Käytöstapa, jota et ymmärrä
Minulle opetettiin lapsena eskarissa ja koulussa, että oikeakätisenä minun pitäisi pitää haarukkaa vasemmassa kädessä. En koskaan ymmärtänyt tätä ja se tuntui luonnottomalta. Taisin vähän kapinoida tuota periaatetta vastaan ja kun kyseenalaistin sen, sain vastaukseksi vain "koska se nyt vaan on niin ja se on kohteliasta". Niin mutta miksi?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi poikien pitää ottaa pipo tai lippis päästä ruokapöydässä? Mitä hyötyä siitä on?
Miesten hatut on aina olleet helpompia poistettavia. Naisilla oli ties mitä tukkalaitteita ja hiusneuloja yms pitämässä hattua kiinni, joten sen ottaminen pois ruokailun ajaksi olisi vienyt aikaa ja ennen kaikkea pilannut kampauksen.
Mutta miksi tästä pidetään kiinni vielä nykyäänkin? Miten sen voi perustella teinille? "Mutku niin vaan on tapana"
Miesten ja poikien tulee ehdottomasti ottaa lakki/hattu päästään ennen ruokapöytään menoa, niin kuuluu tehdä ja tavalla kunnioitetaan emäntää ja isäntää sekä muita seurassa olevia ruokailijoita. Ennen kaikkea kuuluu hyviin pöytätapoihin ja lakin poistolla kunnioitetaan ruokahetkeä.
Ärsyttää, kun miehet istuvat bussissa haarat levällään.
Mulla sama, olen oikeakätinen mutta olen aina pitänyt haarukkaa oikeassa kädessä.
Se on loogisempaa koska haarukka menee tiuhemmin suuhun eli sitä kättä käyttää syödessä enemmän.
Ehkä se on peruja sitkeiden pihvien ajoilta
Mua ei pakotettu vaihtamaan puolta vaikka moni asiaa ihmettelikin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama, olen oikeakätinen mutta olen aina pitänyt haarukkaa oikeassa kädessä.
Se on loogisempaa koska haarukka menee tiuhemmin suuhun eli sitä kättä käyttää syödessä enemmän.
Ehkä se on peruja sitkeiden pihvien ajoiltaMua ei pakotettu vaihtamaan puolta vaikka moni asiaa ihmettelikin.
Eikö ole vaikeaa leikata ruokaa vasemmalla?
Naiset ja lapset ensin. Minkä ihmeen takia? Eivätkö naiset ole jo vuosia kapinoineet tällaista holhousmentaliteettia vastaan ja me elämme melko tasa-arvoisessa yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi poikien pitää ottaa pipo tai lippis päästä ruokapöydässä? Mitä hyötyä siitä on?
Miesten hatut on aina olleet helpompia poistettavia. Naisilla oli ties mitä tukkalaitteita ja hiusneuloja yms pitämässä hattua kiinni, joten sen ottaminen pois ruokailun ajaksi olisi vienyt aikaa ja ennen kaikkea pilannut kampauksen.
Mutta miksi tästä pidetään kiinni vielä nykyäänkin? Miten sen voi perustella teinille? "Mutku niin vaan on tapana"
Miesten ja poikien tulee ehdottomasti ottaa lakki/hattu päästään ennen ruokapöytään menoa, niin kuuluu tehdä ja tavalla kunnioitetaan emäntää ja isäntää sekä muita seurassa olevia ruokailijoita. Ennen kaikkea kuuluu hyviin pöytätapoihin ja lakin poistolla kunnioitetaan ruokahetkeä.
riippuen kulttuurista.
Kiusaamista ja kylmyyttä.
Täällä palstallakin sitä on joten heido👋
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
riippuen kulttuurista.
Ihan Suomea tarkoitin. Minut on kasvatettu näin ja miespuoliset ottavat lakin/hatun pois päästään tai syövät yksin ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Naiset ja lapset ensin. Minkä ihmeen takia? Eivätkö naiset ole jo vuosia kapinoineet tällaista holhousmentaliteettia vastaan ja me elämme melko tasa-arvoisessa yhteiskunnassa.
Nyt sekoitat nykyajan hömpötyksen vanhoihin kunnon tapoihin. Naiset ja lapset pelastetaan ensin, koska miesten tehtävä on puolustaa maataan (ja heikompia). Tämä ei tarkoita etteivätkö naiset olisi huonompi sukupuoli, mutta oikea mies tietää paikkansa ja osaa arvostaa naisia, lapsia unohtamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
riippuen kulttuurista.
Ihan Suomea tarkoitin. Minut on kasvatettu näin ja miespuoliset ottavat lakin/hatun pois päästään tai syövät yksin ulkona.
suomi on monikulttuurillinen. joissakin kodeissa hatun ottaminen on sama kuin pyllistäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et onnistunut listaamaan yhtäkään syytä tavalle. Viittasit ainoastaan tapakulttuuriin. Miksi se, että nainen pitää päähineen päässään ei olekaan epäkunnioittavaa? Miksi ihminen sukupuoleen katsomatta ei saisi itse päättää asiasta, ottaen huomioon tilanteeseen liittyvät käytännön syyt (lämpötila, kampaus, mahdollinen hilseen pöllyttäminen ruokaan päähinettä poistettaessa, päähineen koko jne.)
Naisille ei pidetä ovia auki tai päästetä naista ovesta silleen herrasmiesmäisesti. Arvostan mm. Brittien herrasmieskulttuuria.
Sun pitää ottaa sitten omat astiat, koska kyläpaikan tiskauskapasiteetti on heikko. Myös imuri kannattaa ottaa ja imuroida lattiat jäljiltäsi, jos vaikka kyläpaikan imurin pölypussit on vähissä.
Älä unohda omia eväitä!