. kirkolta ruoka-apua tai jotain muuta. seurakunnilla monesti on apua tarjota vähävariaislille.
[/quote]
Ollaan diagonissan vuotuiset kupongit jo syöty.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 18:16"][quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 18:13"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:34"]Miehesi on toisin sanoen määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä ja jos hän ei töihin kykene ja eläke muodostuu pysyväksi, se alenee lisää. Pystyykö hän vielä mahdollisesti töihin ?
[/quote]
[/quote]
Ja teitte lapsia, koska kaikilla on toki siihen oikeus? Tehkää ihmeessä lisää.
[/quote]
No kuule! Lapsi on parantanut meidän elämänlaatua huomattavasti ja me olkaa hyviä ja rakastavia vanhempia.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 18:28"][quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 18:18"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:36"]Mulla vuora 600€/kk ja 50 €/viikko jää kaikkiin menoihin. Nälkää en ole nähnyt.
[/quote]
[/quote]
Sä olet tämä aggressiivisen subutexin käyttäjän kumppani
[/quote]
Täh?
Suomessa ei kenenkään tarvitse nähdä nälkää. Toimeentulotuki varmistaa, että terveelliseen ja riittävään ravintoon jään tarpeellinen summa vielä sen jälkeen kun kohtuulliset asumiskulut ja terveydenhoitokulut on maksettu. Jopa virkistykseen ja hygieniaan jää varaa.
Mutta nämä ovat valintakysymyksiä. Joku haluaa asua paremmin ja väljemmin, kuin katsotaan kohtuulliseksi. Moni kokee, että auto on välttämättömämpi , kuin ruoka. omia valintoja.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:22"]Toimeentulotuki.
[/quote]
Ei olla saatu nyt kahteen kuukauteen ja tässä kuussa saatiin 14€ Vuokrastakin pitää itse maksaa nelisen sataa.