Tarvitsen ensimmäistä kertaa sairauslomaa, mitäs nyt?
Kyllä, olen uusavuton parikymppinen ensimmäisessä oikeassa työpaikassani. :)
Mulla on siis ns. kuukautismigreeni, ja töissä pitäisi olla puolen tunnin päästä. Ilmoitin pomolle poissaolostani jo aamupäivällä kohtauksen alkaessa ja silloin soitin myös terveyskeskukseen ja jätin soittopyynnön, kun oli tietysti kauhea jono. Soittivat nyt siis noin kolme tuntia myöhemmin takaisin, kerroin oireeni ja että tarvitsen todistuksen sairauslomasta. Kuulemma aikoja ei enää tälle päivälle ole... Mitäs nyt?
Yksityiselle kai ei ole järkeä mennä, sillä se maksaa enemmän kuin mun tämän päivän palkan. Onko mun mahdollista tai fiksua ottaa siis palkatonta vapaata? Työterveyshuoltoakaan ei siis tosiaan ole tarjolla. :/
Ja kyllä, pystyin kirjoittamaan tämän viestin migreenistäni huolimatta kun näyttöni on mahdollisimman himmeällä, ja päänsärkyä suurempi vaiva asiakaspalvelutyössä on pahoinvointini.
Kommentit (16)
Kysy julkisen työntekijöiltä. He ovat sairauslomien erikoisosaajia.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:18"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:13"]Kyllä, olen uusavuton parikymppinen ensimmäisessä oikeassa työpaikassani. :) Mulla on siis ns. kuukautismigreeni, ja töissä pitäisi olla puolen tunnin päästä. Ilmoitin pomolle poissaolostani jo aamupäivällä kohtauksen alkaessa ja silloin soitin myös terveyskeskukseen ja jätin soittopyynnön, kun oli tietysti kauhea jono. Soittivat nyt siis noin kolme tuntia myöhemmin takaisin, kerroin oireeni ja että tarvitsen todistuksen sairauslomasta. Kuulemma aikoja ei enää tälle päivälle ole... Mitäs nyt? Yksityiselle kai ei ole järkeä mennä, sillä se maksaa enemmän kuin mun tämän päivän palkan. Onko mun mahdollista tai fiksua ottaa siis palkatonta vapaata? Työterveyshuoltoakaan ei siis tosiaan ole tarjolla. :/ Ja kyllä, pystyin kirjoittamaan tämän viestin migreenistäni huolimatta kun näyttöni on mahdollisimman himmeällä, ja päänsärkyä suurempi vaiva asiakaspalvelutyössä on pahoinvointini. [/quote] Työnantajaa ei kiinnosta sun varallisuus tai varattomuus käydä lääkärissä. Tarvitsee sen lri:n todistuksen joten yksityiselle.
[/quote]
Tai päivystykseen.
Työnantajan ei ole pakko suostua palkattomaan vapaaseen. Mikäli olet yli viisi päivää pois ilman hyväksyttävää syytä, työsuhteesi katsotaan rauenneeksi.
Tarvitset LÄÄKÄRINtodistuksen osoittaaksesi työkyvyttömyytesi.
Vetoa terveydenhoitolakiin, joka velvoittaa kuntia tarjoamaan sh-palveluja siinä tilanteessa, että potilaan toimeentulo on vaarassa. Jos et saa aikaa, kysy kunnan laskutusosoitetta ja käy yksityisellä. Lasku sitten kunnalle.
Vai haetko vain ns. mukavuussaikkua eli oikeasti olet työkykyinen, mutta olo on vain huono?
Mikset ollut yhteydessä työterveyshuoltoon?
Päivystykseen tai yksityiselle mentävä. Päivystyksessä varaudu odottamaan.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:22"]
Mikset ollut yhteydessä työterveyshuoltoon? Päivystykseen tai yksityiselle mentävä. Päivystyksessä varaudu odottamaan.
[/quote]
Johan ap sanoi ettei työterveyshuoltoa ole. (Todennäköisesti siis on, mutta ei tarjoa lääkäripalveluja kuin lakisääteiset.)
Ei kannata lähteä väittelemään julkisen työntekijöiden kanssa sairauslomista. Jää satavarmasti kakkoseksi.
Onko pomolta kysytty että on pakko toimittaa todistus? Jossain paikoissa kun voi olla omalla ilmoituksella esim. kolme päivää pois.
Päivystykseen jos et muualta todistusta saa.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:21"]
Työnantajan ei ole pakko suostua palkattomaan vapaaseen. Mikäli olet yli viisi päivää pois ilman hyväksyttävää syytä, työsuhteesi katsotaan rauenneeksi.
Tarvitset LÄÄKÄRINtodistuksen osoittaaksesi työkyvyttömyytesi.
Vetoa terveydenhoitolakiin, joka velvoittaa kuntia tarjoamaan sh-palveluja siinä tilanteessa, että potilaan toimeentulo on vaarassa. Jos et saa aikaa, kysy kunnan laskutusosoitetta ja käy yksityisellä. Lasku sitten kunnalle.
Vai haetko vain ns. mukavuussaikkua eli oikeasti olet työkykyinen, mutta olo on vain huono?
[/quote]
Oksentelen, päänsärky on kova, enkä pysty olemaan valoisassa tai äänekkässä tilassa. Tällä hetkellä istun pimeässä vessassa. En siis mielestäni ole työkykyinen.
Kuten sanoin, työterveyshuoltoa ei ole, joten vaihtoehtoni ovat mennä päivystykseen oksentelemaan aurinkolasit päässä ja korvatulpat korvissa tai käyttää lähes kahden vuoron palkka yksityiselle. :/ Ärsyttää.
