Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

DI-tutkinnolla amikseen?

tite
03.05.2023 |

Mulla on tietotekniikan DI-tutkinto, mutta en ole siihen oikein tyytyväinen sen teoriapainotteisuuden vuoksi. Olisin toivonut enemmän järjestelmällistä ohjelmoinnin opetusta, jotta työllistyminen ohjelmistokehittäjäksi olisi mahdollista (eri kieliä ja alustoja, ketteriä menetelmiä ym.). Muut varmaan saivat käytännön oppinsa harrastamalla ja käymällä töissä opintojen ohella, mutta minulla ei sairauden vuoksi riittänyt energiaa siihen, vaan kaikki energia meni opiskeluun. Nyt olen katsellut alueellamme alkavaa amispohjaista ohjelmistokehittäjän 180 op tutkintoa. Olisikohan siellä mitään uutta mulle? Olisiko hullua mennä yliopistotaustalla amikseen? Tai entä amkkiin? Olen nainen.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan hyvältä. Ei kai sitä kaikkien tarvitse aina samaa suoraa polkua kulkea. Missä amiksessa tollainen linja on?

Vierailija
2/16 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan hyvältä. Ei kai sitä kaikkien tarvitse aina samaa suoraa polkua kulkea. Missä amiksessa tollainen linja on?

Sedu (Seinäjoki). Ihan uusi linja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö yliopistossa oo jotain muuta joka viittaa minkä oot suorittanut. ????

Vierailija
4/16 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noita opeteta missään koulussa, ei amiksessa eikä yliopistolla tai jos opetetaan niin maailma on jo ehtinyt siirtyä eteenpäin ja on tullut jo uusia metodeja. Se mitä koulusta saat on teoriaa jota sitten itse sovellat käytäntöön. Jos sinulla on DI paperit taskussa eikä mitään näyttöjä ohjelmistokehityksestä niin aika vaikea on sinua palkata mihinkään töihin, koska et varsinaisesti tiedä mitään, etkä ole edes ilmeisen kiinnostunut alasta.

Vierailija
5/16 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat hyväksiluettua varmaan liki kaikki opinnot, opitun tunnistaminen ja tunnustaminen nääs.

Vierailija
6/16 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ainakin käydä kattomassa että onko se mistään kotosin. Tiedän useamman ihmisen joka on korkeakouluopintojen jälkeen käynyt ammattikoulun. Kaikki ovat kylläkin vaihtaneet alaa

Vierailija
7/16 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

tite kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sedu (Seinäjoki). Ihan uusi linja.

Kiitos tiedosta. Varmasti tolla pääsis ainakin hyvin alkuun!

Vierailija
8/16 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä missään nimessä mene! Tuhlaat vain pari vuotta aikaasi täysin turhaan, mene mieluummin johonkin rekrykoulutukseen, josta saa varman työpaikan. DI:nä sellaiseen pääseminen ei pitäisi edes olla vaikeaa.

Siellä amiksessa on sata prosenttisen varmasti samalla linjalla porukkaa, joille kouluttajat joutuu opettamaan käytännössä alusta asti miten tietokone avataan. Et tule todellakaan oppimaan siellä mitään ja harjoittelupaikkojen saaminen näyttöjä varten on täysin mahdotonta.

Vierailija
9/16 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

amiksesta on kyllä menty (harva) tekniseen yliopistoon mutten oo kuullut että DI menee amikseen. 

Vierailija
10/16 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulutus ehdottomasti vahvistaa osaamistasi. Tämä pitäisi olla enemmän sääntö kuin poikkeus.

Kaikille akateemisille kuuluisi opiskella työssä tarvittavia menetelmiä ja sivistystä oikeisiin töihin.

Vierailija
11/16 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinani kun opiskelin amk:ssa tietotekniikkaa, niin yllättävän monella oli yliopistotutkinto myös (muilta aloilta kuin IT). 

Vierailija
12/16 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa uskoa, että kokisit mielekkääksi. Toisaalta sinussa on persoonallisuutta, kun otat tuollaisen väylän ylipäätään huomioon, joten ei voi tietää vaikka miten hyvin sieltä löytyisi jotain suuntaa koulutustarpeissasi. Tai ehkä päädyt lehtoriksi sinne...

Vierailija
13/16 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

amiksesta on kyllä menty (harva) tekniseen yliopistoon mutten oo kuullut että DI menee amikseen. 

Tiedän DI-koulutuksen saaneita kurssittaneen itsensä kädentaitoja vaativiin hommiin. 

Itse asiassa monet ns. ammattikoulutason ammatit ovatkin hyvin vaativia, korkeata päättelyä ja ongelman ratkaisua vaativia. Esim. sähköasentajan työt, autonasentajan työt ja ICT-asentajan työt .

Vierailija
14/16 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän DI-koulutuksen saaneita kurssittaneen itsensä kädentaitoja vaativiin hommiin. 

Itse asiassa monet ns. ammattikoulutason ammatit ovatkin hyvin vaativia, korkeata päättelyä ja ongelman ratkaisua vaativia. Esim. sähköasentajan työt, autonasentajan työt ja ICT-asentajan työt .

Parasta osaamista syntyy kun suorittaa kaikki koulutuspolut. Ei väliä missä järjestyksessä.

Maailma on muuttunut. Siitä vaan ammattikouluun, se opiskelu kannattaa aina.

Vierailija
15/16 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT-ala on siitä hankala että se uudistuu niin nopeasti ja opettajien pitäisi olla juuri työelämästä tulleita, jotta olsiivat ajan harjalla. Olen kuullut että koodikoulu-Hives olisi sellainen jossa ei ole opettajia. Kokeile hakea sinne.

Vierailija
16/16 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on osittain totta, että en ole aivan mielettömän kiinnostunut alasta. Osittain koska en pysty yhtä hyvin vamman takia kirjoittamaan vauhdilla kuten muut. Siksi alan tyot tuntuu työläältä.