Ap
Meillä pomo voi antaa kolme päivää. Soita pomolla ja kerro tilanteesi
Soita uudelleen terveyskeskukseen ja sano suorin sanoin, että lain mukaan heidän pitää tarjota sinulle lääkärinaika, jotta saat todistuksen töitä varten etkä saa potkuja. Jos ei edelleenkään onnistu, niin sitten päivystykseen, jossa joutuu odottamaan. Sielläkin kannattaa sanoa heti, että tarvitset sen todistuksen, jotta et saa potkuja, sillä muuten sinut yritetään vain häätää kotiin paranemaan itseksesi.
(Mikä olisi siis järkevintä tällaisessa ohimenevässä vaivassa, mutta pomollasi on oikeus pyytää se sairauslomalappu, joten hänen pillinsä mukaan pitää nyt vain toimia.)
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:30"]
Kuten sanoin, työterveyshuoltoa ei ole, joten vaihtoehtoni ovat mennä päivystykseen oksentelemaan aurinkolasit päässä ja korvatulpat korvissa tai käyttää lähes kahden vuoron palkka yksityiselle. :/ Ärsyttää.
Ap
[/quote]
Miksi tuo päivystys on huono vaihtoehto? Sama tilannehan se olisi ollut jos olisit päässyt lääkärille ajanvarauksella. Onko sulla estolääkitys tai migreenin täsmälääkkeet käytössä?
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:30"]
Ap
[/quote]
Miksi tuo päivystys on huono vaihtoehto? Sama tilannehan se olisi ollut jos olisit päässyt lääkärille ajanvarauksella. Onko sulla estolääkitys tai migreenin täsmälääkkeet käytössä?
[/quote]
Eiköhän ole mukavampaa mennä lääkäriin tiettyyn aikaan, saada lappu ja päästä kotiin huilaamaan, kuin odottaa päivystyksessä mahdollisesti monta tuntia.
Etkö kysynyt pomolle soittaessasi työpaikkanne sairauspoissaolokäytännöistä?
Joissakin paikoissa voi olla omalla ilmoituksella poissa päivän, kaksi tai kolmekin. Teillä ilmeisesti ei?
Jos tarvitset sairauslomatodistuksen jo ensimmäisestä päivästä, sinulla ei ole muita vaihtoehtoja kuin lähteä nyt heti yksityiselle lääkärille tai sitten päivystykseen. Palkatonta vapaata et voi ottaa noin vain, vaan siihen tarvitset pomon suostumuksen, jota sinulla ei ilmeisesti ole.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:50"]
Etkö kysynyt pomolle soittaessasi työpaikkanne sairauspoissaolokäytännöistä?
Joissakin paikoissa voi olla omalla ilmoituksella poissa päivän, kaksi tai kolmekin. Teillä ilmeisesti ei?
Jos tarvitset sairauslomatodistuksen jo ensimmäisestä päivästä, sinulla ei ole muita vaihtoehtoja kuin lähteä nyt heti yksityiselle lääkärille tai sitten päivystykseen. Palkatonta vapaata et voi ottaa noin vain, vaan siihen tarvitset pomon suostumuksen, jota sinulla ei ilmeisesti ole.
[/quote]
Mä en itseasiassa tiedä tuosta omasta ilmoituksesta, kun kuitenkin pomolle jo sanoin poissaolosta ilmoittaessani että oon menossa lääkäriin, sillä oletin saavani ajan. Ehkei hänkään siis tajunnut sanoa, että voisin tän päivän olla pois ilman todistusta kun sitä ei nyt "helposti" ole saatavilla. Soitan siis uudelleen ja kysyn tarviiko mun nyt lähteä lappua varten sinne päivystykseen tai yksityiselle.
Kun menet lääkäriin, pyydä häneltä täsmälääkitys, tarvittaessa myös migreenin estolääkitys. Et voi olla töistä poissa aina, kun sinulla on kuukautiset (ja migreeni).
Sanon tämän ystävällisesti, jo 50 vuotta pahasta migreenistä kärsineenä. Täsmälääkkeiden tulo markkinoille oli pelastukseni, sen jälkeen ei enää töissä oksenteluja eikä myöskään migreenipoissaoloja .
t. nro 15
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:13"]Kyllä, olen uusavuton parikymppinen ensimmäisessä oikeassa työpaikassani. :)
Mulla on siis ns. kuukautismigreeni, ja töissä pitäisi olla puolen tunnin päästä. Ilmoitin pomolle poissaolostani jo aamupäivällä kohtauksen alkaessa ja silloin soitin myös terveyskeskukseen ja jätin soittopyynnön, kun oli tietysti kauhea jono. Soittivat nyt siis noin kolme tuntia myöhemmin takaisin, kerroin oireeni ja että tarvitsen todistuksen sairauslomasta. Kuulemma aikoja ei enää tälle päivälle ole... Mitäs nyt?
Yksityiselle kai ei ole järkeä mennä, sillä se maksaa enemmän kuin mun tämän päivän palkan. Onko mun mahdollista tai fiksua ottaa siis palkatonta vapaata? Työterveyshuoltoakaan ei siis tosiaan ole tarjolla. :/
Ja kyllä, pystyin kirjoittamaan tämän viestin migreenistäni huolimatta kun näyttöni on mahdollisimman himmeällä, ja päänsärkyä suurempi vaiva asiakaspalvelutyössä on pahoinvointini.
[/quote]
Työnantajaa ei kiinnosta sun varallisuus tai varattomuus käydä lääkärissä. Tarvitsee sen lri:n todistuksen joten yksityiselle.